Clio II. Moottori nykii

eljazz

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Vika tunnistettu ja korjattu! Kun kiihdyttää ja nostaa kierroksia niin noin 2500 rpm kohdalla kone nykii. Kun vaihdan pienmmälle kierrokset nousevat normaalisti, nykimättä. Onko kyse tulpista, tulpanjohdoista? Nykiminen on vähäistä, mutta häiritsevää. Kierrosten noustessa nykimisreaktiota ei ole ja kaikki pytyt käyvät. Mutta kun tarvitsee antaa "potkua" kone nykii.
 
Viimeksi muokattu:

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
818
Tulpat, tulpanjohdot tai puolapaketti. Itse asiassa vaihda ensin tulpat ja johdot, jos niin ei ole tehty ihan äsken. Jos ei korjaannu, viimeisenä puolapaketti. Huonot tulpanjohdot rikkovat meinaan herkästi sen uuden puolapaketin.
Tietysti voisi vikakooditkin lukaista alkuun.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 038
Yleensä itsellä on korjaantunut omassa Clio 2 ph1 (1.4l 8v) vaihtamalla moottorin päältä sen puolayksikön, tulpat ja tulpanjohdot. Relluissa menee näitä puolia aika mukavasti. Yleensä ollu puolayksikössä jossain kohti ainakin yhdessä kohtaa halkeama.

Ja huomannut uusilla osilla jopa moottorin vetävän paremmin.
 

otto

Aktiivinen jäsen
Viestejä
513
tyyppivikahan tuo puolien vikaantuminen on, ei siltä voi välttyä. joissain malleissa oli bougicodtin johdot, ne ei yleensä vikaannu, tulpissa on laatuvaihteluita, joten puola ottaa selkäänsä. jos vähänkin pidempään meinaat clioa pitää, satsaa siihen sytkäpuoleen, säästöähän tulee loiventuneesta bensankulutuksesta ja vähemmästä vitutuksesta.;)
 

eljazz

Nuorempi jäsen
Viestejä
19
Nykiminen korjaantui eli loppui, kun vaihdoin tulpat. Ostin puolankin, jonka palautan kun ei siinä vika ollut. Oli tulpat ilmeisesti alkuperäiset, eli 20 vuotta. Ihan hyvin ne kesti (Renault merkinnällä, tulpat siis)
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 038
Nykiminen korjaantui eli loppui, kun vaihdoin tulpat. Ostin puolankin, jonka palautan kun ei siinä vika ollut. Oli tulpat ilmeisesti alkuperäiset, eli 20 vuotta. Ihan hyvin ne kesti (Renault merkinnällä, tulpat siis)
Paljonko oli km-lukema vaihdettaessa? Jos oli perus yksikärkitulppa, niin eihän ne kestä kuin sen 10-20tkm ajella.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
818
^ Miksei kestäs enemmän kuin tuon 10-20 tkm? Ite ajellu nyt 40 tonnia ja ei tunnu missään. 20 tkm kun avasin, näyttivät hyviltä. Yksikärkitulppia ovat siis.
On mulla jo uudet ostettu, että vaihtoon menee kohta.
 

otto

Aktiivinen jäsen
Viestejä
513
monikärkitulpillahan piti päästä ajelee lähes koko moottorin käyttöiän, mutta tää etanolijuttu pisti jutut uusiks, sen takia 1 kärkitulppia suositaan, iridium mukaan luettuna.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 038
^ Miksei kestäs enemmän kuin tuon 10-20 tkm? Ite ajellu nyt 40 tonnia ja ei tunnu missään. 20 tkm kun avasin, näyttivät hyviltä. Yksikärkitulppia ovat siis.
On mulla jo uudet ostettu, että vaihtoon menee kohta.
Esim. ne Saabit, jotka on muutettu etanolikäyttöiseksi suositellaan tulppia vaihdettavan joka 10tkm välein. Ja sen 15-20tkm välein kärki on yleensä kulunut aika mukavasti ja 2-3mm pahimmillaan kärkiväli. Ja 2-3tulppaa löysällä vaikka miten laittaa monenttiin.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 038
monikärkitulpillahan piti päästä ajelee lähes koko moottorin käyttöiän, mutta tää etanolijuttu pisti jutut uusiks, sen takia 1 kärkitulppia suositaan, iridium mukaan luettuna.
Iridium-tulpat pitäisi kestää helposti sen 100tkm, jos ei sitten se 150tkm.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
818
Toissapäivänä vaihdoin nuo vähintään 40 tkm ajetut tulpat. Sanon vähintään, koska ne olivat autossa jo ostohetkellä kolme vuotta sitten. Näyttäis olevan Denso K20PR-U -mallia ja yllättävän terveiltä vielä näyttävät kaikki neljä, eli kone taitaa olla sangen terve ja seoskin ollut oikea väristä päätellen.
Itse asiassa väittäisin, että noilla tulpilla olisi ajanut vielä ainakin 20 tkm. Vain pientä pyöristymistä havaittavissa kärjissä.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 125
120tkm on meidän aikaan ajettu tulpilla eikä ollu uudet tullessaankaan. Jotku iridium, indiana, intensive tjsp.
 
Ylös Bottom