Clio S -92

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#21
Ai niin, tuossa samaisessa jutussa mainittiin, että L:n mallinen kaasupoljin (se on kyllä enempikin J) olisi myös ässän varuste. Pitäneekö paikkansa? Helpottaahan se toki heel'n'toe -operointia, jopa niin paljon, että jalka on välillä vahingossa kahdella polkimella. :)

20181027_133917-1.jpg
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
#22
Tuollainen kaasupoljin voisi olla hyvä lisä omaankin Clioon :D

Mainitsemasi kulutus vaikuttaa aika korkealta, sillä itse pääsen vastaavaan seka-ajon sijaan ihan kaupunkiajossa. Mikäli autossasi on Lucas-merkkiset etujarrusatulat, niin kannattaa tarkistaa liukutappien kunto. Mikäli ne on ruosteessa voi etujarrut laahata tai jumittaa. Uudet suojakumit maksaa motonetissä pari euroa ja ruosteen poiston jälkeen kannattaa voidella tapit kuparitahnalla.

Mitä alustan korkeuteen tulee, niin itse en kyllä hevillä luopuisi maavarasta talvisin. Kapearenkaisen Clion etenemiskyky on aika hämmästyttävä nimittäin syvässäkin lumessa. Toisaalta oman yksilöni rengastuksella ei madaltaminen olisi muutenkaan realistinen vaihtoehto. Tuoreet laadukkaat iskarit parantaa ajettavuutta merkittävästi.

Kannattaa myös olla hieman varovainen 5. vaihteen kanssa matalilla kierrosluvuilla. Käsitykseni mukaan J-sarjan askit on alkujaan olleet 4-vaihteisia ja niihin on myöhemmin lisätty 5. vaihde sen päädyssä olevan peltisen kannen alle. Tästä syystä roiskeet ei välttämättä riitä voitelemaan sitä jos akselit ei pyöri tarpeeksi rivakasti.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#23
Katsotaan nyt mihin suuntaan tuo kulutus tuosta menee. Yhdellä tankkauksella virhemarginaali voi olla aika iso. Jarrusatulat vois kyllä herkistellä samalla kun vaihtaa talvirenkaat alle. Hyvä vinkki. Toi kärry oli seissyt jonkun aikaa silloin kun ostin sen, ja alkuun koeajolla jarrut jopa puolsi jonkun verran. Voi hyvin olla pientä laahausta.

Muistelen kuulleeni noita vitosvaihteen käyttövaroituksia vanhoista transiteista, ilmeisesti turbodiisseli tuuppas liikaa vääntöä sinne pienillä kierroksilla. Luulis ettei se ole näillä 107Nm väännöillä ongelma. Mutta mitoitus on ehkä näissä vähän eri, ja se mahdollinen öljynpuute tietysti...

Joku 30mm madallus ei varmasti tuossa alustan korkeudessa vielä niin paljoa tunnu, että se haittaisi talviajoa. Tossa mun toisessa ässässä on maavaraa aika paljon vähemmän, ja hyvin silläkin on useamman talven pärjännyt. ;)


 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#24
Pistin tuonne ostetaan-osastolle ilmoituksen hattuhyllystä, mutta lienee kai turha odottaa että niitä pyörii ihmisillä nurkissa. Tässä on siis hattuhyllyllä JBL:n 6x9" kolmitiet, ja mielellään hankiutuisin niistä eroon. Takaluukun kaasupumput ei oikein jaksa nostaa hattuhyllyä ylös tuollaisena, ja tielläkin ne ämyrit on siellä luukun puolella. Täytyy varmaan ryhtyä leikkimään verhoilijaa, ja koittaa saada ne reiät jollain piiloon. Ministä jää kohta bluetoothia ymmärtävä soitin eläkkeelle, ja jos tuonne eteen vaihtais jotkut kohtuulliset kaksitiet, niin siinä olis työmatkoille ihan tarpeeksi meteliä.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#25
Toisaalta oman yksilöni rengastuksella ei madaltaminen olisi muutenkaan realistinen vaihtoehto.
Tuosta pitkin vielä kysyä, että minkä kokoset renkaat sulla siellä on? Itse varmaan pysyttelen noissa originaaleissa 14-tuumaisissa, ja niille joku oli sovittanut peräti 185/60 -kokoiset gummit. Nyt alla on 165/60-14, mitkä vaikuttaa aavistuksen pieneltä.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
627
Tykkäyksiä
1
#26
minkä kokoset renkaat sulla siellä on?
Kesärenkaina mulla on 195/45R15, joka on mielestäni aika optimi. En tiedä miten tehtaalla on edes saatu 16V mallin alle mahtumaan 185/55R15 rengastus.

Talvirenkaat on minullakin omaan makuun liian pienet 155/70R13. Niiden tilalle yritin löytää S:n pellit, jotta 165/60-14 rengastus olisi mahdollinen.
 

william

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Tykkäyksiä
2
#27
Kappas, tämä yksilö on päätynyt harrastajalle eikä loppukäyttäjälle! Hyvä niin! olin aikeissa tätä ostaa mutta ehdit ensin. Tämä olis ollut hyvä noiden 16V ja Willamssien lisä mitä meillä on...
Tässä info paketti S-mallin Clioista jos et netin syövereistä ole kaikkea löytänyt.
-Paremmin sivuttaistuetut penkit (lähes vastaavat kuin 16V ja Williams malleissa)
-Ratti on samanlainen kuin 16V ja myöhemmin Williamsseissa
-Avattavat takasivulasit
-Sumuvalot edessä
-Jousitus on aavistuksen matalampi ja jäykempi kuin RN ja RT malleissa
-Vaihdelaatikon välitykset ovat käytännössä samat kaikissa JB1 tyypin laatikoissa mutta "perän" välitys aavistuksen tiheämpi kuin muissa malleissa joissa on 1.4 moottori.
-Ohjausvaihde on tehostamaton, lisävarusteena sai tehostimen. Ohjauksen välitysksestä on kahta tietoa että olis nopeampaa ja hitaampaa.
-Erikoisemmat helmiäisvalkoiset vanteet sulla näkyykin alla olevan, ovat puoli tuumaa leveämmät kuin RN ja RT mallien vanteet, no ovat erilaisiakin.

Isäni oli ennen eläkkeelle jäämistä Volvo/Renault organisaation palveluksessa ja muistelee näitä Clion ykköskoppia lämmöllä. Aikoinaan myynyt kymmenniä näitä tänne kotiseudulle.
Varaosia saa toistaiseksi vielä jälleenmyynti organisaation kautta melko hyvin. Eli jos tosissaan haluaa alkuperäisiä varaosia mitä ei motonet ja muut verkkokaupat listaa niin niitä kannattaa kysyä.
 
Viestejä
201
Tykkäyksiä
3
#28
Itselläkin oli aikoinaan tällainen ässä. Olisi ehkä pitänyt älytä se silloin pitää kun arvo oli kuitenkin aikalailla jo nollissa. Rekkarikin näyttää olevan aika liki iigorin ässää. Vuosimalli oli myös 1992, joten lienee aika samoihin aikoihin päätyneet liikenteeseen. Mutta tämä "oma yksilö" tainnut olla jo tovin aikaa poissa liikenteestä.
 

Liitteet

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#29
No niin, siinä tulikin hyvä paketti tietoa ässästä. Kiitoksia.

Varmaan tyrkkään noille vanteille 185/55-14 gummit, kunhan taas kesäkelit alkaa.


Onhan noita värityksiä vaikka kuinka paljon. Sun autossa (C57B) on JB1 043 laatikko
Laatikon päältä löytyi metalliläpyskä, jossa lukee JB1 053.


 
Viimeksi muokattu:

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#30
Itselläkin oli aikoinaan tällainen ässä. Olisi ehkä pitänyt älytä se silloin pitää kun arvo oli kuitenkin aikalailla jo nollissa. Rekkarikin näyttää olevan aika liki iigorin ässää. Vuosimalli oli myös 1992, joten lienee aika samoihin aikoihin päätyneet liikenteeseen. Mutta tämä "oma yksilö" tainnut olla jo tovin aikaa poissa liikenteestä.
Oliko tuota madallettu? Näyttää meinaan matalammalta kuin toi mun. Tosin mulla on noi renkaat hiukan alikokoiset, mikä saa ton lokasuojan kaaren näyttämään tyhjemmältä...

Ja tosta sun kuvasta tulikin mieleen, että mulla ei oo etupuskurissa noita vihreitä listanpätkiä. Vieläköhän niitä löytäisi jostain...
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
201
Tykkäyksiä
3
#31
Epäilenpä että ei varmaan ollut madallettu, ainakaan itse en madaltanut. Nuo renkaat oli melko julman kokoiset Clio- kokoluokan autoon. Saattaa hieman hämätä. Tuo vihreä lista kiersi "auton ympäri". Oli puskureissa ja sivulistoissa. Varmaan näitä ässäcliioja on jossain pihojen reunoissa vielä ja varmaan mennyt paljon jo paaliinkin.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#32
Omassa sitä vihreää listaa löytyy kyllä kyljistä ja takapuskurista, mutta keulasta on jäänyt jonnekin matkan varrelle.

Onkohan muuten rellun osille vastaava palvelua/sivustoa kuin esim. sitikalla ja bemarilla, josta runkonumeron syöttämällä näkis kärryyn sopivat/kuuluvat osat numeroineen?
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 944
Tykkäyksiä
12
#33
Käypää kysymässä sitä vihreää nauhaa esim. Polar autovarusteesta Laukontorilta, jotenkin huomioin,että itselläni 11 Turbossa menee samanlainen,mutta punainen liimanauha. Saatan sitä varmaan esim ebaysta, kun laittaa hakusanalla Stickers. Sieltä löysin jo uudet teippaukset tehtaan ralliväreissä.
 
Tykkäyksiä: Igor

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#35
Juu, Prismassa kävin pyörähtämässä. :) Onhan tämä kohtuullisen hyvin säilynyt, ja kiitos siitä kuuluu kyllä edellisille omistajille. Mä en ole tolle ulkokuorelle tehnyt vielä mitään, en edes pessyt kertaakaan... Täytyy kyllä vetästä vaha päälle ennen loskakelejä.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#36
Toisen tankillisen kulutus oli 7,3l/100km. Sekalaista työmatka-ajoa edelleen

Nyt näyttäisi siltä, että termostaatti on joko liian kylmä, tai se valskaa muuten vaan. Kelien kylmetessä lämpömittarin neula ei ole enää noussut yhtä ylös, eikä puhalla kajuuttaan enää yhtä kuumaa. Eli termari vaihtoon. Samalla vois vaihtaa nesteetkin, kun pakkaskestoa olis kai hyvä olla enemmän kuin se -27°C mitä mittari tolle näytti.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#37
Kävin tuossa reilu viikko sitten pesemässä kärryn, ja nythän se on jo taas likaisempi kuin ennen pesua... Vahaa tuo pinta ei ilmeisesti ollut ihan hetkeen nähnyt, eikä siihen nytkään ollut aikaa sipaista kuin Sonaxin pikavaha. Pestessä havaitsin kuskin oven listasta puuttuvan pienen pätkän etuosasta. Pitänee tiedustella löytyykö noita vielä jostain. Eihän se menoa haittaa, enkä itsekään huomannut tuota aikaisemmin, joten melko mitätön puute. Mutta varmasti se alkaa jossain vaiheessa ärsyttämään. :rolleyes:

Isompi ikävyys löytyi talvirenkaita alle ruuvatessa... repsikan puolen takahelmasta kun etsin sopivaa nostokohtaa, niin löysinkin melko haperoa peltiä. Osasin kyllä odottaa hitsaustarvetta, mutta luulin tsekanneeni tuon kohdan autoa ostaessa. Ikävä kyllä itselläni ei ole hitsausvälineitä eikä -taitoa, joten pitää pistää seteleitä pinoon, että saa uutta peltiä.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#38
Ai niin, viimeisimmän tankillisen kulutus oli tasan 7 litraa. Osittain ajettu jo nastarenkailla, jotka tuntuu rullaavan kesärenkaita huonommin. Jarrusatuloiden valmistajasta en päässyt selvyyteen, mutta ei ne vaikuta laahaavan.
 
Viestejä
363
Tykkäyksiä
2
#40
No niin, siinä tulikin hyvä paketti tietoa ässästä. Kiitoksia.

Varmaan tyrkkään noille vanteille 185/55-14 gummit, kunhan taas kesäkelit alkaa.




Laatikon päältä löytyi metalliläpyskä, jossa lukee JB1 053.


Sulla onkin sitten se tiheämpi välitys tuossa S-Cliossa. Mun varaosakirja ei tuntenut tuota S-mallia ollenkaan, kun on 9006 eteenpäin ja nuo s-mallit tuli vasta oliko nyt -92
 
Ylös Bottom