Clio 1.2 vm -2017. Puuilossa letkulämppäri 17mm letkuun. Mihin se asennetaan?

Cliomania

Jäsen
Viestejä
38
Kävin eilen Puuilossa ja siellä oli hyllyssä musta mötikkä, joka oli letkulämppäri. Siinä oli virtajohtokin valmiiksi kiinni. Mihinkähän letkuun se asennetaan. 17mm taisi
olla letkulle siinä paikat.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
511
Jos se on ilman pumppua niin jäähdyttimeltä moottorilohkoon tulevaan alavesiletkuun nuo yleensä asennetaan.
Pumpullisen voi kai laittaa sisätilanlämmityskennolle menevään letkuun, jolloin saa matkustamonkin lämmitettyä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
jäähdyttimeltä moottorilohkoon tulevaan alavesiletkuun nuo yleensä asennetaan
Onko jossain autossa oikeasti se alavesiletku noin pienellä letkulla? Yleensä ainakin tuplaten tuon verran. Olen tainnut johonkin ketjuun täällä aiemminkin kirjoitella, muta itsellä on yksisylinterisessä 450 cc mönkijässä sisähalkaisijaltaan 20 millin vesiletkut + letkulämmitin, ja nekin sellaista mehupilliä ovat, että jos niissä neli-, tai edes kolmisylinterisen lohkon jäähdytysneste vapaalla kierrolla tarpeeksi kiertää, niin ihmettelen. Puhumattakaan mistään 17 mm letkusta.

Eiköhän tuon kokoinen lämmitin ole tarkoitettu johonkin öljynlauhduttimen letkuun tai vastaavaan. Halkaisija voisi osua paljon paremmin kuin varsinaiseen alavesiletkuun.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
138
Jos se on tuo yllä mainitun linkin tuote, niin näyttää samalta kuin tämä. EAN koodia myöten. Mutta tuossa on tosiaan pumppu joten voinee asentaa myös ylävesiletkuun
 

Cliomania

Jäsen
Viestejä
38
Just sama tuote. Kyllä se minustakin sopii paremmin johonkin muualle, kuin alavesiletkuun. Toki, sinne alas ne lämmittimet yleensä asennetaan. Siksi kysynkin, kun olisi hyvä tietää, mihin laite olisi parasta kytkeä?. Tuon laitteen asennut on maailman helpoin lämppäriasennus, mutta jos siinä on jokin mallikohtainen kompastuskivi, niin olisi hyvä tietää...
 

Whee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
525
Pikkuhukka tuon jo linkkasikin, mutta jos ja kun sama laite on, niin eiköhän tuo lämpötilanrajoitin ole noihin jo määräysten mukaiseksi vaihdettu, kun myynissä kerran edelleen on.
Tuosta Tukesin linkistä poimittu;

''toimijaa ei ole velvoitettu keräämään tätä tuotetta pois jälleenmyyjiltä tai loppukäyttäjiltä''

Eli todennäköisesti ovat samaa vanhaa viallista varastoa jota myydään kunnes loppuvat.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 279
Eli todennäköisesti ovat samaa vanhaa viallista varastoa jota myydään kunnes loppuvat.
Toki sekin mahdollista, mutta tuskinpa kukaan vastuullinen jälleenmyyjä tietoisesti myy määräysten vastaista tuotetta. Toisaalta mietin, että noinkohan Puuilo edes ostaa tuotteitaan Kärkkäiseltä, vai onko tulleet muuta reittiä.
 

Jour de fete

Jäsen
Viestejä
434
Parhaimman hyödyn tuollaisesta kiertopumpullisesta saa sijoittamalla lämppärin letkuun jossa jäähdytysneste virtaa lämmityslaitteelta termostaattiin, silloin kierto toimii sekä lohkossa että lämmityslaitteen kennossa..
 

Cliomania

Jäsen
Viestejä
38
Katsoin Tukesin sivuilta ja siinä mainittiin ainakin tuosta verkkojohdosta. Se on kyllä vähän kepuli ratkaisu tuollaisena. Blokin kylkeen asennettava säteilylämmitin olis asennuksen kannalta hyvä ratkaisu, mutta ne on teholtaa huonoja. Tehot lienee niissä rajattu, jonnekin vajaaseen 300 wattiin. Joskus on kuulemma ollut sellaisia lätkiä, joissa oli magneetti ja ne kiinnitettiin auton öljypohjaan. Se olisi mun ratkaisu, jos sellaisen jostakin saisi. Kuplamiehillä olisi kuulemma ollut käytössä telakoita, joissa lämmittivät Volkkareitaan käyntikuntoon. Kupla peruutettiin kannon päälle, jossa oli rautapuoli pystyssä oleva silitysrauta.
 

lasseter

Jäsen
Viestejä
30
Onkohan tuota vielä hyllyssä jos Tukesilta löytyy tällainen: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=9061
Ja vaikka olisikin hyllyssä niin kannattaako silti asentaa.
Kannattaa, koska jos katsot miksi Tukes on tuon takaisinvetänyt, niin onpa lapsellinen syy. Ilmeisesti kyse on enemmänkin poliitikanteosta kuin todellisesta turvallisuusriskistä.

Ihan hyvä vehjes tuo on, pumpulla ja kaikki mitä nämä Defa-Calixit eivät ole. Calixiin sentään saa kiertovesipumpun erikseen rahalla. Defaan ei.

Toinen vaihtoehto on TT-Thermo. Kun laittaa tuollaisen 1500 Wattisen, niin motti lämpiää -20 C ajokuntoon. Pitää vaan laittaa joku rajoitin siihen, tuntikausiksi ei kestä jättää noin tehokkaalla moottorinlämmittimellä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

lasseter

Jäsen
Viestejä
30
Onko jossain autossa oikeasti se alavesiletku noin pienellä letkulla? Yleensä ainakin tuplaten tuon verran. Olen tainnut johonkin ketjuun täällä aiemminkin kirjoitella, muta itsellä on yksisylinterisessä 450 cc mönkijässä sisähalkaisijaltaan 20 millin vesiletkut + letkulämmitin, ja nekin sellaista mehupilliä ovat, että jos niissä neli-, tai edes kolmisylinterisen lohkon jäähdytysneste vapaalla kierrolla tarpeeksi kiertää, niin ihmettelen. Puhumattakaan mistään 17 mm letkusta.
Harvassa autossa tosiaan on, mutta nuo onkin suunnitellut joku koneinsinööri Khiinassa.

Väärinpäin mietitty koko asia.

Nuohan olisi pitänyt tehdä 24 millin letkulähdöillä, pienemmillä letkuilla käytetään sitten sovitteita eikä päinvastoin. Joku ei ole taas vaan osannut.... ei mitenkään harvinaista nyky-yhteiskunnassa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Cliomania

Jäsen
Viestejä
38
TT-Thermo saattaisi olla se laite, jonka autoon asentaisin. Öljypohjaan kiinnitettäviä lätkiä ei taida olla enää myynnissä?.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
993
Meinaatko tätä https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10131490 ?

Veikkaan että tuolla lämmittimellä auto käynnistyy ja käy huonommin kuin jos moottorin kylmäkäynnistäisi -20C:sta. Siihen on ehkä syynsä miksei esim Defalla tai Calixilla ole tuohon Clioon letkulämmitintä valikoimissaan.
Autossa pitää käyttää nimenomaan panssarikaapelia, jota tuo lämmitin ei täytä. Voi olla varma, että vakuutusyhtiö ei maksa korvauksia, jos auto palaa eli helpompi vaan asentaa se normi defan tai calixin pistoke.

Luulen tuossa olevan se, että moottorin lämpötila-anturi saa väärää tietoa.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
993
Tuosta Tukesin linkistä poimittu;

''toimijaa ei ole velvoitettu keräämään tätä tuotetta pois jälleenmyyjiltä tai loppukäyttäjiltä''

Eli todennäköisesti ovat samaa vanhaa viallista varastoa jota myydään kunnes loppuvat.
Jos jonkulla palaa auto, niin Puuilo maksaa mielusti korvaukset.
 
Ylös Bottom