Kadjar Tce 130 polttoainekulutus

DANSJO

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Vaihdoin 10 vuotta vanhan Mazda 6 2,0 autoni 2016 malliseen Kadjariin Tce 130 pari kuukautta sitten. Kaikin puolin hyvä auto ja ajo-ominaisuudet mitä mainiot. Mutta pettymys oli suuri kun huomasin polttoainekulutuksen. Tehdas ilmoittaa kaupunki 6,8l, yhdistetty 5,6l ja maantie 4,9l/100km. Tämä on ihan huuhaata. Tiedän toki että nämä ei pidä paikkaansa koskaan. Mutta kun todellinen kulutus (yhdistetty 552km) kesärenkailla 225x45x19R vei 8,4l/100km niin tuntui oudolta. Auton oma tietokone kertoi 7,9l. Seuraava tankkaus, myös yhdistetty 545km, ja puolet ajoista talvirenkailla, niin todellinen kulutus 8,0l. Tässä myös Ajotietokone näytti 7,2l,eli väärin.
Kiinnostaisi tietää onko autossa joku ongelma, säätöjuttu, renkaat vai kuluttaako Kadari näin paljon. Mitä kokemuksia teillä on. Ajattelin että uusi auto kuluttaisi vähemmän kuin vanha Mazdani, mutta tosi on, se kuluttaa enemmän.
Kiitollinen vastauksistanne ja kokemuksistanne.
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
541
Ilmoitetut kulutuslukemat on yleensä sille halvimmalle varustelutasolle ilman lisävarusteita. Korotetut varustetasot ja lisävarusteet kasvattavat ilmoitettua kulutusta. Bose tason kulutuslukemiksi on kerrottu 7,0 / 5,8 / 5,1.
 
Viimeksi muokattu:

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 120
Ja leveät renkaat,auton paino ja kaasujalan asento ts ajotapa. Yleensä nuo uudemmat bensatkin vie enemmän kuin vanhemmat mallit, tosin painoakin on enemmän. Tiedä sitten miten esim. Talismann diesel tai kadjar diesel pitää kutinaa.
 

Petsku76

Jäsen
Viestejä
322
Eihän tämä 1.2 -litrainen bensa-Kadjar ole todellakaan mikään pisaralla pisimmälle auto. Valmistajan antamat lukemat ovat aivan kuin jostain satukirjasta nyppäistyjä.
Totuus on se, että hiemankin reippaampi maantieajo kuluttaa todellisuudessa lähelle valmistajan ilmoittamaa kaupunkikulutusta. Joskus harvoin pihistelemällä tai matelemalla jonossa voi maantiellä jonkun osuuden päästä (ilman cruisea) nippa nappa viitosella alkavaan lukemaan. Pienikin vauhdin lisäys rajoituksiin nähden tai kiihdyttely nostaa kulutusta välittömästi litralla.
Keskikulutus onkin sitten taajama-ajon ja kylmäkäynnistysten osuudesta riippuen jotain 7,5 - 9,5 litran väliltä. Tämä siis ajotietokoneen mukaan, todellista arvoa en ole koskaan tankkauksista viitsinyt mitata.
Liekkö korkea kori, sekä isohko otsapinta-ala ainakin osin tuon kulutuslukeman takana. Kaippa tämäntyyppiset SUV:it bensakoneisina aina kuluttavat enemmän kuin virtaviivaisemmat ja matalammat "tavalliset" autot. Sinäänsähän etuvetoinen bensa-Kadjar n 1400 -kiloisena ei ole mikään mahdottoman painavakaan kokoisekseen.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 521
Korkealla korilla ja varsinkin bensamoottorisena kulutus nousee aika huimasti nopeuden noustessa 80>100km/h, saati kuinka paljon se nousee vieläkin enempi 100>120km/h, vaikka "samasta" +20km/h molemmissa on kyse. Omasta kokemuksesta tässä sisarmallin dieselissä tuo ero 100>120km/h voi olla jopa 1.5 litran luokkaa :confused:
 

lasseter

Jäsen
Viestejä
35
Korkealla korilla ja varsinkin bensamoottorisena kulutus nousee aika huimasti nopeuden noustessa 80>100km/h, saati kuinka paljon se nousee vieläkin enempi 100>120km/h, vaikka "samasta" +20km/h molemmissa on kyse. Omasta kokemuksesta tässä sisarmallin dieselissä tuo ero 100>120km/h voi olla jopa 1.5 litran luokkaa :confused:
Ilmanvastushan nousee nopeuden neliössä, joten muutoksissa 80 -> 100 km/h vs. 100 -> 120 km/h ei ole "samasta" asiasta kyse.

Jos ilmanvastus 80 km/h vauhdissa oli "100" jotakin yksikköä, niin 100 km/h vauhdissa se on "156". Nopeuden muuttuessa maantienopeudesta 100 km/h moottoritienopeuteen 120 km/h, ilmanvastus lisääntyy 44% eli suhteellinen luku on "225". Verrattuna 80 km/h nopeuteen, ilmanvastus on siis nopeudessa 120 km/h 2,25 kertainen.
 
Viimeksi muokattu:

DANSJO

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Kiitos vastauksista ja kommenteista. Ajan yleensä rauhallisesti ja nytkin samalla tavalla kuin vanhalla 2- litraisella Mazdalla. On kai vaan uskominen siihen että Kadjarin kulutus on mitä on, eli suuri. Olin vaan siinä uskossa että uutta tekniikkaa ja pienempi turbo moottori kuluttaisi ja mahdollisesti saastuttaisi vähemmän, kun niin paljon jauhetaan siitä että Suomessa vanha autokanta. No nyt on uudempi auto alla, mutta kulutus suurempi.
 

@ntsu

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Minulla TCe 140 EDC Zen on vienyt moottoritiepainotteisessa ajossa tietsikan mukaan 6,1 litraa. Pyörät ovat 215/60x17
 

DANSJO

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Löysin mielenkiintoisen sivuston jossa käyttäjät ilmoittavat autojen todelliset polttoainekulutukset. Nähdään että kulutus on n. 40% ja jopa 50% yli tehtaan ilmoittaman luvun. Taloussanomissakin on keskusteltu samasta aiheesta, eli miten valmistajat antavat vääriä tietoja kulutuksesta. On saksalainen sivusto ja Saksassa ajetaan toki lujempaa moottoriteillä mutta Suomessa taas enemmän lunta ja sohjoa talvisin ja kaupunkiajoa taas samantyylistä joten minusta luvut ovat vertailukelpoisia. Käykää tutustumassa. Minusta Kadjarin osalta pitää paikkansa.

Sivusto: Www.spritmonitor.de
 

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
141
Eikös tuolla uudella WLTP mittaustavalla pitäisi olla hieman realistisempia lukemia?

Hyvä sivusto tuo spritmonitor. Sieltä monesti vertaillut auton vaihdon yhteydessä tulevia polttoainekuluja :)
 

turkas

Jäsen
Viestejä
47
Eri kone ja eri auto, mutta 1.4 tce:llä Grand Scenic vetänyt noin litran enemmän valmistajan ilmoittamista arvoista.

Toisaalta kone on kyllä varsin herkkä kuskin ajotavalle, eri kuskeilla voi olla parikin litraa eroa keskenään. Välitykset ovat 6-pykäläisessä aika lyhyet, isoja vaihteita pitää osata hyödyntää aika herkästi ihan kaupunkinopeuksissa.

Muistan, että oman koneeni kulutukseen vaikuttivat reippaasti myös alussa kokeillut eri moottorinohjauksen asetukset. Ehkä voisi piruuttaan tarkistaa, onko niille tehtävissä mitään.

Onko PSA ainoa näistä pikkuturbojen tekijöistä, jonka 130-heppanen ilmeisesti kykenee täyttämään annetut kulutuslupaukset?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 808
Tällä Captur 0.9 Tce menee suht helposti kesällä tuohon ilmoitettuun WLTP-yhdistettyyn 6.2l kulutukseen.
Tuo aiempi NEDC mittaustapahan on todettu kaikilla tahoilla vääristeleväksi eikä niihin pidäkkään luottaa vaan näihin uusiin WLTP lukemiin.
Kannattaa lukaista Talouselämän artkkeli tästä NEDC mitaustavan puutteista ja kuinka helppo sitä on ollut huijata..
 
Viimeksi muokattu:

Artificial

Helsinki
Viestejä
110
Meillä vuosimallin 2017 130 TCe EDC Zen vie reippaanlaisella kaasujalalla kaupunkiajossa 6.8 litraa ajotietokoneen mukaan.
 
Ylös Bottom