Clio-IV

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
638
Ja niille joilla on 2016 -> mallin auto ja alla ne niin sanotut "muotovanteet", eli ne viisipuolaiset peltivalssit, joissa päällä aluvanteen näköinen pölykapseli, katsokaa talviaikana silloin tällöin takavanteiden lumitilanne. Tuo vannemalli nimittäin kerää herkästi pöllyävää lunta sisäänsä = painotus menee poskelleen ja takapyörät alkavat täristämään. Tuntuu lattiassa semmoisena epämääräisenä tutinana.
Meidän Clioon uusittiin vastikään toinen alatukivarsi (alapallo), molemmat vakaajan pystytangot ja voideltiin narisevat kääntölaakerit, sekä kallistuksenvakaajan kumihelat. Kuskinpuoleisessa alapallossa oli väljää niin, että rengas heilui etupää ylhäällä kokeiltaessa senttitolkulla....
Mittarissa 60 thkm. Takuuseen meni koko helahoito.
Muutoin ajettu matka on ollut huoletonta.
 

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
242
Onko porukka laittanut roiskeläppiä näihin tötteröihin? Kävin hakemassa alkuperäiset läpät ja ainakin edessä ne on aika rajun näköiset. Nuokin on jotkut renaultin "yleismallit" ja ilmeisesti autokohtaisia ei ole ainakaan OEM tuotteena edes tähän malliin olemassa.

Onko joku löytänyt siistimpiä jonkun muun valmistajamia läppiä jostain?
 

Liitteet

epmoj

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
2016 Clio 4 farkku. 75t mittarissa ja pelkääjän puolen etujousi poikki. Odotellaan varaosaa. Kuinka tavallista mahtaa olla?
 

Pudezzio

Jäsen
Viestejä
84
2016 Clio 4 farkku. 75t mittarissa ja pelkääjän puolen etujousi poikki. Odotellaan varaosaa. Kuinka tavallista mahtaa olla?
Erittäin tavallista. Just käytin 2015 farkkua katsastuksessa ja sama homma. Joko vaihdoin/vaihdatit? Laitoitko uudet molemmille puolille? Niin muuten, meneekö sulla takuuseen?
 

epmoj

Nuorempi jäsen
Viestejä
22
Erittäin tavallista. Just käytin 2015 farkkua katsastuksessa ja sama homma. Joko vaihdoin/vaihdatit? Laitoitko uudet molemmille puolille? Niin muuten, meneekö sulla takuuseen?
Molemmat puolet vaihdatin. Merkistä ei tietoa, jotain tarvikeosia kait. En vienyt merkkihuoltoon kun 4 vuoden takuu loppui jo yli vuosi sitten (vm 2016 käyttöönotto joulukuu 2015).
 

Mintsauce

Jäsen
Viestejä
286
Onko porukka laittanut roiskeläppiä näihin tötteröihin? Kävin hakemassa alkuperäiset läpät ja ainakin edessä ne on aika rajun näköiset. Nuokin on jotkut renaultin "yleismallit" ja ilmeisesti autokohtaisia ei ole ainakaan OEM tuotteena edes tähän malliin olemassa.

Onko joku löytänyt siistimpiä jonkun muun valmistajamia läppiä jostain?
Joo samat läpät laitoin viime kesänä itsekin. Ei taida Renaultilla ainakaan muita olla.
 

Sämpy

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Hei!

Kiitos upean muotoilun ja tämän ketjun lunastin itselleni vm 2019 ja ~26tkm farkku-Clion, valkoisena.

Piti ostella vm-17 ja 32tkm mutta kauppa möikin mulle ja jollekkin muulle saman yksilön. Kävi tuuri ja "sain paremman" samaan rahaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sämpy

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Tässä muutaman päivän ajanu tällä uudella ostoksella ja ai että oon tykänny!

Edelline ajokki hoiti tehtäviään, yhtä lukuunottamatta, mallikkaasti! Fiesta -93, itse ajoin ~35tkm tuolla.

Vikoja en ole havainnut mutta enneminkin puutteita tai huomioita.
Sisätilanpistoke uupuu
Kontin välitaso puuttuu, taitaa olla liikkeessä?
Kuudesvaihde, kesänopeuksilla vois kliffa!
Jotenkin hankala tuo viihdejärjestelmä näin aluksi "buumerille"
Keskikyymärnoja, saakohan jälkiasenteisena?

Kaikin puolin olen tykästynyt autoon ja oli mukava myös matka-ajossa
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
638
Tässä muutaman päivän ajanu tällä uudella ostoksella ja ai että oon tykänny!
Edelline ajokki hoiti tehtäviään, yhtä lukuunottamatta, mallikkaasti! Fiesta -93, itse ajoin ~35tkm tuolla.
Vikoja en ole havainnut mutta enneminkin puutteita tai huomioita.
Kontin välitaso puuttuu, taitaa olla liikkeessä?
- Konttiin kuuluu "välitaso", kysele liikkeestä. Kai muistivat antaa myös tavaratilan verhon mukaan??

Kuudesvaihde, kesänopeuksilla vois kliffa!
- Jos on 0,9 Tce moottorilla, viitosvaihde on minusta riittävän pitkä, kierrokset ovat matka-ajossa moottorin voimavaroihin nähden tarpeeksi alhaalla. Vapaastihengittävässä 1,2 16 v koneisessa Clio IV:ssä viitonen oli turhan lyhyt matka-ajoon.

Jotenkin hankala tuo viihdejärjestelmä näin aluksi "buumerille"
- Varsin yksinkertainen se on käyttää, kun siihen hieman tutustuu. Lisäksi Clio IV:n media-nav evolution on vuosien varrella jalostunut lähes bugittomaksi. Meillä lämpömittarilukema joskus näyttää viivoja, mutta herää itsestään henkiin. Ihan asiallinen peruslaite, ehkä nykyään jo graafisesti, sekä ominaisuuksiltaan hieman vanhahtava. (android-auto tuki puuttuu jne...).

Keskikyymärnoja, saakohan jälkiasenteisena?
- Saahan noita. Pistä googleen Clio IV armrest niin johan löytyy. Meidän kakkosautona toimivaan Clioon ei ole tullut hankittua.

Kaikin puolin olen tykästynyt autoon ja oli mukava myös matka-ajossa
- Hyvähän tuo on ajaa ja tuntuu ajossa kokoistaan isommalta. Plussana pieni kulutus, ajettavuus, yleinen luotettavuus (no, ehkä etuakseliston palikat ovat heikkoja kautta linjan) edelleen hyvä ulkonäkö....
Miinuksena pienet takajalkatilat, muutama käyttöergonomiaan liittyvä juttu (kuten alkeellinen ajovalosysteemi) jne. 0,9 litrainen moottori ruukkaa myös joskus nykiä, mikä lienee tämän ominaisuus. Maalipinta (flamme red) on myös luvattoman heikko. Roiskeläpät näihin kannattaa myös kiiruusti laittaa, jos ei ole vielä. Helmat saa melkoisen hiekkapuhalluksen jo pienillä kilometreillä, jos läpät puuttuu. Voimansiirto on myös melko äänekäs pienillä nopeuksilla, mutta kuuluu asiaan näissä.
 
Viimeksi muokattu:

Sämpy

Nuorempi jäsen
Viestejä
3
Juu 0.9 tuhomylly mulla tossa. Motarinopeuksissa(120km/h) pyöri 3000rpm/min. Mun silmään näytti korkeelta sillä meinasin kutosvaihetta.

Roiskeläpät on kyllä ollut mielessä asentaa/asennuttaa.

Ei ollu kyllä mikään mahdottoman hintainen, cdon.comissa 99-110€.

Vakkaria käytettäessä unohtaa ihan ajavansa manuaalia!
 

Purple84

Jäsen
Viestejä
329
Kontin välitaso puuttuu, taitaa olla liikkeessä?
- Konttiin kuuluu "välitaso", kysele liikkeestä. Kai muistivat antaa myös tavaratilan verhon mukaan??

Kuudesvaihde, kesänopeuksilla vois kliffa!
- Jos on 0,9 Tce moottorilla, viitosvaihde on minusta riittävän pitkä, kierrokset ovat matka-ajossa moottorin voimavaroihin nähden tarpeeksi alhaalla. Vapaastihengittävässä 1,2 16 v koneisessa Clio IV:ssä viitonen oli turhan lyhyt matka-ajoon.

Jotenkin hankala tuo viihdejärjestelmä näin aluksi "buumerille"
- Varsin yksinkertainen se on käyttää, kun siihen hieman tutustuu. Lisäksi Clio IV:n media-nav evolution on vuosien varrella jalostunut lähes bugittomaksi. Meillä lämpömittarilukema joskus näyttää viivoja, mutta herää itsestään henkiin. Ihan asiallinen peruslaite, ehkä nykyään jo graafisesti, sekä ominaisuuksiltaan hieman vanhahtava. (android-auto tuki puuttuu jne...).

Keskikyymärnoja, saakohan jälkiasenteisena?
- Saahan noita. Pistä googleen Clio IV armrest niin johan löytyy. Meidän kakkosautona toimivaan Clioon ei ole tullut hankittua.

Kaikin puolin olen tykästynyt autoon ja oli mukava myös matka-ajossa
- Hyvähän tuo on ajaa ja tuntuu ajossa kokoistaan isommalta. Plussana pieni kulutus, ajettavuus, yleinen luotettavuus (no, ehkä etuakseliston palikat ovat heikkoja kautta linjan) edelleen hyvä ulkonäkö....
Miinuksena pienet takajalkatilat, muutama käyttöergonomiaan liittyvä juttu (kuten alkeellinen ajovalosysteemi) jne. 0,9 litrainen moottori ruukkaa myös joskus nykiä, mikä lienee tämän ominaisuus. Maalipinta (flamme red) on myös luvattoman heikko. Roiskeläpät näihin kannattaa myös kiiruusti laittaa, jos ei ole vielä. Helmat saa melkoisen hiekkapuhalluksen jo pienillä kilometreillä, jos läpät puuttuu. Voimansiirto on myös melko äänekäs pienillä nopeuksilla, mutta kuuluu asiaan näissä.
Mitä tarkoitat flamme red heikko?
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
638
Mitä tarkoitat flamme red heikko?
Maali/lakkapinta on kovin ohut -ja naarmuja, sekä pistemäisiä kolhuja, sekä erilaisia käytön jälkiä tulee maalipintaan todella helposti, vaikka yrittäisi pitää ja hoitaa kuin kukkaa kämmenellä. Aika monta Rellua on pihassa ollut ja tuo flamme red on ollut ylivoimaisesti ollut herkin väri, joskin muutenhan se on todella upean näköinen.
Yllämainitun syyn takia en lopulta ottanut väriksi Capturiin, vaikka mieli teki.
Toki voipi olla, että Clion maalauslinjalla Turkissa on eri asetukset, kuin Epsanjassa Valladolidissa, missä Capturit kasataan. :)
 

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
242
Tässä muutaman päivän ajanu tällä uudella ostoksella ja ai että oon tykänny!

Edelline ajokki hoiti tehtäviään, yhtä lukuunottamatta, mallikkaasti! Fiesta -93, itse ajoin ~35tkm tuolla.

Vikoja en ole havainnut mutta enneminkin puutteita tai huomioita.
Sisätilanpistoke uupuu
Kontin välitaso puuttuu, taitaa olla liikkeessä?
Kuudesvaihde, kesänopeuksilla vois kliffa!
Jotenkin hankala tuo viihdejärjestelmä näin aluksi "buumerille"
Keskikyymärnoja, saakohan jälkiasenteisena?

Kaikin puolin olen tykästynyt autoon ja oli mukava myös matka-ajossa
Se kontin välipohja on lisävaruste. Ei tule vakiona mukana. Rullaverho pitäisi löytyä. Roiskeläpät saa marmorilta muutamalla kympillä. Olisiko ollut 30€ paikkeilla. Ovat helppo asentaa, mutta äärimmäisen rumat.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
638
Se kontin välipohja on lisävaruste. Ei tule vakiona mukana. Rullaverho pitäisi löytyä. Roiskeläpät saa marmorilta muutamalla kympillä. Olisiko ollut 30€ paikkeilla. Ovat helppo asentaa, mutta äärimmäisen rumat.
Meillä se välipohja tuli muistaakseni ihan vakiovarusteena, ilman lisähintaa. Autossamme on tosin lisävarusteinen täysikokoinen varapyörä ja renkaanvaihtovälineet, liekkö sillä sitten osuutta asiaan, en tiedä. Vararengas on auton alla. Auto on Zen varustetasoinen, jota aikanaan ostohetkellä myytiin "Limited" -kampanjalla. Voi toki olla, että Limited-kampanjan mukana on tullut näitä pikkujuttuja, joita ei ole erikseen mainittu.
 

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
242
Meillä se välipohja tuli muistaakseni ihan vakiovarusteena, ilman lisähintaa. Autossamme on tosin lisävarusteinen täysikokoinen varapyörä ja renkaanvaihtovälineet, liekkö sillä sitten osuutta asiaan, en tiedä. Vararengas on auton alla. Auto on Zen varustetasoinen, jota aikanaan ostohetkellä myytiin "Limited" -kampanjalla. Voi toki olla, että Limited-kampanjan mukana on tullut näitä pikkujuttuja, joita ei ole erikseen mainittu.
Voi vaikuttaa hyvinkin. Mulla on toi Fete versio ilman vararengasta ja siitä se puuttuu. ~100€ olisi maksanut autoverkkokaupassa...päätin pärjätä ilman :)
 

mikro

Jäsen
Viestejä
159
Vielä noista etupään jarrujen laitosta vähän: Onko ihan normaalia, että 60 tkm ajettuna tässä IV Cliossa paloista on jälellä enää milli tai pari ja levyt kuluneet hylkykuntoon. Ei ole tullut mitattua tuota levyn nykypaksuutta, mutta aika ohueksi on käyneet. Muutoin kyllä kuluneet sileähkön tasaisesti eikä käytännössäkään jarrutustehokaan mitenkään huono ollut, vaikka poljin nyt menikin selkeästi liian alas.
Toinen kysymys noista jarrusatuloiden kolinoista. Jäi vähän epäselväksi mikä noissa kannakkeissa sen aiheutti? Onko muuta mahdollisuutta kuin niiden liukutappien väljyys niissä putkissaan? En tässä tuota niin huomannut testailla. Riitti kun kokeilin, että liikkuvat normaalisti.(mikä se sitten onkin?) Muissa vehkeissä mitä tullut laiteltua niin ongelma on ollut useimmiten näissä se, että ovat lähimain kiinnijymähtäneitä.
 

mikro

Jäsen
Viestejä
159
Tuossa videossa on eri järjestelmän systeemit kuin omassani. Omani lienee TRW ? ainakin paloissa luki niin. Onko tuo Lucas vai mikä? Tuossa näkyy kanssa hyvin tuo ero levyn pinnassa kun tuossa palat on toimineet huonosti mielestäni kun levyssä on selvä kulumaton alue? omassani koko levy oli tasaisen kiiltävä vaikka erittäin ohueksi mennyt. Niin, ei se tilanne omassani enää siitä mittaamisesta tule miksikään (muuta kuin mielenkiinnon vuoksi) kun katsuri oli selvästi kirjannut että ovat liian ohuet ja hylky tuli.

Vielä tuli mieleen, että onko käytännössä eroa näissä kulumissa jos autossa on automaatti- tai tavallinen laatikko? Voisi vaan uskoa, että automaatti söisi enemmän jarruosia? Tässä omassani on tuo automaatti.
 
Viimeksi muokattu:

lemmentalja

Jäsen
Viestejä
242
Vielä noista etupään jarrujen laitosta vähän: Onko ihan normaalia, että 60 tkm ajettuna tässä IV Cliossa paloista on jälellä enää milli tai pari ja levyt kuluneet hylkykuntoon. Ei ole tullut mitattua tuota levyn nykypaksuutta, mutta aika ohueksi on käyneet. Muutoin kyllä kuluneet sileähkön tasaisesti eikä käytännössäkään jarrutustehokaan mitenkään huono ollut, vaikka poljin nyt menikin selkeästi liian alas.
Toinen kysymys noista jarrusatuloiden kolinoista. Jäi vähän epäselväksi mikä noissa kannakkeissa sen aiheutti? Onko muuta mahdollisuutta kuin niiden liukutappien väljyys niissä putkissaan? En tässä tuota niin huomannut testailla. Riitti kun kokeilin, että liikkuvat normaalisti.(mikä se sitten onkin?) Muissa vehkeissä mitä tullut laiteltua niin ongelma on ollut useimmiten näissä se, että ovat lähimain kiinnijymähtäneitä.
Mulla tosiaan vaihdettiin kannakkeet ja liukutapit uusiin ja kolinat loppuivat siihen.

Oletettavati joku toleranssi niissä satulan kannakkeissa on pielessä. Vanhoilla kannakkeilla ja uusilla tapeilla kolisi, eli tapeissa se vika todennäköisesti ei ole.

Vanhalla paketilla sitä mäntää pystyi heiluttelemaan sivusuunnassa, mikä mielestäni sen kolinan aiheutti, uusi paketti on paljon tiukempi.
 
Ylös Bottom