Jarrusatulan ilmausreiästä meni kierteet...

Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
#1
Jarruhuoltoa varten pumppailin eilen nesteitä ulos koko systeemistä vaimon Megane 225:ssä, ja tietenkin juuri se viimeinen ilmausruuvi oli jossain vaiheessa menty ylikiristämään. Heti kun koitin sitä avata (oikean satulan sisempi ilmausruuvi), niin tiesin että "jaahas". Ei ollut mitään toivoa saada ruuvia löysättyä niin, että olisi satulassa kierteet pysyneet ehjänä, eivätpä tainneet ehjät olla ensinkään.

No, nyt on sitten toinen etu-Bremboista kierrevaurioinen yhden ilmausreiän osalta. Näyttää kovasti siltä, että ainakaan pelkällä kierteytyksellä tuo ei korjaannu, koska materiaalia on irronnut sen verran paljon.

Onko jollakulla kokemusta alumiinisatulan ilmausreiän korjaamisesta ylikokoon poraamalla ja kierteyttämällä? Yksi ongelma asiassa on tuo ilmausruuvin vastinkartio, joka kuitenkin on aivan oleellinen osa rakennetta, että varmasti saa pitävän liitospinnan sille ruuville.

Ideoita / kokemuksia vastaavasta?

edit. Helicoil-menetelmää jotkut ovat käyttäneet maailmalla. Olisiko jollain vinkkiä osaavasta pajasta jolla kierteytyshommia kannattaisi yrittää teettää? Itseltä puuttuu tilat ja vehkeet moiseen.
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
988
Tykkäyksiä
31
#2
Auts. Tuo on tosiaan jo vähän tarkempi homma korjailla fiksusti. Eipä ole itelle osunut kohdalle, mutta itse samassa tilanteessa melkeinpä lähtisin ensin testaamaan sitä pykälää isompaa kierrettä siihen, eli M12x1 nippaa tilalle. Niitä kuitenkin aika helposti saatavilla, mutta osuuko pituudet sitten kohdilleen. Jos sillä ei homma syystä tai toisesta toimi, niin siitä isommaksi poratusta reiästä huolimatta siihen saisi todennäköisesti vielä sille alkuperäiselle M10x1 nipalle sen irtokierteen. Tarkkanahan saa kyllä olla, että tekee sen porauksen suoraan, jotta kartio istuu tiiviisti, eikä toisaalta poraa liian syvälle, ettei tuhoa sitä vastinkartiota satulasta.

Jos irtokierteellä menee, niin miten helposti sitten löytää tuollaisen yksittäisen hienokierteisen, ettei ainakaan kovin iso pakkausta tarvi turhaan ostella. Josko joltain koneistamolta löytyisi, vaikka ei noita taideta kovin usein mihinkään tarvita. Perushommiahan sinänsä tuollaiset kierteytykset on mille tahansa koneistamolle, että jos tuollaisen homman ammattilainen tunaroi, niin parempi sitten melkein on suosiolla laittaa lappu luukulle ja kioski kiinni.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 166
Tykkäyksiä
9
#3
No,kyllä noihin joskus tehtiin ihan vaan millikierre sopivalla tapilla,laakerin kuula pohjalle ja pultti päälle...Pulttia löysätessä pääsivät ilmat pihalle kierteiden välistä.:rolleyes:
 
Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
#6
Ei ole pylväsporaa käytössä enkä käsivehkeellä ala tätä edes yrittämään, kun on tosiaan jarruista kyse. Ruuvipenkkikin poistui juuri keskuudestamme, juuri sopivaan aikaan.

Tottakai saattaisi homma onnistuakin, mutta tällaisessa kohteessa pitää olla asiasta aika varma. Joku kertoi myös hitsanneensa reijän kokonaan umpeen ja koneistamolla teettäneensä sitten uuden kierteen uuteen reikään.

Luotettavia koneistamoja tiedossa Varsinais-Suomen alueella? (ja kiitokset kaikille vastauksista)
 
Viestejä
141
Tykkäyksiä
1
#7
Ei sitä katkennutta ilmausruuvia saa millään pois. Ainut konsti on porata viereen toinen ilmausreikä ja laittaa nippa siihen.
Vaatii hieman rohkeutta, mutta toimii, kun poraat ensin pienellä poralla läpi asti ja sitten poraat ilmausruuvin halkaisija miinus kierre
Huom. Ei liian syvälle, pitäähän sen ilmausruuvin topata johonkin.
Jos purkaamo on lähellä, suosittelen varaosan hakemista sieltä tai motonettiä, jos rahasta ei ole pulaa.

Taisin lukea huolimattomasti. Jos ei ole katkennut sisään se ruuvi, niin isompi ilmausnippa tilalle. Niissä on usein joku
outo kierre, mutta isommista jenkaussarjoista löytyy varmaankin sopiva kierretappi. Alumiinissa ei ole sitä ongelmaa, että
ei tiivistäisi, kun se on pehmämpää kuin se nippa. Valurautaiseen satulaan joutui nipan aika kireälle ruuvaamaan, jotta tiivisti kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
294
Tykkäyksiä
3
#9
M12-kierteen tekeminen M10 tilalle on toki yksi vaihtoehto, mutta siihen täytyy olla kunnon vehkeet käytössä ja minulla ei ole. Ehkä teetän homman jossain jos vain löydän lähiseudulta pajan, johon voisi yhtään luottaa. Ebayssa on jopa "korjaussarjaa" tarjolla missä on isompi nippa, sopiva poranterä sopivalla kärkikulmalla ja sopiva kierretappi samassa setissä; minulta nyt puuttuu lähinnä se pylväspora. Mutta jarrujen kanssa pitää olla pahuksen tarkkana ja varsinkin tuo alumiini on haasteellinen materiaali kun se on niin pehmeää; helposti käy niin että joutuu kiristämään ruuvia enemmän kuin kierteet kestävät jos se pohjakartio ei ole tasan oikean muotoinen.

Katsellaan (ja kiitokset taas kaikille vastauksista).
 
Viestejä
451
Tykkäyksiä
15
#11
Tällain koneistajana täytyy todeta ettei se alumiini nyt mikään haastava ole, se on kuitenkin yksi helpoimmin työstettävistä metalleista. Jos alumiini kierteestä halutaan vahva niin siihen voidaan laittaa helicoil tai kierre voidaan tehdä manglaamalla.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
988
Tykkäyksiä
31
#12
Ehkä teetän homman jossain jos vain löydän lähiseudulta pajan, johon voisi yhtään luottaa.
Ite lähtisin melkeinpä jotain moottorikoneistamoa metsästämään. Heillä sopivan kokoiset koneet ja työkalut, oletettava osaaminen tuollaisiin pikku kierteytyshommiinkin ja tekevät yksityisillekin pieninä yksittäistöinä noita koneistuksia, joten melko joustavasti pitäisi tuollainenkin onnistua.
 
Ylös Bottom