Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Viestejä
275
Tykkäyksiä
1
#21
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Kadjarin syysfixauksen aika tuli vihdoin käsille. Aiempina viikonloppuina on ollut muuta menoa, tai vastaavasti keli on estänyt touhuilun pihassa, joten aika tiukille meni lämpötilojen puolesta. Yöpakkasta oli meidän kulmilla jo -4 astetta. Työpaikan hallille en ole viitsinyt vapaa-aikana raahautua autoa fixailemaan.
Yllä Kurtsia kiinnosti Fusson kestävyys. Huhtikuussa vedettyä Fussoa tuntuu olevan vieläkin pinnassa, joskin puista pudonneiden kirva-eritteiden aiheuttamat lukuisat liuotinpesut ovat kesän kuluessa selvästi syöneet sen parasta terää, mikä ei ole ihme. Harvemmalla (liuotin) pesemisellä olisi menty paljon pidemmälle, joten varsin kestävää kamaa tuo perinteiseksi sealantiksi on. Ihan maineensa veroista ja hyvä vaihtoehto legendaariselle Collinite 476:lle. Kuitenkaan en usko, että missään tapauksessa talven yli tuolla huhtikuun vedolla olisi mitenkään päästy. Lupaukset vuoden kestosta on Suomen olosuhteissa hölynpölyä. Mutta kuten sanottu, ehdottomasti yksi kestävimmistä sealanteista, mitä olen itse käyttänyt.

Tänään ohjelmassa oli:

- Bilt Hamber esivaahdotus ja huuhtelu.
- Auton huolellinen pesu "Make" -bioliukkarilla, mikrokuitukintaalla ja tuplasangoilla.
- Nopea välipesu lammaskintaalla jollain tavallisella autoshampoolla.
- Maalipinnan puhdistus ja pohjaus Autoglymin punaisella. (En edes yrittänyt saada kaikkea vanhaa Fussoa täysin pois alta)
- Vahaus Fusso Coatilla.

- Ja sitten yllättävä hatusta veto. Kastelin vielä kertaalleen valmiin auton ja vedin kokeeksi pintaan aikaisemmin kaupan hyllyltä mukaan tarttunutta Korrekin kuluttajille tarkoitettua TFC "ohutkalvopinnoitetta". Aktivointikastelu, kuivaus ja lopullinen viimeistely Korrekin TFC-viimeistelyaineella, joka lienee jonkinsortin Quick Detailer. Lopputuloksesta tuli pastellivalkoiseksi kyllä todella lasimainen ja vettä hylkivä. Myös mustiin muoviosiin tuli tuolla Korrek-yhdistelmällä syvyyttä lisää, joskin nekin on hiljattain erään pesun yhteydessä vedelty Valet Pron Protectantilla. Kaikkiaan auton pinnasta tuli pihalla syystuulessa vedetyksi amatöörityöksi vallan hieno ja jälleen lähdetään mielenkiinnolla seuraamaan kohti talvea, millainen kesto edellä mainitulla vaha+"pinnoite" -combolla on. Pesut voisi ainakin jossain määrin jatkossa hoitaa Korrekin TFC -Reload shampoolla.

Kirsikaksi kakun päälle sudin renkaansivut Valet Pron Tyre Dressingillä.

Aurinko meni illalla pilveen niin, ettei valkoisen pinnan häikäisevää kiiltoa saanut oikein vangittua, mutta tässä nyt kuitenkin muutama kuva kotimaisemissa. ;D





 
Viestejä
275
Tykkäyksiä
1
#22
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Tänään sähköinen käsijarru meni johonkin ihmeelliseen häiriöön. Aamulla kotipihasta lähtiessä kaikki toimi niinkuin pitääkin, jarru vapautui lähdössä normaalisti. Duunipaikan pihaan tullessa pääsi helvetti irti. Pysäytin auton parkkiin ja näpäytin tuttuun tapaan käsijarrun katkaisijasta, jolloin alkoi summeri huutamaan, jakoavainvalo syttyi ja digimittaristoon lävähti puolen näytön kokoinen punainen palkki: "tarkasta mäkilähtöavustin" ja "pysäytä auto". Lisäksi käsijarrukatkaisijan punainen merkkivalo alkoi vilkkumaan.
Summeri jatkoi huutoaan jopa auton sammutuksen jälkeen aina ovien sulkemiseen asti. En ole varma, kiristyikö kummankin puolen seisontajarru. Minusta toimilaitteet satuloissa surisi, mutta en ole varma. Jätin kuitenkin auton myös vaihteen varaan. Iltapäivällä kotiin lähtiessä käynnistyksessä sama show jatkui, mutta peruuttaessa pois parkista, muutaman metrin jälkeen yhtäkkiä hälyt hävisivät itsestään ja kaikki alkoi toimimaan normaalisti.
Kokeilin vetää käkkärin kiinni varmaan 10 kertaa, eikä ongelmia. Mäkilähtöavustin toimi myös normaalisti.

Liekkö pientä talven pelkoa aamupakkasissa Rellulla? Viime talvenhan sähkökäkkäri toimi vastoin odotuksia ilman ensimmäistäkään häiriöö. Täytyy seurailla tilannetta, ensimmäinen huoltokin lähestyy sopivasti.
 
Viestejä
275
Tykkäyksiä
1
#23
Sähköinen käsijarru ei ole toistaiseksi enää temppuillut yllämainitun kerran jälkeen.

Kadjar käväisi tänään ensimmäisessä vuosihuollossaan Hämiksessä. Kilsoja reilussa vuodessa on kertynyt aika vähän, vain piirun alle 12 thkm. Sisään laitettiin Mobilin 3000 X1:set, joissa on nyt sitten ne RN-hyväksynnätkin.
Raikkari vaihdettiin, kun asumme lukuisten koivujen alla. Huoltomies livautti lasille myös uudet pyyhkijänsulat ja eipä siinä, Kadjariin nuo nyt eivät alkuperäisenäkään ole mitkään älyttömän hintaiset. Tehtaan linjalta Nissan-perintöä olevat hybridi-sulat päivittyivät Renault-numerolla 288901965R oleviin täyskumirunkoisiin ja pyyhintäjälki sekä uskoakseni myös sulkien kestävyyskin paranee.
Varsinaisia suurempia vikoja autossa ei ole ollut, mutta pikku fixinä pyysin rasvaamaan peilin pysäköinti-kääntömekanismit, ne kun välillä kitisivät ja takkuilivat ovia sulkiessa/avatessa. Ovien alareunassa kulkeviin pölysuoja-listoihin paineltiin muutama uusi korikiinnike löystyneiden tilalle.
Ilahduttavaa oli, että Omamekaanikko huomasi täysin pielessä olevat valosuuntaukset, vaikken niistä muistanut mainita huoltoa tilatessa. Valot säädettiin ja nyt kuvio on huomattavasti parempi. Ehkä myös vastaantulijoiden vilkuttelukin vähenee!!
Hienoa palvelua ja hommat hoituivat niin kuin sovittiin! Kiitokset omamekaanikko MK: lle!! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
277
Tykkäyksiä
0
#24
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Tänään sähköinen käsijarru meni johonkin ihmeelliseen häiriöön. Aamulla kotipihasta lähtiessä kaikki toimi niinkuin pitääkin, jarru vapautui lähdössä normaalisti. Duunipaikan pihaan tullessa pääsi helvetti irti. Pysäytin auton parkkiin ja näpäytin tuttuun tapaan käsijarrun katkaisijasta, jolloin alkoi summeri huutamaan, jakoavainvalo syttyi ja digimittaristoon lävähti puolen näytön kokoinen punainen palkki: "tarkasta mäkilähtöavustin" ja "pysäytä auto". Lisäksi käsijarrukatkaisijan punainen merkkivalo alkoi vilkkumaan.
Summeri jatkoi huutoaan jopa auton sammutuksen jälkeen aina ovien sulkemiseen asti. En ole varma, kiristyikö kummankin puolen seisontajarru. Minusta toimilaitteet satuloissa surisi, mutta en ole varma. Jätin kuitenkin auton myös vaihteen varaan. Iltapäivällä kotiin lähtiessä käynnistyksessä sama show jatkui, mutta peruuttaessa pois parkista, muutaman metrin jälkeen yhtäkkiä hälyt hävisivät itsestään ja kaikki alkoi toimimaan normaalisti.
Kokeilin vetää käkkärin kiinni varmaan 10 kertaa, eikä ongelmia. Mäkilähtöavustin toimi myös normaalisti.

Liekkö pientä talven pelkoa aamupakkasissa Rellulla? Viime talvenhan sähkökäkkäri toimi vastoin odotuksia ilman ensimmäistäkään häiriöö. Täytyy seurailla tilannetta, ensimmäinen huoltokin lähestyy sopivasti.
Tämän takia en osta yhtään autoa missä sähköinen käsijarru, tai en ainakaan Rellun viritystä, sen verran paljon näissä tuntuu rellulla olevan ongelmia.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
792
Tykkäyksiä
10
#25
Tämän takia en osta yhtään autoa missä sähköinen käsijarru, tai en ainakaan Rellun viritystä, sen verran paljon näissä tuntuu rellulla olevan ongelmia.
Tälle kommentille on helppo täältä takarivistä hymyillä, kun hyvin on lagussa toiminut ilman ongelmia ainakin kymmenen vuotta. No joo, yksi lagu ei edusta kaikkia renuja, mutta kuitenkin. Tosin kai sekin päivä on lähempänä ja lähempänä, kun se sanoo työsuhteensa irti.
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#26
Tälle kommentille on helppo täältä takarivistä hymyillä, kun hyvin on lagussa toiminut ilman ongelmia ainakin kymmenen vuotta. No joo, yksi lagu ei edusta kaikkia renuja, mutta kuitenkin. Tosin kai sekin päivä on lähempänä ja lähempänä, kun se sanoo työsuhteensa irti.
Juu, eipä itsellänikään ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Edellisessä kulkineessa sähköinen käsijarru meni vielä automaattisesti päälle joka kerta, kun auton sammutti. Sillä pärjättiin talvella lapissa ja muutenkin oikein mainiosti. Turha laitehan se on, mutta aina ei saa kaikkea juuri sellaisessa paketissa kuin toivoisi..:D
 
Viestejä
136
Tykkäyksiä
0
#27
Tämän takia en osta yhtään autoa missä sähköinen käsijarru, tai en ainakaan Rellun viritystä, sen verran paljon näissä tuntuu rellulla olevan ongelmia.
Neljässä Rellussa tuollainen "hirvitys" itsellä on/on ollut ja yhdessä oli kerran ongelma (joka johti lopulta koko boksin vaihtoon, kallis paukku toki). Se oli niitä ensimmäisen sähkökäkkärisukupolven viritelmiä. Muissa ei ole ollut mitään ongelmia. 25 %, onko se paljon vai vähän, en tiedä. Toki otanta on pieni. Ja koko käyttöaikaan suhteutettuna tuon yhdenkin vian olemassaolo oli mitätön, jos niin haluaa ajatella... Mikä lie koko kannassa vikaprosentti, uusimmissa versioissa ei varmaan suurikaan?

Eipä viitsi sellaista autoa hankkia, jossa tuollaista varustetta ei ole. :p
 
Viestejä
275
Tykkäyksiä
1
#28
Se ero tosiaan näiden uusien Rellumallien ja vanhempien kuten Scenic 2, Laguna 2, jne sähköisissä käsijarruissa on, että näissä uudemmissa käsijarrun sähköiset toimilaitteet (kummallakin satulalla omansa) käyttelee suoraan jarrusatuloita, kun vanhemmissa on joku vaijereita kiristelevä systeemi. Jälkimmäisessä on enemmän liikkuvia ennenkaikkea kuluvia osia ja toimintavarmuuskin on ollut sitä myöten varmasti heikompi.
Ymmärtääkseni nämä uudemman sukupolven suoraan satuloissa olevat sähköiset käsijarrut ovat olleet kohtuullisen luotettavia.
Mikä lie hetkellinen häiriö meidänkin Kadiskassa ollut, korjaantui itsestään ja sittemmin on näemmä toiminut.
Kadjarissahan tuo "autohold" -toimintokin on varmuuden (talven) vuoksi Suomessa maahantuontihuollossa ohjelmoitu pois toiminnasta. Sisarmalli Qashqaissa ilmeisesti autoholdkin on aina toiminnassa, liekkö siellä leirissä kuitenkaan ollut koskaan mitään ongelmia?? Ainakin päällisin puolin Qashqain takajarrut näyttävät aivan samoilta kuin Rellussa.

Kadjareissa taitaa olla sähkökäkkäri ihan kaikissa malliversioissa ja tuntuu yleistyvän joka automerkin kohdalla.
 
Viestejä
275
Tykkäyksiä
1
#29
Huomasin eilen, että auton etupäästä on alkanut kuulumaan - kenties pakkasten edesauttamana - voimakas narahdus, kun ajaa esim. hidastetöyssyn ylitse hiemankin vauhdikkaammin. Ääni ei ole sen kuuloinen, että missään olisi varsinaisesti väljää, vaan enemmänkin kuulostaisi, että joku paikka on kuivana.
Oma villi veikkaukseni on kallistuksenvakaajan kumiset korihelat? Muistaakseni Clioissakin on ollut samaa vaivaa.
Olikohan tuohon mitään järkevää tai oikeasti pidemmän aikaa toimivaa korjauskeinoa?
 
Ylös Bottom