Jarrumäntä työkalu Motonet

Draco

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tykkäyksiä
0
#1
Sopiiko motonetin 49€ jarrumäntätyökalu sarjasta jokin koko Laguna 2 mäntään? Voi olla halvempi ratkaisu, kunhan on valmis työkalu. Nyt ei ole mahdollista hitsailla itse sopivaa kalua.
 
Viestejä
370
Tykkäyksiä
5
#2
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

Siitä Motonetin sarjasta en tiedä mutta itsellä on Bilteman vastaava sarja. Makso muistaakseni saman verran. Hyvin on toiminut moneen autoon. Ja uskoisin että gallunan mäntäänkin löytyy sopiva lätty.
Ainakin moneen Renuunkin olen tehnyt jarruhommia tällä satsilla. En nyt vaan muista olenko nimenomaan galuuna-2 tehnyt.

VAG- tuotteet yleensä vaatii omat erikois lestinsä, mutta harvemmin muut eurooppalaiset.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 482
Tykkäyksiä
1
#3
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

Muistaakseni aikanaan Megane II ja Grand Scenic II tein takajarrut ihan vaan tuolla edullisella VAG-työkalulla ja olettaisin että Lagu II on aika samanlainen, joten varmasti tuossa kalliimmassa setissä on sopivat. Ja onhan siinä molemminsuuntaiset kiertotyökalutkin nätissä salkussa, joten se sitten sopii moneen muuhunkin autoon, joissa nuo männät kierretään eri suuntaan eri puolella autoa (Rellussa kiertosuunta on sama molemmin puolin) = aika oiva talli-setti siis joskos se autokin joskus vaihtuu toisiin niin ei tartte työkalujakin sitten uusia 8)

 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#5
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

Digip sanoi:
En ole ikinä tarvinnut työkalua männän kiertämiseen tai painamiseen?
Melkoiset sormivoimat kaverilla 8). Tai toinen vaihtoehto on, että jos ei ole koskaan levyjä tai paloja vaihtanut, niin ei silloin tarvita työkalujakaan ;D.
 
Viestejä
102
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

HiTec sanoi:
Muistaakseni aikanaan Megane II ja Grand Scenic II tein takajarrut ihan vaan tuolla edullisella VAG-työkalulla ja olettaisin että Lagu II on aika samanlainen, joten varmasti tuossa kalliimmassa setissä on sopivat. Ja onhan siinä molemminsuuntaiset kiertotyökalutkin nätissä salkussa, joten se sitten sopii moneen muuhunkin autoon, joissa nuo männät kierretään eri suuntaan eri puolella autoa (Rellussa kiertosuunta on sama molemmin puolin) = aika oiva talli-setti siis joskos se autokin joskus vaihtuu toisiin niin ei tartte työkalujakin sitten uusia 8)


Tolla olen vaihtanut vaggineisiin ja ranskalaisiin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 482
Tykkäyksiä
1
#7
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

lemmentalja sanoi:
Tolla olen vaihtanut vaggineisiin ja ranskalaisiin.
No aika yleistyökaluksi tuon itsekin koin - kunnes tuli eteen Citroen C5 III, jonka takamäntiin nuo tapit eivät sitten enää sopineetkaan :-\ Ja tosiaan kuten mainitsin, joissain nykyautoissa eri puolella autoa nuo männät myös kierretään eri suuntaan sisään = pitää siis olla molemmankierteiset puristimet, jotka tuossa Motonetin punaisessa salkussa siis mukana onkin 8)
 
Viestejä
268
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

kimbe sanoi:
Digip sanoi:
En ole ikinä tarvinnut työkalua männän kiertämiseen tai painamiseen?
Melkoiset sormivoimat kaverilla 8). Tai toinen vaihtoehto on, että jos ei ole koskaan levyjä tai paloja vaihtanut, niin ei silloin tarvita työkalujakaan ;D.
Ei ole kertakaan ollut tarvetta, sormin mennyt aina?

Yhdestä autosta ei mennyt kun oli niin ruosteessa 200tkm ajettu satulan mäntä niin vaihdoin koko satulan.

Toki se helpottaa mutta itse en ole tarvinnut vielä ;)
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 009
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

En oo minäkään tarvinnut tuommoisia erikoistyökaluja. Kuvan kaltainen puristin kyllä löytyy tallista, vaggilaisten mäntää sillä on painettu, mutta ei se sopinut laguna II / III mäntään.
Mäntä menee nätisti sisään kun puristaa puupuristimella ja samalla pyörittää pihdeillä puristimen lautasesta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 482
Tykkäyksiä
1
#12
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

Niin juu jäi tuossa mainitsemattakin, että jo ihan alkujaan ennen kuin edes aloittaa sitä männän pyöritystä, niin gummin välistä tujaus CRC:tä tms. voitelevaa irroitinta männän pinnalla auttaa hommassa kummasti, vetreyttäen männän ja helpottaen sen pyörittämistä 8)
 
Viestejä
213
Tykkäyksiä
4
#13
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

HiTec sanoi:
Niin juu jäi tuossa mainitsemattakin, että jo ihan alkujaan ennen kuin edes aloittaa sitä männän pyöritystä, niin gummin välistä tujaus CRC:tä tms. voitelevaa irroitinta männän pinnalla auttaa hommassa kummasti, vetreyttäen männän ja helpottaen sen pyörittämistä 8)
Yhryn erelliseen puhujaan.
Itse en ainakaan summassa prässää mäntää sisään.
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#14
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

Anteeksi nyt vain ja harmi puuttua ammattilaisten keskusteluun, mutta nyt kyllä heräsi liian monta kysymystä jotka kaipaisivat vastausta :eek:

Olen siis tehnyt aikaisemmin, joskus miekka ja kilpi jarruhuoltoja erilaisille autoille. On vaihdettu jarrupaloja ja on vaihdettu jarruikeiden kumeja sekä halkaistu jarruikeitä (mikä oli auton valmistajan mukaan ehdottomasti kiellettyä ;) ) ja hikkapuhalleltu + maalailtu niitä kunnostuksen yhteydessä. Tätä on siis tehty ihan harrastus mielessä, ei missään korjaamossa.

Jos autossa oli (tosi) hyvässä kunnossa olevat jarrut niin teoriassa saattoi männän painaa käsipelillä sisään, mutta se oli melkoisen harvinaista (että voima riitti sormissa). Usein apuna käytettiin jotain rälläkällä pikaisesti (on-site) "sorvattua" vääntörautaa tai vanhaan jarrupalaan hitsattua lattaraudanpätkää apuna käyttäen. Toisinaan kun palat olivat jo ruostuneet osaksi jarruiestä (autoa oli siis jo vuosia huollettu ns. "merkkiliikkeessä") ja irrotukseen tarvitsi lekaa, niin männät on pahimmillaan painettu sisään rautakangella. Toisinaan käytettiin isoja siirtoleukapihtejä tai aikaisemmin mainittuja puupuristimia (vinkoja). Aina ne männät ovat liikkuneet, kunhan on käytössä vaan riittävästi voimaa.

Huonoimmassa kunnossa ikinä olleet jarruosat ovat pääsääntöisesti olleet ns. merkkihuollon vuosia huoltamia autoja - valitettavasti näin. Siis jarrujen huolto ja herkistäminen ei kuulu "normaalin huollon piiriin" - joten siis osat ruostuvat kiinni paikoilleen :mad:

Mutta sitten itse kysymyksiin; Miksi jarrumäntiä pitää kiertää johonkin suuntaan kun niitä puristetaan sisään? Ei ennen mitään kierrelty, kunhan vaan painettiin sisään... ABS osat perinteisesti melkoisen kalliita :-[

Sitten, mistä tietää mihinkä suuntaan mäntää pitää kiertää? Rikkooko jotain jos kiertää väärään suuntaan?

Jos on ABS laitteilla varustettu auto, niin saako männän vaan yksinkertaisesti työntää sisään ilman jotain muita toimia? Jostain olen kuullut, että jarrunestettä (lähinnä sitä likaista) ei saisi painaa ABS laitteen venttiilipöydän lävitse jos haluaa sen pysyvän toimintakuntoisena...

Olen sitä mieltä, että useimmiten kannattaa aina katsoa jarrumännän suojakumin sisään, ennen kun mitään painaa (tai kiertää sisään). Jos pinta on jo vaurioitunut, niin männän ja tiivisteiden vaihto on jo muutenkin edessä. Se, että jotain voidetta kannattaa laittaa väliin, niin se mielestäni kannattaa, ennemmin kun kuivana runttaaminen, mutta mitä se voiteluaine sitten olisi, niin se on täysin toinen juttu. Tästäkin olen kuullut, että mitään perinteistä "öljypohjaista" sinne ei pidä laittaa, koska se vain "turvottaa" (tiiviste)osat pilalle ja jarrut jää jumiin = eivät toimi. Toiset sanoo, että liukastaminen tehdään ihan jarrunesteellä, koska kumiosat (vai mitä lie teknopolymeerejä ne ikinä tänä päivänä ovatkaan) on tehty kestämään sitä ja sen kanssa ne toimivat muutenkin tai sitten suositellaan silikoniöljyjä (kumirasvaa). Itse olen käyttänyt tuota kumirasvaa...

Näistä asioista olisi kiva kuulla mielipiteitä?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 482
Tykkäyksiä
1
#15
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

salla sanoi:
Mutta sitten itse kysymyksiin; Miksi jarrumäntiä pitää kiertää johonkin suuntaan kun niitä puristetaan sisään? Ei ennen mitään kierrelty, kunhan vaan painettiin sisään... ABS osat perinteisesti melkoisen kalliita :-[

Sitten, mistä tietää mihinkä suuntaan mäntää pitää kiertää? Rikkooko jotain jos kiertää väärään suuntaan?
Tuo kierto koskee siis vain takajarruja ja kiertäminen tulee takajarrujen mäntiin yhdistetystä käsijarrusta, joka siis pitää myös tuossa yhteydessä palauttaa = siis kiertää se mäntä sisään, suoraan painamalla se ei mene. Väärästä kiertosuunnasta sinällään ei ole haittaa, se mäntä vain tulee ulospäin. Mutta jos on mäntä jo kovin hollillaan about tipppumassa sylinteristä, niin tällöin toki tuosta väärästä suunnasta saattaa olla jopa haittaakin, mutta harvemmmin tilanne noin pitkälle on vielä päässyt 8)
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

HiTec sanoi:
Tuo kierto koskee siis vain takajarruja ja kiertäminen tulee takajarrujen mäntiin yhdistetystä käsijarrusta, joka siis pitää myös tuossa yhteydessä palauttaa = siis kiertää se mäntä sisään, suoraan painamalla se ei mene.
Kiitos, nyt siis minäkin ymmärsin ;D

Syyhän on nyt aivan looginen ja selvä. Itse ajattelin, että liittyyköhän nyt jostain syystä muuten ABS jarruihin - mutta eipähän liity.

Tässä taitaa olla Trafic II:n takajarrusylinteri (siis mäntä):



Näyttäisi olevan siis sellainen johonka tekee tuon (takaisin kierto)työkalun muutamissa minuuteissa lattaraudan palasesta. Itse siis ajattelin palauttaa männän takaisin painamalla ja sitten "resetoida" käsijarrun kiertämällä loppumännän itse tehdyllä avaimella takaisin, mutta eipähän toki nuo jarrumännän yleistyökalutkaan ihan mitään hirveitä maksa entisiin hintatasoihin verrattuna. Ennen vanhaan kun ostit jonkun koneen erikoisavaimen (mikä oli liian vaikea / hankala itse tehdä), niin maksoi satoja mummoja...

Enemmän noissa jarruhuolloissa hieman mietityttää tuon ABS järjestelmän venttiilistön (venttiilipöydän) vahingoittumisen riski jos niihin pääsee likaa, esim. likaisen jarrunesteen muodossa. Siksi olen miettinyt, että mitenköhän tuota järjestelmää pitäisi oikeaoppisesti huoltaa, eli pitäisikö koko järjestelmä ensi huuhtoa uudella puhtaalla, iskussa olevalla jarrunesteellä, ennen kun mitään palojen vaihtoja edes haaveilee?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#17
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

salla sanoi:
Enemmän noissa jarruhuolloissa hieman mietityttää tuon ABS järjestelmän venttiilistön (venttiilipöydän) vahingoittumisen riski jos niihin pääsee likaa, esim. likaisen jarrunesteen muodossa. Siksi olen miettinyt, että mitenköhän tuota järjestelmää pitäisi oikeaoppisesti huoltaa, eli pitäisikö koko järjestelmä ensi huuhtoa uudella puhtaalla, iskussa olevalla jarrunesteellä, ennen kun mitään palojen vaihtoja edes haaveilee?
Pitäisihän se jarruneste nyt joka tapauksessa muutaman vuoden välein vaihtaa, ja jos/kun sitä uutta nestettä joka nurkasta pihalle siinä yhteydessä uittaa, niin siinähän se huuhdeltua tulee. Ongelma lienee enemmänkin se, että niitä jarrunesteitä (/kytkinnesteitä) ei useinkaan vaihdeta riittävän usein, jos koskaan. Ja siinä sitä nesteestä itsestään sakkautunutta tai järjestelmästä muuten sisäisesti irronnutta "likaa" saattaa sinne päästäkin kertymään.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 482
Tykkäyksiä
1
#18
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

salla sanoi:
Näyttäisi olevan siis sellainen johonka tekee tuon (takaisin kierto)työkalun muutamissa minuuteissa lattaraudan palasesta. Itse siis ajattelin palauttaa männän takaisin painamalla ja sitten "resetoida" käsijarrun kiertämällä loppumännän itse tehdyllä avaimella takaisin, mutta eipähän toki nuo jarrumännän yleistyökalutkaan ihan mitään hirveitä maksa entisiin hintatasoihin verrattuna. Ennen vanhaan kun ostit jonkun koneen erikoisavaimen (mikä oli liian vaikea / hankala itse tehdä), niin maksoi satoja mummoja...
No tuossa Citroen C5 kanssa kun tosiaan tuo työkalu ei yllättäen toiminutkaan ja oli jo palikat pihalla levällään, niin päässyt muitakaan työkaluja enää siihen hätään sitten mistään hakemaan => tallista ihan perinteinen vinka ja ohutkärkiset pihdit. Vinkalla painettiin mäntää ja kärkipihdeillä pyöriteltiin pari kierrosta, vinka kiristettiin uudelleen ja taas pari kierrosta mäntää... kunnes oli mäntä siis pohjassaan ja homma jatkui. Eli ei nuo työkalut tosiaankaan välttämättömiä ole, ilmankin pärjää 8)
 
Viestejä
105
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

kimbe sanoi:
Pitäisihän se jarruneste nyt joka tapauksessa muutaman vuoden välein vaihtaa
Juurikin näin. Mutta kun ei nyt valitettavasti tule "automaattisesti" virallisen huollon kautta hoidettua. Itse epäilen, että kun minulla 11 vuotta vanha auto ja siinä sitten tarkalleen 11 vuotta vanhat jarru (/kytkin) nesteet :mad: Pitänee vaihtaa ensitilassa.

Tavallisen tallaajan olisi siis pitänyt ensin tajuta, että nämä vaihdot eivät kuulu normaaleihin huoltoihin ja vaikka huoltojen listoissa mainitaan sana "jarru/kytkin nesteen tarkastus", ei se luonnollisestikaan tarkoita sitä, että kukaan mitään tekisi niiden vaihtamisen eteen. Laskuttaa kyllä osaavat... :( Sitten vielä erikseen pitäisi muistaa ajankohdat ja huoltovälit ko. nesteille. Sitten kun olet pyytänyt ko. nesteen erikseen vaihtamaan, niin sitten vielä pitäisi varmistaa, että työ on oikeasti tehty, ettei tule vaan sellaisena "läpilaskutuksena" tehdyksi.

Nyt kun ollaan päästy keskustelussa näin pitkälle (alkuperäisesti kysymyksestä, sorry off-topic :-[ ). Nyt sitten saisi suositella jotain hyvälaatuista/merkkistä, mutta järkevän hintaista jarrunestettä Relluihin ja minun tapauksessa varsinkin Trafickiin? Löytyisiköhän Motonetistä mitään sopivaa? Ihan mitään halpaa bulkki nestettä en haluaisi käyttää. Hinta ei ole ainoa ratkaiseva tekijä.

jos/kun sitä uutta nestettä joka nurkasta pihalle siinä yhteydessä uittaa, niin siinähän se huuhdeltua tulee.
Juu tähän uskon pääosin. Tosin varsinkin vanhemmissa autoissa sen lopullisen sakan ja kertymät saa pois vasta kun purkaa jarruikeet ja poistaa männät paikoiltaan sekä pesee osat perinpohjin.
 

pasiv

Aktiivinen jäsen
Viestejä
889
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Jarrumäntä työkalu Motonet

Ennen jarrunesteen vaihtoa on hyvä imeä nestesäiliö ensin tyhjäksi, koska siellä on eniten kosteutta saanutta nestettä. Vasta sen jälkeen kun on säiliö täytetty uudella puhtaalla nesteellä, aloitetaan ilmaus jarrusatuloista lisäten uutta nestettä. Näin tulee oikeaoppisesti nesteet vaihdettua. ;)
 
Ylös Bottom