• Kerhon kesäpäivät siirretty pidettäväksi Hämeenlinnassa Scandic Aulangossa

Clio mk3 1,416v starttaa mutta ei käynnisty joka kerta

Brucekar

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Laita auto käyntiin, kokeile suihkuttaa kaasuläppäkotelon ympärille ja muualle imuosiin starttaussprayta. Jos suihkutuksen aikana käynti muuttuu niin imuilmavuoto.

Edit1: Onko threadin aloittajalla mitään OBD-laitetta saatavilla helposti?
Tätä ei tullut kerrottua että ei ilmoita mitään vikaa. Ei siis ennes tuota antiri vikaa.
 

Brucekar

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Saatko sun OBD-laitteesta ulos livedataa eli siis reaaliajassa antureiden arvoja?
Laite on kaverilla. Kerro vinkkejä minkä antureiden arvoja pitäisi katsoa ja mitä arvoja niissä tulisi olla ? Olen jonkun verran temunut BMW autojen kanssa ja ne kyllä ilmoittaa jos on käynnistyksessä esim . kampiakselianturi vikaa tai käydessä nokka-akseleiden antureissa. Bensanpaineen antureista ei mitään koska vanhoissa e39 ssä on mekaaninen bensan säädin. Näistä Relluista en ole löytänyt mitään internet saittia jossa olis esim räjäytyskuvat joista vois tsekata missä mikäkin osa on. Esim. tuo bensan paineensäödin jos sellaista ennes on.
 

meganekuski

Aktiivinen jäsen
Viestejä
708
Laite on kaverilla. Kerro vinkkejä minkä antureiden arvoja pitäisi katsoa ja mitä arvoja niissä tulisi olla ? Olen jonkun verran temunut BMW autojen kanssa ja ne kyllä ilmoittaa jos on käynnistyksessä esim . kampiakselianturi vikaa tai käydessä nokka-akseleiden antureissa. Bensanpaineen antureista ei mitään koska vanhoissa e39 ssä on mekaaninen bensan säädin. Näistä Relluista en ole löytänyt mitään internet saittia jossa olis esim räjäytyskuvat joista vois tsekata missä mikäkin osa on. Esim. tuo bensan paineensäödin jos sellaista ennes on.
Juu, mä en ole asiantuntija, ihan harrastaja.
Yleensä Renaultit vaatii varta vasten Renaultille tehdyn OBD-laitteen. Yleislukijalla et saa kaikkia mahdollisia vikakoodeja auton järjestelmästä.
Lisäksi yleislukijalla ei pääse kaikkiin auton järjestelmiin.

Tässä muutama vinkki joita OBD-livedatasta olisi syytä tutkia:

Jäähdytysveden lämpötila:
-Täysin kylmällä, jäähtyneellä koneella moottori sammuksissa pitää olla noin ympäröivän ilman lämpötilan mukainen. Tämä on helppo asia katsoa.
-Kuumalla koneella ajossa noin 90 astetta tjsp.

Imuilman painemittarilukema:
-Moottori sammuksissa imuilman paine pitää olla sen hetkinen ilmakehän paine.
-Tyhjäkäynnillä noin 330-340 mBar (noin 5 psi) (EDIT1: Tämä paine vaihtelee, esim F4P-moottorissa on 280 mBar)
-kaasuttaessa laskee johonkin 170mBar

Moottorin kierrosluku arvo
-Starttauksen aikana katsotaan mikä moottorin kierrosluku. Jos se on 0 niin kampiakselin asentotunnistimesta ei tule signaalia.
 
Viimeksi muokattu:

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 603

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 603
No ehkä laturista,jos on heikko akku?? ;)
Aivan, joo. Akku on siis niin heikossa hapessa, että bensapumpulle ei riitä jännitteet ilman laturin apua. Varsinkin kun sitä pumpun suurinta tuottoa tarvitaan juurikin niillä koneen starttauskierroksilla. No, vaikka pumpun pyörittämiseen ei ihan riitäkään, niin onneksi on akussa ollut kuitenkin sen verran potkua niihin kevyempiin hommiin, että edes starttille on riittänyt. Vaimitensenytmeni...
 

PAAPPA61

Viat vain hidasteita."F"=Sähkö vika löydä se itse.
Viestejä
17
TERE tulimieleen imuilman lämpötilan antturi joka määrittelee käynistys seoksen ulko lämpöjenmukaan ja luulee että on helvetin kylmä ja seos metässä ilma puuttuu kun muut alkaa olla tutkittu / ? akku jännite <10v seisoessa/ koneen ja rungon maadoitus puhistaminen. Näin aluks.
 

Brucekar

Nuorempi jäsen
Viestejä
15
Nyt on uusi anturi vaihdettu ja toimii ok. Anturi on helpoin vaihtaa alakautta jos on ennes mahdollisuus nostaa keulaa molemmilta puolilta noi 70cm kuten minulla oli. Tämä viallinen anturi oli lämpövammanen ilmeisesti
Kaikille tiedoksi että kun tosiaan ei kierroslukumittari värähdäkkään kunnei lähde käyntiin niin vika on anturissa. Nyt Kun toimii niin myös yksi indikaatio on kun ilmastointi päällä niin tyhjäkäynti nopeus on n. 1000r/min ja kun on tuo anturi oireilee niin se käy n 800r/min.
Kiitos kaikille ongelman funtsaajille. Toivottavasti tästä on jelppiä kaikille jolla on tulevaisuudessa sama ongelma!
 
Ylös Bottom