Clio II. Ei käynnisty ja ....mistä löydän syyn?

eljazz

Jäsen
Viestejä
51
-99 mallin Clio 2. 1,4 bensa

Taustaa. Pesin autonm, myös konehuonetta varoen sähkölaitteita. Ajoin autolla sen jälkeen noin 100 km. Ja kaupan pihalla lopetti palvelunsa kuin seinään, valoja vilkuttaen ja releitä naksuttaen. Aina kun avaimen otan irti, alkaa valojen vilkutus. Olen tästä viasta täälläkin jo kertonut.
Nyt ei suostu startaamaan. Pyörittää hyvin, mutta EI OLE KIPINÄÄ!

Tekemäni toimenpiteet:
Puola ja tulpat johtoineen vaihdettu (pelasi hyvin, ennen tätä ongelmaa)
Kokeiltu uudella puolalla, ei tulosta.

YKK- anturi putsattu. (ei vaikutusta)
Jokainen sulake mitattu (toimii)
Naksuttaneet releet ovat 1. ruskea 24 A (kuljettajasta katsoen ensimmäinen rele viiden releen jonosta. Mitattuna antaa 62,3 ohmin lukeman)
ja musta edellistä kapeampi rele (antaa mitattuna 82,5 lukeman ohm.). Mustan releen irrotin 2:n releen rivistä.
- Minulla ei ole mitään tietoa, mitä ko releet ovat. Onko jollain releistä selittävää karttaa?

Bensapumpun releen (2. ruskea rele jonossa) ohittamista lankavirityksellä en vielä ole kokeillut, enkä myöskään pumpun toimintaa, koska en vielä tiedä mitkä pumpulle menevistä johdoista ovat virtajohtoja. (2 paksumpaa johtoa?)--- TÄMÄ EI SIVUSTOJEN MUKAAN OLEKAAN BENSAPUMPUN RELE. PUMPUN RELE ON KONEHUONEESSA. PUMPUN RELE ANTOI SAMAN LUKEMAN KUIN YLLÄ irroittamani musta rele.. 82,5... eli ilmeisesti on kunnossa.

Palstaa lukiessa on maadoitus mahdollinen vika. Mistä löydän maadoituksen koneen ja rungon välillä? Voinko vetää uuden kaapelin koneen ja akun välille (miinuksesta koneen runkoon) ilman odotettavia vaurioita....

MUTTA Miten maadoitus vaikuttaisi kipinään?

Olen aivan pihalla tän rellun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
539
Rungon ja moottorin välille voi ihan hyvin lisäillä kaapelia ilman rikkoontumisen riskiä.

Hyvä keino testata maadoituksen vaikutusta on ottaa apuvirtakaapeli ja laittaa toinen pää akun miinusnapaan. Toinen pää sitten moottorissa sopivaan kohtaan.

Noissa apuvirtakaapeleissakin vain ihmetyttää miksi ne pitää nykyään muovista tehdä. Halvoissa on johdotkin miltei umpimuovia, mutta kalliisiinkin pitää päät vaihtaa o_O
 
Viimeksi muokattu:

eljazz

Jäsen
Viestejä
51
Päämaadoituksesta löysin vinkin: -For those that need to know it is located off the front & end of the gearbox near the bottom, and connects to the chassis under the battery compartment, and is extremely hard to see (my defence) let alone get at, so my new one will be going on where it is not exposed to the elements and debris off the road.- Täytyy kaivella.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
264
En osaa selittää miksi, mutta, joskus 15v sitten escortia yritettiin käyntiin. startattiin, toisesta autosta annettiin apuvirtaa. Escortti starttasi eli pyöritti moottoria niin vitusti mutta ei yrittänytkään. Oli pakkasta vitutti yms joten otettiin akku vaan irti mukaan ja kotiin lataukseen. Kotona akkua takaluukusta nostaessa ihmeteltiin mistä tää neste oikeen on.. se akku oli jäätynyt halki.
Toinen akku tilalle ja lähti kuin palmun alta.

Sun kyllä kannattais järjestelmällisesti ottaa liittimet auki yksi kerrallaan, kuivata paineilmalla voidells crctä ja takasin.

Millainen sytkä tässä nyt on 1 puola?

Oletko mitannut tuleeko sinne puolalle virtaa?
 
Viimeksi muokattu:

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
794
Missä kunnosa akku on? Paljonko jännitettä ilman kuormaa? Minne jännite putoaa startatessa? Helppo mitata, joten kannattaa tehdä jos ei ole juuri ostettu uusi akku.

Tähän perään taas muistelua vanhasta 1.8i Opel Vectra A:sta. Vaihdoin siihen jonkin käynthäiriön vuoksi virranjakan kannen ja tulpan johdot, toimi niiden kanssa pitkään. Sitten alkoi olla satunnaisia käynnistysongelmia ja alkoi sammumaan myös ajossa. Kipinän kanssa ongelmaa, koska pitkien starttien jälkeen sitten lähti vaivalloisesti käyntiin kovan savun kera. Vikaa ei tahtonut löytyä, mutta vaihdoin kokeeksi alkuperäisen virranjakajan kannen paikalleen ja ongelmat hävisivät. Ilmeisesti virranjakajan kannessa oli halkeama, jossa kosteutta joka johti kipinä ihan väärään paikkaan.
Eli tarinan opetus oli, että ei kannata ihan summissa vaihdella alkuperäisiä osia ainakaan vähemmän laadukkaisiin.

Jos noin uudessa Cliossa on vielä virranjakaja, niin kannattaa tuo virranjakan kansikin tarkistaa.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
353
Pitäisi olla suorasytytys.
Pyörittää hyvin, mutta EI OLE KIPINÄÄ!
Miten todettu ettei kipinää ole?

PA -pumpun kuulee kun laittaa autoon virrat, ottaa vaikka takapenkin istuinosat pois niin kuulee paremmin. Tankista kuulee melko selkeän surinan kun kerää pumppu kerää paineen.

Helpompi selvitellä vikaa kun sulkee yhden asian kerrallaan pois. Eli varmistaa tuon kipinän, sen jälkeen PA-pumpun.
- Kipinää voi testata esim. laittamalla tulppa moottoria vasten ja startata
- PA-pumpun kuulee. Toki bensaletkun voi irrottaa ja varmistaa onko linjassa painetta
- Lisämaa ei näissä ranskalaisissa tee yhtään pahaa. Itse olen laittanu joko iskarin korvakkeeseen tai johonkin random pultin alle (esim. siellä akun alapuolella on pari sopivaa). Törkeästi olen myös hiomapaperilla poistanut ylimääräisen maalin liitännän ympäriltä ja suhauttanut lopuksi pohjamaalia päälle

Moottoripesussa voi käydä melkein mitä vain, varsinkin jos käyttää painepesuria (jotkut käyttää liukkaria, harjaa ja juoksevaa vettä). Ei ole ensimmäinen kerta kun jonnekin liittimeen on mennyt vettä/liitin irronnut pesun ansiosta.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
539
Tätä kulkinetta on taidettu käsitellä aika monessa ketjussa... Onko tämä sama, johon ECU:kin vaihtui aikaisemmin?

Akku ilmeisesti kuitenkin OK, jos pyörittää hyvin? (Jos ei sitten ala yrityksissä jo hiipumaan...) Samoin moottorin maadoitukset pitäisi tuosta päätellen olla ainakin kohtuullisessa kunnossa.

Mitenkäs siinä muut sähköt toimivat, kun avaimen kääntää start-asentoon? Pysyykö esim. mittariston taustavalot päällä? Epäilisin kyllä edelleen sitä virtalukon pohjaa, jos sähköt häröilevät startatessa.
 

eljazz

Jäsen
Viestejä
51
En osaa selittää miksi, mutta, joskus 15v sitten escortia yritettiin käyntiin. startattiin, toisesta autosta annettiin apuvirtaa. Escortti starttasi eli pyöritti moottoria niin vitusti mutta ei yrittänytkään. Oli pakkasta vitutti yms joten otettiin akku vaan irti mukaan ja kotiin lataukseen. Kotona akkua takaluukusta nostaessa ihmeteltiin mistä tää neste oikeen on.. se akku oli jäätynyt halki.
Toinen akku tilalle ja lähti kuin palmun alta.

Sun kyllä kannattais järjestelmällisesti ottaa liittimet auki yksi kerrallaan, kuivata paineilmalla voidells crctä ja takasin.

Millainen sytkä tässä nyt on 1 puola?

Oletko mitannut tuleeko sinne puolalle virtaa?
En ole mitannut puolalle tulon virtaa. Koska kokeilin uudellakin puolalla, joka ei toiminut sekään, en oikei usko että puola saa virtaa. Joo. Tässä cliossa on vain 1 puola, josta 4 lähtöä.

Mistä kohden kannattaisi mitata puolalle tuleva virta? Liittimen kohdalta ilmeisesti.
 

eljazz

Jäsen
Viestejä
51
Pitäisi olla suorasytytys.

Miten todettu ettei kipinää ole?

PA -pumpun kuulee kun laittaa autoon virrat, ottaa vaikka takapenkin istuinosat pois niin kuulee paremmin. Tankista kuulee melko selkeän surinan kun kerää pumppu kerää paineen.

Helpompi selvitellä vikaa kun sulkee yhden asian kerrallaan pois. Eli varmistaa tuon kipinän, sen jälkeen PA-pumpun.
- Kipinää voi testata esim. laittamalla tulppa moottoria vasten ja startata
- PA-pumpun kuulee. Toki bensaletkun voi irrottaa ja varmistaa onko linjassa painetta
- Lisämaa ei näissä ranskalaisissa tee yhtään pahaa. Itse olen laittanu joko iskarin korvakkeeseen tai johonkin random pultin alle (esim. siellä akun alapuolella on pari sopivaa). Törkeästi olen myös hiomapaperilla poistanut ylimääräisen maalin liitännän ympäriltä ja suhauttanut lopuksi pohjamaalia päälle

Moottoripesussa voi käydä melkein mitä vain, varsinkin jos käyttää painepesuria (jotkut käyttää liukkaria, harjaa ja juoksevaa vettä). Ei ole ensimmäinen kerta kun jonnekin liittimeen on mennyt vettä/liitin irronnut pesun ansiosta.
Kipinän puuttuminen todettu pistämällä tulppa runkoa vasten ja pyörittämällä starttia.
PA- pumpun testaaminen jäi tänään vaiheeseen, kun löysin konehuoneen sulakkeen, johon ei tullut virtaa. Kynällä testasin. Ja kuollut on 30A iso laattasulake. Etsin nyt mitä sen kuulusi turvata. Näyttökuva 2020-12-18 kello 16.37.25.png
Sulake on kohdassa 11. (Fuse box-sivun mukaan sen tarkoitus on toimia; Heater blower motor (with AC) ja olla kooltaan 60A.

No -99 Cliossa ei ole ACtä----eli olen ymmällä.. Jos joku lukijoista tietäisi??

Pesussa käytin vähäistä painetta ja liukkaria. En vedellyt painepesurilla....

Bensapumppua kaivelin esille, enkä huonolla korvallani kuullut sen toimintaa. Huomenna saan toisen kaverin mukaan, joten eiköhän se selviä.
- Bensapumppu toimii, ei vikaa sen järjestelmissä.
 
Viimeksi muokattu:

eljazz

Jäsen
Viestejä
51
Tätä kulkinetta on taidettu käsitellä aika monessa ketjussa... Onko tämä sama, johon ECU:kin vaihtui aikaisemmin?

Akku ilmeisesti kuitenkin OK, jos pyörittää hyvin? (Jos ei sitten ala yrityksissä jo hiipumaan...) Samoin moottorin maadoitukset pitäisi tuosta päätellen olla ainakin kohtuullisessa kunnossa.

Mitenkäs siinä muut sähköt toimivat, kun avaimen kääntää start-asentoon? Pysyykö esim. mittariston taustavalot päällä? Epäilisin kyllä edelleen sitä virtalukon pohjaa, jos sähköt häröilevät startatessa.
Moi, tähän ei ole vaihdettu ECUa.
Sähköt toimivat... sähköt häröilevät erityisesti kun otan virta-avaimen pois lukosta. Ja 15 min odottelun jälkeen alkaa valoshow.... Ovien keskuslukituksella/ovien sulkemisella on muuten ollut jotakin asiaan liittyvää....
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
264
Voi hyvä ihminen nyt kannattaisi varmaan pysähtyä hetkeksi ja miettiä sekä tutkia näitä asioita loogisesti.

Jos sulta puuttuu kipinä niin miksi ihmeessä irroitat bensapumpun? Ratko yksi ongelma ensin ja siirry sit seuraavaan jos sellainen ylipäätään on.

Etsi toi auton sähkökytkentä kaavio ja katso siitä mihin kohtaan pistoketta pitäisi tulla mitäkin. Kirjastosta voisi saada haynesin korjauskirjan lainaan mistä olis varmaan iso apu. Muistaakseni niissä on selitetty kytkentäkaavojen symboliikka et ei pitäis jäädä arvailujen varaan.

Tai pyydä maahantuojalta sitä kytkentäkaavaa.

Käytä virta kynää, mikä ottaa edes vähän ampeereja näin jää turha ihmettely pois kun jännite tulee mutta vehkeet ei toimi.

Itse käytän vianetsintään ja johtojen kulkujen selvitykseen yleismittaria missä piipperi toiminto, myös ohmi mittaus alue käy.

Esimerkki.
Puolan liittimen nastaan 3 pitäisi tulla +12v
Kytkentäkaavan mukaan sitä ennen on sulake f2 15a konehuoneen sulakerasiassa.

Ok ei tule jännitettä tohon nastaan 3.
Laita yleismittari piipperi tai ohmi asentoon ja testaa mittari eli yhdistä ne mittarin piikit. Kuuluu piip tai heitteleekö ohmi luvut mittarin näytöllä? Tällöin kaikki ok.

Sitten itse vian etsintään. Toinen mittarin piikki, nastaan 3 toinen mittarin piikki lattasulake f2:sen testi kohtaan, ei ääntä, sulakkeen toiseen testi kohtaan, piip. Ok eli yhteys on sulakkeelta nastaan 3 muttei tule virtaa.

Sulake irti, sulake palanut. Uusi sulake paikalle...

Mittarin piikkien johtoja voi jatkaa jos orkkikset ei yllä johonkin.

Joskus olen myös vikaa etsiessä yleismittarin puutteessa... syöttänyt virtaa johtoon vastavirtaan kun auton virrat ovat olleet pois kytkettynä ja tutkinut sitten sulakerasiaa, releen kantaa tms mihin virta kulkee. Esim puolan liitin nasta 3 syöttänyt virtaa akusta hyppyjohdolla ja sitten virta kynän toinen pää kunnon maahan, vaikka hyppyjohdolla testannut et kynä toimii eli ottanut akusta suoraa virtaa siihen kynään, sitten järjestelmällisesti kokeillut virtakynän piikillä sulakkeiden kanta kerrallaan missä syttyy valo.

Ps. Jos se virta puuttuu puolalta tai jostain ja homma tuntuu haastavalta korjata vedä sinne uusi virta piuha vaan virtalukosta ja laita 10a sulake väliin. Poista tällöin alkuperäisen kytkennän sulake.
Motonetti ainakin myi 2 eri puolaa tähän eri värisillä liittimillä niiden ero?
 

eljazz

Jäsen
Viestejä
51
Voi hyvä ihminen nyt kannattaisi varmaan pysähtyä hetkeksi ja miettiä sekä tutkia näitä asioita loogisesti.

Jos sulta puuttuu kipinä niin miksi ihmeessä irroitat bensapumpun? Ratko yksi ongelma ensin ja siirry sit seuraavaan jos sellainen ylipäätään on.
-Ei ollut pumppu. Kuuntelulla selvisi.


Etsi toi auton sähkökytkentä kaavio ja katso siitä mihin kohtaan pistoketta pitäisi tulla mitäkin. Kirjastosta voisi saada haynesin korjauskirjan lainaan mistä olis varmaan iso apu. Muistaakseni niissä on selitetty kytkentäkaavojen symboliikka et ei pitäis jäädä arvailujen varaan.

- Kytkentäkaaviot ovat mulle, ilman selityksiä, vaikeita tajuta. Ja erityisesti kun selitykset loppuvat niissä mitä olen netistä löytänyt, Boxiin. Hayesin korjauskirja -99 Cliolle saattaa tulla hankittavaksi.

Tai pyydä maahantuojalta sitä kytkentäkaavaa.

Käytä virta kynää, mikä ottaa edes vähän ampeereja näin jää turha ihmettely pois kun jännite tulee mutta vehkeet ei toimi.
- Virtakynällä olenki sulakkeita ronkkinut. Vihreä 30A on edelleen pimeä, ja mysteeri myös siltä osin, mitä se ohjaa.. Muut sulakkeet toimivat

Itse käytän vianetsintään ja johtojen kulkujen selvitykseen yleismittaria missä piipperi toiminto, myös ohmi mittaus alue käy.

Esimerkki.
Puolan liittimen nastaan 3 pitäisi tulla +12v
Kytkentäkaavan mukaan sitä ennen on sulake f2 15a konehuoneen sulakerasiassa.

Ok ei tule jännitettä tohon nastaan 3.
- eli onko OK, kun nastaan 3 ei tule jännitettä? Vai onko tämä kohta asian selventämistä?

Laita yleismittari piipperi tai ohmi asentoon ja testaa mittari eli yhdistä ne mittarin piikit. Kuuluu piip tai heitteleekö ohmi luvut mittarin näytöllä? Tällöin kaikki ok.

- Puolan sulake esimerkkiäsi seuramalla: Konehuoneen F2 paikan sulake on 30A ja ohjaa kaavion perusteella Engine coolant blower motor relay. (https://fuse-box.info/renault/renault-clio-ii-1999-2005-fuses). Eli kytkentä on erilainen kuin -99 mallissa.


Sitten itse vian etsintään. Toinen mittarin piikki, nastaan 3 toinen mittarin piikki lattasulake f2:sen testi kohtaan, ei ääntä, sulakkeen toiseen testi kohtaan, piip. Ok eli yhteys on sulakkeelta nastaan 3 muttei tule virtaa.
-Mikä on puolan sulake -99 Cliossani? Ainoa 15A löytyy paikasta F5.
F515AEngine management
Tein esimerkin mukaisesti mittarilla (myös F2 sulakkeelle) ja F5 saattaa olla palanut.

Sulake irti, sulake palanut. Uusi sulake paikalle...

Mittarin piikkien johtoja voi jatkaa jos orkkikset ei yllä johonkin.

Joskus olen myös vikaa etsiessä yleismittarin puutteessa... syöttänyt virtaa johtoon vastavirtaan kun auton virrat ovat olleet pois kytkettynä ja tutkinut sitten sulakerasiaa, releen kantaa tms mihin virta kulkee. Esim puolan liitin nasta 3 syöttänyt virtaa akusta hyppyjohdolla ja sitten virta kynän toinen pää kunnon maahan, vaikka hyppyjohdolla testannut et kynä toimii eli ottanut akusta suoraa virtaa siihen kynään, sitten järjestelmällisesti kokeillut virtakynän piikillä sulakkeiden kanta kerrallaan missä syttyy valo.

Ps. Jos se virta puuttuu puolalta tai jostain ja homma tuntuu haastavalta korjata vedä sinne uusi virta piuha vaan virtalukosta ja laita 10a sulake väliin. Poista tällöin alkuperäisen kytkennän sulake.
Motonetti ainakin myi 2 eri puolaa tähän eri värisillä liittimillä niiden ero?
 

eljazz

Jäsen
Viestejä
51
Puolaan tulevan jännitteen tarkastus on edelleen kesken. Tonttulan mukaan 3 nastaan tulisi 12v. Nastoja on 4 kappaletta. Kumpi on 3.? Toinen alhaalta vai 2. ylhäältä laskettuna? Pistän pistokkeeseen ohuen klemmarin ja siihen mittarin mustan piikin. Tämän jälkeen testaan punaisella piikillä sulakkeen F2 jännitteen? Näinkö?
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
264
En esittänyt asiaa tarpeeksi selvästi kyseessä oli keksimäni esimerkki. Yleensä sulakerasioiden kansissa on kerrottu mikä sulake ja sen koko.
Liittimissä esim puolan on yleensä numeroin merkitty numeroin nastat jossain voi olla myös esim - tai +12 merkitty.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
264
Viesti # 13 hommaa se sähkökaavio.
Nyt on parempi kun aloitat ihan alkutekijöistä
Selaa juutuubbia ja wikipediaa kunnes ymmärrät miten missäkin tilanteessa ja miksi sitä yleismittaria käytetään.

 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 081
Jos noin uudessa Cliossa on vielä virranjakaja, niin kannattaa tuo virranjakan kansikin tarkistaa.
Tuon ikäisessä bensa-Cliossa on jo hukkakipinäpuola eli ei ole virranjakajan kantta ja pyörijää. Joko 2x2 puolaa tai yksi puolayksikkö riippuen moottorista.
 
Ylös Bottom