Clio S -92

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#1
Löysin itselleni talvi-/käyttöautoksi tällaisen punaisen ässän, kun kriteereinä oli ensi kesään asti voimassa oleva katsastus ja lohkolämmitin sisäpistokkeella. No, kyllä hintakin vaikutti. :) Ranskalaisia kärryjä mulla on ollut useita, mutta ne on olleet kaikki sitikoita, joten siinä mielessä ollaan uusilla vesillä. Edellinen käyttöranskis oli mallia Xantia V6 Activa, mutta siinä alkoi olla vähän liikaa ylläpidettävää, jotta olisi voinut puhua vielä käyttöautosta. Eikä siinä ollut lohkolämppäriä. Onneksi sille löytyi paikka asiasta jotain ymmärtävän harrastajan tallista. Ns. harrasteena mulla on punainen Cooper S, joten tämä Clio S sopii siihen kivasti kaveriksi. ;D

Clio on siis jo 26 vuoden kypsässä iässä, mutta kilometrejä se on kerännyt mittariin vain 164tkm. Huoltokirjan leimojen ja katsastustietojen mukaan lukema vaikuttaa uskottavalta. Sisältä kärry on ihan käsittämättömän siisti. Ovikoteloissa on kengistä tulleita naarmuja, ja ovien käsinojissa ilmeisesti turvavyön soljen jättämiä jälkiä. Repsikan penkin kyljessä on pieni repeämä käsijarrun vieressä. Muuta sanomista en sisustasta löytänyt. Hattuhylly tosin on uhrattu klassisten 6x9" kaiuttimien alttarilla, ja kuskin kumimatto on Mitsubishista (muut kolme Renault-teksteillä), mutta annettakoon ne anteeksi. :D Tavan vuoksi tein kuitenkin sisäsiivouksen... takapenkin alta löytyi vähän hiekkaa ja kahden euron kolikko, ja takapenkin tuhkakuppi oli täynnä Hopeatoffee-kääreitä. Muutoin aika turha siivous. Maalipinta on hiukan nuhjuinen ja auringossa haalistunut, mutta lommoja ei ole. Takakaarissa on hieman ruostekuplaa, mutta helmat ja pohja vaikuttaa kovilta. Melkein hävettää uittaa tätä ensi talvi suolassa...

Varusteita tässä yksilössä ei ole liikaa. Ei ole ABS-jarruja, ei ohjaustehostinta, ei keskuslukkoa... Persgrillit löytyy, mutta niistäkin toimii vain repsikan puoli. S-mallissa on ilmeisesti ollut joitain erikoisuuksia verrattuna perusmalliin. Ainakin kolmipuolainen ratti ja nuo vanteet, sekä kaiketi hieman erilaiset penkit. Kone lienee sama 80-heppainen 1.4 8V Energy (E7J) kuin muissakin ykköskoppaisissa 1.4 Clioissa.

Pientä ylläpitohuoltoa tämä toki vaatii selvitäkseen talvesta kunnialla, mutta siitä myöhemmin.






 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#2
Vs: Clio S -92

Huoltokirjan leimat loppuu 115tkm kohdille vuonna 2008, ja omat kuulakärkikynämerkinnät kirjan takakannessa alkaa 140tkm:stä vuonna 2015. Viimeisin varma tieto jakohihnan vaihdosta on tuossa 115tkm leimassa, joten luulisin että hihna on sen jälkeen joko vaihdettu tai katkennut. Auton myyjä kertoi edellisen omistajan vaihtaneen hihnan, mutta sekin asettaa vaihdolle kuuden vuoden haarukan. Eli parempi vaihtaa kuin katua. Osat ei onneksi paljoa maksaneet. Täältä foorumilta löytyi vaihtoonkin melko seikkaperäiset ohjeet, joskin kiristintyökalun tekeminen voi tuottaa tuskaa, kun ei ole metalliliimausvehkeitä. Eikä taitoa käyttää niitä, vaikka vehkeet löytyisikin. Voi olla että joutuu turvautumaan ulkopuoliseen apuun tuossa.

Täältä foorumilta hoksasin myös, ettei tässä ole mitään hydraulisia nostajia, vaan ihan itse pitää pistää välykset kohdilleen. Ja pientä naputusta tuo venttiilikoneisto tuntuu pitävänkin. Ei taida sisältyä mihinkään huolto-ohjelmaan moinen homma. Ikinä en ole tuommoista tehnyt, sen verran modernimpia on aikaisemmat kulkineet olleet. Mutta oppia ikä kaikki. Venakopan tiivistekään ei ollut hinnalla pilattu, vaivaiset 4,90€. Tuntuu siltä ettei tähän kallista osaa löydykään. Venakopan sain jo otettua irti, mutta vanhan tiivisteen kaapiminen söi aikaa ja selkälihaksia. Jos huomenna ehtis säätöhommiin...

Voitin tuossa pari kuukautta sitten facebook-arvonnassa RVS-tökötit, ja ne ajattelin heittää Clion koneeseen. Jos vaikka jokunen karannut hevonen löytäisi takaisin talliin. Puristukset meinasin mitata ennen ja jälkeen. Yhdessä V6 sitikassa noi tökötit teki koneen käynnistä selkeästi hiljaisemman, eikä mitään hajonnut. Kulutus ei kyllä muuttunut mihinkään. Miniinkin olen RVS:t laittanut muutama kymmenentuhatta kilometriä sitten, mutta mitään eroa en huomannut. Öljyäkin saa lisätä edelleen samaan tahtiin. :p
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
628
Tykkäyksiä
1
#3
Vs: Clio S -92

Hieno auto. Toivotavasti foorumin annista on hyötyä. Mielenkiintoista kuulla miten RVS-käsittelyt ja venttiilivälysten säätö vaikuttavat käyntiin. Itse olen omaani harkinnut lähinnä foorumilta opittua diesel-huuhtelua 200tkm tulessa mittariin.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 783
Tykkäyksiä
9
#4
Vs: Clio S -92

Näemmä ässässä peruskarviseen verrattuna jengamittari, sumarit, ratti - ainakin kuvien perusteella ekat silmiin pistävät erot. Tervetuloa foorumille kirjoittamaan Ässä Cliosta :)
 
Viestejä
371
Tykkäyksiä
2
#5
Vs: Clio S -92

Nätin näköinen yksilö näkyy olevan. Tuossahan on vielä takaspoilerikin, joka puuttuu vakio RN/ RT malleista. Oisko ollut -94 kun tuli ohjaustehostin vakioksi Clio-malliin, paitsi 1,2. Pidähän kunnossa vaan, kun nuo on olleet sen hintaluokan autoja, joista harvemmin pidetään oikein hyvää huolta, varsinkin, kun ne täytää 10-vuotta, niin kukaan ei pidä niitä minään ja huollot on linjaa, öljyt+suodatin. Jos jakopää pettää, vaihtovälin laiminlyönnin seurauksena, niin paaliin vaan meininki. Ite olen tykännyt tuosta 1-mallin Cliosta, vaikka moni sanoo sitä rumaksi. Makuasia :)
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#6
Vs: Clio S -92

Enpä hoksannutkaan että tässä on takaspoilerikin. On sen verran vaatimattoman kokoinen ;D


arson sanoi:
Hieno auto. Toivotavasti foorumin annista on hyötyä. Mielenkiintoista kuulla miten RVS-käsittelyt ja venttiilivälysten säätö vaikuttavat käyntiin. Itse olen omaani harkinnut lähinnä foorumilta opittua diesel-huuhtelua 200tkm tulessa mittariin.
Kyllähän täältä tuntuu hyvin löytyvän infoa, eikä vähiten tuolta sun ketjustasi. :)

Diesel-huuhtelulla meinaat siis öljyn sekaan kaatamista? Itse olen käyttänyt muutaman kerran noita kaupallisia tuotteita, jotka kai on suurimmaksi osaksi löpöä. Kyllähän niillä on paskaa irronnut tuollaisista n. 100-150tkm ajetuistakin koneista. Dieseliä olen käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä Xantian hydejärjestelmän puhdistamiseen...

Clion venttiilivälykset on nyt säädetty, eikä siellä isoja heittoja ollut. Kahta pakovenaa ei tarvinnut säätää ollenkaan. Isoin ääntelyn lähde taisi olla ilmanputsarin kaulan kiinnikkepantahässäkkä. Sen pultit oli puoliksi auki. Karstanpolttoreissua en hoksannut tehdä ennen säätöä, kun luin vinkkisi vasta myöhemmin. Mainitsit tuolla sun ketjussa myös, että venakopan tiivisteitä on erilaisia... no, ainakin toi Motonetistä löytynyt Victor Reinz sopi paikalleen. Materiaali kyllä vaikutti hieman erilaiselta kuin siinä vanhassa tiivisteessä, jonka jouduin osittain kaapimaan irti.

Välyksien säädön vaikutuksesta en oikein osaa sanoa, kun säädin samalla tulppien kärkivälit. Olivat aika levällään. Kaippa ne tulpat voisi uusiakin. Selkeästi pirteämmältä tuo kone nyt joka tapauksessa tuntuu. Kuten TurboJ:kin mainitsi, niin tulppien kunto ilmeisesti vaikuttaa tässä koneessa kulkupuoleen aika paljon, vaikkei varsinaisia käyntihäiriöitä oliskaan. Tuossa mun toisessa kulkineessa yhden tulpan puoliksi sulanut sivuelektrodi teki tyhjäkäynnistä vaivalloista, mutta kiekui nätisti punarajalle kuten ennenkin.

Kun osia nyt kerran oli irrallaan, niin pitihän niitä samalla vähän puunata iltapuhteiksi. Venakoppakin paljastui väriltään mustaksi, kun pääsi sen kaiken pölyn ja öljyisen tahnan läpi. ;D Täytyy pesaista koko konehuone jossain vaiheessa, kunhan tallin pesupaikka saadaan taas käyttöön. Tuota ilmaboksia käsissä pyöritellessä jäin ihmettelemään, että miten se läppäsysteemi siellä oikein toimii. Ilmavirtako sen kääntää ottamaan kylmää ilmaa kierroksilla/vauhdissa?






 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
628
Tykkäyksiä
1
#7
Vs: Clio S -92

Hyvä jos tilityksistäni on jollekin hyötyä. Karstanpoltolla viittaan siihen että E7J-moottori tuntuu toipuvan pitkästä kaupunkiajojaksosta reilulla maantieajolla. Erityisen voimakkaana huomasin tämän ilmiön ajettuani Rukalle laskettelemaan. Tuolloin koko talven nurkka-ajot olivat varmasti korstoittaneet venttiilien tiivistyspintoja ja siten laskeneet puristuspaineita. Uskoisin että pitkä matka-ajo keitää öljystä kondenssivedet pois ja polttaa karstat palotilasta ja venttiileistä. Karsta venttiileissä vaikuttaa suoraan välykseen.

Igor sanoi:
Diesel-huuhtelulla meinaat siis öljyn sekaan kaatamista?
Tarkoitan tarkemmin Laguna00:n metodia, jossa öljyjen tilalle laitetaan Mpö:tä ja pyöritellään startilla välillä likaiset dieselit pois valuttaen. Olen tosin hieman vielä skeptinen tämän menetelmän suhteen sillä en tiedä kuinka öljypohjan korkkitiiviste (?) suhtautuu noin ohueseen hiilivetyyn. Tuleeko moottorista täysi seula?

Muutenkin kannattaa oman kohta 10-vuotiaan lankani lisäksi tutustua Laguna00:n edesottamuksiin Gulf-turkoosin Clion parissa. Hänen kirjoituksissa on paljon hyödyllistä tietoa.

Lisäksi mikäli E7J:n seikkailut muiden suomalaisten masokistien autojen keuloilla kiinnostaa niin Timo Laapotin huima seikailu ilmeisesti Keminmaalla kaasutinkoneisen R19:n kanssa on tutustumisen arvoinen eepos:
http://f4u.fi/timo/autot/renu.html
Siinä on samankaltaisesta konstruktiosta myös paljon käyttökelpoista tietoa.

Lisäksi ylistyslaulua E7J:lle löytyy "Paljos ajettuja Relluja löytyy?"-langasta (https://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=13882.0), jossa viitattiin Teekkarien autokerhon 200tkm puolessa vuodessa ponnistukseen 90-luvun ensimmäisellä puoliskolla.
 

Moppi

Aktiivinen jäsen
Viestejä
617
Tykkäyksiä
10
#8
Vs: Clio S -92

Teekkarit ajoivat vielä 100 tkm lisää eli 300 000 km (181 vrk) TM purki moottorin kahdessasadassa tuhannessa. Ainoa moottoriin liittyvä osa joka hajosi oli vesipumppu joka kesti 188 tkm. Uusivat 200 tkm männänrenkaat kun "moottori kerran oli avattu".
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#9
Vs: Clio S -92

Kiitoksia vinkeistä. Hauska tuo teekkarien tempaus. Varmaan olen siitä aikoinaan lukenutkin TM:stä, sen verran tutulta tuo kuulosti. Tuohon aikaan kirjaston TM:t oli kovassa kulutuksessa. :)

Eilen aamulla mittaristosta sammahti ainakin yksi polttimo, jenkamittarin alkupää ja öljyntasomittari on pimeänä. Löysin Laguna00:n kirjoittaman ohjeen mittariston vaihtoon, ja sitten yhden kommentin jossa polttimoita oli vaihdettu alakautta vain irroittamalla ratin alapuolen muovi... ehkä koitan ensin tuota alakautta-metodia, ja jatkan sitten koko mittariston irroitukseen, kun ei se kuitenkaan sieltä alakautta onnistu. ;D Polttimoiden malli tarttis vielä selvittää, niin vois hommata niitä valmiiksi.

Ai niin, RVS-käsittelyn ekan vaiheen tein myös tuossa viikonloppuna. Mun oli tarkoitus mitata puristukset ennen sitä, samalla kun oli tulpat irti välysten säätöä varten, mutta eipä ollut vehkeitä siinä hollilla... Käyntiäänessä tai käynnissä en huomannut mainittavaa eroa. Tyhjäkäyntikierrokset tuntui aluksi ehkä hieman nousseen. Toi eka käsittely tehdään siis vanhoilla öljyillä (tässä tapauksessa n. 5tkm ja 16kk vanhoilla), ajellaan 300-400km, vaihdetaan ölpät ja suodatin, ja tehdään toinen käsittely uusilla öljyillä. Sit aineet saa pyöriä siellä seuraavaan öljynvaihtoon.

Purfluxin öljynsuodatin kustansi vain 3,58€, joten öljyissä vois törsätä Castrolin Magnateciin (5W-40).
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#10
Vs: Clio S -92

arson sanoi:
Igor sanoi:
Diesel-huuhtelulla meinaat siis öljyn sekaan kaatamista?
Tarkoitan tarkemmin Laguna00:n metodia, jossa öljyjen tilalle laitetaan Mpö:tä ja pyöritellään startilla välillä likaiset dieselit pois valuttaen. Olen tosin hieman vielä skeptinen tämän menetelmän suhteen sillä en tiedä kuinka öljypohjan korkkitiiviste (?) suhtautuu noin ohueseen hiilivetyyn. Tuleeko moottorista täysi seula?
Enpäs ole tuommoisesta metodista ennen kuullutkaan. Puoli litraa dieseliä vanhojen öljyjen sekaan ja vartti tyhjäkäyntiä on kai se perinteisempi malli. Ehkä tuollaisen huuhtelun jälkeen olisi ihan hyvä ottaa öljypohja irti, ja poistaa sinne valunut liete. Vaihtuis se tiivistekin siinä samalla...

Dieselillä on liuoteltu myös jumittuneita männänrenkaita, ja sitä ajattelin kokeilla tuohon Miniin, kun öljynkulutus on ollut nousujohdanteista. Eli lasketaan tulpanreijistä pyttyihin dieseliä, annetaan hautua päivä tai pari, ja toivotaan parasta. Öljyt pitää tietysti vaihtaa tuon jälkeen.

On se ihme aine tuo diesel, kuulemma jotkut käyttää sitä ihan polttoaineenakin. ;D
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#11
Vs: Clio S -92

Pyyhkijöistä puuttui tihkutoiminto, ja ne pysähtyi siihen asentoon missä sattuivat olemaan, kun ne kytki pois päältä. Pikainen haku täällä foorumilla paljasti, ettei ongelma ole ollenkaan ainutkertainen. Ilmeisesti tihkutoiminnon unohtuessa päälle, ja pyyhkijöiden jäätyessä lasiin kiinni, palaa tihkutoiminnon(?) sulake kun seuraavan kerran väännetään avaimesta virrat päälle. Oli miten oli, vaihdoin sulakkeen ehjään, ja nyt autossa on tihkutoiminto, eikä pyyhkijät pysähdy lasilla minne sattuu. :)
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#12
Vs: Clio S -92

Pikku modauksia on tässä hiipinyt pikkuhiljaa mieleen, kun olen lueskellut näistä vekottimista sekä täältä että lontoonkielisiltä foorumeilta. Toteuttaminen onkin sitten kokonaan toinen juttu...

Jarrut nyt ainakin tekisi mieli päivittää noiden isokoneisten mallien tasolle. Tai siis lähinnä etujarrut. Ei olisi edes mahdoton kustannus. Takajarrujen päivitys ilmeisesti vaatisi "isolohkon" akseliston, ja sellaisen löytäminen taitaa olla aavistuksen haastellista.

TurboJ tuolla toisaalla mainitsi, että Clion ohjauksesta olisi mahdollista saada vähän nopeampi, ja vieläpä ilman tehostimen lisäämistä... tuo kieltämättä kiinnostaisi, sillä Minin nopeaan ohjaukseen tottuneelle Clion ohjastaminen liikenneympyröissä ja ratikkatyömaiden sokkeloissa aiheuttaa välillä melkoisia huitomiskohtauksia. :) Oliskohan tästä lisää infoa jossain?

Maltillisia madallusjousiakin mietin, jotta hulvaton kallistelu vähän rauhottuis. Ja toi Laguna00:n pastilli näytti aika hyvältä kevyellä madalluksella. Takapäätäkin olis kiva tiputtaa samassa suhteessa, mutta tommosen 26 vuotta paikallaan olleen vääntösauvan asennon muuttaminen saattaa olla aika toivoton homma.

Mutta jos nyt kuitenkin malttais vain ajella tämän talven. ;D
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 736
Tykkäyksiä
12
#13
Vs: Clio S -92

Igor sanoi:
Takajarrujen päivitys ilmeisesti vaatisi "isolohkon" akseliston, ja sellaisen löytäminen taitaa olla aavistuksen haastellista.
Napojen akselit on neljällä pultilla kiinni, helppo homma vaihtaa koko navat isommilla jarruilla oleviin (ei tarvitse akselia vaihtaa).
Itse asiassa rellu käyttää edelleen samaa takanapojen kiinnitystä, löytyy mm omasta Capturista..
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#14
Vs: Clio S -92

hhelminen sanoi:
Igor sanoi:
Takajarrujen päivitys ilmeisesti vaatisi "isolohkon" akseliston, ja sellaisen löytäminen taitaa olla aavistuksen haastellista.
Napojen akselit on neljällä pultilla kiinni, helppo homma vaihtaa koko navat isommilla jarruilla oleviin (ei tarvitse akselia vaihtaa).
Itse asiassa rellu käyttää edelleen samaa takanapojen kiinnitystä, löytyy mm omasta Capturista..
No mutta sepäs kätevää. Täytyypä tutustua osatarjontaan.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#15
Vs: Clio S -92

Ensimmäisen tankillisen kulutukseksi sain n. 7,8 litraa sataselle. Tuommoista sekalaista ajoa ilman esilämmitystä (autopaikan tolppaan ei tule sähköä...). Ehkä noin puolet tankillisesta ajoin ennen venttiilivälysten ja tulppien säätöä.

Vaihdoin eilen öljyt, ja tein toisen RVS-käsittelyn. Valaistuksen kanssa räpelsin myös... Joku oli vaihtanut toisen rekisterikilven valoista led-malliseen, ja se näytti vähän hassulta. Vaihdoin siis ledin perinteiseen keltaisen valon polttimoon. Ledin laitoin takaluukun valaisimeen, kun siitä oli polttimo palanut. No, siinä selvisi ettei se takaluukun valon kytkin tahdo oikein yhdistää kunnolla. Yritin purkaa sitä osiin, mutta taito loppui kesken. Tyydyin siis putsaamaan sen contact cleanerillä, ja se tuntui riittävän. Kattovalo on palanut vähän satunnaisesti, joten päätin ottaa senkin pöydälle. Se purkaantui vähän liikaakin jo irrotettaessa. Pikaliimalla ja viilalla kytkimen mekanismi sai uuden elämän, ja fairyllä lasikin kirkastui kummasti.




 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#16
Nuo Clion keulalla olevat ajovalontapaiset eivät vaikuta ihan mahdottoman kirkkailta... pitää tyrkätä sinne ensi hätään tuommoiset +130% polttimot, mutta varmaan releytyksestäkään ei olisi haittaa. Valmiita releytyssarjoja saa maailmalta sen verran halvalla, että voisi melkein kokeilla semmoista.
 

Igor

Etanoliaddikti
Viestejä
44
Tykkäyksiä
5
#17
Biltemasta löytyi H4-relesarja nimellä "ajovalojen johtosarja". Muutaman euron kalliimpi kuin ebayn kiinalaiset, mutta eipä tartte odottaa toimitusta viittä viikkoa. Jos viikonloppuna askartelis paikalleen.
 
Ylös Bottom