Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#1
Puolitoista vuotta on nyt tyytyväisenä ajettu '11 Cliolla, jossa käsittääkseni on keulalla tuo viimeisin kehitysversio kolmoskorisen 1.2 TCe -moottorista. Siis virallinen teho on ilmeisesti 101 tai 103 hv + overboost.

Tämä foorumi ei valitettavasti ole niin aktiivinen kuin jotkut muut merkkifoorumit, joten moni hyödyllinen linkki on hautautunut jo vuosien taakse - anteeksi jos kyselen samoja asioita joihin on jo jossain vastattu. Saa ystävällisesti laittaa linkkejä topiceihin missä asiaa on käsitelty. Kiitos!

Kuitenkin kysyn nyt suoraan tässä: miten tuo kannattaisi virittää pelkkää softaa muuttamalla? En edes tiedä ovatko katsastussäännöt muuttuneet viime vuosina. Ns. piggyback-boksi kiinnostaisi, kun sen saisi sitten varmuudeksi pois katsastusta varten mikäli vieläkin vaaditaan muutoskatsastukseen VTT:n päästömittauksia hintaan 1600++€ per kokeilu....

Kun tutkin tämän moottorin chippaamista/flashaamista jne, törmäsin outoon ongelmaan. Kuulemma vakiomallin ruiskusuuttimet ovat niin kovalla syklillä jo vakioautossa, että virittäessä on vaarana liian laiha seos - jos suuttimet antavat jo maksimia vaikiona täyskaasulla + täydellä ahtopaineella, niin eihän virittämistä silloin voi turvallisesti tehdä kuin vaihtamalla tilalle isommat suuttimet. Kuitenkin epäilen voiko moinen info pitää paikkansa - täytyyhän vakioautossa olla jotain turvamarginaalia esim. vanhoille ja likaantuneille suuttimille, jotka eivät enää anna maksimaalista bensantuottoa palotilaan. Siis onko tämä todellinen ongelma vai ei?

Mitä olette itse tehneet kyseiselle moottorille? Itse en halua koskea muuhun kuin ohjelmointiin. Miten teidän ratkaisunne ovat toimineet ja onko laihan seoksen suhteen ollut ongelmia? Miten auto on muuttunut ajossa ja mitä dyno näyttää tehon/väännön lisäyksestä?
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 607
Tykkäyksiä
2
#2
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

TurboJ sanoi:
Kun tutkin tämän moottorin chippaamista/flashaamista jne, törmäsin outoon ongelmaan. Kuulemma vakiomallin ruiskusuuttimet ovat niin kovalla syklillä jo vakioautossa, että virittäessä on vaarana liian laiha seos - jos suuttimet antavat jo maksimia vaikiona täyskaasulla + täydellä ahtopaineella, niin eihän virittämistä silloin voi turvallisesti tehdä kuin vaihtamalla tilalle isommat suuttimet. Kuitenkin epäilen voiko moinen info pitää paikkansa - täytyyhän vakioautossa olla jotain turvamarginaalia esim. vanhoille ja likaantuneille suuttimille, jotka eivät enää anna maksimaalista bensantuottoa palotilaan. Siis onko tämä todellinen ongelma vai ei?
Höpöhöpöjuttuja, et saisi käyntiin pakkasella autoasi jos suuttimissa ja niiden aukioloajoissa ei olisi reserviä vähintään 30%.
Ei noissa tunnettujen softafirmojen kaupallisissa lastutuksissa yleensä vaaraa ole, vastuu se on noiden softien tekijöillä kuin myyjillä (monet antavat jopa takuun).
Asia on eri jos hommasta tietämätön rupeaa muuttelemaan moottorikarttoja tai nostelemaan ahtopaineita ja polttoainemääriä..
Irroitettavista viriboxeista 90% on huuhaata (mm kaasupolkimen väliin asennettavat) ja ne muutamat mitkä nostaa tehoa yleensä huijaa vain ahtopainetta ja polttoaineen ruiskutusta (ei sytytystä ym), näistä suosittelen pysymään kaukana, mm tällaisista (esimerkki capturista) http://vtech.pl/katalog/powerbox/Renault%20Captur%200.9TCe%2090HP.pdf
 
Viestejä
268
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Tästähän on olemassa monta eri tehoversiota, itelläni 115hv, capturissa on vissiin 120hv ja mitä ulkomaalaisia foorumeita luin niin 135hv on maksimi mitä vakiosuuttimilla saa irti, vääntöä 230-240Nm. Eli lastulla tuohon 135hv pääsee vielä turvallisesti, mutta sen jälkeen sitten pitää vaihtaa ns. puoli moottoria, suuttimet, turbo, välijäähdytin ym ym ym.

Omassa vielä takuuta jäljellä niin en ole asiaan sen enempää paneutunut, mutta kun takuu umpeutuu niin pitää aloittaa soittokierros ja viedä ohjelmoitavaksi.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 607
Tykkäyksiä
2
#4
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Joo tavallinen lastutus tuo noin +20%, puukenkäiset lastuttelevat ko koneelle huoletta 119KW (eli noin 162Hp). http://www.ziptuning.nl/Chiptuning/Renault-Megane-1.2-TCe-130-pk-III-(ph2)-car-7580.html
Antavat vielä 5v takuunkin!
Käyttäjien kokemuksia ja arvosanoja 1.2 Tce Clion osalta http://www.ziptuning.nl/Rijervaringen/Renault-Clio-1.2-TCE-100-pk-III-PH2-review-10188.html
EDIT Huomasin tässä että nykyään lastutuksen trendi on tuoda lisää vääntöä ja tehoa alakierroksille noin 1500/rpm tuntumaan (koskematta maksimitehoon ja vääntöön), jopa +50%.
 
Viestejä
269
Tykkäyksiä
1
#5
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Eikös kolmoskoppasessa Cliossa ole vielä tuo 1,2 TCe moottori sitä vanhempaa sukupolvea, eli ns. "patarautakone" D4Ft, joka perustuu vuosituhannen alussa esiteltyyn ahtamattomaan D4F -perusmoottoriin? Nykyäänkin se vielä palvelee Clio 4:sen lähtömoottorina ahtamattomana. Vaikka on 16-venttiilinen, se on varustettu vain yhdellä hihnavetoisella nokka-akselilla, epäsuora monipistesuihkutus, valurautalohko, ei S&S teknologiaa, ei muuttuvia ajoituksia nokassa jne.
D4Ft luotiin yksinkertaisesti pulttaamalla ahdin kiinni olemassa olevaan vanhaan ahtamattomaan D4F -koneeseen ja vahvistamalla se kriittisiltä osin kestämään ahtaminen.

Tuo useita eri tehovaihtoehtoja (100 hv -132 hv) läpi nykyisen Rellumalliston tarjoava 1,2 Tce -moottori on n. 10 vuotta uudempaa H-sarjaa, eli aivan eri moottorisukupolvea. Erona suorasuihkutus, kaksi nokkakeppiä vvt:llä, ketjujakopää, kevytmetallirakenteita jne... sillä ei ole käytännössä mitään yhteistä tuohon edellä mainittuun. Täysin eri kone.

Edellä mainitulle on muuten tulossa jo korvaajakin, 1,3 litrainen TCe.
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Joo, Petsku luki näköjään viestini, hhelminen puhunee sekä relevantista moottorista (Clio III 1.2 TCe) - ja kiitos linkistä - että myös tuosta uudemmasta (Meganen ja Clion nykykone) jonka info ei minua hyödytä? Tuo uudemman sukupolven täysalumiininen ja ketjujakoinen 1.2 on täysin eri moottori kuin tämä 1.2 SOHC 16V TCe mikä meillä on kolmoskoppaisessa Cliossa vm. 11. Ja juu, on valurautalohko joka on alkuaan peräisin ykköskopan Twingosta.

Auto on siis Clio III 1.2 TCe vm 2011.

Suutinten ekstrakapasiteetti on dynoinformaation valossa pienempi kuin yleisesti turboahdetuissa bensakoneissa, mutta täytyyhän tuossa jotain virivaraa olla. Ammattisäätäjätkin ovat silti joutuneet säätämään näitä poikkeuksellisen paljon syöttöjen ehdoilla, eli jotain erikoista noissa suuttimissa on. Tietokoneanalyysi ilmeisesti ei myöskään näytä duty cycle prosenttia "oikein" vaan näyttää jotain sovellettua arvoa, jossa 100% ei olekaan oikea maksimiarvo (ja maksimituottohan tulee oikeasti jo alle 100% duty cyclen joka tapauksessa). Ilmeisesti full cycle on siis luokkaa 110-120-> "prosenttia", mikä kuulostaa tietenkin hämärältä; näin kuitenkin tietokoneet näyttävät kytkettynä moottorinohjaukseen dynossa, eli pitäisi siis tietää millä tavalla tuo duty cycle ilmoitusarvo on painotettu...

Suurin ongelma minulle varsinaisten lastujen tai flashaamisen suhteen on katsastus. Jos inssi viitsii huomata että softa ei ole vakio, hän sen huomaa. Eli riskipeliä on (ja en tosiaan muista muuttuiko tuo virityslainsäädäntö lopultakaan niin, että nyt saisi muutoskatsastaa turbomoottorin ilman VTT-tyyppistä kuormituksenalaista päästömittausta jonka hinnalla maksaa kolmen kuukauden vuokran...) Kyllähän minäkin tietysti haluan mieluiten aidon softan enkä boksikikkailua, mutta kuinka käy silloin katsastuksen suhteen?

Eli, onko kellään täällä omakohtaista kokemusta tämän kyseisen moottorin softavirityksestä ja onko kokemusta piggyback-bokseista? Ja en puhu nyt noista kaasuvastetta muuttavista bokseista, vaan niistä jotka vaikuttavat myös ahtoihin ja syöttöön.

Pakko kysellä täältä kun brittifoorumeilla on tietotaso aivan ala-arvoista, ihan teinituuningmeininkiä. Ranskaa en osaa ja taitaa siellä olla tiukat laitkin, ettei viriä juuri tehdä. Toivon että täällä joku osaisi kertoa juuri tämän moottorin osalta mitä on tehtävissä, mikä kannattaa ja miten homma toimii katsastuksen yhteydessä.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 869
Tykkäyksiä
5
#7
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Helpommalla pääsee kun ostaa sen RS version vuosimallista riippumatta ja jättää nuo mopokoneet vaan kauppaan. Eipä tarvi sitten ihmetellä että kestääkö virityksiä ja mitä Trafi setä sanoo. Vielä halvemmalla pääsee kun tuo ulkoa jo valmiiksi viritetyn mallin. Ihan tosi. Mieleen tulee alkuajan kysymykset,että haluan 1.6 litraisen meganeen vaihtaa 2.0 litraisen koneen, mitä se vaatii... :?)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#8
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

TurboJ sanoi:
Suurin ongelma minulle varsinaisten lastujen tai flashaamisen suhteen on katsastus. Jos inssi viitsii huomata että softa ei ole vakio, hän sen huomaa. Eli riskipeliä on (ja en tosiaan muista muuttuiko tuo virityslainsäädäntö lopultakaan niin, että nyt saisi muutoskatsastaa turbomoottorin ilman VTT-tyyppistä kuormituksenalaista päästömittausta jonka hinnalla maksaa kolmen kuukauden vuokran...) Kyllähän minäkin tietysti haluan mieluiten aidon softan enkä boksikikkailua, mutta kuinka käy silloin katsastuksen suhteen?
Tästä väistämättä tulee mieleen kysymys, että millainenkohan persedyno sillä sun katsurillasi on, jos se huomaa 1.2l moottorin softatuunauksen? Ei se varmaankaan lentoon lähde, vaikka millaisen softan sinne ecuun tuuppaisi. Ja kyllä melkoisen virkaintoinen katsuri saa olla, jos tuollaiseen edes tarttuisi, kun se nyt on ihan fakta, että niitä kevyehkösti lastutettuja turbokärryjä kulkee varmasti jokaisen katsastusaseman rullilla tasaiseen tahtiin. Se on sitten ihan eri asia, jos sinne ajat sen "sataheppaisen" kärryn, missä laukkaa kaksikertainen määrä hepoja.

Jos tuohon muutoskatsastus- ja päästömittaushommaan pitää vastata kyllä tai ei, niin lastuvirin kohdalla vastaus on, että ei ole toistaiseksi mahdollista ilman VTT:n apua. Mutta ei tämäkään asia ihan niin mustavalkoinen ole. Ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan yksiselitteisesti moottorin vaihtoon ja moottorinvaihto taas tietyin edellytyksin on mahdollista ilman VTT:tä. Se on sitten oma lukunsa, että löytääkö sitä polkua pitkin vaihtoehdon, jolla fyysisesti sitä moottoria vaihtamatta saa perusteltua päästövaatimusten täyttymisen. Euro3 ja sitä tiukempien päästövaatimusten kohdalla kun ei edelleenkään riitä se katsastusasemalla tehtävä käytönaikainen päästömittaus, vaan pitäisi olla muuta faktaa siitä, että "vaihdettu" moottori on päästövaatimuksiltaan vastaavaan ajoneuvoon tarkoitettu, kuin muutoksen kohteena oleva ajoneuvokin. Mutta sitä faktaa on varmasti vaikeampi hankkia, kun sitä moottorin luovuttaja-ajoneuvoa ei lastuviritapauksessa varsinaisesti ole, vaikka moottorinvaihtoon se rinnastetaankin. Trafi on kyllä ilmoittanut, että uudempien autojen mahdollisia helpotuksia päästömittauksista voidaan harkita määräyksen seuraavissa muutoksissa. Mutta koska ja miten, jos mitenkään, se jää nähtäväksi.
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Fuego Fuego.... Minun on nyt pakko huomauttaa että sinä puhut ammattimiehelle, jolla on omakohtaista kokemusta useasta laajamittaisesta viritysprojektista sekä myös useasta tehokkaasta vakioautosta. Tässä perheessä nyt ei vain ole mitään käyttöä RS:lle, saatikka sitten millekään tehokkaalle autolle. Ja tämä "mopokone" on pieni ja taloudellinen aivan tarkalleen siksi, että sitä olen siitä halunnutkin. Jos jonkin RS:n joku minulle lahjoittaisi, myisin sen pois ja ostaisin tilalle paremmin omaan käyttöön sopivan auton, nimenomaan "mopokoneisen". On nimittäin niin, että jos vaihdan selvästi tehokkaampaan vakioautoon, niin joudun samalla hyväksymään kovemman alustan aiheuttamat monet harmit - tai vaihtoehtoisesti joudun tyytymään isompaan autoon, jonka ajettavuus mutkateillä aiheuttaa mielipahaa jo pelkän liiallisen massan ja vakauden tavoittelun takia. Edellinen automme oli sporttinen ja alusta oli täysin sopimaton meidän arkikäyttöömme - siksi tämän Clion juuri hankimme. Olen erittäin tyytyväinen nykyiseen autoomme, mutta sen moottorista puuttuu vääntöä viitisentoista prosenttia optimista. Onko nyt tässä yhteydessä kovinkin vaikeaa ymmärtää se, että minua kiinnostaa tehdä käyttöömme liki täydellisestä autosta täydellinen pienellä ja helpolla toimenpiteellä? Annoinko sinulle aiemmilla viesteilläni jotenkin sellaisen kuvan, että kaipasin neuvoa muuhun kuin esittämiini kysymyksiin?



kimbe: kiitos asiallisesta vastauksesta. Sain nyt tiedon tuohon lakimuutokseen liittyen. Kiitos siitä. Mutta mitä tulee tuohon persdynoon, niin eihän tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä, että softaviritys voi toteutustavasta riippuen olla havaittavissa testilaittein - ei ehkä suoraan, mutta epäsuorasti (tällaisia tapauksia on). On riskialtista sijoittaa rahaa ECU:n ohjelmointiin, jos joutuu tulevaisuudessa nokikkain VTT:n kanssa (ja laki päästötesteistä tuossa kohdin on myös täysin moraaliton). Omalle kohdalle noita äärimmäisen virkaintoisia katsastusmiehiä on kyllä osunut valitettavan usein. Eräskin yritti vaatia minua todistamaan, että muuan '88 Volkkarin nokka-akseli oli vakio... Tämän vuoksi olisi suureksi hyödyksi jos jollain olisi henkilökohtainen kokemus ja vaikka firmasuositus mistä juuri tähän moottoriin kannattaa lähteä softaviritystä hakemaan. Kuulisi samalla onko katsastuksen kanssa ollut mitään ongelmia. Eihän sitä odottaisi olevaksi, mutta omalle kohdalle on osunut vaikka minkälaista pilkunviilausta ::)


Tuo hollantilainen linkki ei näyttänyt tarjoavan suurempaa apua, koska lähin edustaja kyseiselle brändille on Ruotsissa, ja hommassa tehdään dynotestaus ja säätö (kuten hyvä onkin tehdä).

Ilmeisesti kellään ketjun lukijalla ei ole omassa autossaan kyseistä muutosta tehtynä, mutta olisiko edes tuttavapiirissä? Olen neuvojen tarpeessa, koska tässä kyseisessä tapauksessa ei ole varaa tehdä virheratkaisuja edestakaisin isoilla summilla. Harrasteautot erikseen ja käyttöautot erikseen - ja ominaisuudet sen mukaan.

Tunteeko joku jonkun, jolla on käytössä chipattu 1.2 TCe (vanha rautalohkoinen ja jakohihnallinen)? Sama konehan löytyy Clion lisäksi myös Moduksesta, Twingosta ja Windistä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#10
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

TurboJ sanoi:
Mutta mitä tulee tuohon persdynoon, niin eihän tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä, että softaviritys voi toteutustavasta riippuen olla havaittavissa testilaittein - ei ehkä suoraan, mutta epäsuorasti (tällaisia tapauksia on).
Sen verran tähän vielä takerrun, että varmastihan tuo soveltuvilla laitteilla ja riittävällä tietotaidolla renunkin moottorikartoista on selvitettävissä, että onko niitä säädelty vai ei. Mutta ei sitä kyllä katsastusaseman laitteilla ja tietotaidolla tehdä. Mahdollisesti sieltä sen katsastuksen aikana tehtävän vikakoodien lukemisen yhteydessä voisivat timestampit ja ohjelmoijien puumerkit saada näkyviin, mutta eihän vakiosoftan uudelleenlataaminen moottorinohjaimeen sinällään mitenkään laitonta ole, joten ei silläkään perusteella mitenkään voida katsastusasemalla tietää, että miksi se on uudelleen ohjelmoitu, eikä sen takia hirteen laittaa tai vaatia mitään jatkotutkimuksia.

Mutta, olisiko sinulle minkäänlainen ratkaisu, jos voisit DIY-meiningilllä itse muutaman minuutin hommana tuupata tarvittaessa (esim. katsastukseen) sen täysin alkuperäisen kalibroinnin siihen ecuun, eli täysin vakioksi samoille kartoille mitä se tehtaan jäljiltäkin on ollut? Ja sitten taas sen jälkeen ajaa sen optimoidun filen takaisin? Tällainen vaihtoehto olisi tunnetulta renuihin erikoistuneelta tuunaajalta saatavilla käsittääkseni tuohon sinunkin Clioon, vajaan 400e:n kustannuksilla (hw+sw). Samalla saa renun omiin työkaluihin verrattavissa olevan vikakoodinlukijan, ja muutakin enemmän tai vähemmän hyödyllistä. Tästä ei itsellä henk. koht. kokemuksia juurikin tuohon 1.2 koneeseen liittyen, mutta useamman vuoden ajalta noista parilitraisista (vapari + turbo), joten sillä perusteella uskaltaa suositella.
 
Viestejä
481
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

kimbe sanoi:
TurboJ sanoi:
Mutta mitä tulee tuohon persdynoon, niin eihän tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä, että softaviritys voi toteutustavasta riippuen olla havaittavissa testilaittein - ei ehkä suoraan, mutta epäsuorasti (tällaisia tapauksia on).
Sen verran tähän vielä takerrun, että varmastihan tuo soveltuvilla laitteilla ja riittävällä tietotaidolla renunkin moottorikartoista on selvitettävissä, että onko niitä säädelty vai ei. Mutta ei sitä kyllä katsastusaseman laitteilla ja tietotaidolla tehdä. Mahdollisesti sieltä sen katsastuksen aikana tehtävän vikakoodien lukemisen yhteydessä voisivat timestampit ja ohjelmoijien puumerkit saada näkyviin, mutta eihän vakiosoftan uudelleenlataaminen moottorinohjaimeen sinällään mitenkään laitonta ole, joten ei silläkään perusteella mitenkään voida katsastusasemalla tietää, että miksi se on uudelleen ohjelmoitu, eikä sen takia hirteen laittaa tai vaatia mitään jatkotutkimuksia.

Mutta, olisiko sinulle minkäänlainen ratkaisu, jos voisit DIY-meiningilllä itse muutaman minuutin hommana tuupata tarvittaessa (esim. katsastukseen) sen täysin alkuperäisen kalibroinnin siihen ecuun, eli täysin vakioksi samoille kartoille mitä se tehtaan jäljiltäkin on ollut? Ja sitten taas sen jälkeen ajaa sen optimoidun filen takaisin? Tällainen vaihtoehto olisi tunnetulta renuihin erikoistuneelta tuunaajalta saatavilla käsittääkseni tuohon sinunkin Clioon, vajaan 400e:n kustannuksilla (hw+sw). Samalla saa renun omiin työkaluihin verrattavissa olevan vikakoodinlukijan, ja muutakin enemmän tai vähemmän hyödyllistä. Tästä ei itsellä henk. koht. kokemuksia juurikin tuohon 1.2 koneeseen liittyen, mutta useamman vuoden ajalta noista parilitraisista (vapari + turbo), joten sillä perusteella uskaltaa suositella.
Itsellä on kolme ohjelmoitua autoa jossa yhdessä on yli 400 pollea eikä ikinä ole ollut ongelmia katsastuksessa ;)
Merkkiliikkessä ton softanhuomaa heti, muttei katsastusaseman laitteilla.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#12
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

bugenhagen sanoi:
Merkkiliikkessä ton softanhuomaa heti, muttei katsastusaseman laitteilla.
Näkevät joo merkkiliikkeessä saman tien sen, että onko sinne jotain latailtu, mutta eivät varmasti hekään ihan pienellä vaivalla sitä, että mitä sinne on tarkemmin ottaen latailtu - onko se niin sanotusti vakio vai tuunattu. Tällä varmasti merkitystä silloin, jos takuuasioissa tulee jotain vääntämistä. Silloin voivat vedota siihen, että moottorinohjaimeen on latailtu jotain epämääräistä, joka on saattanut myötavaikuttaa vaikkapa sen moottorin tai ahtimen hajoamiseen. Mutta eipä tuolla takuiden ulkopuolella ole juurikaan merkitystä, vaikka siellä merkkiliikkeessäkin sen ei-tehdasasenteisen softan huomaisivatkin.

Käytännön esimerkkinä vaikka moottorinohjaimen vaihto. Jos se alkuperäinen sattuu sanomaan työsuhteensa irti ja hommaa itse uuden/käytetyn tilalle, joka kaipaa kuitenkin juuri siihen autoon sopivaa ohjelmaa sisäänsä. Varsinkaan katsastusta ajatellen se ei tiettävästi ole mitenkään laitonta sopivilla työkaluilla itse ladata sinne vaikkapa siitä alkuperäisestä ohjaimesta imuroitua softaa sisään. Silloin sille on tehty ainoastaan korjaustoimenpiteitä, ja se on täysin virittämätön, alkuperäistä vastaava laite, käytännössä tehtaan jäljiltä olevalla softalla. Jäljet sinne kuitenkin jää, että sinne on jotain joskus jälkikäteen latailtu, mutta so what. Teoriassa vakuutusyhtiön kanssa voisi tulla jotain vääntöä, jos kolari-/lunastustapauksessa alkaisivat tuota tarkemmin tutkimaan, mutta se on sitten oma lukunsa se.

Kuten bugenhagenkin sanoi, niin aika epätodennäköistä on, että katsatuksessa mitään ongelmia tulisi, varsinkaan pelkän softavirin takia. Edellyttäen toki, että moottorin vikavalot ei pala tai päästöarvot ylity. Ja silloinkin se olisi ainoastaan hylky ja uusintakatsastus. Varsinkin turbomoottoreitten kanssa autoissa jo sen verran yksilöllisiä tehoerojakin, että aika paha niissä on pienistä tehon ja väännön lisäyksistä katsurin kylmiltään sanoa, että hetkinen, tätähän on ihan selkeästi viritetty. Se nyt on jotenkin vielä ymmärrettävissä, jos autoa on muutenkin viritelty, että jostain pakoputkesta alkaisivat hyväksyntätodistuksia tai CE-merkintöjä kyselemään, mutta eipä ole itseltä ainakaan koskaan kyselty edes niitä - softavirityksistä puhumattakaan. Vaikka eipä sillä, laittomiahan ne softavirit pääasiassa ovat, joten ei muuta kuin 10v. linnaa vaan kaikille, itseni mukaan lukien.
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Noniin, nyt alkaa kuulostaa hyvältä. Kiitoksia arvon relluistit!

kimbe - juuri viime yönä löysin yhden tavan millä voin omatoimisesti vaihtaa softaa edestakaisin virisoftan ja OEM softan välillä ja tuollaiseen systeemiin olen nyt kallistumassa.
Mikä on tuo Renault-spesialisti mihin viittaat? Kuulostaisi hyvältä toki sellainen toimija, joka tuntee nimenomaan nämä autot. Eli mikä firma ja mikä tuote on kyseessä mistä puhut?
(Se mihin itse törmäsin on Superchipsin Bluefin-laite; saa itselleen laitteen jolla voi ajaa itse flashin sisään OBD:n kautta ja voi palauttaa vakiosoftan samalla systeemillä takaisin milloin tahtoo)

Hyvä kuulla nyt myös noista katsastuskokemuksista. Olen sinällään lainkuuliainen mies kyllä, mutta nämä suomalaiset virityssäädökset eivät mielestäni ole lain hengen mukaisia ollenkaan vaan pelkkää rahastusta. Eri asia toki jos autossa on sadan hepan sijaan neljäsataa, silloin tietenkin pitää olla alusta ja jarrut ja paljon muutakin kunnossa -> muutoskatsastus ehdoton juttu.

On siis hyvä jos tuollaisen 10-15% virin voi toteuttaa ilman VTT-pelleilyä. Omissa autoissani ei ole koskaan ollut pelkkää softaviriä, joten teidän kokemuksenne ovat arvokkaita tässä asiassa - kiitos niistä!

Ja tosiaan minun kohdallani millään takuuasioilla ei ole merkitystä, koska auto on 6.5 vuotta vanha eli moottorin takuusta ei tarvitse stressata :)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#14
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

TurboJ sanoi:
Noniin, nyt alkaa kuulostaa hyvältä. Kiitoksia arvon relluistit!

kimbe - juuri viime yönä löysin yhden tavan millä voin omatoimisesti vaihtaa softaa edestakaisin virisoftan ja OEM softan välillä ja tuollaiseen systeemiin olen nyt kallistumassa.
Mikä on tuo Renault-spesialisti mihin viittaat? Kuulostaisi hyvältä toki sellainen toimija, joka tuntee nimenomaan nämä autot. Eli mikä firma ja mikä tuote on kyseessä mistä puhut?
(Se mihin itse törmäsin on Superchipsin Bluefin-laite; saa itselleen laitteen jolla voi ajaa itse flashin sisään OBD:n kautta ja voi palauttaa vakiosoftan samalla systeemillä takaisin milloin tahtoo)
Itse viittasin Fastchipin RSTuneriin. Samaa palikkaa myy omalla logollaan ja tuningsoftallaan myös tuo brittifirma RSTuning, mutta en tiedä varmaksi, että onko heillä softaa tuohon tee-se-itse -ohjelmointiin tarjolla muuta kuin sportti-renuihin. Kyseessä siis rautatasolla kuitenkin sama Fastchipin tekemä tuote, mutta noissa eri firmwaret, eivätkä ole sitä kautta ihan yhteensopivia keskenään.

https://fastchip.nl/
https://fastchip.nl/shop/clio/clio-3-products
(https://www.rstuning.co.uk/shop/fastchip-rs-tuner-rs-tuning-slave/)
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Kimbe, tuo vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kiitos infosta! Hintakin tuossa RS Tuner setissä on vähän edullisempi kuin kilpailevalla brittituotteella, mutta: sinulla kun on näistä kokemusta, niin onko tässä RS Tuner -touhussa laptop PC välttämätön?

Tämä on ongelma, koska meillä on kotona vain pöytäkone. Koska RS Tuner kerran pitää saada OBD-pistokkeen ja PC:n väliin, osaatko sanoa josko homma onnistuisi pitkällä USB-kaapelilla tms?
Meneehän se toki kikkailuksi, mutta saisin kyllä ikkunasta vedettyä piuhan PC:ltä autolle (joo tiedän, kuulostaa McGyver tuohulta, mutten rupea ostamaan läppäriä vain tätä tarkoitusta varten). Superchipsin setti ei vaadi liveyhteyttä, eli on sikäli helpompi käyttää. Mutta eipä siinä ole sitten diagnostiikkaakaan samalla lailla kuin RS Tunerissa.

Muutenhan tuo olisi loistava setti, kun saisi vikadiagnostiikan kaupan päällisenä - on pitänyt jokin OBD-lukija hankkiakin ja tämän kanssa ei sellaista erikseen tarvitsisi hommata. Saako tuolla standard versiolla muuten myös nollatttua huoltovälinäytön ja mahdolliset vikakoodit?

Missä autoissa sulla on / on ollut tuo firman softa ja millainen kokemus niistä on ollut? Miten on bensaturbossa moottorin käytös muuttunut vakioon verrattuna?
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#16
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

TurboJ sanoi:
onko tässä RS Tuner -touhussa laptop PC välttämätön?

Saako tuolla standard versiolla muuten myös nollatttua huoltovälinäytön ja mahdolliset vikakoodit?

Missä autoissa sulla on / on ollut tuo firman softa ja millainen kokemus niistä on ollut? Miten on bensaturbossa moottorin käytös muuttunut vakioon verrattuna?
Onhan tuo ihan hintansa arvoinen ollut joo. Varsinkin kun se oli aikoinaan hankkiessa (joskus v. 2009) vielä selkeästi edullisempi. Ja vuosien saatossa tullut kuitenkin pikkuhiljaa lisää ominaisuuksia ja päivityksiä.

Jonkinlainen Windows-kone siinä tosiaan on välttämätön, kun se RSTuner -niminen softa tuon käyttämiseen tarvitaan. Premium-versio tuosta purkista osaa kyllä ajonaikaista dataa tallettaa omaan muistiinsa, mutta se nyt ei ecun ohjelmoinnissa tai vikakoodien luvussa auta, vaan siihen kaivataan sitä winkkarikonetta. Itse en kyllä tarpeettoman pitkän USB-piuhan kanssa menisi sitä ecua ohjelmoimaan, kun siinä aina oma riskinsä on, että jos yhteys kesken kaiken katkeaa, niin homma jämähtää siihen. Vikakoodien luvut sun muut sitten eri asia, kun ne ei niin kriittisiä juttuja ole. Niin, ja saahan niitä toki tuohon hommaan kelpaavia käytettyjä läppäreitäkin muutamalla kympillä. Huoltovälinäytönhän saa nollattua ilman mitään työkalujakin, mutta vikakoodit toki tuolla saa kuitattua, ja ymmärtää niitä huomattavasti laajemmin kuin mitkään geneeriset vikakoodinlukijat.

Itsellä tällä hetkellä noissa molemmissa omissa renuissa, eli vapari RS-Cliossa ja bensaturbo-Lagunassa, ja paljon mielummin ajelen niillä tuon Fastchipin softan kanssa kuin ilman. Vaparissa nyt ei tietenkään tehojen ja väännön puolesta niin isoa eroa huomaa, varsinkaan kun nuo RS-Cliot on jo tehtaan jäljiltä aika tappiin viritetty, mutta moottorin käytös ja veto paranee kyllä selkeästi.

Bensaturbon osalta ero sitten on kyllä selkeästi pers-dynollakin havaittavissa. Siinäkään ei Fastchipin softan tarkoituksena olekaan kaivaa viimeisiä huipputehoja ja newtoneita pihalle, vaan optimoida sitä arkiajoon paremmaksi. Tuon bensaturbon olen dynossa joskus käyttänyt, sekä vakiosoftalla, että tuolla Fastchipin softalla. Huipputeho pysyi itse asiassa käytännössä samana, väääntöhuipuissa muutama kymmenen newtonia enemmän, mutta molempia saa ulos 2500-5500 kierroksen alueella jatkuvasti enemmän, sen jälkeen se sitten tasoittuu tehdassoftan kanssa melkein samoihin. On siis arkiajossa huomattavasti mukavampi ja vetää pintakaasullakin selkeästi paremmin. Laitan tuohon liitteeksi vääntökäyrää n. 2500-5000 kierroksen alueelta. Kuten arvata saattaa, niin katkoviivalla merkitty on Fastchipin softalla mitattu ja yhtenäinen viiva tehdassoftalla. Siinä torque (1) -sanan alla vääntöhuipuissa ollaan n. 3200 kierroksen kohdalla ja ero tehdassoftaan on n. 50Nm. Ja melko selkeä ero koko matkalla tuossa 3000-5000 kierroksen välissä. Bensankulutusta en niin tarkkaan mittaile, mutta ei tuo ajotietokoneen mukaan ainakaan sen enempää kuluta kuin tehdassoftallakaan. Hintansa arvoinen kyllä ollut. Ja alkuperäisen softan kun on ennen Fastchipin softan latausta RSTunerilla talteen ottanut, niin aina sen saa takaisin ajettua. En tosin ole mitään syytä keksinyt, että miksi pitäisi.
 

Liitteet

Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Vaikuttaa hyvältä! Ala-ja keskivääntöä nimenomaan haluaisinkin, ja tuntuu siltä, että tuossa omassa pikkupadassakin olisi reserviä noilta osin, eli tehtaan softalla vääntökäyrä on aika vaparimainen ja sen huomaa ajaessa että ohjelma alkaa säätää ahtoja tai sytkää (tai molempia) varovaisempaan suuntaan heti kun ahdin on kunnolla herännyt. Yläpäähänkin kaipaisin kyllä jotain lisätehoa, koska nykyisellään ei potku meinaa riittää nopeisiin ohituksiin jos takapenkillä on matkustajia. Olen myös huomannut, että tehtaan "virallinen" dynokäyrä ei oikein pidä paikkaansa tämän moottorin kohdalla, vaan antaa ymmärtää jykevämpää alavääntöä kuin todellisesti on tarjolla (hyvä moottori tämä silti on).

Odottelen mitä Fastchipiltä vastaavat kun kysyin heiltä dynolukemia tähän Clion koneeseen. Ja saa nähdä myös miten ovat toimineet tuon overboost -toiminnon suhteen. Itse tykkäisin kyllä että täydet tehot olisivat käytössä myös viitosvaihteella - vakiona kun overboost on vain 2-3-4 -vaihteilla, niin siitä kyllä reippaammassa ajossa kärsii kun joutuu vaihtamaan neloselle vaikka kone oikeasti jaksaisi viitosellakin vetää hyvin ilman tuota ahtopaineen alentamista...

EDIT: Olenko ymmärtänyt oikein, että tuota EOBD II -modulia ei tarvita kun kerran autooni löytyy jo valmis softa Fastchipin verkkokaupasta?

Ja ilmeisesti on niin, että nuo modulit ovat pelkkää softaa, eli niitä voi ostaa jälkeenpäin lisää kiinnostuksen mukaan? Esim. tuo millä saa ohjaustehostimen asetuksia muutettua kuulostaa varsin mielenkiintoiselta..

Ja edelleen, jos hankin tuon RSTuner Kitin, siinä tulee kaupan päällisenä valmis virisofta autooni. Ymmärsinkö oikein, että muuta ei sitten tarvitsekaan ostaa? Lisenssin joutunee ostamaan erikseen vain jos haluaa asentaa softan toiseenkin autoon, vai? Ovelasti kyllä hinnoittelevat tuon RSTuner Kitin niin, että turbokoneen kanssa saa maksaa satkun ekstraa... Vaikka onhan se kohtuullista sikäli, että rahalle saa hyvin vastinetta kun turbokoneesta kuitenkin saadaan softalla paljon enemmän lisäpotkua irti kuin vapareista.

Löysinpä netin syövereistä dynotuloksetkin tälle omalle moottorille Fastchipin Stage I softalla (muuten vakio D4FT kyseessä).
Moottoriteho 120 hv/5000 rpm ja vääntömomentti 195 Nm/3400 rpm.

En edelleenkään tiedä tässä overboostin osuutta, mutta vaikka vertaisi noita lukuja vakio-Clion overboost-tilaan, niin tuossa on silti kymmenen hv lisää ja 500 rpm matalammilla kierroksilla.
Vääntö on kasvanut 45 Nm ja esiintyy jopa 1000 rpm alempana kuin vakiona. Aika vaikuttavaa. Toki eri dynot antavat eri tuloksia jne, ja huomionarvoista on myös se, että auton vakio vääntöhuippu ei tosiaan oikeasti tule läheskään niin alhaalla kuin Renault väittää. Tällä hollantilaissoftalla vääntöhuippu tulee jo melkein niin alhaalla kuin Rellun markkinointiosasto haluaa vakiomallistaan uskoa 8)


Kiitokset vielä kimbelle erinomaisesta avusta! *nostaa hattua* Se voi olla, että tässä joutuu vielä jatkossa kysymään muutamaakin asiaa ennenkuin homma on ns. pulkassa, mutta hieno juttu että vielä löytyy avuliaita alan ihmisiä jopa foorumeilta. Ja kiitokset myös muille auttaneille!!
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#18
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

TurboJ sanoi:
Odottelen mitä Fastchipiltä vastaavat kun kysyin heiltä dynolukemia tähän Clion koneeseen.
EDIT: Olenko ymmärtänyt oikein, että tuota EOBD II -modulia ei tarvita kun kerran autooni löytyy jo valmis softa Fastchipin verkkokaupasta?

Ja ilmeisesti on niin, että nuo modulit ovat pelkkää softaa, eli niitä voi ostaa jälkeenpäin lisää kiinnostuksen mukaan? Esim. tuo millä saa ohjaustehostimen asetuksia muutettua kuulostaa varsin mielenkiintoiselta..

Ja edelleen, jos hankin tuon RSTuner Kitin, siinä tulee kaupan päällisenä valmis virisofta autooni. Ymmärsinkö oikein, että muuta ei sitten tarvitsekaan ostaa? Lisenssin joutunee ostamaan erikseen vain jos haluaa asentaa softan toiseenkin autoon, vai? Ovelasti kyllä hinnoittelevat tuon RSTuner Kitin niin, että turbokoneen kanssa saa maksaa satkun ekstraa... Vaikka onhan se kohtuullista sikäli, että rahalle saa hyvin vastinetta kun turbokoneesta kuitenkin saadaan softalla paljon enemmän lisäpotkua irti kuin vapareista.
Sen verran tuosta firmasta yleisemmin, että vaikka tuote on teknisesti hieno laite, niin heillä ei sitten vastapainona tuo markkinointi- ja asiakaspalvelu aina ihan vakuuta, saatika tuo tuotteitten ominaisuuksien ymmärrettävä esittäminen. Itsellä ei isompia ongelmia ole koskaan ollut, mutta paljon muutakin kuulunut. Varsinkin jos sinne hieman vi**uiluasenteella on yhteyksissä, niin melko varmasti saa samanlaista vastakaikua tai sitten hiljenevät kokonaan.

Mutta joo, tuota EOBD-modulia ei erikseen renuihin tarvi. Se on lähinnä sitä varten, jos RSTuneria käyttää yleiskäyttöistä vikakoodinlukijaa vastaavana laitteena jossain muun merkkisessä autossa kuin renussa. Ja noita lisämoduuleita voi tosiaan ostaa jälkikäteen erikseen. En ole niihin niin perehtynyt, tai ostanut, mutta käsittääkseni ne on kaikki joko koodilla aktivoitavia tai erikseen RSTuner-softaan asennettavia lisäosia, eli lisärautaa ei tarvita.

Tuo virisofta ei taida tuohon malliin tulla varsinaisesti kaupan päälle. Peruskittihän on aina sen 199e, mutta siinä RSTuner Kitin tilausosiossa kun on se Vehicle-valinta, niin se näyttää lisähinnaksi sen 98e (Clio 3 TCe 101 *R** gas), jos ja kun se tuo on. Joihinkin, varsinkin monta vuotta sitten tehtyihin malleihin/virisoftiin hinta on halvempi tai jopa ilmainen, ja toisiin taas sitten kalliimpi. Ja siihen Module-kohtaan voi tosiaan renun tapauksessa laittaa None, jos ei halua mitään lisäoptioita samaan tilaukseen laittaa.

Mitäs vielä. Niin tuo lisenssi. Sitä ei tosiaan yhden auton tapauksessa tarvi erikseen ostaa. Sekin mielestäni hieman harhaanjohtava termi heiltä tuossa yhteydessä, kun lisenssin yleensä mieltää käyttöoikeudeksi, mutta tässä täpauksessa se on enemmänkin käyttöoikeudesta vapauttaminen. RSTuner kun "lukittuu" ohjelmallisesti siinä vaiheessa auton ecuun, kun sillä ensimmäisen kerran tekee jotain isompia toimenpiteitä. Tuolla lisenssillä saa sitten vapautettua tuon lukituksen siitä kyseisestä autosta, eli se asettuu tavallaan samaan tilaan, missä se on ollut uutena. Sitten kun sitä käyttää jossain toisessa autossa, niin taas se lukittuu siihen ja siitä toisestakin autosta vapauttaminen vaatii sitten oman lisenssin. Taas jos sitä käyttää siinä ensimmäisessä autossa, niin siitä vapauttaminen onnistuu sitten sillä aiemmin kyseiseen autoon hankitulla lisenssillä, eli siihen ei enää toista kertaa tarvitse uutta hankkia. Se kannattaa ainakin huomioida, jos käytettynä ostaa, että sen saa lukituksesta vapautettuna. Muuten pitäisi ainakin tietää sen auton VIN-numero, johon se on lukittuna, jotta saa tilattua sille tuon "vapautuslisenssin".
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

Ja nuo lisävarustemodulit, oliko tietoa voiko niitä ostaa erikseen jälkeenpäin eli etteivät vaadi laitteen "rautapuolelle" mitään muutoksia? Eli että niitä voisi ostaa myöhemmin pelkkänä lisäsoftana tuohon pääohjelmistoon, jolla kaikki toiminnot muutenkin tehdään? (Varautuen tässä siihen, että sähköpostiyhteys Fastchipiin olisi heikkotasoinen...)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#20
Vs: Clio III 1.2 TCe softavirittäminen

TurboJ sanoi:
Ja nuo lisävarustemodulit, oliko tietoa voiko niitä ostaa erikseen jälkeenpäin eli etteivät vaadi laitteen "rautapuolelle" mitään muutoksia? Eli että niitä voisi ostaa myöhemmin pelkkänä lisäsoftana tuohon pääohjelmistoon, jolla kaikki toiminnot muutenkin tehdään? (Varautuen tässä siihen, että sähköpostiyhteys Fastchipiin olisi heikkotasoinen...)
Tuohon vähän jo koitin aiemmassa viestissä kommentoidakin, eli tuo:
"Ja noita lisämoduuleita voi tosiaan ostaa jälkikäteen erikseen. En ole niihin niin perehtynyt, tai ostanut, mutta käsittääkseni ne on kaikki joko koodilla aktivoitavia tai erikseen RSTuner-softaan asennettavia lisäosia, eli lisärautaa ei tarvita."

Joskus vanhempien purkkien osalta tuli vastaan se, että uusia ominaisuuksia tukevaa uusinta firmwarea ei saanut enää itse päivitettyä, eli se purkki piti postittaa Hollantiin ja vaihtoivat lähetyskulujen hinnalla jonkun piirin sinne. Mutta ei tällaistakaan rautarajoitetta ole enää sen jälkeen muutamaan vuoteen tullut.
 
Ylös Bottom