Clio 1.2 öljyn määrä ja paisuntasäiliön neste

Viestejä
25
Tykkäyksiä
0
#1
Käytin Clion viime keväänä vuosihuollossa. Mittarissa oli 9500km. Vaihtoivat öljyt ja veloittivat 4,5 litrasta. Tikku on sentin yli maksimin, joten 0,5litraa on laitettu ylimääräistä. Paisuntasäiliöstä hävisi kesän aikana nestettä ja lisäsin säiliön minimistä maximiin. Säiliön Korkki oli pakoillaan, mutta löysällä ja sieltä kierteitten välistä oli näkynyt vähän vuotaneen. Kysyisinkin nyt, että mahtaako olla tapana, että huollossa laitetaan 0,5litraa ylim. öljyä ja onko muuta merkitystä, kun paisarin korkki jätetään kiristämättä? .
 
Viestejä
244
Tykkäyksiä
9
#2
Öljyä ei saisi laittaa liikaa, siitä on haittaa. Kampiakseli saattaa uida öljyssä ja öljy vaahtoutuu eikä voitele kunnolla. Lisäksi jostain luin että kampikammion paine nousee eikä sekään ole hyvä juttu.
Jos autossasi on liikaa öljyä niin joko menet korjaamolle sanomaan siitä tai sitten itse imet öljyn pois.
Kerran itse tehdessäni öljynvaihtoa laitoin liikaa öljyä mutta sain liiat öljyt imettyä ohuella letkulla ja isolla apteekista saatavalla injektioruiskulla mittatikun reiästä.
Paisuntasäiliön korkki pitää olla kokonaan kiinni kierrettynä ja tiiviinä. Jäähdytysjärjestelmässä pitää olla tietty paine koneen käydessä ja jos paine nousee liian suureksi jäähdytysjärjestelmässä niin ylimääräinen paine purkautuu paisuntasäiliön korkin kautta ulos. Korkki on tehty sellaiseksi että se pitää tietyn paineen järjestelmässä ja laskee liian kovan paineen ulos korkin keskiosasta. Siinä korkissa on käsittääkseni jousi.
 
Viestejä
38
Tykkäyksiä
0
#3
Käytin Clion viime keväänä vuosihuollossa. Mittarissa oli 9500km. Vaihtoivat öljyt ja veloittivat 4,5 litrasta. Tikku on sentin yli maksimin, joten 0,5litraa on laitettu ylimääräistä. Paisuntasäiliöstä hävisi kesän aikana nestettä ja lisäsin säiliön minimistä maximiin. Säiliön Korkki oli pakoillaan, mutta löysällä ja sieltä kierteitten välistä oli näkynyt vähän vuotaneen. Kysyisinkin nyt, että mahtaako olla tapana, että huollossa laitetaan 0,5litraa ylim. öljyä ja onko muuta merkitystä, kun paisarin korkki jätetään kiristämättä? .
Kyllä siellä huollossa on joku oppipoika tehnyt homman kysymättä ammattiasentajalta, miten työ tehdään. Moottoriöljyn ylitäyttöä ei saa tehdä. Huoltokirjassakin tuo mainitaan. Siksi mittatikussa on öljymäärän minimi ja maksimi merkit. Öljyn taso saa olla korkeintaan maksimimerkissä.
 
Viestejä
25
Tykkäyksiä
0
#4
En taida lähteä ylim. öljyä poistamaan, kun autolla on sen jälkeen ajettukin n. 7000km. Ajattelin vain, että ei 0,5l ylim. öljyä pitäisi haitata mitään? Sama sen paisarin korkin kanssa, kun nestettä lienee sen vuoksi hävinnyt, mutta täytin säiliön minimistä maximiin. Halusin vain tietää, että onkohan näihin tapana laittaa ylim öljyä huolloissa jne.
 

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 180
Tykkäyksiä
10
#5
En malta olla kommentoimatta,että "oma apu paras apu" Sama vaihtaa öljyt itsekin,kun kerran "ammattimiesten" jäljiltä pitää kuitenkin kaikki tarkistaa...:p:p
 
Ylös Bottom