Dacia Kwid

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 148

[alpinisti310]

ex-Juha™
Viestejä
199
Vs: Dacia Kwid

Muotoilullisesti varsin onnistunut mielestäni tämä Kwid; katumaasturimaisilla yksityiskohdilla on hyvin saatu "perusteltua" intialaisten olosuhteiden vaatima korkea maavara, ei näytä yhtään niin tökeröltä kuin normaali pikkuauto nostettuna offroad-asetuksiin. Ja mielenkiintoinen yhdistelmä daciamaisen asiallista "VAG-maista" keulailmettä ja renaultmaisen krumeluurista kylkikiemuraa. ;) Sivuvilkun sijainti antaa mukavan utilitaarisen säväyksen, tuo äkkivilkaisulla mieleen yleensä samassa paikkaa sijaitsevat rengaspainemerkinnät.

Mukavan lisänsähän tuo antaisi Euroopankin markkinoille, vaikka muistelisinkin lukeneeni jonkun asioista päättävän tahon ilmoittaneen, että Daciaa tuosta ei Euroopan markkinoille tule. Näin ulkopuoleltahan emme voi kuin arvailla, onko esim. korin kolariturvallisuus suunniteltu länsimaiset standardit täyttäviksi. Mikäli ei, niin tuo ei varmuudella tule Eurooppaan. Mutta jos on, niin eurooppalaisittain todennäköisessä 10-15.000 € hintaluokassa tuo voisi hyvinkin viedä ostajia esim. Twingo-luokan (ikääntyvistä) asiakkaista, jotka arvostavat helppoa autoon sisäänkulkua. Ja koska uusia autoja ostavien keski-ikä jatkuvasti nousee, niin maasturimaisuus varmasti vain lisää suosiotaan entistäkin pienemmissä kokoluokissa. Hiljattain luin, että esim. Saksassa uuden auton ostajan keski-ikä on lyhyessä ajassa noussut 46 vuodesta 53 vuoteen. Joten ei ole ihme, että autovalmistajat julkaisevat kilvan korkeita "eläkeläismalleja".

C-pilarin mittasuhteissahan tuossa on lievää jukemaisuutta, joten ehkäpä tuo on suunniteltu Nissan-versiokin mielessä?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Dacia Kwid

Hinta vaan tulee pomppaamaa Eurooppaan tultaessa :-\

http://tekniikanmaailma.fi/renault-kwidista-ei-tule-daciaa/
Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosnin ilmoitus tulee yllätyksenä ainakin eurooppalaisille, joille Dacia on konsernin halvempi vaihtoehto Renaultille: ”Kwidiin ei asenneta Dacian merkkejä, vaan sitä myydään ainoastaan Renaultina.” Ghosn lisäsi kommenttiinsa, että Renault keskittyy Kwidin kanssa ensin Intian markkinoihin ja alkaa vasta sen jälkeen viedä sitä kehittyville markkinoille tai muualle maailmaan.

Intiassa myytävässä Kwidissä ei ole esimerkiksi lukkiutumattomia jarruja, mutta ne voidaan siihen asentaa mikäli tarpeellista. Sama pätee ajonvakautukseen ja muihin turvajärjestelmiin, jotka vaaditaan, että autoa voitaisiin myydä Euroopassa.
Mutta mitä tulee autoon noin muuten, niin kyllähän tuo em. pitää varsin hyvin paikkansa, ostajakunnan ikääntyessä ne autovalinnan intressitkin muuttuu, joista helppo sisäänkulku ja hieman korkeampi ajoasento ei varmasti ole niitä vähäisimpiä. Itsekin pitkästä aikaa tuolla C5:lla kokeilin taas "skeittilautaa", normaalia farkkua tila-auton sijaan, niin kyllä se taitaa jäädä tuohon kokeiluun, ei ole nämä nykyfarkut enää meikäläisen juttu juurikin em. syistä. Miksi ihmeessä autoon pitää laskeutua, ahtautua niska kyyryssä jos markkinoilla on myös vaihtoehtoja joissa tuota epämukavuutta ei tartte sietää ???
 
Ylös Bottom