Grand Scenic - kannattaako ostaa?

-jamo-

Jäsen
Viestejä
163
Himottaisi vaihtaa nykyinen auto isompaan ja olen funtsinut Grand Sceniciä, kun niitä näyttää saavan varsin edullisesti tuohon viiden tonnin pintaan. Vaimolla on 2008 Megane 1.9 dci koneella ja minusta se on mukavan vääntävä ajettava. Eli vähän siis himottaisi Grand Scenic samalla myllyllä. Vai onko 1.5 dci miten paljon ponnettomampi käytännössä?

Millaisia kokemuksia teillä on Grand Sceniceistä? Mitä tyypillisiä vikoja saattaisi olla piilemässä noin 150-180 tkm ajetuissa? Onko kallis pitää, mikä noissa on huonoa, mikä hyvää? Ranskiksia (sitikkaa, rellua, pösöä) on ollut perheessä useita, joten Ranskalaisuuden rapeus ei pelota.
 

-jamo-

Jäsen
Viestejä
163
Eilen tuli taloon Grand Scenic 2010, 1.5 dci EDC-"automaatti"vaihteistolla. 175 tkm tuolla on ajettu. Muutamia pikkuvikoja/puutteita tuossa on, mutta eiköhän ne pikkuhiljaa korjaantune. Saa nähdä millaiseksi tuo osoittautuu...
 

Rellisti2

Jäsen
Viestejä
126
Itsellä olleet GSt 2, 3 ja nyt 4 generaatiot. Kakkosgeneraatio oli pakettiautomainen, kolmonen todella tilava ja siihen sai kestävän 1.4 TCe koneen jos manuaali riittää. Dieseliä en voi manuaalilla suositella.

Perusvikoja kakkosgeneraatiossa ilmastoinnin vuodot (se yksi ja sama paikka joka autossa, jos korjattu saattaa pärjätä) ja 1.6 bensakoneessa kannattaa olla juoksevat öljyt ettei tule VVT remppaa. Lopulta puslaremppaa. Kolmosessa meni koko aikana vain yksi alapallo, joten paha sanoa. Takajarrulevyt kannattaa ostaessa tarkistaa.
 

Rellisti2

Jäsen
Viestejä
126
Kuten viestistäni huomasit, katsoin nopeasti kahden ensimmäisen viestin laittajan olevan eri ihminen. :) Hommasit sitten rellun. Sama voimalinja itselläkin on uudessa rellussa. Jos tuon verran ajetussa EDC lootassa esiiintyy takuuaikana (jos ostit liikkeestä) yhtään vapinoita tai takkuilua kannattaa koettaa liikkeen piikkiin laitattaa. Muuten vaan kovaa ajoa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 605
Itsellä oli aikanaan II-korinen 2.0dCi 150 versio man.askisena ja jos tuosta nyt luetaan pois ne II-sukupolven Megane/Scenic -tyypilliset alustaongelmat, niin varsin huoleton peli oli kyseessä. Tuolla moottorilla koppa jo liikkuikin varsin iloseen, kovemmilla pakkasilla Nesteen Prota tankkiin ja FAP-puutteesta (-08 mallissa ei FAP ollut vielä pakollinen) huolimatta eipä tuo tuprutellut tolpattakaan startatessa. Vitjanokkaisena ei ollut kalliita sukkanauhan vaihtojakaan ja muutenkin erittäin miellyttävä moottori luonteeltaan, äänimaailmaa tietenkään unohtamatta, tuo kun ei pitänyt edes sitä dieselmäistä kovaa ronksutusta jääkylmänäkään. Vetohommissakin tuo jaksoi repiä nätisti nuukahtamati perässään kaiken mitä vain jarrullistakaan lastata sai :cool:
 

-jamo-

Jäsen
Viestejä
163
Tähän minun koslaan on vaihteiston kytkinpaketti vaihdettu 20 tkm takaperin, joten olettaisin huolettomia kilometrejä olevan vaihteiston osalta. Vähän tuo on lähtenyt kylmänä karheasti käyntiin ja käynti sitten tasoittunut moottorin lämmettyä. Tänään kun pakkasta oli 26 astetta aamulla (auto toki tolpassa kiinni) niin vaati neljä starttiyritystä ennen käynnistymistä. Tsekkasin sitten hehkutulpat ja niistä vain yksi oli hyväkuntoinen. Yhden resistanssi oli 50 ohm, toisen 98 ohm ja kolmas täysin mykkä. Vaihtelin uudet hehkut ja odotan innolla huomista aamua ja kylmäkäynnistystä.

Miten hitaasti tuo oikein lämpenee? Pakkasilla ei lämpötilanäyttöön tule oikeastaan palkin palkkia, ehkä vähän reunasta kuumimmilla hetkillä pilkistää. Laitoin tänään viimasuojan keulaan ja nyt lämpö nousee parhaimmillaan noin ensimmäisen ja toisen pykälän puoliväliin, eli melko alhaalla pysyy. Onko tuo normaalia vai viallinen termostaatti? Kabiiniin kyllä tulee sopivasti lämpöä. Täytynee huomenna vähän tunnustella ylävesiletkua.

Mutta kaiken kaikkiaan mainion tuntuinen peli ajaa. Avara, näkee hyvin ulos, navigaattori on yllättävän kätevä. Olen 7 vuotta ajellut "oikealla" automaatilla eikä tämä EDC-vaihteisto tunnu mitenkään huonolta. Olen oikein tyytyväinen ostokseen.
 

Mr.Blue

Mustat Rellut
Viestejä
207
Meillä Lagunassa sama pata, vaikkakin manuaaliaskin kaverina. Kylmänä kone tosiaan kuulostaa ihan traktorilta, mutta kesäkeleillä/lämpimänä ihan sivistyneen, jopa hauskan kuuloinen. Kelpo moottori kuitenkin kokoisekseen, kuljettaa riittävästi suht huokealla. Näillä kovemmilla pakkasilla ei toivoakaan, että viisari nousisi "normilämpöihin"; maantieajossa vielä saattaa juuri ja juuri saavuttaa siedettävän lämpötilan (jos ei kaikkea lämpöä puhalla sisälle), mutta nurkka-ajossa viimeistään viisari jälleen laskee. Itsellä pk-seudulla työmatka-ajossa voi hyvinkin 20-30 km vierähtää ennen nesteiden havaittavaa lämpenemistä, jos kylmänä lähtee ajelemaan. Webastolla ja lämmitysvastuksella onneksi saa alkulämpöjä, mutta muuten kabiinin lämpenemistä saa odottaa pitkän tovin.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 826
Kai teillä on nokalla viimasuoja paikallaan? Mun "hodari" ottaa tasaisen 80' lämmön sen kanssa - ilman suojaa eiiii toivoakaan.

 

sulo

Jäsen
Viestejä
37
Tytär haluaisi vaihtaa pösönsä GS:ään.
Itseä epäilyttää tuo EDC vaihteisto. Mikäs näiden odotettu kestoikä tai kytkinlevyjen kestoikä? Ja mihin hintaluokkaan nousee kytkimen korjaus?
Katiska olisi 2012 n.150tkm ajettu ja tuolla 1.5 dieselillä.
Eli onko odotettavissa rahojen puhdas tuhlaus vai kohtuullisen hintaisia kilometrejä kohti auringon laskua?
Ei noita "7-paikkaisia" vaihtoehtoja paljoo ole, pah
 

-jamo-

Jäsen
Viestejä
163
Mitä itse olen välillä vähän seuraillut, niin EDC Scenikkejä myydään nettiautossa 250 tkm ajettuna ilman mainintaa mistään kytkimen vaihtamisista joten voisi kuvitella sopivassa ajossa kytkinpaketin kestävän varsin hyvin. Sitten taas toisaalta tuohon omaan GS:ään oli kytkimet vaihdettu 165 tkm kohdalla. EDC:n kytkimet kestää hyvin jos ei ole tapana ryömitellä jarrulla ruuhkassa ja voisin kuvitella kaupunkiajon olevan pitkässä juoksussa aika kuluttavaa kytkimille. Eli jos tyrkyllä on sellainen yksilö, millä on ajeltu paljon maantieajoa niin varmasti hyvä hankinta. Oman auton kuitteja kun tsekkailin niin kytkinpaketin hinta näytti olevan karvan alle 1 000 € ja työtä saman verran, eli parin tonnin verran on kytkinpaketin vaihto kustantanut pari vuotta sitten.

Autona GS on aivan loistava. 1.5 dci 110 hv on kyllä vähän nuhapumppu mutta ei tällä jalkoihin liikenteessä jää. Tosin edellinen auto oli 3 litrainen V6 koneinen, joten siihen toki vertaan. GS on tuossa halpojen tila-autojen luokassa ehdottomasti paras valinta. Kantsii valita sellainen yksilö, missä on navigaattori kun se on ihan älyttömän kätevä. Olen nyt omalla ajanut vuodessa 175 -> 195 tkm ja tänä aikana on varsinaisia korjauksia ollut yksi, kun toinen etujousi meni poikki, joten meni uusiksi etujouset, iskarit ja kääntölaakerit. Akun vaihdoin heti oston jälkeen ihan varmuuden vuoksi ja hehkutulpat uusin myös kun kylmäkäynnistyvyys oli kehno. Lisäksi normaalit suodattimien ja öljyjen vaihdot tietysti. Niin, ja peruutustutkat tilasin ebaysta ja asensin ne.

Eli yhteenvetona sanoisin, että pelko pois ja kaupoille mars.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 605
GS on tuossa halpojen tila-autojen luokassa ehdottomasti paras valinta.
Tässä mielessä hiukan ihmettelenkin tuota Renaultin linjausta kun kastroi tuon Espacen nuinkin perusteellisesti. Ennen tuo oli SE kaikkien tila-autojen äiti, auto jota ihailtiin tila-autojen luokassa ja josta otettiin mallia hiukka pienempiinkin. Vaan mitä tuo on nykyisin? Ei juuri GS:ää kummoisempi, mutta hintalappunsa mukaan yhä mukamas olevinaan jotain suurta ja kaunista :confused:
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 605
Samoin jos löytyy vetokoukku perästä, niin kytkimeltä voi odottaa mitä tahansa.
Itse en ihan näin raa'asti noita rankkaisi pois, vaan mittaisin sen 13p pistorasian, onko sinne vedetty myös ne lisäsähköt as.vaunun akun latausta varten. Noiden puuttuessa voi hyvinkin olla että sillä on nypitty vain jarrutonta nyyttikärryä ja näin on kytkinkin päässyt helpommalla :)

Vaan juurikin aihetta sivuten, huomasin että GS saisi nykyisin nyppiä 1800kg jopa EDC:llä, vaan miten tuo tosiaan rasittuu käytössä ja siksi olisiko tuo man.askinen kuitenkin tässä mielessä luotettavampi? Nykyisen veturin kanssa valinta oli helppo koska ei ollut muita kuin 1.6dCi 130 + man.aski, jolla nuo samaiset 1800kg sai ottaa koukkuun mukaan (nykyisen vaunun kok.massa 1700kg), vaan tuo seuraava voisi hyvinkin olla jo bensa-käyttöinen ja mitä enempi (tavara)tilaa, sen parempi :cool:
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 470
Itse en ihan näin raa'asti noita rankkaisi pois
Varsinaisesti en rankannutkaan pois, vaan paremminkin heitin kysymysmerkkinä ilmaan, että usein ollaan koukun vaikutuksenkin suhteen ihan harmaalla alueella, ja paha tietää onko käynyt kytkimen päälle vai ei. Kenties ei mitään vaikutusta, jos jotain kevyttä jarrutonta vedelty silloin tälllöin, mutta jospa vaikka kesäisin pari kertaa viikkoon nypitty veneenlaskurampilta jarrullista traileria ja raskaampaa venettä ylös ja tien päälle, ja sitten peruuteltu pientä ylämäkeä vene kotipihaan parkkiin, niin kenties ollaan jo toisessa äärilaidassa. Eipä noista käytetyistä oikein ikinä tiedä, että missä käytössä on ollut, niin hankala mitään kilometrirajoja kytkimille antaa. Jossain voi olla 150 tkm ajettuna varsin hyvässä hapessa ja jossain toisessa jo vaihtokunnossa.
 

turkas

Jäsen
Viestejä
57
Omiin kokemuksiin perustuen arvelisin olevan ihan hyvä hankinta, jos diesel ei voimanlähteenä poikkea laadultaan suuremmin bensaversiosta. Pistähän tulemaan kokemuksia, jahka niitä alkaa kertyä.

Summasin omia kokemuksiani tuonne.

Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan. ;)
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 826
(onneksi) jo taloudesta poistuneen Peugeotin viimasuoja.
Mielestäni täältä pitäs löytyä vaikka mihin, ja jos ei suoraan soveltuvaa löydy niin materiaali on köykäistä työstää.


En nähnyt suoraan GS4 sopivaakaan kampetta tuolla mutta tällä menis:
https://www.virtasenkauppa.fi/yleismallinen-maskisuoja-44-x-100-cm-leikattava-38735 puol neliömetrinen pala, vois ajatella että saa soveltuvan mallisen kamppeen?
 

ptr

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Moi.
Kannattaako olla kiinnostunut Scenic 1,9 d automaatista?
Mitä kokemuksia ja tyyppi iloja. Cm olisi -08 - 13 haarukassa.

Renu
 
Ylös Bottom