Kierteenkorjausholkki

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Meksun sytytystulppien päässä olevat puolat ovat kiinni venttiilinkannessa 6 mm pultilla. Yhdestä pultireiästä oli kierteen korkanneet alukannesta ja näytti ikävästi siltä, että uusien kierteiden tekemistä varten joutuu imusarjaa purkamaan edestä pois. On meinaan juuri sen verran syvällä, ettei normaalin pituinen kierretappi olisi yltänyt kanteen.
Löysin netistä keinon hoitaa homma kierteenkorjausholkilla. Porataan kannen reikä yhdeksän millin kokoiseksi, kierretään holkki pulttiin ja pultin avulla kierretään holkki reikään.
Nopeasti sai riittävän hyvän lopputuloksen. Ei varmaan toimi ihan kaikissa tapauksissa, mutta tuossahan ei ole suuret rasitukset kun tarkoitus pitää vain puola paikoillaan.

Edit. Kannattaa sitten pulttia lyhentää holkin puolikkaan verran, eikä porata reikää vain syvemmäksi. Voi tulla kallis reikä jos tilaa ei ole alaspäin yhtään ylimääräistä.

Viimeksi muokattu:

MTI

Aktiivinen jäsen
Minä korjasin M6 helicoililla. Porasin 6.3mm reiän, M6 helicoiltapilla uusi kierre ja sitten insertti paikoilleen.
Ei tarvinnut imusarjaa irrottaa.

2528ej

Aktiivinen jäsen
Minä korjasin M6 helicoililla. Porasin 6.3mm reiän, M6 helicoiltapilla uusi kierre ja sitten insertti paikoilleen.
Ei tarvinnut imusarjaa irrottaa.
Mielenkiinnosta, mistä hommasit tuon helicol sarjan, Wurtilla on hyvä mutta hintava. Tuo Heikmarin laittama paksuseinämäinen on siinä mielessä halvempi ratkaisu, ei tarvitse omaa kierretappia, paksuseinämäinen porautuu itse sopivaan reikään. Onnistuu paikoissa missä on ainevavuutta reijän ympärillä. Ohutseinämäiset hylsät kyllä hyviä kohteissa missä ei varaa ole reikää suurentaa.

MTI

Aktiivinen jäsen
Töistä lainasin kierretappia. Insertin asennustapin tein itse M6 pultista, pultin pää piti viilata sopivaksi.

Onhan nuita sarjoja puuilossa ja motonetissäkin, mutta tein itse ja säästin:cool:

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Onko holkkeja muuten missä myynnissä kappaleittain, muualla kuin netissä? Tulee vähän hintaa yksittäiskappaleelle kun vitosen luokkaa kappalehinta hieman koosta riippuen ja 4,90 e otti toimittamisesta.
Tuli kuitenkin todella nopeasti kirjelähetyksenä.
Jonkun erikoisliikkeen valikoimista voisi löytyä, mutta en ruvennut etsimään sen kummemmin.

maanma

Aktiivinen jäsen
Tein pinnapultin sahaamalla kannan pois. Tuplamutterilla kiersin kiinni happoliiman (loctite red) kera. Tuplamutteri korvataan sitten yksinkertaisella.

Helicoilia ei päässyt poraamaan suoraan.

Ylös Bottom