Clio 1.4 ’99 käynnistyshäiriö

Kustaavi79

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Hei! Vuoden ’99 Cliossa ilmeni keskiviikkoaamuna ongelma. Pakkasta oli aamulla n.7c, yön aikana käynyt ehkä 10 asteessa, lohkolämmitin ei ollut kiinni. Aamulla käynnistin auton, se starttasi, ja ryhdyin putsaamaan ikkunoita. Jossain vaiheessa huomasin ikkunan läpi, että akun merkkivalo palaa. Tämä on yleensä käynyt silloin, kun laturin hihna on vuosien aikana pari kertaa irronnut, joten avasin konepellin ja tarkistin; se oli kireä ja pyöri. Pian tämän jälkeen syttyi ”ABS” valo, moottori alkoi köhiä, ja sammui. Latasin autoa myöhemmin päivällä, se käynnistyi, ja jälleen ongelma toistui. Odotin yön yli, akku oli tyhjentynyt, latasin ja käynnistyi nätisti jälleen; n 30 sek jälkeen alkoi kuitenkin taas käynti pätkiä
ja kierrokset hiipua. Tyhjäkäynnillä saa huudattamalla pidettyä kierrokset päällä, mutta heti kun laittaa vaihteen ja painaa kaasua, voima hiipuu ja kierrokset laskee kunnes kone sammuu. Moottorin ylös tärisee ja hytkyy tavanomaista enemmän käydessään ( moottorin tukikumi rikki?). Edellisiltana auto toimi ihan normaalisti. Mikä voisi olla vika, onko mennyt pytty/ kannentiiviste/jakoremmi? Tyhjäkäynnillä eilen savunpöllyttely putkesta oli melkoista, oli tosin kylmäkin ja auto seissyt sen pari Pv. Harkinnassa on auton siirto kesäautoksi, varmaan moottorin vaihto olisi järkevintä siinä tapauksessa ( tällä menty kunnioitettavat 389.000 km).
 

meganekuski

Jäsen
Viestejä
405
Aluksi lähtisin seuraavalla tavalla asiaa ratkomaan:

1. lataa akku aivan täyteen älylaturilla
2. tarkasta yleismittarilla laturin latausjännite, pitäisi olla 13-14,5volttia . Tarkasta latausjännite tyhjäkäynnillä ja 3000rpm kaikki sähkölaitteet päällä.
3. Mene lähimpään Motonetin Motomaattiin ja testauta akun kunto. Se maksaa 3 euroa. Saat paperilla tiedot akun kunnosta. Siellä he myös tarkastaa latausjännitteen.

varsin paljon on cliolla körötelty mikä on hieno homma

edit1: Motonetin akkutestaus maksaa 7e heidän sivujensa mukaan. Itseltäni veloitettiin vuosi sitten 3e.
 
Viimeksi muokattu:

Kustaavi79

Nuorempi jäsen
Viestejä
5
Kiitos! Kokeilen ainakin näitä. Sinänsä huojentavaa saada kuulla, ettei välttämättä moottori kuitenkaan ole ihan räjähtänyt , vaikka kilometrejä onkin kertynyt.
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
601
Outoja käyntioireita, aiheuttaako virranvähyys ihan tuollaista?
Mutta tietty akku ja lataus nyt ekaks tarkasteluun.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
596
Jos et ymmärrä niin sano vaan, voin kertoa miten bensiini käyttöinen moottori ja diesel käyttöinen moottori toimii ja mitä niillä on eroa... ;)
Vitsivitsi, selvästikkin lukihäriö/ajatuskatkos.
:)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Ilman akkua kyllä mutta ilman sähköä ei.
No eh mä kait niin väittänytkään, mutta kun kysymys oli, että aiheuttaako (akun) virranvähyys tuollaista, niin vastasit että mikään bensakone ei käy ja toimi ilman sähköä. Että jotta mikä se suora yhteys siihen akkuun (kaikkien) bensakoneiden käymisen ja toimimisen osalta on?
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
596
Että jotta mikä se suora yhteys siihen akkuun (kaikkien) bensakoneiden käymisen ja toimimisen osalta on?
Ottomoottorilla tarkoitetaan yleensä kaksi- tai nelitahtista bensiinikäyttöistä polttomoottoria, jossa polttoaineseos muodostetaan sylinterin ulkopuolella ja sytytetään bensiinimoottoreissa sähköisellä kipinällä.


Sähkökipinä syntyy, kun korkea jännite aiheuttaa äkkinäisen läpilyönnin esim. ilmassa. Kipinää käytetään esim. ottomoottoreissa bensiinin sytyttämiseen sytytystulpan avulla.

Akku (alun perin akkumulaattori < lat. accumulare "kasata") on laite, joka varastoi sähköenergiaa sähkökemiallisessa muodossa. Ladattaessa akku muuttaa sähköenergian kemialliseksi energiaksi ja purettaessa takaisin sähköenergiaksi...


Autossa (ja samankaltaista teknologiaa edustavissa laitteissa kuten moottoripyörät, traktorit, pienet lentokoneet jne.) sähköjärjestelmä on yleensä varustettu akulla, jotta sähköä olisi käytettävissä myös silloin, kun moottori ei käy (esim. juuri käynnistystä varten). Tällöin järjestelmään kuluu myös laturi, joka moottorin käydessä tuottaa sähköä akun latausta varten. Tällainen laturi on siis pieni generaattori, joka muuttaa moottorista saatavaa mekaanista energiaa sähköenergiaksi. Laturin toiminta perustuu induktioon, fysiikan ilmiöön jossa muuttuvassa magneettikentässä olevaan johtimeen muodostuu sähkömotorinen voima (SMV).


Sano vaan jos vielä jää jotain epäselvää.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
596
Voin tarvittaessa "vääntää rautalangasta" jos et vieläkään ymmärrä bensa käyttöisen moottorin toiminta periaatetta mutta annettaisko olla ettei mee v.ttuiluksi. (enempää)
Ja loppuun hymiö ettei kukaan pahoita mieltään: :)
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
jos et vieläkään ymmärrä bensa käyttöisen moottorin toiminta periaatetta
Kiitos luennosta ja ymmärrän toki bensakäyttöisen moottorin toimintaperiaatteen. Mutta akkuun viitatessa kun vastasit, että ei mikään bensakone käy ja toimi ilman sähköä, niin eikö siitä kuitenkin aika helposti lukija ymmärrä, että siihen sähköntuotantoon tarvittaisiin bensakoneessa aina sitä akkua. Ja edelleen sen akun ja laturinkin tuohon luentoosikin kuitenkin laitoit, vaikka ei ne ole mikään edellytys sen bensakoneen toiminnan kannalta. Ei nyt sen kummemmasta kuitenkaan ollut kyse.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
596
Selvä, jatketaan vänkäämistä...

helposti lukija ymmärrä, että siihen sähköntuotantoon tarvittaisiin bensakoneessa aina sitä akkua. Ja edelleen sen akun ja laturinkin tuohon luentoosikin kuitenkin laitoit, vaikka ei ne ole mikään edellytys sen bensakoneen toiminnan kannalta.
En kirjoittanut että akku tai laturi olisi bensakoneen toiminnan edellytys vaan SÄHKÖ.

Perus lukija (lue:autoilija) tietää että autossa on
moottori (bensa/diesel), renkaat ja akku.
Moottori liikuttaa autoa, renkaat pyörii ja akusta tulee sähköä.
Sana "laturi" on varmasti isommalle osasta lukijoista vieras koska siitä ei puhuta ennenkuin se lakkaa pelaamasta.

Oma veikkaukseni: jos kaikille autoilijoille esitettäisiin autoihin kuuluvia sanoja niin suurempi osa tietäisi sanan "akku" kuin "laturi".
Esimerkki elävästä elämästä: appiukko päivitteli autoni lisävaloista (kolme isoa) johtuvaa lisääntynyttä kulutusta. Johon Rouva ja anoppi vastaamaan: valothan toimii akulla eikä bensalla...

Ja edelleenkin: ilman SÄHKÖÄ ei bensa moottori voi toimia tulkoon se sitten akusta tai generaattorista, ole hyvä ja todista väitteeni vääräksi...
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 093
Mukavaa lukea noita tekstejä oikeasti. Uskoisin kyllä,että mustis tarkoitti sitä,että ilman akkua ei bensa-auto käy, mutta ilman akkua taas diesel jakajapumpulla käy kylläkin. Omakohtaisia kokemuksia on vanhasta dT 2,1 espasta joka lähti käymään vielä vanhalla akulla vaikka kengät oli jo lähes irti. Auto kävi aika pitkään ilman että kengät olisivat olleet kiinni. Dci konehan sammuili heti kun virta olisi loppu.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
En kirjoittanut että akku tai laturi olisi bensakoneen toiminnan edellytys vaan SÄHKÖ.
Ei tämän nyt ihan näin vaikeaksi pitänyt mennä, eikä me varmaan samalle sivulle päästäkään tässä asiassa, mutta kaipa tänne tätä "turhaakin" keskustelua joukkoon mahtuu. Eikä näistä sovi kenenkään loukkaantua tai itseensä ottaa.

Mutta yritän nyt kuitenkin vielä kerran selventää tuota omaa kommenttiani. Sinä kun tuon oman kommenttisi sähkön tarpeesta kirjoitit akkuun liittyneeseen kommenttiin, laajentaen sen niin, että mikään bensakone ei käy ja toimi ilman sähköä, niin itse ainoastaan tarkensin vastaustasi, että ilman sitä akkua (josta siis alunperin oli kysekin) toimii kuitenkin monikin bensamoottori. En oikein tiedä, että mikä sinut siinä kommentissa sai sitten luennoimaan polttomoottorin toimintaperiaatteesta ja liittämään siihen yhteyteen vielä sen akun ja laturinkin, jotka ei sinänsä polttomoottorin toimintaperiaatteeseen liity. Eri moottoreita (koska siis laajensit sen koskemaan kaikkia bensakoneita) tuntematon lukija voi siitä kommentistasi jäädä harhakäsitykseen, että se akku tarvitaan aina ja ehdottomasti, muuten ei bensakone toimi (koska siis kommentoit kuitenkin akkuun liittyneeseen kysymykseen, vaikka et sitä akkua maininnutkaan). Sen takia sitten itse tarkensin asiaa, että ei sitä asiayhteyteen liittynyttä akkua läheskään aina kuitenkaan bensakoneessa tarvita.

Kommenttini oli toki sinänsä irrelevantti, että se ei tähän ketjun Clioon varsinaisesti liittynyt, ainoastaan tarkennus, että ei ne kaikki bensamoottorit kuitenkaan sitä akkua kaipaa, vaikka sähköä kaipaakin.

Ja edelleenkin: ilman SÄHKÖÄ ei bensa moottori voi toimia tulkoon se sitten akusta tai generaattorista, ole hyvä ja todista väitteeni vääräksi...
No kun todistelun perään kyselet, niin jos nyt oikeasti saivartelemaan alkaisi, niin voisi todeta, että ei se bensiinimoottorikaan välttämättä niitä sytytystulppia tai sähköä niihin tarvi, eli voi toimia myös ilman sähköä ja olet tässä asiassa väärässä. Onhan noita korkeapuristeisia itsesyttymiseen perustuvia bensiinimoottoreita ihan autoteollisuudenkin toimesta kuitenkin toteutettu. En nyt sen enempää tässä todistele väitettäsi vääräksi, kun uskoisin että ne ketä asia mahdollisesti kiinnostaa, niin pienellä googlettamisella varmasti löytää itseäni paremman kompetenssin omaavien toimesta kirjoitettuja todisteita aiheesta. Ja se hymiökin vielä tähän loppuun.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Uskoisin kyllä,että mustis tarkoitti sitä,että ilman akkua ei bensa-auto käy
Varmaan toki tarkoittikin, ja tähän ketjuun ihan relevantti asiahan tuo akku on. Mutta samaan asiayhteyteen kun sisältyi akku ja sähkö, niin itse kommentoin ja tarkensin sitten yhdellä virkkeellä, että yleistettynähän se ei kuitenkaan todellakaan pidä paikkaansa, etteikö bensamoottori kävisi ilman akkua. Mutta se sai nyt sitten vähän laukalle tämän keskustelun. Itsellänikin sellaisia bensamoottoreita on aika monta, jotka ei ole akkua nähneetkäään. Ja sellaisia auton moottoreitakin ollut aika monta. Olkoonkin, että nykyautot kyllä kyykkää, jos sitä akkua ei ole pelissä mukana. No, Mustis varmaan toteaa taas, että hän puhui sähköstä, eikä akusta, mutta se konteksti siihen akkuun kuitenkin keskustelussa oli, joten ei ne toisiinsa liittymättömiltä asioilta siinä kohdassa vaikuttaneet.
 
Ylös Bottom