gordini R1095 projekti

Viestejä
67
Tässä hieman 2019 kesällä hankitusta Dauphine Gordini R1095 vm. 1964 yksilöstä.
Auto on maahantuotu Vaasaan maahantuojan toimesta ja omistajia ollut 2 kpl. Ja auton entisöinti aloitettu 1999 jolloin auton on
purettu osiin sekä Gordinin alkuperäinen valkoinen väri korvattu Gordinin sinisellä. Työ on tehty huolella ja väri on vaihdettu
ulkopuolelta kuin myös sisältä, pohja on saanut ruostesuojauksen jonka alta paljastui tehtaan alkuperäinen valkoinen väri.
Auto on kaikesta päätellen säilytetty aina kuivassa tilassa ja on Suomen oloissa ihmeenhyvin säilynyt yksilö Renaultiksi.
Perimätieto kertoo ajetuiksi kilometreiksi 23 Tkm. Joskin mittaristo on nollattu -99 alkaneen entisöinnin yhteydessä.
IMG_1392.jpgIMG_1386.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
67
Jarrujärjestelmä oli uusimatta joten se meni uusiksi.
Pääsylinteri uusittiin, jarruletkut ja jarrupalat sekä jarrusatulan tiivisteet/ männät uusittiin.
Jarrupainekytkin pistettiin uusiksi ja kaikki liikkuvat osat käytiin läpi, Rellun ensimmäiset levyjarrut
on yllättävän hyvin suunniteltu ja helppo huoltaa. Jarrusatuloiden männän liikkeen estopultit
poistettiin ja korvattiin Happosilla pulteilla sekä kupariprikoilla.
IMG_1894.jpgIMG_1900.jpgIMG_1971.jpg
 
Viestejä
67
Kone puolella mennään hieman tähän suuntaan, mutta kaikki alkuperäiset osat tullaan säilyttämään auton mukana tulevaisuuteen.

32563640166_a1efbbe4e1_b.jpg
 
Viestejä
67
Niille joille Judson on uusi tuttavuus, niin laitetaan kuva alkuperäisestä sarjasta.
Toisena seuraava kehitys malli: Roots Supercharger Käfer Judson ja
kolmantena AMR500 Roots Supercharger josta aloitetaan jalostus Gordinin konehuoneeseen.
AMR500 sopii hyvin Dauphinen aikakauteen on vain huomattavasti kestävämpä sekä
tehokkaampi tuotoltaan kuin alkuperäinen Judson.
Compresseur_Judson6.jpgKompressor-Rennwagen-Roots-Geblase-Supercharger-Racing-Kafer-T1-_1.jpgamr500.JPG
 

renuse

Jäsen
Viestejä
53
Hieno on laite. Pistäpä lisää tietoa tulemaan kun homma etenee. Eritoten tuosta Judsonin vaikutuksista.
 
Viestejä
67
Ahdin on Aasialaista alkuperää ja näitä käytetää lähinnä pienissä kaupunkiautoissa, sopii loistavasti 850cc koneessa.
Specsit kertoo ahtimesta:
On a 750cc four stroke, with the blower being driven 1.5:1 with the crank, it would produce approximately 15 psi boost.
Puskee noin 1.0 bar. paineella konetta, joten loput on kiinni paljon koneen muista ominaisuuksista.
Pistetään alkuperäisestä asennuksesta mallia ja oma hahmotelma toyeuksesta.
Dauphine-4.jpgIMG_1768.jpgIMG_1769.jpgIMG_1770.jpg
 
Viestejä
67
Kone on uudelleen laakeroitu ja rengastettu mutta muuten vakio, mitä nyt hieman kanavia kohdisteltu tehtaan jäljiltä.
Vanha Solex 32 Pibt hyllytetään ja tilalle hankitaan jotain uudempaa vaakaimua tilalle.
Cooleriksi valittiin Renaultin R5 Turbon välijäähdytin, tuplakokoinen malli ja asetellaan se jäähdyttäjän etupuolelle.

IMG_1645.jpgIMG_1995.jpgIMG_1994.jpgIMG_1993.jpg
 
Viestejä
67
Imusarjaan tarvittavat laipat teetettiin 12 mm alumiinista ja kasailtiin retrotyyliin sopiva imusarja pleniumilla.
Pleniumiin lisäiltiin Shirrock:n valmistama ylipaine venttiili joka suojaa laitteistoa mahdolliselta Backfireltä.
Säätö aseteltu 15 psi.

IMG_2155.jpgIMG_2073.jpgIMG_2078.jpgIMG_2080.jpg
 
Viestejä
67
Osat rupee löytämää hiljalleen omat paikat.
Kaasariksi löytyi Weber 40 DCOE vaakaimu, polttoaineen saanti on ainakin varmistettu.


IMG_1807.jpgIMG_2062.jpgIMG_2084.jpgIMG_1887.jpg
 
Viestejä
67
Kiitos,Kiitos,
Pienellä koneella tämä on enemmän tekemisen meininkiä kuin pelkkää hevosvoimien juhlaa.
Ainakin puhinaa riittää.
 
Ylös Bottom