DF043 ja DF046 errorit? KORJATTU :)

Marniemi

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
GS -06 narahti leimassa eli kuskinpuolen takapyörässä ei käsijarru toiminut ollenkaan, käyttöjarrut ok.

Yritin herkistellä eilen, ei tulosta... Lopulta kuului kovaa ääntä "boxilta" ja service sekä P-kolmiossa. Homma loppui siihen :(


Tänään uusi yritys eli uudet käsijarruvaijerit paikalleen ja Clipillä koodit ulos eli seuraavaa tarjoaa:

DF043 PARKING BRAKE MOTOR
1.DEF : Internal electronic fault
DF046 BRAKE CABLES/MOTOR LINK
1.DEF : Parking brake unlocked by emergency handle

Yritin googlettaa, mutta mitään oikein selkeää en löytänyt :(

Tuosta hätäkahvasta ei liiku kuin muutaman sentin eli sen kokeilin äsken kun ei enää muuta keksinyt.
Nuo molemmat vikaakoodit siis syntyivät ennen vaijereiden vaihtoa.
Tuo toinen vikakoodi oli siis syntynyt ennen tuon kahvan käyttämistä.
Eikö tuo ei nyt osaa ymmärtää "sijaintiaan" käsijarruboxin sisällä? Vai olisko tuo moottori boxin sisältä mennyt?
Täytyy ilmeisesti avata koko käsijarru ja tarkistaa onko se "clipsi" tms oikeassa "paikassa"?
Uudet vaijerit olivat kyllä "kiinni toisissaan" eli kun kokeilin vetää toista, liikkui toinen vaijeri myös.
Oliko tuolla joku "paikkatunnistin" vaijereissa vai miten nuo menee?

Kun vetää manuaalisesti käsijarrua, syttyy käsijarruvalo ja stop, sammuvat hetken päästä itsekseen. Service- ja se p-kolmio-valoja en saa edes Clipillä pyyhittyä pois :(
Clippi siis kyllä löytää tuon käsijarrun compuutterin eli ainakaan kokonaan se ei ole "pimennyt"?

Miten tuota alkaa ratkomaan?
 

Marniemi

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Vs: DF043 ja DF046 errorit?

Vastataan itselle eli se "surullisen kuuluisa" sininen rele oli kärähtänyt. Samalla kannattanee vaihtaa tuon releen vieressä ole "konkka"?
Uusi rele hankittu nyt eli eiköhän tuo vielä "henkiin saada", uudet käsijarruvaijerit jo paikoillaan :)

Moottorin tyyppi oli seuraava:
Johnson 73677
3P 1342 - 154C

Moottorin tyyppi joku "vanha (??)" eli osaisiko joku nuo paremmin tunteva kertoa, mikä mahtaisi olla vastaava tyyppi moottorista nykyään?


Moottori ja vaihde, samoin kuin yksikkö muutenkin näytti olevan erittäin siistissä kunnossa sisältä.
Katsotaan nyt eli uudet komponentit sisään ja katsotaan sitten mitä clippi sanoo ...

Ei nämä mitään kertakäyttökamaa taida olla, mutta tuo kyseinen rele taitaa hajota kaikista 100% varmuudella ennemmin tai myöhemmin :(
 

Liitteet

hhelminen

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 534
Vs: DF043 ja DF046 errorit?

Marniemi sanoi:
Moottorin tyyppi oli seuraava:
Johnson 73677
3P 1342 - 154C

Moottorin tyyppi joku "vanha (??)" eli osaisiko joku nuo paremmin tunteva kertoa, mikä mahtaisi olla vastaava tyyppi moottorista nykyään?
Vastaavanlaisia moottoreita valmistaa myös Babuchi https://www.mabuchi-motor.com/product/.
Tuollaisten moottoreiden spekseistä on standardit joten niitä löytyy paljokin eri valmistajilta.
Moottorin tiedoissa on oleellista kannun pituus (esim 550 on 55mm pitkä), halkaisija, käyttöjännite ja watit / teho.
Akseli on pääsääntöisesti 3.17mm, mutta jos se poikkeaa standardista niin se on syytä huomioida että sama akselinvahvuus on myös tilalle hankittavassa moottorissa.
Esim eBayssa myydään ko Johnson 73677 moottoria pienoismallikäyttöön http://www.ebay.es/itm/Johnson-12V-Elektromotor-73677-Motor-3K4812-05C-Kleinmotor-Modelbau-/121243550971
Joten vastaavia moottoreita löytyy todennäköisesti mm rc harrastekauppojen valikoimista.
 

Marniemi

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Vs: DF043 ja DF046 errorit?

Uudet komponentit laitettu (rele ja "konkka"), yksikkö putsattu, kasattu/tiivistetty ja uudet vaijerit paikoillaan.
En kyllä ole syntynyt "kolvi kädessä" eli suurin ongelma noissa oli saada vanhat komponentit irti...jälki vähän "mitä on", mutta saa kelvata...toivottavasti toimii kuitenkin...

Huomenna kokeilemaan miten käy...
 

Liitteet

Marniemi

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Vs: DF043 ja DF046 errorit? Vika korjattu :)

Homma hoidossa eli osat kiinni ja toimii ainakin sähköisesti kuten pitääkin. ;D
Huomenna tarkistettava vielä tuo satulan toiminta eli hieman epäilys, että jarrupalojen vaihdon yhteydessä on joku sylinterit "survonut" raakana sisään ilman pyörittämistä, jolloin tuo satula taitaa olla "selvä" ???

Asetuksista vaihdoin Extreme Cold asetuksen Normal tms..-asetukseen eli nyt on tuo automaattinen käsijarru käytössä pysäköinnin yhteydessä.

Ainoa moka tuli siinä, että olin kieränyt sen x-kappaleen liian pitkälle, jolloin ensin ei vaijereissa riittänyt pituutta.
Homma sinänsä aika helppo, jos hiemankin kokemusta "Relluilusta" tai ylipäätänsä työkalut pysyy hyvin kädessä.
Noiden Triscanin vaijereiden muoviosat aika "heppoisen" oloiset alkuperäisiin verrattuna eli ei kannata käyttää voimaa "apinan raivolla".

Se mikä tuossa oli eli taitaa vaatia aina Clippiä, jotta nuo vikakoodit saa pois.
Virrat "pois ottamalla" DF043/46 eivät ainakaan omasta autosta kuittaantuneet.

Mitä tämä "leikki" sitten tuli maksamaan?

- LE 2200U 35 V 16x26 mm elko Partcosta 2,60 €
- Ebaystä G8ND-2U rele, postikuluineen 9,30 €
- käsijarruvaijerit meni nyt "varmuudeksi vaihtoon" muutenkin eli Motonetistä hyllystä tuotenumero: 24-7850 72,90 €

Koodien poistaminen omalla Clipillä, hinta 0 € ;D
Ei kait Rellua voi omistaa eli Rellun varapyörä = Clip :)

Jos jollain tarvetta Clippailuun, niin Leppävaaran kupeelta löytyy laitteet "minimaalista korvausta" vastaan :)
 

Marniemi

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Vs: DF043 ja DF046 errorit? KORJATTU :)

Lopullisesti homma korjaantui vasta vaihtamalla uusi jarrusatula. Onneksi löytyi nettivaraosasta sopiva uusi TRW-satula 100€ kuluineen toimitetuna.

Joku noissa on eli taitaa olla tyyppivika, kun kuljettajan puolen takasatula hajoaa ensimmäisenä?
Yksi havainto noista eli tuo vaijeri näyttää "vääntävän" itsensä aika helposti pakoputkea vasten, jos laittaa vaijerin siihen alustassa olevaan "lenkkiin".
Vaikka vaijerin ympärillä on lämpösuoja, kannattanee nippusiteellä laittaa toiseen kohtaan kiinni?
Oma vanha vaijeri oli juuri samasta syystä mennyt eli palaa "pakoputkea" vasten ja siitä seurauksena tuo vaijeri hajoaa 100 % varmasti.

Nyt meni käsijarru leimasta läpi, eroa oli kyllä 5 % ;D

Tuo korjattu käsijarruyksikkö tuntuu toimivan erinomaisesti, katsellaan kuinka kauan? :p
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 899
Vs: DF043 ja DF046 errorit? KORJATTU :)

Mulla on menossa ihan vastaava remppa, rele odottaa tinausta ja kuskin satula pitää vaihtaa.
Tässä oli uudet palat vaihdettu ja samalla rikottu vasen satula. Ja onko sen takia palanu sitten se relekkin ??? Pitää varmaan vielä varmistaa vaijereiden toiminta. Lähelle satasta se tuli maksaan autodociltakin uusi trw satula. Jonku euron saa takas kun lähettää vanhan sinne.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 899
Vs: DF043 ja DF046 errorit? KORJATTU :)

Mulla tuli myös kässäri kuntoon 8) Releen vaihdoin ja satulan. Tuossa uudessa trw satulassa oli Renault maalattu yli, tarvikkeena kun myydään ;D Rappasin maalit pois niin tuli alkuperäinen 8)
Vaijereita en vielä vaihtanut, katotaan pelaako talvella...
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 899
Vs: DF043 ja DF046 errorit? KORJATTU :)

Marniemi sanoi:
Joku noissa on eli taitaa olla tyyppivika, kun kuljettajan puolen takasatula hajoaa ensimmäisenä?
Yksi havainto noista eli tuo vaijeri näyttää "vääntävän" itsensä aika helposti pakoputkea vasten, jos laittaa vaijerin siihen alustassa olevaan "lenkkiin".
Vaikka vaijerin ympärillä on lämpösuoja, kannattanee nippusiteellä laittaa toiseen kohtaan kiinni?
Oma vanha vaijeri oli juuri samasta syystä mennyt eli palaa "pakoputkea" vasten ja siitä seurauksena tuo vaijeri hajoaa 100 % varmasti.
Onhan sulla pakoputken lämpösuojapelti paikoillaan? Ja vaijeri menee sen yläpuolelta.
Enemmän tekee mutkia kuskinpuolen vaijeri, toinen menee suorempaa.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 099
Mun huolto piirissä sama homma odottaa.
Oisko kellään myydä kys. relettä ja konkkaa?
Tilasin releen jo Kiinasta muttaku tarve oli eilen...
 
Ylös Bottom