eerola:n informaatiokupla aukesi - Renault ZOE

eerola

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Tämä on tarina informaatiokuplan aukenemisesta. Tämä tarina, kuten monet seikkailuromaanitkin, alkaa hiukan ennen varsinaista tarinaa tapahtuneesta.

RenaultZoe-1.jpg

Syksyn laskeuduttua Pirkanmaalle huomasin, että olin ajanut 8 vuotta W204-korimallisella Mersulla. Pidän W204:ä edelleen mainiona korimallina ja nykyisin jopa hyvänä vastineena rahalle. Mutta joskus vain tulee mieleen laittaa ilmoitus Nettiautoon ja niinpä Mersu pääsi uuteen kotiin ja autokatos jäi tyhjäksi.

Perheeseemme jäi vielä toinen auto, joten täysautottomuutta tästä ei seurannut. Korona-ajan vähentyneen liikkumistarpeen vuoksi perheessämme ei ollut pakottavaa kahden auton tarvetta, mutta pieniä haasteita tuli eteen useita kertoja viikossa. Ymmärsin että korvaava auto täytyy laittaa lähitulevaisuuden hankintalistalle.

Nykyajassa puhutaan mediakuplasta tai informaatiokuplasta; verkkoympäristöön syntyy henkilökohtainen rajattu näkymä, joka muodostuu verkkokäyttäytymisen perusteella ja määrittelee sen, mitä käyttäjä näkee. Pääsin huomaamaan oman kuplani vaikutuksen, kun aloin selvittää vaihtoja myymäni auton korvaajaksi. Tällä hetkellä monella valmistajalla on mielenkiintoisia automalleja ja asiakkaalle on tarjolla hyvinkin mielikuvituksellisia hankintajärjestelyjä, mutta kuplani vuoksi minulle markkinoitiin ainoastaan tuotteita, joissa ei ole mitään varsinaista yllätystä.

Siinä kun puntaroin ei-yllättäviä vaihtoehtojani, ”kuplaani” onnistui sosiaalimediaverkoston avulla tunkeutumaan Renault-kauppias, joka tarjosi täyssähköautoa niin mielenkiintoisella liiketoimintamallilla, että hänen esittämäänsä viehettä piti ainakin näykkäistä:

”Minkäköhänlainen täyssähkö-Rellu ihan oikeasti olisi kulkupelinä? Mitäköhän ajattelisin siitä pidemmän päälle?”

Kuva ZOE:sta ensikohtaamisen hetkellä: Klik. (Miten tälle foorumille saa postaukseen linkitetyksi kuvia muuten kuin lataamalla ne foorumille?)

"Nappasin kiinni uistimeen" ja pihaamme ilmestyi joulukuisen loskan läpi ”flamme”-punainen vuosimallin 2020 Renault ZOE Z.E. 50 R110 Zen. Täällä löytyy lisätietoa ZOE:mme varusteista: Klik.

Myyjän kanssa tekemäni sopimuksen mukaan nyt alkanut yhteiselo ZOE:n kanssa on suunniteltu jatkuvaksi ainakin joulukuuhun 2021, joten uskon että tulemme tänä aikana löytämään vastauksen siihen, millaista yhteiselo täyssähkö-Rellun kanssa on.
 

eerola

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Ensivaikutelmat ZOEsta (miten auton nimi pitäisi kirjoittaa, kun se on virallisissa papereissa tikkukirjaimin?) autona ovat ihan positiiviset. ZOE:en istuminen on hallintalaitteiden osalta ihan tavallista eikä auton sähkötoimisuutta ole alleviivattu.

Autoliikkeellä ei mennyt mielestäni asiakaskokemuksen hoitaminen luovutuksen yhteydessä ihan nappiin: Auto luovutettiin niin, että akkua oli vain aivan pieni pala jäljellä ja peräkontti täynnä kesärenkaita. Kun pääsin kotiin, akku oli luonnollisesti vieläkin niukemmissa kantimissa. Kun sain renkaat ulos, huomasin Schuko-pistorasiasta lataamisen mahdollistavaa kaapelia ei ole missään.

Schuko-johto ei ole ZOE:ssa vakiovarusteena. Mielestäni tämä on vähän yllättävää, koska sähköauton stopatessa vaihtoehdot ovat hinausauto tai lataaminen, ja minun uskoakseni on todennäköisempää, että hädän hetkellä läheltä löytyy Schuko-pistorasia kuin virallinen sähköauton latausasema. No, automyyjä huomasi, että sopimukseemme kuului Schuko-johto, joten semmoinen lähti tulemaan jälkitoimituksena.

Onnekseni varsin lähellä kotiani on latausasema. Vieläpä semmoinen, joka on ainakin tällä hetkellä, maksuton. Ajoin Renaultin siihen ja kytkin piuhan kiinni. Sininen valo keulassa alkoi vilkkua ja hiukan yli 2 tunnin jälkeen 50 kWh:n akku oli täynnä.

Ainoa ensimmäisien kilometrien aikana oikeasti häiritsevä ominaisuus oli jalankulkijavaroitin. Koska auto on uusi sähköauto, siinä on jalankulkijavaroitin, joka pitää alle 30 km/h nopeudessa laakerivika-tyyppistä ääntä. ZOE on muilta osin pikkuautoksi aika hiljainen. Tästä johtuen laakerivikaa muistuttava ääni tuntui minusta korostetun häiritsevältä.

Onneksi autosta löytyy nappula, josta äänen saa pois päältä. Sitä etsiessäni huomasin, että ZOE:sta ei löydy painettua käyttöohjekirjaa. Käyttöohje löytyy ainoastaan Internetistä. Ilmeisesti Renault olettaa, että kaikki omistajat ovat diginatiiveja. (Pelkäänpä että näin ei tule olemaan.) Vaikka pärjäänkin sekä tietokoneen että kännykän kanssa ihan kivasti, joudun myöntämään, että minustakin olisi ollut mukavampi etsiä nappulaa kirjasta kuin Internetistä.
 

maanma

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 021
Tuliko auto siis vuoden avokaupalla? Eli tyytymätön saa tehdä jonkun palautuksen / vaihdon?
 

eerola

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Järjestely, jonka autokauppias minulle tarjosi on jossain leasingin ja osamaksusopimuksen puolivälissä. Hyvin mielenkiintoinen malli.
 

eerola

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Seuraavaksi tutustumme ZOE:n kanssa toisiimme matkalla. Napakympissäkin Salmelainen lähetti yllättävästi yhteen saatetut matkalle tutustumaan toisiinsa. Korona-aikaan meidän matkakohteeksemme ei tullut Italian Capria, ei edes Vilnaa, vaan Helsinki.

Pysäköin illalla lataamani Renaultin autokatokseen ja jätin sen siihen "nukkumaan" samalla kun menin itse sisälle asentamaan puhelimeeni ”Latauspisteet kartalla”-sovellusta.

Minun täytyi olla Helsingissä klo 8:30, joten starttasin umpipimeälle moottoritielle pikkupakkasessa klo 6:20. Edessä oli juuri sellainen keli, joka saa suola-autoyrittäjän hykertelemään tyytyväisyydestä. Suolakylvyn jotakuinkin ainoa valonpilkku olivat Hyvinkään ABC:n mainosvalot (Kuva). Pimeyttä kyntäessäni huomasin että Sähkö-Rellun lähivalot ovat positiivinen yllätys. Pitkät valot sen sijaan eivät ole mitenkään erityisen ihmeelliset.

Tänä päivänä monen mielessä sähköauto rinnastuu räjähtävään suorituskykyyn. ZOE ei ole mikään varsinainen raketti. Se liikkuu kyllä, mutta on hyvä huomata, että tehoa siinä on 1/10 verrattuna Tesla Model S Plaidiin. Kotiani lähimpänä oleva moottoritien liittymä vaatii kiihdyttämistä ylämäkeen. Renault ZOE Z.E. 50 R110:n oikeanpuoleisen polkimen saa siinä ihan hyvällä omallatunnolla painaa alas asti.

Kun liikkeelle on päästy, ZOE kulkee ihan kivasti moottoritielläkin. Tämä ei sinänsä yllätä: Minun mielestäni pienet Rellut, esimerkiksi Clio, ovat aina olleet ihan kivoja ajaa. ZOE:n kaista-avustin on ehkä hiukan aggressiivinen, penkissä voisi olla enemmän tukea ristiselälle, ja ratin keskialue ei ole ihan terävintä kärkeä, mutta matka menee ihan kivasti.

Eteneminen moottoritietä pitkin kohti Helsinkiä syö akkua. Toimintamatka hupenee 20% startissa lupailtua toimintamatkaa nopeammalla tahdilla. Toisaalta, vaikka liikkeellelähtö oli viileästä, ZOE:n mittariston ilmoittama reilun 17 kWh/ 100 km moottoritiekulutus on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi Tekniikan Maailman talvitestissä mitatut kulutukset. Perillä 52kWh:n akusta on jäljellä 30%.

Helsingin päässä poikkean Varustelekassa. Olen suunnitellut lataavani autoon vähän lisämatkaa samalla kun ostan Scho-ka-ko-laa ja muuta tarpeellista. Kaupan edessä oleva 22kW:n latausasema on vapaana. Ymmärrettävästä syystä: Kun kytken Rellun johtoon, ZOE:n keulaan ilmestyy punainen valo. Latausvirhe. Onneksi minulla ei ole tulenpalava kiire.

ZOE:n Easy Link-multimediajärjestelmään sisältyy Google-haku, joka toimii mukavasti, kunhan on keksinyt mistä kosketusnäytön tekstinsyöttö ponnahtaa esiin. Auton käyttöohjeesta tätä tietoa ei löydy vaan sitä varten pitää Internetistä etsiä multimediajärjestelmän käyttöohje. Käyttöohjeen kuvat ovat luullakseni joko järjestelmän edellisestä ohjelmistoversioista tai jostain toisesta Renault-mallista. Luulenpa, että tämmöisen epätarkkuuden voi joku muukin auton omistaja kokea vähän epämukavaksi.

Mietin hetken aikaa, ajaisinko Virta-palvelun latausasemalle. Muistan että minun pitää joka tapauksessa käydä ostamassa kaupasta ruokaa, joten näpyttelen Rellun näyttöön Lidlin ja suuntaan sinne. Lidlin latausasemalla olisi myös CCS-laturi, jolla ZOE:en saisi siirretyksi energiaa 50kW:n teholla. Tässä yksilössä ei CCS-pikalatausominaisuutta kuitenkaan ole, joten kytken auton 22kW:n AC-laturiin ja menen kauppaan.

Kaupasta palattuani autoon on tullut mukavasti lisää toimintamatkaa ja suuntaan nokan takaisin kohti pohjoista. Jostain syystä tähän suuntaan ajaessani virtaa kuluu jonkun verran vähemmän kuin aamuvarhaisella. Kotiin palattuani toimintamatkaa on jäljellä vielä niin mukavasti, että en näe tarpeelliseksi alkaa ladata autoa vielä tällä kohdalla.

Teoriassa Rellun mainostetulla toimintamatkalla olisi voinut tehdä koko reissun, mutta kuten arvata saattaa, joulukuinen Suomi tuo esiin mainostekstin ja totuuden välisen eron. Tässä tapauksessa ero ei kuitenkaan ollut ihan niin iso kuin mihin olin varautunut.

Ennen ZOE:n ostamista harkitsin myös Tesla Model S:ää. Olisi mielenkiintoista tehdä tämä sama matka sillä. Ehkä siihenkin tulee vielä mahdollisuus. Yksi syy, miksi kiinnostuin Renault-kauppiaan tekemästä ZOE-ehdotuksesta oli se, että ZOE:lle luvattu toimintamatka oli samaa luokkaa pienempiakkuisien Tesla Model S:ien kanssa.
 

Ylläpitäjä

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Viestejä
200
Hyvää tarinaa, kiitoksia tästä ja jatka edelleen kertomista ZOEn kanssa elämisestä.

(Miten tälle foorumille saa postaukseen linkitetyksi kuvia muuten kuin lataamalla ne foorumille?)
Helpompaa kuin monessa muussa paikassa. ;)Klikkaa vain tuota kuvaketta ja laita linkki kuvaan

Screenshot_20210103-174049__01.jpg

Huom. Valitse avautuvasta valikosta linkkiScreenshot_20210103-174629.jpg
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 270
Todella mukavaa kuulla ja lukea tätä keskustelua. Tuo top5 lista varmaan kyllä osaltaan pitänee ihan paikkaansakin ja on aivan tottakin. Varmasti itse olisin aivan samaa mieltä,jos vain tälläinen esiin tulisi auton käytön aikana.

Tuohon ristiselän säätöön sen verran, että Renaultilla , ainakin Suomessa on ollut jo alkuajoista lähtien (80-luvulta) mitä ohjekirjoja on tullut opeteltua,niin maininta näistä kaikista,että riippuu varustemuunnoksesta ja maakohtainen varustus tai jotain. Suomeen ei ole ikinä tuotu hyvinvarusteluita malleja vaan niistäkin on karsittu kaikki pois.

Tuo takaosan maalipinta ei toisaalta yhtään ihmetytä,mutta luulisi nyt 2020luvun autossa se olevan peitetty mustalla muovilla valmiiksi. Mielestäni samanlainen metallinäkymä tulee vastaan esim. R11 tai vai super vitosessa. R 21 mallissakin taisi olla vastaava kohta parempi.

No nämä ovat pikkuasioita,mutta ärsyttäviä kun niihin voisi olla ratkaisu kyllä jo alusta lähtienkin ilman lisävarustetta. Renault on ollut jo pitkään kuuluisa siitä,että asiat ja varusteet ovat olleet aina lähes luokkansa kärkeä , esim. 80-luvulla oli Fuego ensimmäinen sarjavalmisteinen auto,jossa oli infrapuna keskuslukitus tai että R 16 oli vuonna 1966 ensimmäinen luokkansa monikäyttöinen henkilöauto. Pääsääntöisesti nämä ratkaisut ovat olleet ihan ok, mutta tietenkin ihmeellisyyksiäkin on ollut.

Toivotetaan nyt mukavia kilometrejä Zoen ja omistajan kanssa.
 

Stimppa

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Matka jatkuu talvitestin merkeissä
Itse voin jo vuodesta 2018 sähköautoilleena sanoa, että talvi vaikuttaa sähköautoiluun ei ainoastaan lataustehon pienenemisenä vaan myös käytettävissä olevan akkukapasiteetin pienenemisenä. Ja kyllä, pudotus voi olla melko dramaattinenkin. Tästä syystä esimerkiksi mikään alle 40 kWh:n akusto ei toimi pitkän matkan (yli 200 km) reissuissa mitenkään järkevästi, ellei tavoitteena ole hidas elämä. Ja minulla itseasiassa juurikin se on tavoitteena. :)

Mutta talvi on kaiken kaikkiaan muuten iloinen aika sähköautoilulle. Mekaaninen yksinkertaisuus tekee siitä jotenkin vaivattoman oloista.
 

eerola

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Niin kuin tällä foorumilla varmasti muutkin ovat huomanneet, kulunut talvi kehittyi lopulta oikein kunnon pakkastalveksi. Kireät pakkasjaksot seurasivat toinen toistaan. Toista kuukautta kestäneiden pakkasten jälkeen on hyvä käydä läpi, miten täyssähkö-Renault pärjäsi pitkäaikaisessa talvitestissä "perinteisessä Pohjolan talvessa".

Klik: 2 kuukauden talvitesti.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 987
Itse kun en ole täyssähköautolla koskaan metriäkään ajanut, niin jäin jo aiemmin miettimään tuota kommenttiasi: "Mutta onhan se hienoa, että kylmäkäynnistys tapahtuu yksinkertaisesti painamalla nappia, siirtämällä vaihteen ajoasentoon ja koskettamalla oikeanpuoleista poljinta kevyesti!"

Että miten tuo poikkeaa polttomoottoriautosta? En itse ainakaan paljon muuta tee, kuin painan nappia, laitan vaihteen ajoasentoon ja painan kaasua. Toki kun on manuaalivaihteiset autot, niin joutuuhan sitä kytkintäkin jalalla painamaan, mutta kuitenkin.
 

eerola

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Itse kun en ole täyssähköautolla koskaan metriäkään ajanut, niin jäin jo aiemmin miettimään tuota kommenttiasi: "Mutta onhan se hienoa, että kylmäkäynnistys tapahtuu yksinkertaisesti painamalla nappia, siirtämällä vaihteen ajoasentoon ja koskettamalla oikeanpuoleista poljinta kevyesti!"

Että miten tuo poikkeaa polttomoottoriautosta?...
Olet oikeassa, polttomoottoriautoakin voi käyttää hyvin kylmässä lämpötilassa ilman, että kiinnittää huomiota lämpötilaan. Nykyiaikaisien polttomoottorien käynnistyvyys on ihan hyvää, joten siitä homma jää nykymaailmassa enää harvemmin kiinni, jos käynnistysakku vain on kunnossa.

Olen sikäli ehkä hiukan "toisenlainen sähköautoilija", että tykkään myös isoista moottoreista. Mutta jos autossani olisi 6,208-litrainen V8-moottori, luulen että pitäisin senkin käynnistysääntä -20C lämpötilassa sydäntäsärkevänä. Plussakelin starttiääni tuollaisessa on upea ja lämpimänä pidän sitä klassisena taideteoksena.

Mutta kun palataan -20C lämpötilaan, mitä tänä talvena on ollut enemmän kuin monena edeltävänä talvena, tunnustan, että minusta on hienoa, että voin painaa vain nappia, ilman että mielessäni pääsee edes käymään moottorin hyvinvointi. Itselläni tekee tekee huonoa käynnistää umpijäistä moottoria ilman minkäänmoista esilämmitystä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 987
on hienoa, että voin painaa vain nappia, ilman että mielessäni pääsee edes käymään moottorin hyvinvointi.
Tuota ajattelinkin, että siinä ajatuksena taustalla on, mutta jäin silti miettimään, onko itsellä jäänyt joku muu pointti tajuamatta noista sähkökulkineista.

Itselläni tekee tekee huonoa käynnistää umpijäistä moottoria ilman minkäänmoista esilämmitystä.
Toisaalta, jos se patteriauto on latauksessa, niin voisi latausjohdon irrottamista verrata moottorilämmittimen johdon irrottamiseen, eli sama "vaiva". Ja se sähköauto on talutushihnassa kuitenkin ympäri vuoden, polttomoottoriversio harvemmin kesäaikaan. Mutta kieltämättä tuo sähköversio monessa tapauksessa varmasti vaivattomampi on tuon liikkeellelähdön osalta.

Mielenkiintoista raporttia käyttökokemuksistasi. Jos itse olisin juuri nyt täyssähköautoa ostamassa, niin olisi varmasti tuo ZOE ehdokaslistan ihan kärkipäässä.
 

eerola

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
...Ja se sähköauto on talutushihnassa kuitenkin ympäri vuoden, polttomoottoriversio harvemmin kesäaikaan....
Meillä on taloudessa myös plug-in hybrid. Se on "talutushihnassa" aina kun se on kotona, koska sen akku ei ole suuri. ZOE on talutushihnassa kerran viikossa. ZOE on sen vuoksi suoraviivaisempi käytettävä, jos haluaa ajaa sähköllä.
 

kaale

Jäsen
Viestejä
171
Meillä on taloudessa myös plug-in hybrid. Se on "talutushihnassa" aina kun se on kotona, koska sen akku ei ole suuri. ZOE on talutushihnassa kerran viikossa. ZOE on sen vuoksi suoraviivaisempi käytettävä, jos haluaa ajaa sähköllä.
Kerran viikossa ja kuinka pitkä aika se kerta on? Ei taida paljon kilometrejä tulla viikossa?
 

renoo

Jäsen
Viestejä
90
meilläkin on Zoe (ze40 Bose) ja nyt sen kaveriksi ilmestyi Megane E-tech ja lataustapa on samanlainen eli zoe ladataan noin kerran viikossa ja megsu joka päivä. Zoella on nyt ajettu noin 15 000 km vuoden aikana ja siitä saadut kokemukset kannustivat toisen ladattavan hankintaan. Meillä on kotona 11kw (16A) latausasema ja molemmissa autoissa type2 ja shuko- johdot eli lataukset onnistuu hyvin. Zoe on ruotsin tuonti eli siinä oli shuko vakiona. Meganella onnistuu arkiajot sähköllä (työmatka 11km) ja mökkimatkakin onnistuu (n,30 km) kunhan pitää auton kotona lieassa, Zoella ajellaan tyypillisesti 150-200 km viikossa ja tosiaan latausta tarvitaan vain noin kerran viikossa. Molempien latausta ja esilämmitystä pystyy myös hallitsemaan etänä puhelimella. Käyttöohjekirjat saaladattua kätevästi myös rellun sivuilta mutta meillä tuli molempiin myös painettuna suomenkielisenä versiona.
 
Ylös Bottom