Clio ajonesto

Tiikeri225

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#1
Ostin tuommosen Clion 1.2 16V vm 2002, jossa ajonesto päällä. Edellisen omistajan mukaan alkanut pikku hiljaa temppuilemaan. No sitten kuvaus elikkä se punainen ajoneston valo ei sammu millään. Aivan sama onko virta päällä tai pois. Ja vaikka avaimet ottaa pois niin valo pysyy päällä. Ei vilku vaan palaa.
Sulakkeet mitattu yleismittarilla, konehuoneen oletettavat ajoneston reeleet vaihdettu ristiin ja jos oli oikeat releet ja ymmärsin miten mitataan niin ne välitti jännitteen/ maadoituksen eteenpäin.Eikä valo sammu vaikka ottaa ecun johdot ja sulakkeet ja releet irti. Sammuu kun uch:lta ottaa liittimen irti missä on noin 30 johtoa. Lasin pyyhkimet ei pelannut mutta kolvilla kävin läpi uch juotoksia niin ne lähti pelaamaan. Muuten kaikki sähkölaitteet ok. Edellinen omistaja oli katsonut vikakoodit mutta ei mitään ajonestoon viittaavaa.
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 483
Tykkäyksiä
1
#2
Vs: Clio ajonesto

Kumpi tässä on radiotoiminen vaiko infra. Tunnistaa siitä että avaimen kaukosäädin toimii ainakin 10m päästä niin radio jos ihan vierestä niin infra ja tällöin ovet pitää aukaista avaimella. Jos radiotoiminen niin keskuslukko ei mitenkään vaikuta ajonestoon vaan virtalukon ympärillä tunnistin joka tunnistaa avaimen.
 

Tiikeri225

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Clio ajonesto

Radiotoiminen ilmeisesti kun lukitsee ovet n 20 m päästä. Voishsn tuo vika olla johdoissakin ecun ja uch:n välillä mutta on muutama johto tarkastettavana. Tai tuo uch itsessään viallinen.
 
Viestejä
414
Tykkäyksiä
3
#4
Vs: Clio ajonesto

Oli mulla - 99 mallin Cliosta jo radiotoiminen kaukkari. Eikös se ajoneston punainen valo vilku näissä kun esto päällä. Muuttuu sitten jatkuvasti palavaksi kun työntää avaimen virtalukkoon-> ajonesto menee pois päältä. Noin se muistaakseni mulla teki siinä.
Ajonesto temppuili siinäkin, eli ei mennyt pois päältä kun työnsin avaimen lukkoon. Vika olikin avaimen elektroniikassa, rupesi meinaan pelittämään kun kokeilin vara-avaimella.
 

a.e

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 436
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: Clio ajonesto

Olisko vika siinä virtalukon ympärillä olevassa avaimen tunnistus renkaassa jos ei tunnista ollenkaan
avainta.
 

Tiikeri225

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: Clio ajonesto

Kattelin ulkolaisilta foorumeilta niin tuo pysyvä valo viittaa väylä vikaan? Eli ilmeisesti komponentti tai johto kyrvähtänyt, ehkä. Käsittääkseni pitäisi vilkkua kun ottaa avaimen pois lukosta mutta tuossa riettaassa palaa koko ajan teki niin tai näin. Ilmeisesti edes ohitus ei toimi enään. Sain quson ammattimieheen joka tekee temppuja teräviä relluille. Epäili uch:ta.
 
Viestejä
414
Tykkäyksiä
3
#7
Vs: Clio ajonesto

Tuo olis uutta mullekin, että ajonesto liittyy jotenkin UCH:n (multitimer). Oon kuvitellun, että tuo boksi hoitaa vain jotain pikkuhommia: vilkut, sisävalo viive esimerkiksi.
Mitä muuta se UCH oikein sitten toimittaa ja ihme ettei noita toimintoja ole sisällytetty siihen tärkeämpään boksiin, eli ECU: uun?!

Edit: Kattelin tuolta, niin onko UCH tässä tapauksessa sama juttu kuin ECU? :eek:
 

Tiikeri225

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: Clio ajonesto

Ilmeisesti tässä uch:ssa on juurikin se avaimen tunnistus jutska? Tai se virtalukon ympärillä renkula tunnistaa avaimen ja siitä tieto uch:lle?Itsellä se kuoleman valo sammuu kun uch:sta tempaisee sen moninapaliittimen irti. Sitten sielä alkoi joku komponentti raksuttamaan kun teki konehuoneen ajonesto releillä empiiristä tutkimusta. Voi olla itsellekin osien nimet sekaisin mutta tarkoitan sitä kuskin jalkatilassa olevaa boksia=uch ja moottotilassa venakopan takana=ecu
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
796
Tykkäyksiä
11
#9
Vs: Clio ajonesto

Heikmar sanoi:
Tuo olis uutta mullekin, että ajonesto liittyy jotenkin UCH:n (multitimer). Oon kuvitellun, että tuo boksi hoitaa vain jotain pikkuhommia: vilkut, sisävalo viive esimerkiksi.
Mitä muuta se UCH oikein sitten toimittaa ja ihme ettei noita toimintoja ole sisällytetty siihen tärkeämpään boksiin, eli ECU: uun?!

Edit: Kattelin tuolta, niin onko UCH tässä tapauksessa sama juttu kuin ECU? :eek:
Kyllähän tuo UCH (matkustamon keskusyksikkö) on aika monessa asiassa enemmän ja vähemmän mukana; kontrolloi ajonestoa, rattilukoa, ovien lukitusta, valoja, pyyhkimiä, ilmastointia, mitä ikinä. ECU nyt voi olla mikä tahansa sähköinen ohjausyksikkö ja ECU se UCH:kin siinä mielessä on, mutta useimmiten ECU:lla varmaan tarkoitetaan moottorin ohjausyksikköä, Engine Control Unitia / Engine Control Modulea (ECM).

UCH nyt liittyy aika oleellisestikin siihen ajonestoon, kun se antaa valtuutuksen sille moottorin ECU:lle joko sallia tai estää moottorin käynnistäminen. En tiedä miten miellät ECU:n tärkeämmäksi, mutta molemmathan ne ajonestoon liittyvät, eikä se moottorikaan kyllä käynnisty, ellei molemmat noista ole pelissä mukana. Mistähän tuo multitimer unit tuolle UCH:lle on tullut... Ilmeisesti joku Haynesin manuaaleissa tms. käytetty termi, mutta ei taida virallisesti kyllä renun termistöön kuulua tuo.
 
Viestejä
414
Tykkäyksiä
3
#11
Vs: Clio ajonesto

Niin, ei ole tullut perehdyttyä niin tarkkaan noihin auton elektroniikan salaisuuksiin. Luulin että ajonesto vaikuttaa suoraan siihen moottorinohjausboksiin ja tuo UCH-boxi on vain jonkinlainen multitimer, ajastin, mihin tuo epävirallinen nimi viittaakin.
Näköjään kyseinen komponentti tunnetaan myös lyhenteellä BCM (Body Control Module). En muuten löytänyt mistä tulee lyhenne UCH. Miten voi olla noin tuntematon, kun tuo BCM löytyi heti?!
Renaultin oma termi?
 

Renumään

Aktiivinen jäsen
Viestejä
525
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Clio ajonesto

Tässä mallissa matkustamon keskusyksikkö, eli UCH ottaa avaimen tiedot vastaan antennirenkaan välityksellä ja mikäli hyväksyy ne, niin lähettää tiedot CAN-verkossa moottorinohjausyksikölle (ECU). Näiden koodien täsmätessä ECU pyytää UCH:ta aktivoimaan startin releen ja aloittaa itse omat toimenpiteet käynnistystä varten (suihkutus, kipinä jne.).

Tiikeri225 sanoi:
Nyt lähtee UCH ja avaimet kohti etelää ( Suomeen kuitenkin). Saa nähä miten käy.
Katsotaan josko saatais boksiin eloa. ;)
 

Tiikeri225

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Clio ajonesto

UCH:ta odotellessa etujarru hilppeet tilattu. Ei ole ulkomailla hinnan kirossa osat. Palat ja levyt etupäähän 30 euroa! Ei kylläkään OEM laatua.Halpaa ku verkostomarkkinoitu saippua.
 

Tiikeri225

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Clio ajonesto

No niin. Tänään UCH- boksi tuli ja innosta piukeana rassaamaan. Boksi paikalleen ja ajonesto toimii! Ja ei muuta kun starttaamaan Eikä kirveelläkään käyntiin! No ei muuta tutkimaan.
PA-pumppu ei pyöri. Pumppu tankista pihalle ja yleismittari käteen. Tuli karvan verran alle 12V pumpulle. No relehän sieltä oli mennyt. Ilmastoinnin rele tilalle ja laakista käyntiin.

Kiitos renumäännille korjauksesta!! Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
 
Viestejä
414
Tykkäyksiä
3
#19
Vs: Clio ajonesto

Siis siinä oli kaksi eri vikaa jotka esti käynnistymisen?! :eek:
Aika harvinaista.

Muoks: Mistä noin halvalla sait jarruosat, kun Misterautossakin pelkkä yksi levy 24,95 e?
Muoks 2: Ai niin sulla oli Clio ja tuo 24,95 on Meksun hinta, mutta halvalla oot silti saanu vaikka olis Cliokin.
 
Viestejä
170
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Clio ajonesto

Eipä nuo halvimmat levyt paljoa maksa, mitä sitten kestää.

https://www.autodoc.fi/autonosat/jarrulevy-10132/renault/clio/clio-ii-bb0-1-2-cb0-1-2/9041-1-4-b-cb0c
 
Ylös Bottom