Grand Scenic -04 sähköinen käsijarru- toisen puolen säätö

Praats

Jäsen
Viestejä
46
Hei, täällä on keskustelua aiheesta, mutta en löytänyt tähän hätään just tähän liittyen- joten otan neuvoja ilomielin vastaan ( ja myös linkkejä -myös videoihin).

Mulla on tilanne, että koko sähköinen boksi on edellisen auton omistajan aikaan (n 5 vuotta sitten) vaihdettu. En ole kuitenkaan varma, onko samalla vaijerit myös vaihdettu- luulisin. Nyt käsijarru ottaa toisella puolella hyvin, mutta toisella ei käytännössä ollenkaan- vaijeri vetää, mutta ei palaudu kunnolla takaisin. Tässä se syy varmaan onkin- koska mäntä liikkunee aina vähän lähemmäksi jarrulevyä jokaisen käsijarruvedon jälkeen. Ja jos ei jousi jaksa vetää vaijeria taka-asentoon, ei mäntä pyörähä?
Eli miten toista puolta vaan kiristetään? Ostin tämän auton vara-osiksi, mutta yritän sen vielä katsastaa. Minulla on toinen samanlainen ja siinä on nyt sama tilanne- vaan toinen puoli ei ota kiinni jarrulevyyn- palat on ok. Pitänee varmaan ottaa koko satula pois ja pyörittää käsin mäntää lähemmäksi, koska olin katsovani, ettei vaijeria saa helposti irti jarrusylinteristä, jotta voi mekaanisesti säätää vain sen puolen mäntää lähemmäksi levyä. Vai haittaako se, vaikka kuinka useasti vetää kässärin päälle - palauttaa joka kerran vaijerin työkaluiolla taka-asentoon? Kuinka toine puoli siihen suhtautuu? Vai olenko missannut nyt jonkun ja ajattlen liian vaikeasti? Ei viitsisi vielä ostaa uutta sylinteriä, levyä ja paloja.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
181
Itellä oli just sama tilanne 05 scenicissä.
Otin vaijerin irti et sain herkistelty tota satulaa ja rasvattu+laitettu uuden jousen. Sit ei vaijeri enää yltänytkään paikoilleen ja piti vetää hätä vapauttimest. Vika valot syttyi niin en suosittele.
Palautus ensin kuntoon.
Kokeile pitää käsijarru kahvaa kytkettynä muutama sekunti väitän että omassani veti enemmän näin kuin vaan "nykäisemällä".
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 332
Vaijerit tulee aina uuden boksin mukana.
Voi kait se vaijeri jumittaa kun kerran jo 5v ikääkin.
Voisi kokeilla ottaa vaijeri irti satulasta ja käsin kääntää vipua satulasta, onko siinä mitään eloa.
 
Viestejä
356
Hei, täällä on keskustelua aiheesta, mutta en löytänyt tähän hätään just tähän liittyen- joten otan neuvoja ilomielin vastaan ( ja myös linkkejä -myös videoihin).

Mulla on tilanne, että koko sähköinen boksi on edellisen auton omistajan aikaan (n 5 vuotta sitten) vaihdettu. En ole kuitenkaan varma, onko samalla vaijerit myös vaihdettu- luulisin. Nyt käsijarru ottaa toisella puolella hyvin, mutta toisella ei käytännössä ollenkaan- vaijeri vetää, mutta ei palaudu kunnolla takaisin. Tässä se syy varmaan onkin- koska mäntä liikkunee aina vähän lähemmäksi jarrulevyä jokaisen käsijarruvedon jälkeen. Ja jos ei jousi jaksa vetää vaijeria taka-asentoon, ei mäntä pyörähä?
Eli miten toista puolta vaan kiristetään? Ostin tämän auton vara-osiksi, mutta yritän sen vielä katsastaa. Minulla on toinen samanlainen ja siinä on nyt sama tilanne- vaan toinen puoli ei ota kiinni jarrulevyyn- palat on ok. Pitänee varmaan ottaa koko satula pois ja pyörittää käsin mäntää lähemmäksi, koska olin katsovani, ettei vaijeria saa helposti irti jarrusylinteristä, jotta voi mekaanisesti säätää vain sen puolen mäntää lähemmäksi levyä. Vai haittaako se, vaikka kuinka useasti vetää kässärin päälle - palauttaa joka kerran vaijerin työkaluiolla taka-asentoon? Kuinka toine puoli siihen suhtautuu? Vai olenko missannut nyt jonkun ja ajattlen liian vaikeasti? Ei viitsisi vielä ostaa uutta sylinteriä, levyä ja paloja.
Sen männän mekanismin olisi tarkoitus ottaa siitä "tyhjät" pois ihan automaattisesti. Eli kun normi jarrulla polkaisee jarrut pohjaan, niin samalla se käsijarrun mekanismi tulee tarvittaessa lähemmäs. Käsijarrun vipu vain sitten painaa sitä mäntää sen vakio matkan lähemmäs, jos pääsee koko matkan liikkumaan.
Se mäntä ei siellä pyöri, kun mekanismi lähentyy. Pyöritys on vain sitä pakitusta varten, kun rempassa mäntä pitää saada sisään. Siis jos kaikki toimii oikein.

Eli ei saa käsijarrua nykimällä tai pelkästään toista puolta vispaamalla mäntää lian lähelle, jos ei koko satulaa irrota. Jumit voi toki irroa noinkin.

Voihan ne mekanismit olla siellä satulan/männän sisässäkin jumissa, jolloin käsijarrun liike vain haroo tyhjää.
 

Ukko2T

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Heinäkuussa boksi vaihdettu merkkiliikkeessä, eikä tullut uusia vaijereita, nyt pitäis kuulemma vaijerit vaihtaa, että saa vika valot sammumaan, 300€
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 840
Kokeile pitää käsijarru kahvaa kytkettynä muutama sekunti väitän että omassani veti enemmän näin kuin vaan "nykäisemällä".
Eipä kai tuosta hirveästi väittelemään tarvi alkaa, kun ihan vakiotoiminto kuitenkin on tuo "lisäkiristys". Mutta ei tuo nyt tietysti pitkälle auta tässä ketjun aloittajan ongelmassa.
 

Praats

Jäsen
Viestejä
46
Sen männän mekanismin olisi tarkoitus ottaa siitä "tyhjät" pois ihan automaattisesti. Eli kun normi jarrulla polkaisee jarrut pohjaan, niin samalla se käsijarrun mekanismi tulee tarvittaessa lähemmäs. Käsijarrun vipu vain sitten painaa sitä mäntää sen vakio matkan lähemmäs, jos pääsee koko matkan liikkumaan.
Se mäntä ei siellä pyöri, kun mekanismi lähentyy. Pyöritys on vain sitä pakitusta varten, kun rempassa mäntä pitää saada sisään. Siis jos kaikki toimii oikein.

Eli ei saa käsijarvaijeria nykimällä tai pelkästään toista puolta vispaamalla mäntää lian lähelle, jos ei koko satulaa irrota. Jumit voi toki irroa noinkin.

Voihan ne mekanismit olla siellä satulan/männänn sisässäkin jumissa, jolloin käsijarrun liike vain haroo tyhjää.
Kiitos tähänastisista vastauksista. Saihan sen vaijerin irti satulasta ihan hyvin niinkuin pitääkin (mulla blackout). Eli sylinterin päässä olevaa käsijarruvivustoa kääntämällä mäntä liikkuu aavistuksen ulospäin ja vivusto palautuu takaisin ihan oikein. Irrotin satulan ja pyöritin mäntää lähemmäksi, ja käsijarrun käyttö alkoi ottamaan levyyn. Mutta näinköhön sitten auttaa, ja eikö näin voi tehdä (auto vielä pukilla), kun lukee yo. tekstin "rellullapääsee"-kirjotusta. Voiko sylinterin pään vivuston purkaa ja katsoa onko joku mekanismi ruosteessa? Sitten käsijarrun vapauttamisen jälkeen - palautuuko mekanismi sylinterin sisällä olevan jousivoiman ansiosta vai myös sähköisen käsijarrulaitteen ansiosta?
Auton ostin varaosiksi ja koko auto maksoi 350€, joten en lähde sitä korjaamolle viemään. Jos sattuu menemään katsastuksesta läpi, niin kaikki on plussaa ja voihan siitä ennen kesää saada vielä vähän vaivanpalkkaakin;)
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 204
Mutta näinköhön sitten auttaa, ja eikö näin voi tehdä
Joo anna mennä vaan liikenteen sekaan testaamaan!

Vaikka kyseessä onkin turvallisuuden kannalta niinkin vähäpätöinen asia kuin jarrut niin kuitenkin kehottaisin miettimään että kannattaako näillä perustiedoilla alkaa ropeltaan.
 
Viestejä
356
Kiitos tähänastisista vastauksista. Saihan sen vaijerin irti satulasta ihan hyvin niinkuin pitääkin (mulla blackout). Eli sylinterin päässä olevaa käsijarruvivustoa kääntämällä mäntä liikkuu aavistuksen ulospäin ja vivusto palautuu takaisin ihan oikein. Irrotin satulan ja pyöritin mäntää lähemmäksi, ja käsijarrun käyttö alkoi ottamaan levyyn. Mutta näinköhön sitten auttaa, ja eikö näin voi tehdä (auto vielä pukilla), kun lukee yo. tekstin "rellullapääsee"-kirjotusta. Voiko sylinterin pään vivuston purkaa ja katsoa onko joku mekanismi ruosteessa? Sitten käsijarrun vapauttamisen jälkeen - palautuuko mekanismi sylinterin sisällä olevan jousivoiman ansiosta vai myös sähköisen käsijarrulaitteen ansiosta?
Auton ostin varaosiksi ja koko auto maksoi 350€, joten en lähde sitä korjaamolle viemään. Jos sattuu menemään katsastuksesta läpi, niin kaikki on plussaa ja voihan siitä ennen kesää saada vielä vähän vaivanpalkkaakin;)
Voihan se vähänaikaa pelata, mutta varmaankin sama ongelma palautuu aika nopeaa, kun palat kuluvat. Todennäköisesti palat myös kuluvat nyt tuon matkaa aika nopeaa, kun sieltä on otettu ns. tyhjät pois. :D

Kannattaa ainakin tarkkailla, että ei ala liikoja lämpenemään.

Ennemmin kannattaisi ottaa siitä vaijerista tyhjät pois, jos siinä semmoisia on vipu ihan taka-asennossakin.

Onhan tuo tuommoinen katsastuskikka ja sitten äkkiä myyntiin, "jarrut juuri herkistelty":D
 

Praats

Jäsen
Viestejä
46
Joo anna mennä vaan liikenteen sekaan testaamaan!

Vaikka kyseessä onkin turvallisuuden kannalta niinkin vähäpätöinen asia kuin jarrut niin kuitenkin kehottaisin miettimään että kannattaako näillä perustiedoilla alkaa ropeltaan.
Mustis, nyt puhutaan käsijarrusta! Ja kyllä minä sen verran vastuullinen kuitenkin olen, että katon filmin loppuun jarrujen turvallisuuden kannalta- liikenteen sekaan en huonoilla jarruilla lähe. Ja jos satun katsastamaan, ja sattuu käsijarrujen puolesta menemään läpi, ja jos satun myymään, niin kerron kyllä ostajaehokkaalle tämän käsijarrujutun- huoli pois.

Ja jotain kuitenkin autoista satun tietämään, vaikka tässä kohtaa kysyn jonkun mielestä tyhmiä. Tattista kuitenkin kaikesta huolimatta. Hyvä foorumihan tämä on, apua olen saanut yleensä, jotta olen päässyt eri jutuissa eteenpäin- ja kun vika on löytynyt, se on korjattu- monessa kohtaa samoilla lopputuloksilla kuin korjaamon kautta.
 

Praats

Jäsen
Viestejä
46
Voihan se vähänaikaa pelata, mutta varmaankin sama ongelma palautuu aika nopeaa, kun palat kuluvat. Todennäköisesti palat myös kuluvat nyt tuon matkaa aika nopeaa, kun sieltä on otettu ns. tyhjät pois. :D

Kannattaa ainakin tarkkailla, että ei ala liikoja lämpenemään.

Ennemmin kannattaisi ottaa siitä vaijerista tyhjät pois, jos siinä semmoisia on vipu ihan taka-asennossakin.

Onhan tuo tuommoinen katsastuskikka ja sitten äkkiä myyntiin, "jarrut juuri herkistelty":D
Tere, jarrusatulan puoleisessa vaijerin päässä ei ole säätöjä - mekaaniset topparit vapaa/päällä- päissä. Eli yritän saada mekanismin toimimaan satulan päässä. Elektronisen käsijarruboxin sielunelämään en ole vielä perehtynyt- eli onko siinä joku momenttitunnistus, jonka mukaan ilmoittaa käsijarru- vikailmoituksen.
 
Ylös Bottom