Clio ST 0,9l 2017 turbon toiminta

Cliopatra

"Älä ryntäytä kylmää moottoria"
Onko kellään tietoa miten turbo toimii tuossa 0,9l moottorissa.
Kuuluuko turbon tulla mukaan vasta kun kierrokset ovat noin 1500 ->
Olen havainnut että kun vaihtaa isommalle ja kierrokset putoavat 1700 moottori hyytyy
totaalisesti. Saman huomaa myös jos maantiellä kierrokset ovat 1700 ja
painaa kaasua niin kestää tovin ennen kun moottori "herää".

LP

Nuorempi jäsen
Sama juttu minulla oli entisessä Dacia Sanderossa, jossa sama moottori. Sitten kun turbo tuli mukaan, auto oikeastaan "hyökkäsi" yhtäkkiä eteenpäin.

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Kyllähän turbossa aina on viive mutta ei saisi "totaalisesti hyytyä".
Jos viive on useita sekunteja niin kyseessä on vika ja kannattaa kysyä merkkiliikkeestä.

Tonttula

Jäsen
Veikkaan että ajettu pienillä kierroksilla, karstoittunut, turbon säätyvät siivet jääneet jumiin tiettyyn asentoon ja nyt turbo pyörii kunnolla vasta kun koneessa tarpeeksi kierroksia. Turbon kylkeen reikä, uunin puhdistus vaahtoa täyteen. Vaikka 1/4 tai 3/8 kierre tehtyyn reikään ja putkitulppa siihen.

Voi olla että olen täysin hakoteillä, tätä probleemaa oli mulla mondeossa niinkuin niin monella muullakin.

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Onko noin pieni bensaturbokone edes tarkoitettu noin pienillä kierroksilla ajamiseen tai varsinkaan kiihdyttämiseen vaihtamatta pienemmälle vaihteelle. Vääntö lienee maksimissa vasta jossain 2000 rpm paikkeilla. Tässä vähän vastaavan koneen vääntökäyrä: https://www.automobile-catalog.com/curve/2017/2514590/dacia_sandero_tce_90.html
Laakeritkin tykkää kierroksista, joten kierroksia vain peliin kun kiihdyttämiselle on tarvetta.

Itsellä pari 1.5 dCi koneista autoa, enkä niilläkään kovia kiihdytyksiä paljon alle 2000 rpm edes yritä. Ai niin, eihän näin tehottomilla koneilla pysty edes tekemään kovia kiihdytyksiä.

Digip

Jäsen
Onko kellään tietoa miten turbo toimii tuossa 0,9l moottorissa.
Kuuluuko turbon tulla mukaan vasta kun kierrokset ovat noin 1500 ->
Olen havainnut että kun vaihtaa isommalle ja kierrokset putoavat 1700 moottori hyytyy
totaalisesti. Saman huomaa myös jos maantiellä kierrokset ovat 1700 ja
painaa kaasua niin kestää tovin ennen kun moottori "herää".
900cc kone on pieni, siinä ei ole alavääntöä tarpeeksi ilman turboa, pidät kierrokset siinä 2000 kohdilla niin voimaa löytyy heti.

Näin itse toimin tuon 1.2Tce kanssa eikä koskaan ole tarvetta vaihtaa pienemmälle

lemmentalja

Jäsen
Onko noin pieni bensaturbokone edes tarkoitettu noin pienillä kierroksilla ajamiseen tai varsinkaan kiihdyttämiseen vaihtamatta pienemmälle vaihteelle. Vääntö lienee maksimissa vasta jossain 2000 rpm paikkeilla. Tässä vähän vastaavan koneen vääntökäyrä: https://www.automobile-catalog.com/curve/2017/2514590/dacia_sandero_tce_90.html
Laakeritkin tykkää kierroksista, joten kierroksia vain peliin kun kiihdyttämiselle on tarvetta.

Itsellä pari 1.5 dCi koneista autoa, enkä niilläkään kovia kiihdytyksiä paljon alle 2000 rpm edes yritä. Ai niin, eihän näin tehottomilla koneilla pysty edes tekemään kovia kiihdytyksiä.
Tämä. Kyseessä on kuitenkin 900 kuutioinen moottori.

pilkku

Jäsen
Tämä. Kyseessä on kuitenkin 900 kuutioinen moottori.
Kyllä oma 1.5 diiseli vetää jo 1500rpm. Voihan sitä vaikka ihmetellä 50cc mopon alavääntöä, että toimiiko moottori oikein. Itse joskus ihmettelin onko 1.6 Scenicissä joku vika kun ei vedä alhaalta ei sitten millään, mutta laiskahan se vaan on. Tuo 900cc moottori vetää varmasti paremmin kuin se :D

Whee

Aktiivinen jäsen
Eiköhän se pääsyy hyytymiseen ole se, että koneesta puuttuu yksi sylinteri. 3-sylinteriseltä koneelta on turha odottaa samanlaista käytöstä kuin 4-sylinteriseltä.

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Kyllä oma 1.5 diiseli vetää jo 1500rpm. Voihan sitä vaikka ihmetellä 50cc mopon alavääntöä, että toimiiko moottori oikein. Itse joskus ihmettelin onko 1.6 Scenicissä joku vika kun ei vedä alhaalta ei sitten millään, mutta laiskahan se vaan on. Tuo 900cc moottori vetää varmasti paremmin kuin se :D
Onhan näissä iso ero turbonkin mitoituksessa suhteessa kuutiotilavuuteen, 1.5 dCi koneessa ei oteta kierroksia kuin maksimissaa 4500rpm kun toisaalta 0.9 Tce koneen turbon pitää toimia 6000 rpm asti.
Jos tuon 0.9 TCe koneen turbokin mitoitettaisiin maksimissaan 4500 rpm niin varmasti sekin olisi täysin hereillä jo 1500 rpm kohdalla.
Itse ajelenen paljonkin 1500 rpm mittarissa, on vain jo nuoruudesta iskostunut lihasmuistiin tuo vaihtaminen pienemmälle jos pitää kiihdyttää vähänkin enemmän.

Ylös Bottom