• Kerhon kesäpäivät siirretty pidettäväksi Hämeenlinnassa Scandic Aulangossa

Dieselin ilmavuoto

salla

Jäsen
Viestejä
117
No niin, nyt se siis alkoi. Auton seisottua hetken ("yön yli") lähtee kyllä ihan kauniisti käyntiin, mutta käytyään noin 30 s se sammahtaa. En ole kokeillut, että kuinka kauan pitäisi "sahata" käyntiin, mutta tässä vaiheessa olen yleensä mennyt konepellin alle ja pumpannut sillä käsipumpulla sen "pumpulan" jälleen kovaksi. Sitten uusi käynnistys, noin 15....20 s "sahaamista" ja lähtee sekä jää käyntiin. Harmillinen vika valitettavasti.

Mistä tällaista ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan?

Onko Traficissa jotain "tyyppikohtaa" joka vikaantuu kuvatulla tavalla?

Jos vika olisi jossain polttoaineletkussa tai niiden liitoksessa, saattaisi ollla aikamoinen etsiminen kuin neulaa heinäsuovasta? Voisiko tämä viitata johonkin siirtopumpun vikaan/ominaisuuteen? Missä kohtaa tällaisessa autossa on siirtopumppu? Onko tankin sisällä ja onko sähköinen? Voisiko siirtopumpussa olla jonkinlainen karkeahko imusiivilä joka voisi oll tukkeentunut/vikaantunut? Mistä ylipäätään tietää, että tuo siirtopumppu toimii?

Voisiko varsinainen polttoainesuodatin vaikuttaa tuollaiseen vikaan? Aiheutuisiko tuollainen vika tukkeentuneesta suodattimesta (osittain läpinäkyvässä polttoaineletkussa näkyy kyllä kovastikin isohkoja ilmakuplia kun tuosta käsipumpusta sitä pumppaa...)? Polttoaineen suodattin on vaihdettu alle 60 tkm sitten, mutta autolla ajellaan melko vähän kilometrejä vuositasolla. Käsittääkseni tuo vaihtoväli olisi 60 tkm? Kun ja jos polttoaineen suodattimen nyt siis (varmuuden vuoksi) vaihtaa, mitä tiivisteitä siinä yhteydessä pitäisi vaihtaa?

Hyviä ajatuksia millä ongelma ratkeaisi?
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 268
Varmaan se suodattimen vaihto on ensimmäinen toimenpide.
Siirtopumppua ei ole. Korkeapainepumppu imee tankista asti.
Käsipumppukin voi hajota estäen imun tankista.
Täällä polttoaine ongelmasta
 
Viimeksi muokattu:

salla

Jäsen
Viestejä
117
Ainakin toistaiseksi tuo käsipumppu (pumpula) on mielestäni toiminut ihan loogisesti. Kun kone sammahtaa, se tuntuu aivan löysältä (tyhjältä) ja kun aloittaa pumppaamisen, niin pitkiä ilmapuplia liikkuu siinä koneen päällä olevassa osittain läpinäkysvässä (kuultava) putkessa. Kuplien pituus noin 5 cm ja kun letkun sisähalkaisija luokkaa 5 mm, niin ihan reilusti ilmaa, eikä mitään pukkukuplia. Käsipumppu ei jää lommolle vaan palaa kimmoisaasti täyteen kun vapauttaa puristuksen. Yleensä joku noin 10 pumppausliikettä saa sen kovaksi ja tuntumaan täydeltä. Sitten starttaamaan ja noin 10...20 s kuluttua hörähtää käymään.

Nyt sitten hakusessa uusi pa-suodatin. Verkkokaupoissa näkyy toisissa kuvissa mukana kaksi tiivistettä toisissa ei yhtään. Olen tottunut siihen, että tiivisteet (kannattaa) vaihtaa aina, ainakin tuollaisessa paikassa. Toinen tiivisteistä noin patruunan halkaisiainen ja menee oletettavasti siihe suodatikotelon "kuppiin" (kansi) väliin? Toinen kovin, kovin pieni, mihin se kuuluu?

Onko tuossa suodattimessa (pitäisikö olla) jotain muita tiivisteitä?

Jos letkuissa on ongelmia, niin saako varaosina tai jonain settinä? Onko letkun liittimissä jotain ongelmakohtaa?
 

salla

Jäsen
Viestejä
117
Nyt uusi suodatin vaihdettu.Puhdisteltu suodattimen koteloa kun se oli jonkinverran likainen. Ei varmaankaan ole vuotanut, mutta pölyä ainakin. Keksin, että pa-letkuissa oli "pikaliitin" joten "naksuttelin" ne auki ja putsasin kykyyjen mukaan. Yritetty asentaa kykyjen mukaan mahdollisimman hyvin kasaan ja ei poistanut ongelmaa :-(

Mistä saisi polttoaineen käsipumpun varaosana? Onko jossakin verkkokaupassa, vihjeitä?

Miten tuo polttoaineputkisto purkaantuu? (=osat vaihtuu) vai tuleeko yhtenä kokonaisuutena?
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 268
Mistä saisi polttoaineen käsipumpun varaosana? Onko jossakin verkkokaupassa, vihjeitä?

Miten tuo polttoaineputkisto purkaantuu? (=osat vaihtuu) vai tuleeko yhtenä kokonaisuutena?
Motonetistä hain venetarvikkeesta pumpun.
Puukolla muoviset pa letkut lähtee irti. Lämmittämällä uudet muoviset paikoilleen tai sitten letkua klemmareilla.
 

tipi71

Jäsen
Viestejä
113
Nyt uusi suodatin vaihdettu.Puhdisteltu suodattimen koteloa kun se oli jonkinverran likainen. Ei varmaankaan ole vuotanut, mutta pölyä ainakin. Keksin, että pa-letkuissa oli "pikaliitin" joten "naksuttelin" ne auki ja putsasin kykyyjen mukaan. Yritetty asentaa kykyjen mukaan mahdollisimman hyvin kasaan ja ei poistanut ongelmaa :-(

Mistä saisi polttoaineen käsipumpun varaosana? Onko jossakin verkkokaupassa, vihjeitä?

Miten tuo polttoaineputkisto purkaantuu? (=osat vaihtuu) vai tuleeko yhtenä kokonaisuutena?
Mulla on myös on Meganeen laiteltu Motonetin venepumppu, tuosta alkuperäisestä rikkoutui tuo takaiskuventtiili eli laski linjaa tyhjäksi eikä muutoinkaan toiminut enää kunnolla.
Itse laittelin tuohon reilummin letkua, että jatkossa helpompaa saada tuo "pässinkives" pystyasentoon jos ilmaukselle tarvetta. Ei ole tuon suhteen ollut ongelmia pariin vuoteen.
 

Heikki.L.

Jäsen
Viestejä
488
Jos ei vikana ole tuo käsilutkupumppu mikä yleensä on kyllä syyllinen, niin näissähän on monasti ollu ongelmaa myös polttoainelinjaston sijoittelu jo tehtaalla. Eli joissakin on mennyt linjasto luttuun, ja joissakin se on ollu sielä ahtaassa välissään hiekan ja paskan kanssa tarpeeks kauan ja putkeen hinkkaantuu kuluma joka ei vuoda välttämättä ajossa mutta kerkiää yön aikana tekeen ilmataskun käsipumpun ja tankin välille.
 

13 rellua

Jäsen
Viestejä
94
Samantapaista vikaa tutun Yariksessa. Syynä oli polttoaineletkun väljistyminen suodatinjalassa. Merkkiliike oli vaihtanut suodattimen ja jalan ja vaikka mitä, muttei ollut huomannut löystynyttä letkunpäätä. Laitettiin kaikkiin uudet klemmarit.
 

salla

Jäsen
Viestejä
117
Näyttäisi siltä, että tuo alkuperäinen käsipumppu olisi vain työnnetty (ehkäpä hieman lämmitettyyn) polyuretaaniletkuun - onkohan tuo vain niin "hepppoinen" liitos? Ei mitään liitintä (jossa tiiviste), ei mitään lukitusta... voiko tuo rakenne olla todellakin noin heppoinen?

Onko järjestelmän takaisinisku sitten vain tuossa käsipumpulassa? Eli jos käsipumpulan takaisinisku vuotaa päästää se polttoaineen valumaan takaisin tankiin ja sitten tulee ilmaa putkeen...?

Nuo liitokset näyttävät sellaiselta, että niitä ei saa rikkomatta irti/auki. Onko siellä periaatteessa jokin liitoskohta josta saisi liittimestä irti huoltoa ajatellen?
 

Heikki.L.

Jäsen
Viestejä
488
Sillai nuo pvc putket on aina kiinni. Ei klemmaria. Ei tiivistettä. Ja kyllä pysyy. Käsipumpussa on nimenomaan se takaisku ja se takaiskuventtiili näistä on hajonnut useasti. Uuden kun laittaa niin vanha vaan letkut katkasemalla irti ja uus työntämällä paikalleen. On melko kiriä mutta menee kyllä.

Joskus on suodatinjalassakin ollut vikoja kun on filtteri vaihdettu väkivalloin tai jätetty vanha tivi paikalleen ja survottu uus tiivistekkin paikallen.

PS. Ja ei ole heppoinen liitos. :)
 

tipi71

Jäsen
Viestejä
113
Näyttäisi siltä, että tuo alkuperäinen käsipumppu olisi vain työnnetty (ehkäpä hieman lämmitettyyn) polyuretaaniletkuun - onkohan tuo vain niin "hepppoinen" liitos? Ei mitään liitintä (jossa tiiviste), ei mitään lukitusta... voiko tuo rakenne olla todellakin noin heppoinen?

Onko järjestelmän takaisinisku sitten vain tuossa käsipumpulassa? Eli jos käsipumpulan takaisinisku vuotaa päästää se polttoaineen valumaan takaisin tankiin ja sitten tulee ilmaa putkeen...?

Nuo liitokset näyttävät sellaiselta, että niitä ei saa rikkomatta irti/auki. Onko siellä periaatteessa jokin liitoskohta josta saisi liittimestä irti huoltoa ajatellen?
Vanhat putket poikki, Motonetista venepumppu tilalle. Siinä tulee sopivan kokoista kumiletkua mukana, minkä vaovasti kiristää tuon vanhan muoviputken päälle klemmarilla.
Noin tehtiin omaani ja hyvin on toiminut.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 330
Vanhat putket poikki, Motonetista venepumppu tilalle. Siinä tulee sopivan kokoista kumiletkua mukana, minkä vaovasti kiristää tuon vanhan muoviputken päälle klemmarilla.
Noin tehtiin omaani ja hyvin on toiminut.
Suosittelen kyllä vahvasti laittamaan vähintäänkin metallisen tukiholkin alkuperäisen muoviputken sisään.... ;)
 
Ylös Bottom