Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#1
Auto alkoi lievästi täristämään reilu vuosi sitten, kun kesällä vedettiin vaunua. Tärinä/jurnutus/vast tuntui oikeastaan penkkiin/koko autoon. Ja oire ilmeni, kun painoi kaasua, eli vedon aikana. Sittemmin se rauhoittui tai siihen tottui normaaliajossa. Keväällä se sitten alkoi jo "häiritsemään" ja kesän ja syksyn aikana on jo pahentunut. Vaimo (yleensä kyydissä) ei kuitenkaan mukamas sitä huomannut, kun vasta viime aikoina. Pakoputkesta tupsahtaa mustaa savua aikalailla, kun polkasee kaasua enemmän ja kiihdyttää kovasti. Sitten auto on aika laiska, pari kertaa on ollut jopa tiukka paikka ohittaessa, kun kaasu pohjassakaan ei vaihda pienemmälle ihan heti.

En ole asiantuntija, mutta olen "googlannut" ja jutellut vähän fiksumpien kanssa. Tärinä ei kohdistu rattiin, eikä tyhjäkäynnillä ilmene. On epäilty joka sisävetareita, mutta se on ainakin periaatteessa suljettu pois. Ilmamassa-mittaria on myös epäilty, sen vaihdoin just eikä ollut vaikutusta. Automaattilaatikkoa on myös epäilty, mutta pari "ammattilaista" sen ois sulkemassa pois, pitäs olla kuulemma kohtuuu kestävä Aisimin laatikko. Vaihdan siihen kuitenkin ensi viikolla öljyt siitä huolimatta.
Viime viikolla yks Rellun mekaanikko koeajoi auton, ja alkoi epäilemaan moottoria, ehkä yksi pytty ei ole mukana kunnolla. Suutinta epäili, ja taidan viedä suutinhuoltoon kohta. Kaveri totesi, että kylmäni tärinä ois kovempi ja moottorista on ihan puhti pois, turbo ei ole mukana ollenkaan (kuulemma paikallaan ilman kuormaa on mukana). Tästä tuli se suutinepäily, jos yksi ei toimi, niin näin vois oireilla.

Eli onko kokemuksia vastaavasta ja arvioita vian aiheuttajasta? Jos suutin vaihdolla selviäisi, niin huokaisisi helpotuksesta. Jos vaurio on jo edempänä tai sitten se laatikko, niin alkaa jo "itkettämään". Sitten vian etsintään liittyen kannattaisko etsiä heti joku dieselsuutnexperti vai meniskö Rellun pajalle ainakin diagnoosia selvittämään?

En malttaisi luopua autosta, ollaan oltu siihen tosi tyytyväisiä- auto on hyvin varusteltu Initiale nahkapenkkineen.

Pitkä tarina, mutta jos joku jaksoi lukea läpi, niin hyvä. Ja jään odottamaan hyviä vastauksia ;)
 

kekeV

Aktiivinen jäsen
Viestejä
903
Tykkäyksiä
1
#2
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Onko tuossa kaksoismassavauhtipyörä, vois aiheuttaa juuri tuommoiset tärinät ja jurinat.
Herkimmin ilmenee isolla vaihteella ja vedätyksessä. Automaatilla tietysti vähän hankalampi saada kuormaa että ilmenisi.
Laita vaikka peräkärryyn kuormaa ja vetämään.
Voisi kyllä kuulua ( ja kuuluukin kun tarpeeksi huonoksi menee ) myös paikallaan tyhjäkäynnillä kilkatuksena.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 511
Tykkäyksiä
4
#3
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Vie auto dieselkorjaamoon ei merkkihuoltoon jos suutinepäilyjä
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Autossa ei ole kaksoismassavauhtipyörää, koska automaattilaatikko. Ajatus on käyttää dieselkorjaamoa, elkä siellä selviää suutinjuttu parhaiten. Jos vika osoittautuu pelkäksi suutinviaksi, niin toivottavasti se pysähtyisi siihen, eikä vaurio ole edennyt pitemmälle.

Olen kirjoituksista myös vähän tulkinnut, ettei ko. 2.2dci ole kovin luja kone. Jonkin verran ilmeisesti automaattilaatikko pelastaa asiassa. Mikä siinä sitten hajoaa- tästäkin olis hyvä kuulla.

Jään odottamaan huoltoa ja lisää kokemuksia ;)
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
#5
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Kannattaa myös kokeilla polttoainejärjetelmän/suutinten puhdistusainetta, ainakin bensamoottoreilla ollut hyviä kokemuksia.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
#6
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Kannattaa käyttää vikakoodien luvussa. Itsellä mustaa voimasavua lisääntyneenä reilusti huomattiin erg venttiilin jumittavan. Suutinvikakin voi olla, kannattaa myös tarkistaa hihnapyörän kumin vulkanointi samalla. Ja venttiilikopantiiviste. Itellä vuotanut jo usramman vuoden ja sitä älytöntä öljyn " kulutusta".
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Täytyypä katsoa vikakoodit nyt uudestaan, kun ilmamassamittarikin on vaihdettu. ERG-venttiili on vaihdettu keväällä 2014, ajettu sen jälkeen n 60tkm.
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Sitten heittäsin yhden kyssärin automaattilaatikon öljynvaihdosta- tässä on varmaan kaksi koulukuntaa! Eli kannattaako vain katsoa, että öljyä on ja tarvittaessa lisätä. VAI vaihtaa öljyt esim. juoksuttamalla? Ettei vaan irronnet metalli/vast palaset hajota koko laatikkoa!?
 
Viestejä
243
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Jos meinaat, että laatikko kestää niin kyllä ne kannatta vaihtaa. Itse vaihdatin 320000 km ajettuun Laguna II laatikko öljyt paikassa, jossa oli laitteisto jolla ensin laitettiin huuhteluaine ja sitten öljynvaihto. Ilmeisesti ei ollut ikinä vaihdettu koska normaalilla kuuden litran huuhtelulla ei tullut vielä puhdasta vaan vasta 14 litran jälkeen. Oli vähän arvokas homma, mutta nyt ainakin tiedän, että sillä kolmenlitran vaihdolla mitä tein AD 4 laatikkoon ei siitä kovin hyvä tullut.
 

Liitteet

Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Tuo kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa. Mieluummin tuossa kirkkaammassa liemessä itse ainakin olisin ;D
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Nyt on suuttimet tarkastettu ja ne ois toistaiseksi suljettu pois eli kunnossa oisivat.
Vikakoodit osoitti EGR-venttiilin toimintaan-jumissa /vastaavaa. Samoin vikakoodeissa oli lamda-anturin toimimattomuus. Nyt lähetään tutkimaan EGR:ää ensin pois. Se onneton maksa 400e eikä vissiin saa muualta kun "marmoritiskiltä". Autoon olikin vaihdettu n 2.5v sitten käytetty EGRn. 40kmt ajetusta matkailuautosta (master 2.5 dci?). Tää EGR paketti toimii alipaineella ja samassa hässäkässä kiertää jäähdytysneste (esilämmitys?)
Onko jollain tietoa, saako jostain eri koodila/merkillä halvemmalka kun merkkiliikkeestä? Tai voiko/onnistuisiko puhdistaa jos jumissa?
Yksi linkki vastaavaan https://goo.gl/images/7srmoG
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 511
Tykkäyksiä
4
#13
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Esim täältä ja euroopasta vaikka mistä http://www.mister-auto.fi/fi/egr-venttiili/renault-espace-iv-jk0-1-2-2-dci-110kw_v16870_g1145.html
alkaen 128€ ei siitä kukaan 400 maksa
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
#15
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Egr- venttiili maksoi "sukulaismoottoriin" 2.5 dCi:n 215e kun putsaamisesta ei tullut mitään.
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Tervehdys taas.... kyllä tyhmä taas viisastuu, ei voi muuta sanoa!

Eli olen luullut EGR-lauhdutinta venttiiliksi! Lauhdutin on nyt pöydällä, se oli jumissa "lauhdutin"-asennossa, ja sitä ohjaavasta alipainekellosta vetorauta poikki. Eli se on korjattava ensin ja löysin autopurmaamolta (tapanilan auto- Kuopio) 2.5 dci Opel Movanosta puretun -ehkä siitä saan, jos sattuu käymään.
Sitten se oikea EGR (joka myös ilm. rikki) on imukanavarungon toisella puolella- sen ittottaminen alkanee huomenna. Tää nyt sitten joutunee ostamaan alkuperäisosana Rellun tiskiltä -400€. Keijokos laitoit linkin Mister-autoon; se käy 110kW:n koneeseen, mutta mulla on 102 k/139hp -hiukkassuotimella ja tuotu Saksasta muuttoautona joskus. TÄHÄN malliin ei Mister-Auto tarjoa mitään, eikä muukaan !!??

Eli nyt alkaa kiinnostamaan EGR:n ohjelmallinen poisto, josta hhelminen kerroit - eli senkö voi tehdä ja EGR lauhduttimeen jää vain "olemaan" ja sekö ei vaikuta kokonaisuuden toimintaan heikentävästi? Tähän löysin yhden (samannäköinen kokoonpano kun mulla) kuvan http://i627.photobucket.com/albums/tt360/bertye/80fa17e8-ee03-4d17-b048-5accc7b8e47f_zpsd9cc9842.jpg?t=1403198882

Huomemma olen taas toivottavasti viisaampi ja kiitos tähänastisista vastauksista / tuosta! Joutunen lyömään joulun ajaksi remontin jäihin, ettei vaimo hermostu ;
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 656
Tykkäyksiä
7
#17
Vs: Espace IV 2.2cdi Aut. aj 290tkm vm 2006 -täristää/jurnuttaa, kun veto päällä

Praats sanoi:
Eli nyt alkaa kiinnostamaan EGR:n ohjelmallinen poisto, josta hhelminen kerroit - eli senkö voi tehdä ja EGR lauhduttimeen jää vain "olemaan" ja sekö ei vaikuta kokonaisuuden toimintaan heikentävästi? Tähän löysin yhden (samannäköinen kokoonpano kun mulla) kuvan http://i627.photobucket.com/albums/tt360/bertye/80fa17e8-ee03-4d17-b048-5accc7b8e47f_zpsd9cc9842.jpg?t=1403198882
Juurikin niin, se jää lauhdutin jää sinne vain olemaan..
Muuten se ei vaikuta negariivisesti kuin hivenen päästöihin, positiivisia puolia on enemmänkin (mm imupuoli pysyy puhtaanpana).
Liki kaikki chip tuning (lastustusfirmat) näitä EGR venttiilien postoja tekee (jotkin tekee myös venttiilin fyysisen tulppauksenkin)..
 
Viestejä
37
Tykkäyksiä
0
#18
Pitkän tauon jälkeen tähänkin loppulauseet...

Eli EGR.ssäkin oli vika, ja vaihdoin käytetyn 2.5cdi:stä -sama vekotin ja siltäosin ei enää vikakoodeja ole tullut. Mutta tärinään ei vaikutusta..
Vika oli vekoakselin sisäpuolisessa moukurassa- oli väljää- Vaihdoin ekaksi TÄYDELLISEN vetoakselin tankoineen ekaksi kuskin puolen --- parani, mutta jäi vielä vähän jurnuttamaan... Sitten vaihdoin apukuskun puoleisenkin - sitten hävisi jurnutus lähes kokonaan... Nyt on toiminut kohtuu ok, ja palataan taas, kun aihetta on.
 
Ylös Bottom