Ilmastoinnin toimattomuus

Viestejä
65
Tykkäyksiä
0
#1
Oli Megane (2001) ilmastoinnin ns. täyttöhuollossa. Nyt ei ilmastoinnin kompressori lähde pyörimään Flekti kyllä lähtee, kun laittaa ilmastoinnin (manuaalinen) päälle. Viime kesän lopussa oli ilmastoinnin tehot jo aika kehot ja kun sitä juurikaan en tarvinnut, niin en vienyt huoltoon. Mistä tuota vikaa lähtisi hakemaan. Jos kompuralle ei tule virtaa missä vika? Jokin rele tai sulake? Mitkä kaikki viat siellä kylmäaineen kierossa voi aiheuttaa kompressorin toimimattomuuden? niin tai itse kompressorissa?
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 072
Tykkäyksiä
1
#2
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Juuri on tilauksessa Saksasta ooppelin kompressoriin magneettikytkin,maksaakin melkein 20 euroo + rahti...Eli kompressorin liittimeen asti tuli virta,mutta itse kompressori ei kytkeydy päälle edes suoralla virralla,olisiko sama vika?https://www.autonvaraosat24.fi/thermotec/7615145
 
Viestejä
399
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Jossakin renu-oppaassa ilmastoinnin täyttöhuollon jälkeen tehtäväksi 'alustukseksi' neuvottiin seuraava operaatio
-pidä auto varjoisassa paikassa jossa ympäröivä lämpötila n +20°C
-laita sytytyksen jälkeinen virroitustila päälle
-säädä puhallusnopeus maksimille
-säädä ilmastoinnin puhallus keskitilaan
-säädä ilmastointi maksimi kylmälle(lienee 15°C)
-säädä sisäilman kierrätys toimintaan
-säädä defrost l.sulanapidot (peilit,takalasi yms.) toimintaan
-kytke manuaaali ilmastointi AC toimintaan
-(kytke automaatti ilmastointo AUTO toimintaan)
Ed. toimien jälkeen käynnistä auto ja anna käydä joutokäynnillä, ilmastoinnin tulisi käynnistyä n.5min mennessä
Käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä käyden kompressorin käynnistymisen huomaa kierrosluvun putoamisena johon voi tarvita vähän kaasupoljinta painaa mutta pidä kierrokset alle 800r/min tuo 5min vaikka ilmastointi kompressori käynnistyisi aikaisemmin.
 
Viestejä
65
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Eilen illalla kokeilin kone käynnissä ja ilmastointi päällä ja virtaa ei tullut liittimeen, joten itse magneettikytkimen kunnosta ei pysty nyt mitään sanomaan.
Toimiiko magneettikytin, jos sinne vie virran akulta suoraan? Kokeilua ei varmaankaan kannata tehdä kone käynnissä ja ilmastointi kun ei tietä mikä kompuran kunto itsessään on. Jos taas magneettikytkin toimii mutta virtaa ei tule, niin missä tuo sulake ja rele sijaitsee? Kone on 1,9 cdi farkkumalli. Mitä muuta tuolta sähköpuolelta oli hyvä tarkistaa?
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 072
Tykkäyksiä
1
#6
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Mintsauce sanoi:
Kyllä magneettikytkin pitäisi napsahtaa jos vie suoraan akulta jännitteen sinne.
Ja vielä tarkennuksena,tuossa ooppelin käämissä oli diodin kuva,eli on väliä kumpaanko napaan syöttää plussaa...
 

Mastoei

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Itselläni oli samanlaiset oireet, vaihdoin painekytkimen niin alkoi toimimaan. Eli se on siinä lauhduttimen viereisessä putkessa auton keulassa. Laitoin vielä käytetyn kytkimen kun sattui olemaan pihassa romurellu, josta otin kytkimen. Itselläni oli vaihtotyön aikana järjestelmä tyhjä, mutta koeponnistettu ja pitäväksi havaittu. Huoltofirma antoi vika analyysin, sovin että vaihadan itse, vaihdon jälkeen tehtiin täyttö ja on toiminut nyt moitteettomasti. Olen käsittänyt, että tuon kytkimen voisi paihtaa vaikka järjestelmässä olisi paineetkin!? Tuo pitäisi varmistaa jostain.
 
Viestejä
65
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Tänään kokeiltu magneettikytkin kunnossa. Akulta virta suoraan ja kytkin toimiin kuten pitää. Jostain syystä virtaa ei kytkimelle normaalitilanteessa? Jostain luin et jos paineet järjestelmässä ei riittävät, niin magneettikytkin ei toimi. Toisaalta kylmäainetta pitäisi olla riittävästi juuri tehdyn täyttöhuollon vuoksi? Jos kompura pyörisi, kai sitä painetta tulisi? Onko kylmäainekierrossa muita antureita kuin tuo paineanturissa oleva?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
726
Tykkäyksiä
1
#9
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Konehuoneen puolelta sulakkeet jo tarkistettu? Sulake nro 3 (7,5A) pitäisi kaiketi olla se kompuran sulake.
 
Viestejä
65
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Sulakkeet (7,5) tarkistettu ja kaikki ehjiä. Niitä oli siellä kaksi. Yksi oli vapaana tyhjässä paikassa (ks. kuva). Toinen sulake-relepaikka on siellä akun vieressä.
Jäi eilen mainitsematta, että kompressori pyöri vapaasti kun käänsi sitä 13 mm piippuhylsyllä (muu ei mahtunut) siitä magneettikytkimen keskeltä olevasta mutterista. Ei mitään takeltelua ja nykimistä vain hyvin kevyt tasaisena tuntuva vastus. Vaikuttaisi, että itse kompura on myös kunnossa.
 

Liitteet

Viestejä
169
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Liian vähän ainetta se yleisin syy. Toki jos aivan varmasti riittävästi ainetta voi se painekytkinkin olla risa tahi jumissa jos tyhjä pitkään ollut.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
726
Tykkäyksiä
1
#12
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

note1 sanoi:
Sulakkeet (7,5) tarkistettu ja kaikki ehjiä. Niitä oli siellä kaksi. Yksi oli vapaana tyhjässä paikassa (ks. kuva). Toinen sulake-relepaikka on siellä akun vieressä.
Kyllä tuo nyt siltä vaikuttaa, että sähkö jää uupumaan sieltä kytkimeltä. Tuossa näköjään onkin vähän eri mallin sulakerasia kuin mistä aiemmin noita katselin, joten tarkennetaan vähän. Joka varustetasossa ja moottorissa ei välttämättä kaikki noista ole käytössä, mutta tuohon liitekuvaan liittyen nämä näyttäisi olevan jotenkin yhteyksissä siihen ilmastointiin. Jos sulakkeet on ehjät, niin olisiko rele jumahtanut sitten. Nuo hölmöt käännökset googlen kääntäjästä:

1
A Relais compresseur conditionnement d’air (584) - ou relais thermoplongeur N°1 (1049)
A Ilmastointi kompressorirele (584) - tai upotuslämmitinrele nro 1 (1049)

F5 7,5-30A Fusible groupe motoventilateur simple Vitesse (100w-180w) de 30A - Compresseur conditionnement d’air de 7,5A
F5 7,5-30A Sulakeryhmä yksi puhallinmoottori Nopeus (100w-180w) 30A - Kompressorin ilmastointi 7,5A

D10 Diode roue libre compresseur conditionnement d’air
D10 Diodin vapaareleen kompressori ilmastointi

2
A Relais thermoplongeurs n°2 (F9Q/conditionnement d’air)
A Upotuslämmitin # 2 (F9Q / ilmastointi)

B Relais pompe à carburant (236) - ou relais Thermoplongeurs n°1 (F9Q/conditionnement d’air)
B Polttoainepumpun rele (236) - tai rele # 1 lämmönvaihtimet (F9Q / ilmastointilaite)
 

Liitteet

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 072
Tykkäyksiä
1
#14
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

pasiv sanoi:
Onko painekytkin kunnossa taikka vaihdettu?
Painekytkimeen tuli muistaakseni 2-napainen liitin,taitaa itse kytkin olla on-off kytkin,joko painetta on tai ei ole,mitähän tuo tuumaisi jos kokeilumielessä irrottaisi pistokkeen ja tökkäisi navat yhteen?Mikäli on ecu-ohjattu ilmastointi niin arvaan että pääsee etsimään uutta ecua.... ;D ;D 8)
 

pasiv

Aktiivinen jäsen
Viestejä
889
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Clipillä luulisi näkevän järjestelmäpaineen. Jos järjestelmä juuri täytetty ja ei näytä riittäviä paineita, niin kytkin vaihtoon.
 
Viestejä
169
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Megane sanoi:
pasiv sanoi:
Onko painekytkin kunnossa taikka vaihdettu?
Painekytkimeen tuli muistaakseni 2-napainen liitin,taitaa itse kytkin olla on-off kytkin,joko painetta on tai ei ole,mitähän tuo tuumaisi jos kokeilumielessä irrottaisi pistokkeen ja tökkäisi navat yhteen?Mikäli on ecu-ohjattu ilmastointi niin arvaan että pääsee etsimään uutta ecua.... ;D ;D 8)
Voi sen noin kokeilla, mitään ei hajoa kokeilussa. Ja navat tietty siitä pistokkeesta yhteen...

Jos kompura pärähtää toimintaan niin joko ainetta liian vähän tai painekytkin viallinen.
 

Pende57

Nuorempi jäsen
Viestejä
21
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Mastoei sanoi:
Itselläni oli samanlaiset oireet, vaihdoin painekytkimen niin alkoi toimimaan. Eli se on siinä lauhduttimen viereisessä putkessa auton keulassa. Laitoin vielä käytetyn kytkimen kun sattui olemaan pihassa romurellu, josta otin kytkimen. Itselläni oli vaihtotyön aikana järjestelmä tyhjä, mutta koeponnistettu ja pitäväksi havaittu. Huoltofirma antoi vika analyysin, sovin että vaihadan itse, vaihdon jälkeen tehtiin täyttö ja on toiminut nyt moitteettomasti. Olen käsittänyt, että tuon kytkimen voisi paihtaa vaikka järjestelmässä olisi paineetkin!? Tuo pitäisi varmistaa jostain.
Oli kanssa 2005 meganessa ongelmia,vika juurikin painekytkimessä, siinä farkussa eestä katottuna syylärin vas. puolen putkessa. Pysty vaihtaan helposti, vaikka oli paineet järjestelmässä. Sielä oli takaiskuventtiili, joka esti paineen purkautumisen.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 602
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Pende57 sanoi:
Oli kanssa 2005 meganessa ongelmia,vika juurikin painekytkimessä, siinä farkussa eestä katottuna syylärin vas. puolen putkessa. Pysty vaihtaan helposti, vaikka oli paineet järjestelmässä. Sielä oli takaiskuventtiili, joka esti paineen purkautumisen.
Syttyykö Megane II manuaalisessa ilmastoinnissa ilmastoinnin merkkivalo kytkimeen jos painekytkin on rikki?
Pääseekö painekytkimeen käsiksi jos ottaa puskurin pois, vai jotain muuta kautta?
 
Viestejä
65
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Ilmastoinnin toimattomuus

Palaan tähän aiheeseen, kun oli aikaa tutkia ongelmaa tarkemmin. Irrotin sulake/rele levyn kiinnikkeistään, jotta näkisin sen johdotuksen alapuolella ja kaikki näytti olevan kunnossa. Aikana tutkailtuani otin vielä myös sulakkeet tarkempaa syyniin, että yksi sulake oli palanut. Se oli poikki sellaisesta kohtaa, että nopealla vilkaisulla sitä en aiemmin huomannut. Vaihdoin siis sulakkeen ja kompura lähti pyörimään ja ilmastointi pelaa. Taas vanha totuus tuli eteen, että tutki huolella se sähköjärjestelmä! Vanhassa autossa se on syytä aina käydä huolella läpi kun ongelmia ilmenee. Onneksi ei ollut tälle autolle suurempaa tarvetta, kun toinenkin auto oli käytettävissä.
 
Ylös Bottom