Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Jos se apurunko on yhtään esim. R 21: n kaltainen eli reikäinen joka paikasta ja onkaloita mihin kura ja vesi pääsee muhimaan,niin uskon tuon ikäiset Espacet jo aikaan olleen 18 vuotiaita. Jos oikein muistan,niin R 21 sen apurunkoa hitsattiin ensimmäisen kerran jo 10 vuotiaana ja toisen kerran 13 vuotiaana kun suojautin sen alustan. Suojausfirmassa ensin vähän ihmeteltiin,että kannattaako,mutta tällä hetkellä kun alustaa katselee,niin ei pahoja ruosteista ole vaikka auto onkin jo seisonnassa ollut viimeiset 11 vuotta.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Hitsaus oli minullakin suunnitelmassa, mutta kun se on aika vast`ikään kielletty.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Alkaa mennä vaikeaksi, kun apurunkoa ei saa enää varaosana.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 037
Tykkäyksiä
0
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Voihan sen hitsata niin siististi että ei huomaa korjaus kohtaa ja maalaa kokonaan.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

maanma sanoi:
Alkaa mennä vaikeaksi, kun apurunkoa ei saa enää varaosana.
Onko etukelkka sama kuin apurunko? Tapanilan autopurkamossa on espace 92-96 mallin alla etukelkka/etuakseli VM. 98 pikkasen ylisatasella.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Jep. Kyseisellä osalla on tosiaan monta nimeä: moottorin etukelkka, alakelkka ja apurunko sekä etuakseli.

Kiitos vinkistä pidän tuon Tapanilan mielessä, koska Espace 2:ssa on ilmeisesti tuo sama osa - en tiedä onko hitsattu kasaan samalla tapaa. Suomessa tuo osa on vaan pääsääntöisesti saanut niin paljon suolakylpyjä täällä etelässä, että todennäköisyys käyttökelpoisuudelle on alhainen.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Itse ryömin sen verran Espan alla -95 ja tarkistin oman apurunko kunnon ja sen verran hyvä oli että öljyssä ja massassa oli, tosin auto on tuotu Sveitsistä Suomeen vasta 2005.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

:) Toivottavasti muutkin vaivautuvat. Tapanilassa ei ollut sopivaa kelkkaa heidän ilmoituksen mukaan.

Minulla on 3 purkaamoa Ranskasta työn alla.

Eka on jo ilmoittanut että heillä on hyväkuntoinen osa. Täällä lupaavat palvella koko Eurooppaa.

Toinen on ilmoittanut että osa löytyy. Toimitusmahdollisuus.

Näissä 3kk takuu.

Yhdellä ei takuuta ja sinne en ole yhteydessä näillä näkymin.

Kommunikaatio Ranskaksi, tosin ekasta ehkä vähän englanniksi palveluakin. En oikein tiedä mihin yhdistyi milloinkin. Löytyivät www.francecasse.fr palvelusta, josta vastausten lukeminen maksaa kertamaksun 3e per kysely. Hankalin oli puhelinautomaatti, joka ole pelkästään ranskaksi. Ranska oli puhuttu automaattiin melko nopeasti, joten piti kuunnella 10 kertaa. Koodilla sai yhteystiedot ja puhelu yhdistyi välillä. Onneksi kelpo koodi lähetti yhteystiedot myös spostiin.

Lähettivät myös koodeja jotka olivat ehkä vain SMS palveluun, eivät toimineet puhelinpalvelussa.

Viestintä lyhyin virkkein google kääntäjällä englannista. Sen verran osaan Ranskaa, että pystyn hahmottamaan jos semantiikka ei ole oikean suuntainen.
 
Viestejä
55
Tykkäyksiä
0
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Ei kannata sotkea nyt j63 Espacea tähän je-malliin. J63:ssa kone nokalla pitkittäin ja kiinni suoraan runkoaisoissa. Je-mallissa kone poikittain ja ilmeisesti kiinni apurungossa, kuten myös alatukivarret. Konstruktiot siis varsin erilaiset, eikä osatkaan näin ollen sovi ristiin. J63:n konehuoneen tekniikka peräisin periaatteessa niinkin kaukaa kuin R18-mallista, kun taas Je:ssä käytetty pitkälti Lagunan palikoita. :D (J63 = vm. 1991-1996, Je = vm. 1997-2002) Korit/rungot muilta osin ovat kuitenkin hyvin samankaltaiset. Autoissa mm. ihan samat tuulilasit.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Fuego Turbo sanoi:
maanma sanoi:
Alkaa mennä vaikeaksi, kun apurunkoa ei saa enää varaosana.
Onko etukelkka sama kuin apurunko? Tapanilan autopurkamossa on espace 92-96 mallin alla etukelkka/etuakseli VM. 98 pikkasen ylisatasella.

Sen verran korjaan,että tuo etukelkka oli ainoa jonka löysin , kirjattu espace 91-96 alle,mutta merkitty vuosimalli -98 mukaan. Tiedä sitten kumpaan sopii? Alustahan on lähes sama kuin 91-96 kuin esim. R 25 mallissa, joten?
 
Viestejä
55
Tykkäyksiä
0
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Moro,

Veikkaanpa että sotkevat purkamolla asiat, niinkuin tuntuu Suomessa tapana olevan. Vm. 91-96 Espacessa ei ole ilman rälläkkää irrotettavaa (apu)runkoa, joten todennäköisesti tuo vm. 98 on oikeampi arvaus. Ja ainakin varaosanumeroiden mukaan R25:n ja Espace j63:n etupään osat eivät ole yhtenevät. Sen sijaan R18 ylätukivarsi näyttäisi olevan sama kuin j63:ssa! Mielenkiintoisia ovat autonvalmistajien osavalinnat. Eivät ole välttämättä edes saman aikakauden tuotteista lainattuja palikat. Selitys tälle on toki luonnollinen ja juontaa juurensa aivan Espacen alkuaikoihin Matralla. Alunperin mallia tarjottiin psa:lle, jonka kieltäydyttyä Renault otti mallin myytäväkseen. Tässä yhteydessä palikat vaihtuivat Renault peräisiksi. Ja käyttöön otettiin ne, mitkä sattuivat jo olemassa olevista sopimaan. R18/12 oli rakennettu sen verran ylivahvaksi, että osat tuosta mallista palvelivat moitteetta vielä jopa 1000kg:n etuakselipainoisen j63:n nokalla. Edeltävä j11 oli vielä lähempänä R18/12:sta. Mutta mallin kokonaispanokin oli lähes 500kg vähäisempi kuin j63:sen.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Mielestäni alustan osat alapallonivel,yläpallonivel,jarrulevyt, palat yms sopivat kyllä R 25 :seen,sillä paketissa oli maininta R 25/Espace.
 
Viestejä
55
Tykkäyksiä
0
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Jep,

Edellämainitut pallonivel ym. palikat lienevät tosiaan yhtenevät Espassa ja R25:ssa, jopa Clio 2:ssa on samat etulevyt kuin edellämainituissa, joten kyllä niitä samoja osia käytetään paikoitellen todella laajasti. Mutta tuo apurunko - pyöränripustus asia ei sitten ole Espace 1-2-3-R25 malleissa täysin yhtenevä. Eri osat käytössä niin iskareissa, tukivarsissa, kuin jousissa yms.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Olen sitten katsonut asian huonosti tuon Espace2 osalta. Avantimessä on sama osa, mutta saatavuus on vieläkin huonompi.

Osa purettu ja tulee Suomeen ensiviikolla. Ajattelin käydä sitä katsurille näyttämässä ennen asennusta ja massausta.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Tuli mutinaa ennakkotarkastuksesta, vaikka olin kysynyt asiasta etukäteen. Nyt paikoillaan ja auto leimattu.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Auto katsastettu muutama viikko sitten. Akun kiinnitystä pitäisi parantaa.

Tyhjäkäyntimoottori (IAC valve) vaihdettu VDOn versioon. Vanha oli Minarelli. Aika näyttää, että poistuivatko tyhjäkäynti korkeilla kierroksilla hyvin hitaasti laskien.

Tyhjäkäyntimoottori piti resetoida asennuksen jälkeen kytkemällä virrat 10 sekunniksi kolme kertaa. Sitten vasta käynnistys. Muuten käy hurjilla kierroksilla.
 
Viestejä
194
Tykkäyksiä
2
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

maanma sanoi:
Tyhjäkäyntimoottori (IAC valve) vaihdettu VDOn versioon. Vanha oli Minarelli. Aika näyttää, että poistuivatko tyhjäkäynti korkeilla kierroksilla hyvin hitaasti laskien.

Tyhjäkäyntimoottori piti resetoida asennuksen jälkeen kytkemällä virrat 10 sekunniksi kolme kertaa. Sitten vasta käynnistys. Muuten käy hurjilla kierroksilla.
Ai noinko tapahtuu Renaultissa tyhjäkäyntimoottorin resetointi?
Jouduin vaihtamaan omaan autoon tyhjäkäyntimoottorin pari kuukautta sitten ja yritin vaikka mitä konstia jotta kierrokset eivät olisi hirveän korkealla. Netin ohjeista ei ollut apuja. Lopuksi sitten säädin sormineni tyhjäkäyntimoottorin luistia ja sain kierrokset kohdalleen. Nyt on toiminut pari kuukautta hyvin tyhjäkäynti.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Tyhjäkäyntiongelma ei poistunut pysyvästi, joten tiivistevuoto on todennäköinen.

Öljynvaihdon (Castrol Magnateciin) jälkeen VVT pitää välillä ääntä kylmänä.

Ventiilit ääntää isolla kuormalla. Tämä ääni vähenee tai jopa poistuu, kun painaa tallan pohjaan (=menee lambda arvon perusteella rikkaalle). Ongelma johtunee ilmavuodon aiheuttamasta laihalla käymisestä. Ilmeisesti myös polttoaineen TRIM arvon jatkuva pysyminen selkeästi plussalla on seossuhteen virheestä (ja viite ilmavuodosta). Täytynee alkaa puhata tuota imupuolen tiivisteiden vaihtoa.

Klarius RN713D takaäänenvaimennin tilattu ebay:n kautta, kun aika vähän tuntuu olevan vaihtoehtoja Grand Espace mallille. Lyhyempään löytyi enemmön tarjontaa.

Toissapäivänä pöläytti valkoisen pilven startissa 2x20km ajon jälkeen.

Tarttis saada aikaiseksi jäähdytyspuolen avaus, jotta näkisi onko aikaisemmat omistajat yrittäneet tiivistellä jäähdytysjärjestelmää.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Lomalla vuokra-autona oli Kia Carens. Muuten kiva, mutta jousitus oli turhan kova.

Ekaa kertaa Espalla liikkeelle lähdössä oli sellaista vanhan auton jäykkyyttä tai kolhoutta.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
827
Tykkäyksiä
6
Vs: Kolmannen sukupolven avaruusalus (Espace = Avaruus) vm. 2001

Venttiilien naputtelu loppui, kun säädin tulppien kärkivälin. Yhdessä oli lähes olematon.

Yhden puolan kiinnitystä ei saanut enää pitämään, joten siitä tuli liimattu pinnapultti versio, johon siis mutteri.

Kaikkien suuttimien resistanssi mitattu. Vaihteluväli 14,8-14,9 ohmia. Varalle hankitussa parissa 15,2 ohmia.

Vaihdelaatikosta 2. sylinterin sai suutinpuhdistuksen, kun pieni epäily ettei syöttäisi polttoainettamuiden tahtiin. Sylinterin tulppa on ollut aina valkoinen ja kolmen muun aavistuksen karstaisia. Mielestäni käynti kuilosti tasaisemmalta.

Parin tuhannen ajelu ei elvyttänyt ykköslamdaa, joten se vaihdetaan taas.

Imupuolen ilmanotto sen sijaan alkaa olla mieluisella tasolla, paitsi että läppäkotelossa on taas reikä pakosarjan em. 2. sylinterin kohdalla.
 
Ylös Bottom