D-sarjan 1,2l moottori (Twingo, Clio, Kangoo): Laturinhihnan säätö

Juha™

Wouldn't know about that, Sir...
Viestejä
1 772
D-sarjan 1,2-litraisessa moottorissa laturin hihna on varsin lyhyt ja siitä johtuen jäykkä. "Perinteinen" kireyssäätö on sen takia vaikeaa kääntämällä toisella kädellä laturia ja kiristämällä toisella pultti. Säädön helpottamiseksi laturiin on kuitenkin muotoiltu paikka "erikoistyökalulle": ;D



Eli sopivan kokoisella kannalla oleva pultti/mutteriyhdistelmä työnnetään sivusta paikoilleen niin, että pultin pää tulee säätöhahlon läpi tulevan kiristyspultin paksua "prikkaa" vasten. Mutterin puolestaan on sovittava laturissa olevaan koloon eikä se saa päästä pyörimään siinä. Ennen säätöä löysätään tietenkin ensin laturin kiristyspultti ja tarvittaessa alapulttikin.

Toiseen suuntaan säätöpulttia pyörittämällä hihna luonnollisesti kiristyy, toiseen suuntaan löystyy. Kun sopiva kireys (ks. tarvittaessa huoltomanuaalista) on löydetty, kiristetään säätöhahlon läpi menevä kiristyspultti (ja alapultti mikäli sekin löysättiin), minkä jälkeen "erikoistyökalun" voikin poistaa.




Kyseinen säätöperiaate saattaa toimia muissakin moottorityypeissä, joiden laturista löytyy vastaava kolo säätötyökalun mutterille.
 
Ylös Bottom