Grand Scenic -09 1.4TCe

turkas

Jäsen
Viestejä
57
No niin!

Salamakeula meni vaihtoon ja taloon tuli tilalle otsikon mukainen kulkine.
Jotta vetoa osaa arvostaa täydessä mitassaan, taustoitan vähän. Tai siis... hehkutan estoitta, vielä hyvä pössis päällä uudesta menopelistä ;) Sori pitkä vuodatus...

Perheessä on pitkään ajeltu II-megane farkulla. Se oli ihan jees. Hiljainen ja tilava matka-auto. Halpa pitää, kun suurimmista osista pakollisia hommia selvisi itse, mitä nyt piti kompura vaihdattaa yhdessä VVT-pyörän ja jakopään kanssa liikkeessä. No, velimies tarvitsi edullista kulkupeliä, joten luovuin siitä ja laitoin vastaavan Ooppelin.

Tuoreempi, alle 100tkm ajettu H-Astra oli kyllä ihan jämäkkä ja rivakka ajaa, mutta ratkaisevasti liian pieni. Äänekäskin se oli (mutta niin kyllä kaikki renun jälkeen kokeillut muutenkin...). Perheenlisäystäkin tuli, eikä kahden turvaistuimen sijoittaminen ollutkaan enää kovin miellyttävää, varsinkin kun etupenkille ei saanut karvalakin varustetasoilla sellaista laittaa. Arvostus ooppelia kohtaan kyllä nousi niiltä enimmiltä osin reilustikin, mutta varsinkin pitemmät reissut olivat aikamoista suorittamista. Varsinkin kun aikuista ei tahtonut takapenkille saada mahtumaan, yritti miten päin tahansa.

Kuitenkin projekti vähän tilavamman auton laittamiseksi oli elänyt tässä rinnalla jo ties monettako vuotta. Siinä ajassa on tullut katseltua & kokeiltua enemmän tai vähemmän pinnallisesti mm. seuraavat autot: Avensis, Verso, Mazda 5&6, Accord, FR-V, Legacy, Outback, Forester, Passat, Touran, Golf, Octavia, Roomster, Zafira, 307 & 308 SW:t, V70, 93 & 95, jopa C5 ja Grande Picasso sekä Grand Scenic 2-korisena. Kaikki noin tai alle 150tkm ajettuja ja ihan moderneja pelejä. Lista on vielä pidempikin, sisältäen eri moottoreita ja vetotapoja jne., mutta ymmärrätte asetelman. Parempaa on katseltu kaikessa rauhassa ja annettu omien tarpeiden muotoutua samalla.

Olin sitten tuossa yhtenä päivänä ottanut tuollaisen Octavia-farkun 1.6 MPI:llä suurin odotuksin autofirmalta yön yli koeajoon. Hinta, kilsat ja tilat povasivat kiinnostavaa ajopeliä ja olin jo osittain myyty. Vaan mikä pettymys. Löysä alusta, traktorimainen ohjaus, onneton kiihtyvyys, niukka varustelu ja pahimpana hirveä renkaiden rallatus pistivät minut palauttamaan auton heti aamutuimaan, yövuorosta tultuani. Olemus oli varsin nuiva kun annoin avaimet myyjälle takaisin ja totesin, ettei koskaan enää. Astrakin pieksi kyseisen Octavian kaikilla osa-alueilla. Tiedä sitten, missä kärrypoluilla autoa oli myllytetty, koska alusta ei vastannut alle 100tkm ajettua miltään osin. Ero kaksilitraiseen neliveto-okuun oli kuin yöllä ja päivällä.

No. Myyjä ei sitten kai hätkähtänyt myrtynyttä olemustani vaan kai näki tilaisuutensa koittaneen. "Saapui tuossa vaihdossa juuri yksi GS... 70tkm ajettu, turbokoneella..." Hmm. Eihän siitä voinut ohi kävellä, ainakaan näkemättä. Ja autohan oli siisti. En ollut uudempikorisia GS:iä vielä ajanutkaan, olivat olleet sen verran yli budjetin. Pihasta ei tarvinnut kauas päästellä, kun alkoi tulla fiilis, että tämä taisikin olla tässä. Ja olihan se.

Mikä siinä sitten niin vetosi? Ohi kaikkien muiden ihan pätevien kandidaattien?

1) Kone. On hyvä. Isohko auto liikkuu rivakasti. Maksimivääntö on käytössä jo vähän päälle parin tonnin kierroksilla, joten 6-vaihteisella manuaalilla saa ajaa aina sopivalla vaihteella. Janoisuus on ok tuon kokoiselle autolle. Mielummin tämä kuin diesel, niin ei tarvitse surra ettei tule ajoa. Auto saa seistä pihassa ilman että tarvitsee harmitella veroja. Ominaisuudet ovat vähintään pikkudieselin tasolla. 170g hiilidioksidipäästötaso tarkoittaa ettei tuo nyt ihan modernin pikkulohkon arvoissa ole, mutta selväsi parempi silti kuin monen kilpailijansa 1.8 tai 2-litraiset koneet. Tai VAG:in 1.6:set...! Halusin mielummin bensan kuin dieselin niin tässä on paras kone koeajamistani. Jakopääkin on ketjulla.

2) Tilat. Ovat hyvät. Tasainen lattia. Selkä menosuuntaan BeSafe EasyCombi mikälienee jättikokoinen istuin niin mitoiltaan, painoltaan kuin nimeltäänkin mahtuu KUSKIN TAAKSE, vaikka pidän penkkiä taaimmaisessa asennossaan. Isompi tiitiäinen mahtuu viereen keskipaikalle, ja autoon jää siis vielä tilaa vaikka mihinkä. Lisäpenkeillekin on pääsy tarjolla tuolla asetelmalla, jos sitä tarvittaisiin. Ja lapsi pääsee kävelemään auton tasaista lattiaa pitkin penkillensä, ei tarvitse kiipeillä istuimen päältä. Kelaa, hei. Miinusta tulee lähinnä siitä, että kuskin ympärille olisi voinut jonkun vähän paremman kännykkä&avainlokeronkin sijoittaa. Nyt sellainen yksi selkeä avoin sijoituspaikka puuttuu. Takapaksitilaakin on varsin kivasti, melkein ison farkun veroisesti. Matkustamo on avara, siellä on tilaa liikkua ja heilua, jotain mitä alemman keskiluokan farkkuun tottuneena on vaikea ymmärtää. Ei tarvitse pujotella, ja lapsetkin saa hoidettua menemättä aivan sijoiltaan. Tai ihme etunojiin.

3) Äänimaailma. Oikeasti, mikä muita autonvalmistajia vaivaa? Hiljaisempi ajopeli on poikkeus eikä sääntö. Tai sitten ihmiset ovat vain tottuneet. Ei tuo äänetön ole, mutta miellyttävästi montaa autoa hiljaisempi. Jaksaa matkustaa, ja voi puhua etupenkiltä taakse huutamatta.

4) Ajettavuus. Ohjaus on kevyt, mutta vaste ja perstuntuma ovat mielekkäät. Tuntuma on farkkua etäisempi, mutta ei olematon. Parempi kuin Megane II:ssa. Rattia kääntäessä auto menee sinne, minne sen olettaakin menevän. Liukkaalla tuntuu siltä, että ensin auto aliohjaisi aika herkästi mutta voisi sitten yliohjata hyvinkin yllättäen, eli perä on pitkä ja painava. Nyt ei ole vielä päästy ottamaan tuntumaa vakaudenhallintajärjestelmän toimintaan, mutta noin arkikäytössä auto tuntuu rauhalliselta ajettavalta joka taipuu kyllä mutkiinkin aika hyvin. Suorastaan yllättävän hyvin. Kallistelu on niissä rajoissa, että ainakin tälle kuskille tulee tarve ajaa vähän rauhallisemmin, mikä lienee auton massa ja korkeus huomioiden vain terve fiilis. Alusta ottaa varsin hyvin erilaiset epätasaisuudet, erityisesti isommat heitot ja routavauriot. Pieni pintakovuus on silti olemassa, joten aivan Grande Picasson lullamaisuuteen tässä ei ylletä. Mielestäni parempi näin.

5) Näkyvyys. Avarat ikkunat ja korkeammalla istuminen tekevät ilmavan tunnelman. Kattoikkunoitakaan ei tule ikävä. Kerrankin kunnolliset sivupeilit!

6) Sisustus. Verrattuna vaikkapa Grande Picassoon (saati muihin PSA:n vanhempiin tuotteisiin), aivan eri planeetalta. Kestävän oloinen vaikutelma kaikista lokeroista, napeista ja materiaaleista. Kojelauta erilaisine pintoineen on suorastaan tyylikäs, vaikkei konservatiivisinta kuskia miellytäkään. Ihailen kyllä sitä yksinkertaisuutta, jonka Renault saavuttaa kojelaudan suunnittelussa kilpailijoihinsa verrattuna. Ajoin tässä hiljan uudella Astralla, ja siitä vaihdekepistä ylöspäin on kyllä sellainen hässäkkä, jota joutuu opiskelemaan kesken ajon (prkl!). Renaultilla on tässä suhteessa paras suunta. Laatuvaikutelma edelliseen GS:äänkin on monta harppausta ylempänä.

7) Tekniikka. Ilmastoinnilla on pitkä takuu, jos en väärin muista? Jäähdyttimen säleikkö on edessä varsin alhaalla, ehkä hyötyisi jonkinlaisesta kurasuojasta siellä grillin takana, voisi pidentää ikää? Edellisen sukupolven relluihin verrattuna laatu tuskin voi olla huonompaa... ja kun ei sekään ollut niin kauhean huonoa (imho) niin eiköhän tämänkin kanssa pärjätä ihan ok.

Miinuksia tulee pitkäjalkaiselle tärkeästä reisituesta - etupenkissä ei ole oikein kunnollista istuinosan kallistuksen säätöä. Lisäksi Nopeusmittarihässäkkä ei oikein toimi säädöittä. Saahan tuon kyllä jo aika pimeäksi yöajoa ajatellen, mutta jotenkin tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta. Säätöjä on vähän ripoteltu sinne ja tänne, navigaattorinkin menuja on niukempia ja reilumpia sen mukaan miten pitkään nappia painaa. Autoakin pitäisi voida käyttää ilman, että pitää opiskella asiat aina ohjekirjasta... Takapenkille mahtuu isompikin, tosin pitkäsäärisen jalat jäävät vähän vaille reisitukea, mutta kyllä siellä silti mukavan asennon saa.

Rellusta tulee kuitenkin sellainen kuva, että se on suunniteltu aika pitkälle lapsiperheen tarpeista käsin. Sen suunnittelusta ei niinkään huou esim. VAG:n autoille tyypillinen fiilis "tietyn perinteen" mukaan suunnittelusta. Että tällaisia ne "meidän" automme ovat, totu tai jätä. Tästä tulee fiilis, että pyritty tekemään tietynlainen paketti lapsiperheelle, jossa on sopivasti vähän kaikkea eikä mitään liikaa. VAG:n autot ovat aina ja ikuisesti konservatiivisen kuskin ehdoilla tehtyjä. Rellu osaa venyttää konseptia erilaisempaankin suuntaan, mikä on tässä tapauksessa enimmäkseen positiivista. Parissa kohtaa tulee olo, että on menty muotoilu tai varustetaso eikä tarkoituksenmukaisuus edellä, mutta enimmäkseen yksityiskohdat palvelevat kokonaisuutta.

Paras auto meille, tässä hintaluokassa ja näillä vaatimuksilla. Ja kerrankin voi sanoa, että suvereenisti näin. Katotaan, kauanko euforia kestää. Loppuhan se kuherruskuukausikin aina ajallaan. Toistaiseksi autoon tutustuminen on kuitenkin vain vahvistanut positiivisia fiiliksiä.
 

Liitteet

turkas

Jäsen
Viestejä
57
Huomioitavaa?

Mitäpä tuosta pitäisi tarkistaa heti alkuun? Onko joitain ongelmia, joilta voisi välttyä riittävän varhaisella reagoinnilla?
Jossain oli mainittu jonkun Calixin lämppärijohdon asennus, ei saisi hiertää minnekään.
Aika pitkä öljynvaihtoväli, 30 000km (tai 1 vuosi). Mitä öljyjä olette käyttäneet (muita kuin ELF/Total)?
 

Hannu M

Drive the change
Viestejä
78
Vs: Grand Scenic -09 1.4TCe

Pakko iskeä tähän väliin ja kommentoida kirjoitusta. Oli erittäin kiinnostavaa lukea noinkin perusteellinen artikkeli auton hankinnasta lapsiperheelliselle. Moni huomio oli selvästi autenttinen, seikkoja jota kaikissa autotesteissäkään ei tule huomioitua. Lisäksi tietyt kommentit ja huomiot voi yleistää koskemaan Renaulteja yleisemminkin, mm. Lapsiperheen tarpeet, "sopiva" laadukkuus, hyvä hinta-/laatusuhde muutamia mainitakseni.

Itselläni on tällä hetkellä "vain" 15-vuotias Laguna farkku, sekä perheen perustaminenkin vasta aluillaan. Jospa itsekin jossain vaiheessa pystyisi investoimaan autoon edes sen verran ettei aina tarvitsisi niitä halvimpia etsiä. Renaulteista itselläni on vain vähän kokemusta, mutta se mitä on, on vain positiivista. Totta toki lienee myös se että moni auto on varmasti omistajalleen se "paras mahdollinen", makuasioistahan ei voi kiistellä ja jokaisen oma tarveharkinta lienee ainutlaatuinen.

Turvallisia ja miellyttäviä kilometrejä uuden Rellusi kanssa! 8)
 

jaho

Aktiivinen jäsen
Viestejä
649
Vs: Grand Scenic -09 1.4TCe

Onneksi olkoon uudesta autosta. Itsellä tullut nyt GS III:sen kanssa kilometrejä noin 10 000 ja edelleen ajaminen sillä on yhtä nautintoa. Päivääkään en tuota ostosta ole tosiaan katunut. Itsellä vaatimuksina kyseiselle autolle oli automaatti, diesel, kattoikkunat ja löytyihän sellainen tosiaan tuossa kun jonkin aikaa etsi.

Auto on tosiaan hiljainen ja todella vaikeaa ajaa 80:ä nyt talvirajoituksilla. Onneksi on vakinopeudensäädin sillä se säästää kyllä monia sakkoja.
 

ArtOfLife

Jäsen
Viestejä
290
Vs: Huomioitavaa?

turkas sanoi:
Mitäpä tuosta pitäisi tarkistaa heti alkuun? Onko joitain ongelmia, joilta voisi välttyä riittävän varhaisella reagoinnilla?
Jossain oli mainittu jonkun Calixin lämppärijohdon asennus, ei saisi hiertää minnekään.
Aika pitkä öljynvaihtoväli, 30 000km (tai 1 vuosi). Mitä öljyjä olette käyttäneet (muita kuin ELF/Total)?
Mikä tahansä RN 0710 luokitukset täyttävä öljy käy TCe koneelle. Linkin takana tekemäni lista googlella löytämistäni vaihtoehdoista:
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=9315.msg59126#msg59126

Itselläni siis Megane (ei scenic) samalla koneella ja koneessa ollut ainakin Shell Helix Ultraa ja tällä hetkellä Mobil Super 3000. Tuntui hiemen kuluttavan tuota Shell Helix ultraa, Mobilia ei ole kuluttanut. Itse vaihdatan öljyt ja suodattimen vuoden/15000 km välein. Tarpeeksi likaiset öljyt jo silloinkin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 615
Vs: Huomioitavaa?

ArtOfLife sanoi:
Itse vaihdatan öljyt ja suodattimen vuoden/15000 km välein.
Niin no eikös se Nordic-suosituskin yhä ole tuollainen, vaikka Keski-Euroopassa niitä 30tkm välejä vetelevätkin. Ja jos autoa on tarkoitus pitää pitkään, niin harvemmin se öljynvaihto autolle haitaksi on. Nytkin kun on noita 30...40e huoltotarjouksia aika hyvin liikkeellä, niin kyse ei ole enää edes suuresta kuluerästä vaikka jopa vaihdattaisikin, omia näppejään likaamati 8)
 

Rellisti2

Jäsen
Viestejä
133
Vs: Grand Scenic -09 1.4TCe

Otsikon mukainen menopeli tuli meillekin.

Ajoin II-koppaisella puoli vuosikymmentä, joten vertailupohjaa mallivaihdokseen on itselläkin. Kolmonen on ikäänkuin samanlainen perusteiltaan, mutta valovuoden eteenpäin kehittynyt. Hymy huulessa tulee ajettua. Tosin kaupungissa tuo on janoinen, mutta osasin siihen jo varautuakin.

Itseäni ärsytti koeajolla mittariston väritys, mutta siellähän olikin nappi josta näytön väritykset ja "skinit" sai vaihdettua mieleisekseen. Kaikissa koeajetuissa oli sama näyttövaihtoehto, joten tykkäävätköhän kaikki siitä perusnäytöstä vai eivätkö ole vaan löytäneet sitä "kirjansivujen käännöltä" näyttävää nappia. ;D
 

turkas

Jäsen
Viestejä
57
200 000km kunniaksi, kokemuksia.

Grand Scenicillä tulee kohta 11 vuotta ikää, josta 6v tässä perheessä. Auto on päivittäisessä ajossa ympäri Keski-Suomea, vuositasolla kilometrejä on kertynyt noin 25 tuhatta. Koneena 1.4 TCe.

Auto on ylittänyt ennakko-odotukseni. Arvosana voisi olla siellä 8½-9 (kai sitä pitää jättää tilaa parannuksillekin).

Renaultin ryhdistäytyminen laadun osalta on ollut huomattava sitä edeltäneen sukupolven Meganeen verrattuna.

Isommilta ongelmilta on vältytty. Hankintavaiheessa autoon vaihdettiin maahantuojan tms. piikkiin muistaakseni moottorin ohjausyksikkö, jota vielä hetken päästä ohjelmoitiin uudelleen. Sen jälkeen siihen ei ole tarvinnut kajota.

Alussa kovien pakkasten talvina auto söi nopeasti pari akkua ja poltti yhden laturinkin vaihtokuntoon, Asennutin lohkolämmittimen sarjaan Calixin akkulaturin, ja sen jälkeen ongelmat ovat hävinneet. Autolla ajetaan työajona suhteellisen lyhyitä siirtymiä noin 6-10 joka päivä, joten ei ihmekään että akut olivat kovilla.

Sisätilat ovat varsin sotkuisessa kunnossa lasten jäljiltä, mutta ainakin toistaiseksi ne on saatu vielä puhtaaksi. Toinen takamatkustajan puhalluksen säätimistä ei ole potkimista kestänyt. Samoin takamatkustajan reunapaikan turvavyö kuoleentui, ollessaan jatkuvasti turvaistuimessa ulosvedettynä.

Ns. epämääräisiä sähköoireita ovat kai satunnainen turvavyön irtikytkeytymisen hälytys. Etumatkustajan turvavyön lukkoon oli ainakin kerran etsiytynyt muovinpala, mikä esti hälytyksen poiskytkeytymisen. Veikkaan, että takapenkilläkin voisi olla jotain roskaa lukoissa. Roskaa kun päätyy siellä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin... Samaan luokkaan menee satunnaisesti ilmenevä häiriö käynnistyksessä. Auto ei starttaa, ellei vaihde ole vapaalla tai jos avainkorttia ei poista lukosta ja yritä uudelleen. Myös vasen takaoven lukko ei aina aukea ensi yrittämällä. Mutta aukeaa kuitenkin.

Viat eivät esiinny niin usein, että kokisin mitään tarvetta maksaa niiden korjauksesta.

Tuulilasi on vaihdettu kertaalleen.

Kuskin oven johtosarja väsyi poikki, mutta korjaus oli yksinkertainen ja toimiva ihan kaapelinpätkän vaihtamalla (merkkihuollolle oivalluksesta pisteet).

Laadun paraneminen näkyy mielestäni erityisesti alustan osien kestossa. Ensimmäiset koiranluut ja alapallonivelet (alatukivarsi siis) on vaihdettu vasta 175tkm jälkeen. Matkaa on tehty sora- ja metsäteillä sen liiemmin varomatta, joten pidän suoritusta ihan hyvänä. Tämän vuoden huollossa vaihdatin jarrulevyt. Paloja on tietysti vaihdettu tässä matkan varrella jokunen, mutta ei mitään poikkeavaa tahtia.

Ainoa varsinainen harmin kohta on korin alakulma eturenkaiden takana. Hiekkasuihku on syönyt siitä maalin ja nyt näkyvillä on jo sinkkipinta. Se pitää korjauttaa ja laittaa kuraläpät. Joku unohdus sattunut suunnittelijoille jättää vain maalille tuollainen kohta.

Muuten auto on palvellut hyvin. Tielle ei ole jääty kertaakaan.

Tilojen osalta auto on juuri riittävä, vaikkei esim.Touranin sisämittoihin ylläkään. Takana on harteikkaalla ahdasta leveiden turvaistuinten vuoksi, mutta jalkatilaa riittää. Ja suvun kakaroita pystyy lastaamaan autoon melkein yksi sukuhaara kerrallaan, mistä on ollut ajoittain yllättävää etua. Samoin kuin lentokonepöydistä (en olisi uskonut). Penkit antavat edelleen ihan hyvän tuen, eikä verhoilu näytä mitenkään kuluneelta. Kuluneisuutta näkyy lähinnä radion painikkeissa.

Parhaita ominaisuuksia on ollut auton varsin hiljainen äänimaailma, mikä on tehnyt siitä mukavan matka-auton. Myös stereot ovat yllättävän laadukkaat, sävyjä kuulee ilman mitään subbareitakin varsin kivasti. Maavara riittää metsäteilläkin. Rengaskoko (205/60/16) on edullinen ja mukava käytössä.

Ajoltaanhan tuo on yllättävänkin pintakova, varsinkin suositusten mukaisilla paineilla. Vähän vaeltelua esiintyy jos esim. katsoo sivulleen, eli ohjaustuntuma on ohut, mutta tarkka. Pienikin kädenliike vaikuttaa suuntaan, tien urat tai tuuli ei niinkään. Ohjaus on siis johdonmukainen kuitenkin.

Vakionopeudensäädin on varsin ärhäkkä, nopeudenrajoitin on usein ajossa kätevämpi, kun auto ei kiihdytä ylämäkeen kesken mutkaa.

Liukkaalla ylämäessä pitää laittaa pientä silmään ja antaa reilusti kaasua, muuten luistonesto leikkaa tehot pois. Mutta kaikkialle, vaikkapa Laajavuoren huipulle on päästy niin rospuutossa kuin talven liukkaillakin. Tiellä on pysytty ja perille päästy, vaikka metsäteitä ja -polkuja on koluttu. Ei kai autolta voi enempää vaatia?

Muutenhan auto on varsin perustasoinen nykyautojen varusteluihin verrattuna. Ei bluetoothia tai avustimia. Mutta enempää en ole osannut kaivata.

Tai no, voisihan tuo varmaan olla vähän taloudellisempi. Kaupunkipainotteinen ajo pitää keskikulutuksen noin 8,2 l/100km:ssa. Kesällä pääsee hyvinkin 7 litran puolelle maantiejon lisääntyessä. 80km/h vauhdissa kulutus on 6,5 litran luokkaa. Moottori ei vuoda öljyä, sitä ei ole tarvinnut lisäillä huoltojen ulkopuolella kertaakaan. Vuotoja ei konetilassa ole, kaikki pelittää niinkuin pitääkin.

Seuraavaakin autoa olen tietysti tullut vilkuiltua. Sääli, että Renaultilla ei ole hetkeen tarjolla perheelliselle sopivia kaasu- tai hybridiautoja.

Tällä hetkellä vahvin ehdokas korvaajaksi olisi kaasu-Touran tai -Passat, mutta kyllä hirvittää siirtyä VAG:in asiakkaaksi nyt kun Renault on palvellut näinkin hyvin. Tai ehkä pitää seurata kansaa ja laittaa hybridi-Corolla. Muttei tässä mitään kiirusta ole. Hyvinhän tuo palvelee edelleen.

Arvonalennuksesta: kauppahinta tuolle oli reilu 70tkm ajettuna, vuonna 2014 hintaa oli 14,500e Laakkoselta. Nyt tuon arvo on jossain 4-5000e kieppeillä. Ihan kohtuullista autolle, jota on ollut varsin edullinen pitää, eikä tässäkään vaiheessa ole vielä mitään hätiä luopua.

Reilun 100tkm ajokilometrin kokemuksella, kai tuota kehtaisi suositella muillekin. Kestänee vertailun vastaaviin ihan riittävän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

turkas

Jäsen
Viestejä
57
Ai niin. Ilmanvaihdon flekti vaihdettiin viime vuonna, laakeri oli mennyt. Ilmastointi on käytössä jatkuvasti, milloin mistäkin syystä kastunutta jälkikasvua - tai omia hikiä tuuletellessa.

Sähköinen käsijarru on ollut ongelmaton, käytämme sitä koko ajan.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
862
Ainoa varsinainen harmin kohta on korin alakulma eturenkaiden takana. Hiekkasuihku on syönyt siitä maalin ja nyt näkyvillä on jo sinkkipinta. Se pitää korjauttaa ja laittaa kuraläpät. Joku unohdus sattunut suunnittelijoille jättää vain maalille tuollainen kohta.

Muuten auto on palvellut hyvin. Tielle ei ole jääty kertaakaan.
Mulla on mun Meganessa samankaltainen ongelma. Siinä ei ole roiskeläppiä. Kuluneena kesänä tein helmaremontin eli putsasin ruosteet pois ja maalasin&massasin helmat.
Se on merkillistä että roiskeläppiä ei enää laiteta uusiin autoihin.
 
Ylös Bottom