Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#1
Niinhän siinä sitten kävi, että autokuume puraisi ja sinäänsä hyvin palvellut automaatti Captur päivittyi upouuteen Kadjarin Energy Tce 130 Zen -malliin. Päätöstä vauhditti tuo päällä oleva syksyn tarjouskampanja. Kun tarjolla oli aika paljon houkuttimia, kuten varustetason korotus, nollakorko/kulu-rahoitustarjous ja kohtuullisen hyvä vaihtotarjous Capturista, kaupat tuli tehtyä. Autokin saatiin hyvin nopealla toimitusaikataululla, vain pari viikkoa tilauksesta. Väriksi valikoitui valkoinen. Lisävarusteina lämmitin + haara, talvialut ja parkkitutkat.

Ensivaikutelma autosta on, että ompa melkoinen hyppäys laatuvaikutelmassa verrattuna Capturiin. Vaikkei Capturkaan ole missään tapauksessa kehno, Kadjarissa materiaalit ja yleinen fiilis on kuin luokkaa kalliimista autoista, jopa pientä "premiumhenkeä" on havaittavissa. Ajettavuus on kunnossa ja tilaa on hyvin. Varustelukin on tässä Zenissäkin vallan hyvä.
Ainoa mitä tulee vähän ikävä, on Capturin mainio EDC-loota, mutta eiköhän tuohon manuaaliaskiin jälleen totu, kun perheen Cliokin on manuaali. En ollut yksinkertaisesti valmis maksamaan liki kolmen tonnin lisähintaa Kadjarin EDC:stä.

Katsotaan miten yhteiselo lähtee rullaamaan. Auto on hintaisekseen poikkeuksellisen upea niin ulkoa kuin sisältäkin. Äkkivilkaisulla tulee helposti mieleen joku Audin puolta kalliimpi vastaava katumaasturi.
Ne perinteiset alkupään pikku purnauksethan ovat nykyään kunnossa: Kessy toimii pois kävellessä, peilit kääntyy ja aukeaa automaattisesti ja hanskiksessakin on se valo... Meidän autoon otettiin se perus R&Go mediasoitin ja radio ainakin tässä aparaatissa on herkkä ja kuuluu erittäin hyvin, ei moitteita. Ajonopeuden mukaan toimiva volumesäätökin löytyy.
Ja jos joku autoa harkitseva tuumii, voiko mittaristojen teemoja räätälöidä ilman r-linkiä, vastaus on: Kyllä voi. Säädöt löytyvät ajotietokoneen personointivalikon yhteydestä silloin kun auto ei liiku.

Yhden päivän kokemuksella:

+ Hieno ja arvokas ulkonäkö
+ Sisustan materiaalit ja yleinen laatuvaikutelma
+ Hyvin toimiva automaattinen valonvaihdin (pitkä/lyhyet)
+ Jämäkkä ajettavuus
+ Korkeus, kuskin paikalta näkee hyvin.
+ Varustelu (tavaraa on Zenissäkin vaikka muille jakaa)

- Nastamelu ehkä lievä pettymys (olen vannoutunut kitkamies, tuli lipsahdettua nastarenkaisiin ;D)
- Rullamallinen hattuhylly vähän kömpelö
- Sumareilla toimiva kulmavalotoiminto on hieman levoton, kun autoa käännellään kaupungissa kaistalta ja kulmasta toiseen. Valot syttyilevät ja sammuilevat turhan hätäisesti. (tuon tosin taisi saada pois päältä valikoista)

Plussia, miinuksia ja kokemuksia jatkossa, kun kilometrit uutukaisella karttuvat.
 

hiedma

Nuorempi jäsen
Viestejä
8
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Onnittelut

Tuli tehtyä myös kalustopäivitys Yetistä Kadjariin.
Parin päivän kokemuksen jälkeen olen monessa asiassa samaa mieltä, Kadjarissa on premium auton varustelu ja se on mukava sekä hiljainen (kitkat alla) että näyttävä Yetiin verrattuna. Yeti oli hyvä käyttöauto, vähän väritön mutta luotettava ja tilava. Ainoa varsinainen huomautettava oli sen meluisuus. Kadjarissa on lisäksi Yetiä jouheammin toimiva kaksoiskytkinvaihteisto josta pisteet Renaultille.

Katsotaan sitten keväällä miten päin pisteet kääntyvät kun talvi on takana ;-)
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

hiedma sanoi:
Onnittelut

Tuli tehtyä myös kalustopäivitys Yetistä Kadjariin.
Parin päivän kokemuksen jälkeen olen monessa asiassa samaa mieltä, Kadjarissa on premium auton varustelu ja se on mukava sekä hiljainen (kitkat alla) että näyttävä Yetiin verrattuna. Yeti oli hyvä käyttöauto, vähän väritön mutta luotettava ja tilava. Ainoa varsinainen huomautettava oli sen meluisuus. Kadjarissa on lisäksi Yetiä jouheammin toimiva kaksoiskytkinvaihteisto josta pisteet Renaultille.

Katsotaan sitten keväällä miten päin pisteet kääntyvät kun talvi on takana ;-)
Onnittelut myös sinne. Jos budjetti olisi sallinut, tuo EDC olisi tehnyt meidänkin autosta vieläkin paremman. Mutta näillä mennään. Yllättävän hienosti tuo 1,2 TCe jaksaa kiskoa näinkin isoa autoa, joten tien päällä automaattia ei osaa kaivata. EDC:n mukavuus korostuu, kun sattuu kaupunkiin ruuhka-aikaan. Noh, meidän pikkukylässä ei ruuhkista tarvitse huolehtia. :D
Pehmeätoiminen kytkin ja lähdöissä kelvollisesti vetävä mylly paikkaavat asiaa.
Aika ja etenkin talvihan sen näyttää, mistä puusta auto on veistetty. Mielenkiinnolla seuraan, miten Kadjarin automaatti-ilmastointi selviää talven haasteista. Captur oli lämmin ja hyvä talviauto, mutta sen manuaali-ilmastointihan vaatii omat kommervenkkinsä.
Jännityksellä myös odotan, mitä Kadjarin sähköinen käsijarru tykkää talvesta. Käsittääkseni mitään pahoja ongelmia niissä ei ole ollut.
 

kurtsi

Renault Grand Scenic -13 1.6 dCi
Viestejä
595
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Muutaman auton kokemuksella uskallan kyseenalaistaa automaattisen ilmanvaihtolaitteiston toiminnan Suomen ilmastossa. Ikkunat pyrkivät huurtumaan, jos ei käsikäyttöisesti muuta ilmavirran suuntausta laseille, samoin kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä aika nopeasti puhaltimen nopeus nousee täydelle teholle, vaikka moottorista ei lämpöä irtoa.

Kesällä ja kuivalla ilmalla toimii kohtuullisesti.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

kurtsi sanoi:
Muutaman auton kokemuksella uskallan kyseenalaistaa automaattisen ilmanvaihtolaitteiston toiminnan Suomen ilmastossa. Ikkunat pyrkivät huurtumaan, jos ei käsikäyttöisesti muuta ilmavirran suuntausta laseille, samoin kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä aika nopeasti puhaltimen nopeus nousee täydelle teholle, vaikka moottorista ei lämpöä irtoa.

Kesällä ja kuivalla ilmalla toimii kohtuullisesti.
Kyllä tiedossa on, että haastavimmissa talviolosuhteissa automatiikkakin vaatii varmasti kaitsemista etenkin liikkeellelähtöjen yhteydessä. Näin se oli aikanaan automatiikalla varustetussa Kiassammekin. Viime syksynä silloisen Twingomme ollessa pajalla, vaimon sijaisautona oli uusi Volvo V40 (muistaakseni TM talvitestin voittaja/kärki-auto vuodelta X) ja sitäkin joutui välillä manuaalisesti skropailemaan, kun huurua tuppasi joskus ilmestymään väärään paikkaan.. Mutta jos toimii suurimman osan vuodesta täysin koskematta, se on ok. Manuaali-ilmastointiahan joutuu veivaamaan vuodenajasta riippumatta.

Kadjarissakin näkyy muuten olevan sähköisesti ohjautuva tuloilmakaihdin etumaskissa.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Reilu viikko takana uudella Kadjarilla. Mukavaa ja laadukasta kyytiä tarjoaa Rellun isompi Crossover ja nuo Continentalin IceContact 2 nastarenkaatkin tuntuvat vähitellen vaimenevan sisäänajo-kilometrien karttuessa. Tosin kilsoja alla vasta n. 350 km. Tekniikan -mutta etenkin nastakumien sisäänajon takia olen ajellut hyvin siististi, joten täydestä suorituskyvystä ei ole vielä täyttä kuvaa. Sen verran kuitenkin kaasupoljinta olen painanut, että olen huomannut vallan mainiosti tuon 1,2 tce:n uusimman painoksen vastaavan kaasuun. Vääntöä on alakierroksilla huomattavasti enemmän kuin vanhemmassa 190 nm vääntävässä kehitysversiossa, josta aiempi kokemus Capturin nokalla. Vääntöähän tässä on se 205 nm ja ulkomaisilla sivustoilla kerrotaan yliahtotoiminnon tuovan 2-3 vaihteilla hetkeksi 20 nm lisää, joten parhaimmillaan pitäisi irrota 225 nm. Se on todella hyvä lukema 1,2 litraiselta bensakoneelta. Lukema on lähes vertailukelpoinen takavuosien selvästi isompien turbodieselien kanssa.

Yhden erikoisen ominaisuuden - johon en ole aiemmin missään törmännyt - hoksasin tänään. Vaimo lähti illalla peruuttelemaan autoa pihasta ja molemmat sumuvalot (ei siis kulmavalotoiminto) paloivat edessä. Kysyin hänen palatessaan, että vääntelikö hän valopotikkaa, vaikka valojen täys automaattitoiminto on päällä. Hän kielsi koskeneensa mihinkään. Hetken mietin, että mitähän hittoa ne valot sekoilevat, mutta selvisihän sellainenkin juttu, että myös etusumuvalot syttyvät Kadjarissa, kun peruutusvaihde kytketään ajovalojen palaessa.
Hyödystä en osaa sanoa, mutta selvitykseni mukaan aika tavallinen toiminto monissa uusissa autoissa nykyään. Suomenkielisessä manuaalissa ei asiasta ole mainintaa, englanninkielisessä sen sijaan on.
Normaalin lyhyen tervehdys ja poistumistoiminnon lisäksi ajovalot saa myös pidempiaikaisesti saattamaan autolta poistumista myös ilman avainkortin valaistusnappulaa.
Ne toimivat, kun käyttää valoviikseä kaukovalojen "vilkautus" -asennossa auton sammuttua. Näpäytysten määrällä saa määriteltyä ajan kauanko valot palavat, kun kuljettajan ovi suljetaan. Ihan näppärää, kun asentaa lämmitysroikkaa seuraavaa aamua varten pimeällä varaston kulmalla.
Valoista puheenollen, saatan vaihtaa peräkontin kelmeähkön hehkulankavalon johonkin tehokkaampaan ledipolttimoon. Puuilosta hain konttiin metritavarana tekstiilipintaista mattoa, josta leikkasin kontin pohjalevyjen päälle suojamaton. Selkeämuotoiseen konttiin tuo askar onnistui oikein hyvin puolessa tunnissa ja olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen..kuin tehtaassa tehty.

Navigaattorin kiinnitystä olen pähkäillyt. Helpoin tie olisi edelleen se imukuppikiinnitys tuulilasiin, mutta navi tahtoo jäädä ainakin vakiotelineellä hieman kauas. Entä hämääntyykö automaattinen valojenvaihdin navigaattorin yöllä hohtavasta ruudusta kojetaulun etuosassa?? Mitään karhuntarroja en rupea kojetaulun verhoilun päälle liimailemaan, vaikka ohjeissa vakuuteltaisiin kuinka jälkiä jättämättömyydestä ja helposta irroitettavuudesta.
Hyvä tuuletinsuulaketeline on hakusessa. Tomtomilla olisi se orggis-suulaketelakka, mutta postikuluineen melkein 50 euron hinta ketuttaa ihan periaatteesta.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Tänä-aamuna parkkitutka alkoi sekoilemaan aamulla pihasta töihin lähtiessä. Etututkan symbolipalkit mittaritaulussa vilkkuivat kuin hedelmäpelissä ja vekotin piippaili sekopäisesti, vaikkei auton edessä ollut mitään. Sama jatkui iltapäivällä kotiin palatessa. Lopulta kotipihaan saapuessa tutka antautui ja näytölle tuli viesti: "Tarkasta pysäköintitutka" ja Renumiehille tuttu jakoavain -symboli syttyi.
Arvelin lumen tekevän tepposiaan ja auto olikin kauttaaltaan aika luminen, joskin takatutkat puskurin alaosassa olivat täysin puhtaat. Sen sijaan keulassa oli konepelliltä valunutta sulavettä, joka oli jäätynyt jääpuikkoputoukseksi etusäleikön eteen. Putsailin jäät huolellisesti antureiden (4kpl) edestä auton käydessä ja sen seurauksena viesti, sekä jakoavain hävisivät näytöstä. Tutkakin alkoi jälleen pelaamaan oikein. Joutuukohan tuon disabloimaan valikosta pois käytöstä talveksi, nimittäin ainakin näillä nollan ympärillä veivaavilla keleillä sitä lämmenneen konepellin päälle sulanutta luntahan valuu pelliltä säleikölle käytännöllisesti katsoen joka ajokerran jälkeen? Eihän noita antureita viitsisi alkaa putsailemaan joka ajokerralla.
Tutkat vaikuttavat olevan myös todella tarkkoja puhtaudesta. Yhdenkään anturin edessä ei saa olla häiritsemässä pienintäkään jäähelmeä.
Hiekka ja pöly, eikä edes pelkkä vesi liene niin kriittisiä. Ilmeisesti jää sotkee jostain syystä anturin toimintaa herkemmin kuin muu lika.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Sisaruksessa on nuo ihan samat ongelmat etututkien kanssa konepelliltä valuvien vesien suhteen. Lisäksi noihin antureihin pääsee helposti kosteutta sisään, joka aina nollakelien muututtua pakkasiksi aiheuttaa ihan samanlaista turhaa antureiden sekopäistä huutamista vaikka kuinka anturit olisi puhtaina. Tähän "korjauksena" marmorilla porasivat antureiden etureunaan pienet reiät, jota kautta (mukamas) se kosteus pääsisi poistumaan, mutta koska anturit on keulassa ja reiät etuviistoon, niin henk.koht. epäilykseni on että enempi noista nyt menee pashaa sisään kuin tulee ulos, mutta katsotaan nyt. Eka talvi noilla "korjatuilla" antureilla vasta starttaamassa ???
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

HiTec sanoi:
Sisaruksessa on nuo ihan samat ongelmat etututkien kanssa konepelliltä valuvien vesien suhteen. Lisäksi noihin antureihin pääsee helposti kosteutta sisään, joka aina nollakelien muututtua pakkasiksi aiheuttaa ihan samanlaista turhaa antureiden sekopäistä huutamista vaikka kuinka anturit olisi puhtaina. Tähän "korjauksena" marmorilla porasivat antureiden etureunaan pienet reiät, jota kautta (mukamas) se kosteus pääsisi poistumaan, mutta koska anturit on keulassa ja reiät etuviistoon, niin henk.koht. epäilykseni on että enempi noista nyt menee pashaa sisään kuin tulee ulos, mutta katsotaan nyt. Eka talvi noilla "korjatuilla" antureilla vasta starttaamassa ???
Joo, noista erilaisista vippaskonsteista ehdinkin lukea, mutta paras konsti taitaa olla vain kärsivällisesti putsata anturit jäästä ja sitten viedä auto kunnolla sulamaan ja kuivamaan vaikka lämpöiseen talliin.
En tiedä miten QQ:ssa, mutta tänään pläräilin tuota Kadjarin asetusvalikkoa ja ranskalainen insinööri on viisaudessaan antanut mahdollisuuden poistaa etu -ja takatutkat pois käytöstä erikseen! Eli, jos etututka alkaa kenkkuilemaan joillain keleillä, asetuksista täppä pois ruudusta ja huutaminen sekä hälyyttely loppuu siihen. Takatutkat jäävät silti käyttöön. Tai tarvittaessa päinvastoin. Fiksua.
 

kurtsi

Renault Grand Scenic -13 1.6 dCi
Viestejä
595
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Petsku76 sanoi:
HiTec sanoi:
Sisaruksessa on nuo ihan samat ongelmat etututkien kanssa konepelliltä valuvien vesien suhteen. Lisäksi noihin antureihin pääsee helposti kosteutta sisään, joka aina nollakelien muututtua pakkasiksi aiheuttaa ihan samanlaista turhaa antureiden sekopäistä huutamista vaikka kuinka anturit olisi puhtaina. Tähän "korjauksena" marmorilla porasivat antureiden etureunaan pienet reiät, jota kautta (mukamas) se kosteus pääsisi poistumaan, mutta koska anturit on keulassa ja reiät etuviistoon, niin henk.koht. epäilykseni on että enempi noista nyt menee pashaa sisään kuin tulee ulos, mutta katsotaan nyt. Eka talvi noilla "korjatuilla" antureilla vasta starttaamassa ???
Joo, noista erilaisista vippaskonsteista ehdinkin lukea, mutta paras konsti taitaa olla vain kärsivällisesti putsata anturit jäästä ja sitten viedä auto kunnolla sulamaan ja kuivamaan vaikka lämpöiseen talliin.
En tiedä miten QQ:ssa, mutta tänään pläräilin tuota Kadjarin asetusvalikkoa ja ranskalainen insinööri on viisaudessaan antanut mahdollisuuden poistaa etu -ja takatutkat pois käytöstä erikseen! Eli, jos etututka alkaa kenkkuilemaan joillain keleillä, asetuksista täppä pois ruudusta ja huutaminen sekä hälyyttely loppuu siihen. Takatutkat jäävät silti käyttöön. Tai tarvittaessa päinvastoin. Fiksua.
Oletko huomannut edellä kulkevan auton pakokaasujen aiheuttavan aiheettomia hälytyksiä etututkille? Minulla Scenickissä tekee tuota usein pysäköintialueilla, mitään muuta ei ole kertaakaan näkynyt , tutkat puhtaat. Enkä aja tappituntumalla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 481
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Petsku76 sanoi:
En tiedä miten QQ:ssa, mutta tänään pläräilin tuota Kadjarin asetusvalikkoa ja ranskalainen insinööri on viisaudessaan antanut mahdollisuuden poistaa etu -ja takatutkat pois käytöstä erikseen!
Onneksi myös QQ:ssa on tuo asetus ja viime talvena sitä melko ahkeraan jopa käytettiinkin 8)
 
Viestejä
388
Tykkäyksiä
1
#13
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Petsku76 sanoi:
Tänä-aamuna parkkitutka alkoi sekoilemaan aamulla pihasta töihin lähtiessä. Etututkan symbolipalkit mittaritaulussa vilkkuivat kuin hedelmäpelissä ja vekotin piippaili sekopäisesti, vaikkei auton edessä ollut mitään. Sama jatkui iltapäivällä kotiin palatessa. Lopulta kotipihaan saapuessa tutka antautui ja näytölle tuli viesti: "Tarkasta pysäköintitutka" ja Renumiehille tuttu jakoavain -symboli syttyi.
Arvelin lumen tekevän tepposiaan ja auto olikin kauttaaltaan aika luminen, joskin takatutkat puskurin alaosassa olivat täysin puhtaat. Sen sijaan keulassa oli konepelliltä valunutta sulavettä, joka oli jäätynyt jääpuikkoputoukseksi etusäleikön eteen. Putsailin jäät huolellisesti antureiden (4kpl) edestä auton käydessä ja sen seurauksena viesti, sekä jakoavain hävisivät näytöstä. Tutkakin alkoi jälleen pelaamaan oikein. Joutuukohan tuon disabloimaan valikosta pois käytöstä talveksi, nimittäin ainakin näillä nollan ympärillä veivaavilla keleillä sitä lämmenneen konepellin päälle sulanutta luntahan valuu pelliltä säleikölle käytännöllisesti katsoen joka ajokerran jälkeen? Eihän noita antureita viitsisi alkaa putsailemaan joka ajokerralla.
Tutkat vaikuttavat olevan myös todella tarkkoja puhtaudesta. Yhdenkään anturin edessä ei saa olla häiritsemässä pienintäkään jäähelmeä.
Hiekka ja pöly, eikä edes pelkkä vesi liene niin kriittisiä. Ilmeisesti jää sotkee jostain syystä anturin toimintaa herkemmin kuin muu lika.
Tuli vaan mieleen tuota lukiessa, että on on tainnut patonkimaan inssi ottaa kaikki muut vaihtoehdot huomioon, mutta unohtanut testata systeemit jääpuikolla ;)
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

kurtsi sanoi:
Oletko huomannut edellä kulkevan auton pakokaasujen aiheuttavan aiheettomia hälytyksiä etututkille? Minulla Scenickissä tekee tuota usein pysäköintialueilla, mitään muuta ei ole kertaakaan näkynyt , tutkat puhtaat. Enkä aja tappituntumalla.
Itse en ole ehtinyt vielä näin lyhyen omistusajan aikana huomaamaan "pakokaasuhälyytyksiä". Olen tietoinen, että tuollainenkin ilmiö on etututkien kanssa mahdollinen etenkin kovilla pakkasilla.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Pienen väliraportin aika. Tehtiin Kadjarilla yksi pidempi reissu ja sen ansiosta matkamittarissa seisoo lukema 1700 km. Eli aika verkkaisesti kilometrejä on toistaiseksi tullut.
Muutamia "talvi" -huomioita:

- Polttoainesäiliön kansi sulkeutuu siististi korin tasoon ja avautuu japanilaistyylisesti sisältä avausvipua vetämällä. Pari kertaa kylkeä pitkin valunut vesi on jäädyttänyt luukun ja korin välisen sauman. Tällöin luukku ei ponnahdakkaan auki vipua vetämällä, vaan ensin on käytävä jollain poistamassa jäätä luukun saumojen ympäriltä ja sitten käytävä kuskin paikalla nykimässä vipua, josko luukku aukeaisi...helpomminhan tuo kävisi, jos luukun lukitus olisi keskuslukituksen piirissä ja luukussa olisi sormelle pieni uloke tai reikä josta sitä voisi varovasti yrittää nykiä. Nyt täysin sileästä luukusta ei saa mitään otetta, jos se jämähtää kiinni. Ja mitäpä se nykiminen edes auttaisi, kun samaan aikaan pitäisi ylettyä auton yli vetämään luuukun lukituksen vapauttavasta aukaisuvivusta.. :)

- Etuvaloumpiot (kumpikin) edessä tuntuvat huurtuvan sisäpuolelta varsin helposti näillä nollan ympärillä veivaavilla keleillä. Toistaiseksi huuru on aina ajan kanssa itsestään hävinnyt ajojen välissä. Samoja kokemuksia olen lukenut Kadjar-brittifoorumilta saarivaltion Kadjar-kuskeilta. Joillakin tuo huurtuminen on mystisesti loppunut itsekseen muutaman viikon jälkeen luovutuksesta. Meillä tuota huurua vielä tulee 5 viikkoa luovutuksesta ajojen jälkeen. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
Valojen suuntauksenkin voisi joskus käydä tarkistuttamassa, sillä moni tuntuu vilkauttavan pitkiä, vaikka ajaa lyhyillä vastaan.

- Tälläkin foorumilla on jonkin verran käsitelty TCe-moottoreiden esilämmitys-menetelmistä. Meidän Kadjarin 1,2 Tce myllyyn laitettiin liikkeessä Calixin letku-lämmitin. Eli se murikka, joka tulee öljynlauhduttimen vesiletkun yhteyteen. Muuten toimii hyvin, mutta lyhyt lämmitysaika aiheuttaa sen, että auto hörähtää käyntiin, käy hetken ontuen ja sammuu. Uudelleen käynnistyksen jälkeen jää sitten aivan normaalisti käymään. Ilman lämmitystä ei mitään ongelmia. Pidempi, esimerkiksi yli tunnin lämmitys, ei mitään ongelmia.
Ilmeisesti lyhytaikainen lämmitys sekoittaa joitain antureita, kun moottori ei ole vielä ehtinyt kauttaaltaan tasaisesti lämpiämään. Pidempi roikassa olo saa lämmitetyn nesteen paremmin kiertoon, jolloin ongelmiakaan ei ilmene.
Tuosta nyt ei ole muuten haittaa, mutta joskus aivan pikkupakkasella tulisi käytettyä aamulla liekassa sen verran, että saa ikkunat ennen lähtöä suliksi. Täytynee pidentää lämmitysaikaa, niin ongelmia ei tule. Tuohon ei asennettu sitä kiertovesipumppua, joka tasaa lämpöä ja vissiin auttaisi kyseiseen ongelmaan. Toisaalta, kun talvi oikeasti alkaa, noita puolen tunnin lämmityksiä ei enää tule edes harrastettuakaan.
Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että Calix tarjoaa säteilylämmitintä vain EDC-lootalla olevaan Kadjariin. Säteilylämppärillähän ongelmat poistuvat, joskin lämmitystehokin pakkasilla lienee aivan toista. Mutta on aivan selvää, että jotain perää noissa taannoisissa tce/säteilylämmitin suosituksissa on.

- Hyvä yksityiskohta puolestaan ovat nuo pyyhkimet. Japanin serkulta perityt ns. hybridi-malliset pyyhinsulat kiinnittyvät perinteisellä koukkukiinnityksellä, joka tarkoittaa jatkossa lähes rajatonta tarvikesulka tarjontaa. Mainio asia verrattuna Rellun pikkumallien tunnettuun pyyhinongelmaan. Koukkukiinnitykseen löytyy sulkamalleja miltei R-Kioskilta lähtien.

- Parkkiantureiden kanssa ei ole nyttemmin ollut talviongelmia, joten etututkat ovat saaneet olla päällä.

- Lämmintä tulee varsin nopeasti, lämpö pysyy tasaisena, mutta kosteilla keleillä ikkunat - jopa tuulilasi - saattavat välillä hieman huurtua jostain nurkasta. Pientä manuaali-jelppiä joutuu silloin antamaan. Myös ECO-asetus näyttää pudottavan puhallusta pykälällä parilla.

- Start-Stop toimii hanakasti vielä näillä keleillä. Lämpimäksi ajon jälkeen vielä jopa muutaman asteen pakkasillakin auto sammuttaa itsensä valoissa. Monissa muissa autoissa S&S vaikenee jo ennen talvirenkaiden asennusta...

Unohtaen nuo pikkukommellukset, kokonaisuutena mukava tuolla on edelleen lähteä ajelemaan. Edelleen miellyttää silmää ja nyt on tullut hieman kokeiltua kulkuakin. Ei tykki, mutta mainiosti pääse ohitse ja alta pois rampeilla. Kulutus pyörii seitsemän litran pinnassa. enemmänkin kakkua palaa, jos ajaa ihan pelkkää pätkää kylmällä koneella.
Hitto kun olisi sittenkin tullut otettua kitkoilla, niin meno olisi kuin taksi-Mersussa. :)
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Tulipa alkuviikosta ruuvattua kesäpyörät Kadjarin alle. Meno tasottui vallan mukavasti Contin IceContact 2 nastapyöriin verrattuna. Alkuperäisinä kesäkumeinahan ainakin 17" tuuman orggisvanteilla on Continentalin EcoContact 5.
Aktiivinen rengaspainetunnistuskin oppi uudet renkaat ilman kommelluksia viiksen päästä nollaamalla. Ajotietokoneen näytöllä näkyvän painemonitorin lukemat ovat muuten yllättävän tarkat. Kylmillä renkailla lukemat ovat aivan samat kuin Bilteman digitaalisella painemittarilla, jonka puolestaan olen "kalibroinut" Michelinin laadukkaaksi tunnustetulla digimittarilla. Paineiksi asetin ns. täyden kuorman paineet.

Päänvaivaa renkaanvaihdossa aiheutti lähinnä Kadjarin pienemmistä Relluista poikkeavat nostokohdat. Capturissa ja Clion IV:ssähän on helmassa kätevät ovaalinmuotoiset vahvikkeet, joihin hallitunkki on helppo sovitella ihan tavallisen jackpadin kanssa. Kadjarissa on nostokohdissa se klassinen helmapokkaus, jonka lyttyyn painamista on visusti varottava. Kantava osa on pokkauksen sisäpuolella. Ratkaisin ongelman sahailemalla vanhasta jääkiekosta hallitunkkiin sopivan uritetun "adapterin", joka passasi helmapokkaukseen nostokohdassa. Ainakin manuaalivaihteisen Kadjarin peräkontista on nykytapaan turha etsiä minkäänlaista tunkkia, eikä sellaista pidä kausivaihdossa muutenkaan käyttää - vaikka olisikin.

Renkaiden vaihdon jälkeen pääsin vihdoin kokeilemaan jo syksyllä tilaamaani Fusson vahaa. Mainittakoon, että Kadjar on ollut loppusyksyn luovutuksesta asti ilman mitään suojaavia pintoja. Pelkillä pesuilla on menty. Turhaa hinkkaamista lumiharjalla on vältetty, etenkin kuraisen auton yhteydessä. Homma meni lyhyen kaavan mukaan.

- Esipesu vaahdottamalla, King Carthur Control Snow Foam.
- Kinnastelu jollain marketti-autoshampoolla, kahden sangon tekniikalla.
- Pohjan puhdistus Autoglymin punaisella. (yllättäen pikitahroja oli niin vähän, että Autoglymillä sai hinkattua irti ne mitä oli)
- Pintaan Soft 99 Fusso Coat Light. Myös kynnykset, sekä luukkujen ja ovien välit.

Lopputulos on aivan hyvä. Tuo Fusson vaaleisiin väreihin tarkoitettu sealant antaa hienoa lasimaista kiiltoa ainakin tälläisen perusvalkoisen auton pintaan. Veden pisarointi, eli ns. beading, on myös kiitettävällä tasolla. Lisäksi Fusso on minusta selvästi helpompaa työstää- etenkin kiillotusvaiheessa - kuin aikaisemmissa autoissa käyttämäni Collinite 476S.
Tuntuu olevan myös erittäin riittoisaa, aivan ohuen ohut kalvo levityksessä riittää. Fusson on mainittu jättävän helposti rasvaisia hologrammeja ennen ensimmäistä pesua, mutta itse onnistuin kiillottamaan auton niin, ettei hologrammeja ilmaantunut.
Saapa nähdä mitä on kestävyys. Kohtuullisen kestäväksihän tuota on foorumeilla kehuttu.

Mitäpä muuta? Eipä mitään. Kaikki on toiminut kuten pitääkin. Edellä mainituista muutamista pikku talvikiusoistakin on päästy kevään myötä eroon. Öljyä ei kulu ja meno maistuu. Mittarissa on tosin vasta n. 7 thkm.
 

kurtsi

Renault Grand Scenic -13 1.6 dCi
Viestejä
595
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Mielenkiinnolla seurailen, josko jaksat raportoida Fusson kestosta tänne asti.
 
Viestejä
67
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

Tuommoinen hahlo jackpad on tosiaan hyvä noiden helmapokkausten kanssa, pari vuotta sitten löytyi motonetin hyllystä valmiina.
 
Viestejä
263
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Kalustopäivitys: Capturista Kadjariin.

kurtsi sanoi:
Mielenkiinnolla seurailen, josko jaksat raportoida Fusson kestosta tänne asti.
Fusson vetämisestä pintaan on nyt kulunut reilu kuukausi. Minkäänlaisia selviä antautumisen merkkejä ei ole vaaka - eikä pystypinnoilla. Kinnaspesuja ehkä 2-3 ja lisäksi pari nopeaa foamlance pesua vaahdolla ilman mekaanista hankausta.
Hyönteiset lähtee superhyvin irti.
Jos ihan tarkkoja ollaan, kenties se vahaamisen jälkeinen liukkain "sähköisyys" on pinnasta hieman kaikonnut. Kastellessa auto, beading on kuitenkin kuin juuri vahattuna. Luvatusta vuoden kestosta lienee turha puhua, mutta uskon, että loppukesään voi hyvinkin mennä, ennenkuin uudelleen vahaus on välttämätön.
 
Ylös Bottom