Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#1
Kattelin tuossa päivänä muutamana englantilaista Autojen ensiapu (Car SOS) - sarjaa, niin Fuzz vaihtoi johonkin harvinaiseen automalliin jakohihnan jakoa sekoittamatta aika näppärästi.
Vanha hihna mattoveitsellä halki niin että hihnapyörille jää vain puolikas hihnaa. Uusi hihna painetaan tyhjäksi jääneeseen osaan hihnapyöriin, sitten vanha hihnanpuolikas katkaistaan ja uusi työnnetään kokonaan paikoilleen.
Onnistui ainakin Fuzzilta siinä moottorissa ja sillä hihnalla, mutta onko kukaan täällä kokeillut moista temppua ihan näillä kansankulkineilla?
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 009
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

Sehän pitää kampiakselin pultti aukaista näissä 1.6 ja 2.0 koneissa ainakin, että saa apulaitehihnapyörän pois edestä.
Eli menee jako sekaisin ilman ajoitus työkaluja.
Ja muutenkin kiristimet, ohjarit ja vesipumppukin on syytä vaihtaa.
 
Viestejä
405
Tykkäyksiä
2
#3
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

Ai niin tosiaan, pitäähän siinä vaihtaa pumput ja kiristimet. En muista miksi tossa ohjelmassa ei tarvinnut, olikohan Jaguar E-typen moottori kyseessä millä tuon tempun teki. Peruste taisi olla että hankala saada jako kohdilleen muuten.

Edit: vesipumppua ei siinä hihna sitten varmaan pyörittänyt ja kiristimenhän voi vaihtaa jakoa sekoittamatta, mutta minkä verran niitä ohjainrullia pitää sitten vaihtaa, on varmaan ihan moottorikohtaista.

Edit 2: Ei ollut varmaankaan E-type, ei kai niin vanhoissa moottoreissa jakoremeleitä tainnut vielä olla.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#4
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

MTI sanoi:
Sehän pitää kampiakselin pultti aukaista näissä 1.6 ja 2.0 koneissa ainakin, että saa apulaitehihnapyörän pois edestä.
Eli menee jako sekaisin ilman ajoitus työkaluja.
Ja muutenkin kiristimet, ohjarit ja vesipumppukin on syytä vaihtaa.
Ei nyt noin yleistäen kuitenkaan, kun kaikissa ei mene pultin avauksella sekaisin. Eikä kaikissa ole se jakohihna vesipumpun ympärilläkään. Kiristin varmaan sen isoimman ongelmansa toisi, kun löysätä pitäisi kuitenkin, vaihtoi kiristäntä tai ei. Lipsahtaisi todennäköisesti viimeistään siinä vaiheessa jako sekaisin.

Mutta melkoista leikkimistähän tuo Heikmarin kuvaama metodi olisi joka tapauksessa. Jotenkin ymmärtäisi jos esim. tien päällä pakkoraossa pitäisi hihna vaihtaa ilman sen kummempia ajoitustyökaluja (joka jätkällähän on se varahihna takaluukussa ;D), mutta jos autotalli-/korjaamo-olosuhteissa ei sitä hihnaa leikkimättä saa vaihdettua, niin parempi varmaan olisi jättää muitten hommaksi.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 009
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

kimbe sanoi:
Ei nyt noin yleistäen kuitenkaan, kun kaikissa ei mene pultin avauksella sekaisin. Eikä kaikissa ole se jakohihna vesipumpun ympärilläkään.
Eipä tietenkään, mutta nuissa omissa kulkineissa ei sitä kiilaa siellä ole ollut, herkästi pyörähtää.
Ja se pumppu on hyvä vaihtaa joka tapauksessa, näin yleistäen ;D
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 472
Tykkäyksiä
1
#7
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

16v koneissa myös nokkapyörissä laidat joten siihen ei voi liuttaa hihnaa.
 
Viestejä
122
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

Nykyajan autoissa ei ole kiilaa kampiakselilla, joten haaveeksi jää jaon kopioiminen vanhalla remmillä. Edes Ladassa tuota ei kannata soveltaa, koska merkit löytyy nokkapyörästä ja kampiakselista. Netissä on hauskoja videoita,joissa tuhrataan valtavasti valkoista maalia remmeihin ja pyöritellään kampea välillä. Valmistajien olisi tosi helppo tehdä pomminvarma kampiakselin lukitustyökalu, mutta ne ei malta luopua tuottoisesta remminvaihtopisneksestä. Remmittömät moottorit on kaikki heitetty pois tuotantolinjoilta, kun se tekee niin kipeä dealereiden kukkarolle. Ei taida olla kuin vanhat Fiestat jäljellä käytettyjen markkinoilla, mutta ne maksaa 3 kertaa enemmän kuin vastaava Focus. Olen jo 3 vuotta yrittänyt ostaa työntötankofiestaa, mutta Focus oli niin halpa, ettei hermot kestäneet ostaa.
 
Viestejä
404
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

Eikös mersu pyri uusissa koneissaan kokonaan hihnoista/ketsjuista eroon tuolla 48V systeemillään, apulaitehihna jo kadonnut... koskahan venttiilit alkavat toimia solenoideilla, antaisi ajoitukseen säätövaraa mekaanista vvt'tä joustavammin
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 607
Tykkäyksiä
2
#11
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

Jour de féte sanoi:
Eikös mersu pyri uusissa koneissaan kokonaan hihnoista/ketsjuista eroon tuolla 48V systeemillään, apulaitehihna jo kadonnut... koskahan venttiilit alkavat toimia solenoideilla, antaisi ajoitukseen säätövaraa mekaanista vvt'tä joustavammin
Imuventtiilit on toiminut jo pitkään ilman mekaanista nokka-akselia nimittäin Fiat TwinAir koneissa https://www.autoevolution.com/news/fiat-s-twinair-engine-gets-paul-pietsch-award-30402.html
Ja kohta yleistyy saman konsernin alla http://europe.autonews.com/article/20140519/ANE/140519917/jlr-taps-schaefflers-fuel-saving-system-sources-say
 
Viestejä
122
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

kimbe sanoi:
coupe rellu sanoi:
Nykyajan autoissa ei ole kiilaa kampiakselilla...
Ach so. Tarkennatko mikä on nykyajan auto?
Rellu tai Ford 2001- eteenpäin. Bemareita,Audeja tai Mersuja ei lasketa, kun ei ole pätäkkää niihin. Toyota on ilmeisesti
paras tekniikaltaan, mutta ne on käytettynä liian kalliita. Karmein auto on Fiat(stilo) josta ei saa edes huoltovaloa
nollattua ja moottori on kallistettu niin, että ei pääse ruiskusuuttimiin käsiksi. Voi olla, että Fiatit ovat 2010 vuodesta
eteenpäin parempia, mutta epäilen sitä. Näitä palstoja tuskin lukevat uudehkojen autojen omistajat, autojen viat on ohjelmoitu ilmenemään vasta takuuajan päätyttyä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#13
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

coupe rellu sanoi:
kimbe sanoi:
coupe rellu sanoi:
Nykyajan autoissa ei ole kiilaa kampiakselilla...
Ach so. Tarkennatko mikä on nykyajan auto?
Rellu tai Ford 2001- eteenpäin.
Höpsistä. Kyllä se kiila muuten löytyy vielä vaikkapa viime vuonna myynnissä olleesta renusta, joka ilmeisesti iän puolesta kuitenkin sitten menee tuohon nykyajan auto -käsitteeseen. Tai no, jos saivarrellaan, niin kampiakselilla ei ole kiilaa vaan kiilaura, kun se kiila on siinä hihnapyörässä. Itselläkin pihassa kaksi renua, joista molemmista löytyy ja olen siinä käsityksessä ainakin tähän asti ollut, että ovat jokusen vuoden uudempia kuin ihan millenniumin ajoilta.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 472
Tykkäyksiä
1
#14
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

Jos kammessa on kiila voi hihnan vaihtaa tekemällä hyvät merkit pyörille ja hihnaan ja sitten kopioi merkit uudelle hihnalle. Jos hihna ollut väärin tulee se niin edelleenkin. Relluihin ei paljon maksa työkalut joilla saa varmasti oikein joten miksi kokeilla muuten. Usein ongelma on kammen tapin paikka kun se 1,6 nojaa siihen mutta esim 2,0 menee loveen.
 
Viestejä
122
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Jakohihnan vaihto jakoa sekoittamatta

keijokos sanoi:
Jos kammessa on kiila voi hihnan vaihtaa tekemällä hyvät merkit pyörille ja hihnaan ja sitten kopioi merkit uudelle hihnalle. Jos hihna ollut väärin tulee se niin edelleenkin. Relluihin ei paljon maksa työkalut joilla saa varmasti oikein joten miksi kokeilla muuten. Usein ongelma on kammen tapin paikka kun se 1,6 nojaa siihen mutta esim 2,0 menee loveen.
Niin se on, kiila pitää olla, jotta voi vetää merkkejä hihnapyöriin ja remmiin. Jos hallussani olisi vanha auto ja moottori kävisi huippuhienosti, niin olisi houkutus käyttää tuota merkkien tekoa, niiin aikaa säästyisi eikä tarvitsisi löysätä nokka-akseleiden hihnapyöriä.
Valmiiksi olisi varastossa twincamin nokkapyörien lukitustyökalu, mutta auto puuttuu.
 
Ylös Bottom