Katkeilevat pultit

Viestejä
426
Tykkäyksiä
1
#1
Pari vuotta sitten kertoivat huollossa, että yksi pyöränpultti oli katkennut ihan tavanomaisessa kiinnitystilanteessa. Olivat löytäneet sopivan tilalle ja ihmettelivät kovasti, miten pultti voi noin katketa. No, tänään vaihdoin pihassa kesärenkaat. Kiristelin pultit ristikkoavaimella ja lopuksi tarkistin kireyden momenttiavaimella. Viimeistä pulttia nykäistessäni se katkesi! Onkohan näissä -11-mallin Relluissa käytetty jotakin sekundapultteja? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Autossani on alumiinivanteet ja momentti 130 ( momenttiavain on halpistuote, eikä varmaan kovin tarkka, mutta voimaa en mielestäni käyttänyt kohtuuttomasti eikä sitä ylipäätään liikaa pitäisi ollakaan, ainakaan sen ei pitäisi riittää pulttien katkomiseen). Kannattaisikohan koko pulttisarja vaihtaa?
 
Viestejä
89
Tykkäyksiä
6
#2
Vs: Katkeilevat pultit

Yhden pultin olen itsekin onnistunut katkaisemaan kolme-neljä vuotta sitten ja nimenomaan nykyisessä Meganessa. Kiristäessä tuntui ihmeen kumimaiselta ja vaikka momenttiavain käytössä, niin vain napsahti poikki, momenttina 110Nm. Kun merkkihuollossa puhuin asiasta arveli että joskus väännetty liian tiukalle jolloin pultti venynyt. Silti tuo katkennut pultti näytti katkeamiskohdata jotenkin rakeiselta. Tuo katkennut pultinosa irtosi kierteestä ihan ilman voimaa, joten mistään jumittamisesta ei ollut kyse. Itselläkin halppis momenttiavain joten ihan poissuljettua ei ole senkään osuus asiaan.

Nykyään kiristän aina ensin 90Nm ja vasta sitten 110Nm. Nyt talvirenkaat rengasliikkeen jäljiltä, pikkuisen jännittää miten tiukkaan ovat pultit laittaneet.
 
Viestejä
385
Tykkäyksiä
6
#3
Vs: Katkeilevat pultit

Kannattaa nyt huomioida onko pultti rasvattu vai kuiva kun kiristetään. Tollasen 10.9 kovan M12 pultin kiristys voideltuna on 110Nm ja kuivana 140Nm. Jos nuo ylittyvät niin pultti alkaa venymään. 130Nm rasvatulla pultilla vaatii jo 12.9 kovuuden kestääkseen.
 
Viestejä
426
Tykkäyksiä
1
#4
Vs: Katkeilevat pultit

Whee sanoi:
Kannattaa nyt huomioida onko pultti rasvattu vai kuiva kun kiristetään. Tollasen 10.9 kovan M12 pultin kiristys voideltuna on 110Nm ja kuivana 140Nm. Jos nuo ylittyvät niin pultti alkaa venymään. 130Nm rasvatulla pultilla vaatii jo 12.9 kovuuden kestääkseen.
Täyttä asiaa. Autoni huollettiin viimeksi eri paikassa kuin aiemmin. Nyt pyöränpultit oli vedetty niin kireälle, että niitä ei saanut kaikkia ristikkoavaimella auki, piti ottaa jatkovartta käyttöön. Olisikon pulttien alkuvenytys tehty jo huollossa? Minkälaiselle väännölle normiasemien paineilmavääntimet on asetettu? Minä en ole koskaan nähnyt niitä säädettävän käyttötilanteessa. Kävin nyt rengasliikkeessä ja sain ajan vanhan pultinkannan irrotusta (jäi syvälle sisään) ja uutta pulttia varten. Sanoivat, että neljällä pultilla voi väliaikaisesti ajella ihan turvallisesti.
 
Viestejä
234
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Katkeilevat pultit

Ne luultavasti huollossa käyttävät siinä paineilma vääntimessä sitä momenttia rajoittavaa keppi hylsyä. :D mikä onkaan oikea nimi :D
 
Viestejä
403
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Katkeilevat pultit

no momenttihylsyhän se, mutta välillä lipsahtaa normihylsyllä ja täydellä paineella jolloin metalli venyy ja rakeutuu, pultit yleensä liekkikarkaistuja että sisäosa säilyy sitkeänä.
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
2
#7
Vs: Katkeilevat pultit

Kerran on pultti katkennut, aukaistessa edellisen omistajan jäljiltä. Muutkin pultit olivat tajuttoman kireällä ja rutikuivia.

Laitan vaihdon yhteydessä aina kunnon vaseliinit ja ristikkoavaimen päästä sellainen noin 25 kilon kiristysvoima, tekeekö se sitten suunnilleen 40-50 Nm. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia aukaisussa eikä kiinni pitämisessä kovassakaan ajossa. Kun vain muistaa jälkikiristyksen.

Ja jos jostain syystä on huollossa tms renkaita irroteltu niin heti noutopäivänä pulttien löysäys ja uudelleenkiristys kohtuumomenttiin.
 

Antti O

Aktiivinen jäsen
Viestejä
841
Tykkäyksiä
3
#8
Vs: Katkeilevat pultit

Se riippuu niin huollosta ja työkaluista.
Itellä on käytössä wurthin dss premium paineilmakone, 1 teholla menee 110nm.
Lisäksi paljon käytän sähköistä pulttipyssyä, akuilla toimivaa. Milwaukee M18 fuel. Siinäkin 1 teholla kun laittaa kiinni on hyvin likellä 110nm.
Toki aina tarkastan momenttiavaimella lopuksi, mutta koneitten momentti on niin likellä ettei momenttiavain paljoa edes käänny. Ja vastaten kysymykseen, ei ole koskaan katkennut pyöränpultti.
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
2
#9
Vs: Katkeilevat pultit

Antti O sanoi:
Se riippuu niin huollosta ja työkaluista.
Itellä on käytössä wurthin dss premium paineilmakone, 1 teholla menee 110nm.
Lisäksi paljon käytän sähköistä pulttipyssyä, akuilla toimivaa. Milwaukee M18 fuel. Siinäkin 1 teholla kun laittaa kiinni on hyvin likellä 110nm.
Toki aina tarkastan momenttiavaimella lopuksi, mutta koneitten momentti on niin likellä ettei momenttiavain paljoa edes käänny. Ja vastaten kysymykseen, ei ole koskaan katkennut pyöränpultti.

Esimerkillistä toimintaa

Joissakin korjausoppaissa mainitaan rinkuloiden oikeaksi kiristysmomentiksi reilu 60Nm, mutta ymmärrän kyllä sen että korjaamot vetävät ns. varman päälle 110-120Nm, se ei ole vielä ylipaha aukaista :)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Tykkäyksiä
11
#10
Vs: Katkeilevat pultit

uunilag sanoi:
Joissakin korjausoppaissa mainitaan rinkuloiden oikeaksi kiristysmomentiksi reilu 60Nm, mutta ymmärrän kyllä sen että korjaamot vetävät ns. varman päälle 110-120Nm, se ei ole vielä ylipaha aukaista :)
Siis 60 Nm? Nehän on silloin käytännössä auki. Mille renulle tehdas on alumiinivanteelle antanut noin pienen momentin? Ei tuosta 110-120 Nm:stä oikein voi sanoa, että varman päälle, kun ollaan kuitenkin aluvanteelle melko yleisissä arvoissa.
 
Viestejä
122
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Katkeilevat pultit

Omassa Megane II farkussa edellinen omistaja tai huoltoliike oli vetänyt jengat hieman huonoksi kahdesta pultista. Sain jenkatapilla puhdistettua navan jengat. Ja sitten etsin varastosta kaksi uutta pulttia. Olivat vain 17mm avainkoolle, mutta täytyy hakea jossain vaiheessa 19mm pultteja 4 kpl, niin jää pari varalle.
Mutta Focuksessani jarrujen pultit irrotetaan hitsaamalla ja kulmahiomakoneella. Syy: Ruostuneet jumiin ja kulmat pyöristyneet 8mm avainkoon pulteista.
Katkeava pultti on hankala, kun pitää saada se jämä pois. Auton alla riesanna ovat pakoputken ruostuneet laipanpultit. Viime syksynä sain rälläköidä R19 laipanpultit, kun eivät muuten suostuneet irtoamaan.
 
Viestejä
113
Tykkäyksiä
2
#13
Vs: Katkeilevat pultit

Antti O sanoi:
60nm kuulostaa kyllä kovin vähältä.. ::)

Toisaalta eihän sitä pulttia mikään kisko irti? Jos renkaat on epätasapainossa ja ravistavat, silloin kannattanee kääntää varmuuden vuoksi ainakin 120Nm.

Pitkällä käytännön kokemuksella n. 50Nm ei ole milloinkaan löystynyt kovassakaan ajossa, kuoppaisilla sorateillä tms. Minkäänlaista tieteellistä perustelua ei ole, pelkkä kokemus :)
 

Renu1111

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Katkeilevat pultit

Oikea momentti on 90Nm. Etenkin aluvanteet tarkkoja tuosta momentista. Jos vetää pultit 110-130Nm, niin katkeilu on aivan saletti ja johtuu vain ja ainoastaan homopiukkaan kiristämisestä.
 
Viestejä
481
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Katkeilevat pultit

Renu1111 sanoi:
Oikea momentti on 90Nm. Etenkin aluvanteet tarkkoja tuosta momentista. Jos vetää pultit 110-130Nm, niin katkeilu on aivan saletti ja johtuu vain ja ainoastaan homopiukkaan kiristämisestä.
Ei tuo 110-130Nm oo yhtään mitään pyöränpulteille, on susipaskaa laatua jos katkeilu on saletti.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Tykkäyksiä
11
#16
Vs: Katkeilevat pultit

Renu1111 sanoi:
Oikea momentti on 90Nm. Etenkin aluvanteet tarkkoja tuosta momentista. Jos vetää pultit 110-130Nm, niin katkeilu on aivan saletti ja johtuu vain ja ainoastaan homopiukkaan kiristämisestä.
Ai saatana. Tyhmä minä olen tähän asti luullut, että renun esim. Lagunalle tai Meganelle ohjeistamat 110 Nm olisi kohdillaan. Tai Clion 105 Nm. Tai Scenicin peltivanteen 110 Nm ja aluvanteen 130 Nm, tai... Mutta hyvä kun tuli luettua tämä viestiketju, niin tietää, että se ainoa oikea on 90 Nm. Huh, vain hyvä tuuri pelastanut pulttien katkeamiselta :eek:.
 
Viestejä
147
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Katkeilevat pultit

Joo, 90 Nm kuullostaa järkevältä, sekin lienee jo ylärajalla. Ainakin Clio IV:n alkuperäisiä aluvannepultteja jos lähtee yli sen vetämään, niin lähtevät ensin venymään ja lopulta sitten tietysti katkeavat.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Tykkäyksiä
11
#20
Vs: Katkeilevat pultit

Eki sanoi:
Joo, 90 Nm kuullostaa järkevältä, sekin lienee jo ylärajalla. Ainakin Clio IV:n alkuperäisiä aluvannepultteja jos lähtee yli sen vetämään, niin lähtevät ensin venymään ja lopulta sitten tietysti katkeavat.
Varsin mielenkiintoista, että tehdas antaa käyttöohjeessakin 105 Nm kiristystiukkuuden pulteille, jotka ei sitä kestä. Vai olisikohan sittenkin tullut aika ostaa uusi momenttiavain?
 
Ylös Bottom