Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

karu

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#1
Hei

Minua kiinnostaa renaultin Cxj moottorien erot. Toisin sanoen mitkä osat valita turbomoottorin rakentamiseen?
Onko vaparin lohko sama kuin turbossa, entäs kampiakseli? Mitä kantta B-ryhmäläsissä käytettiin?
Löytyykö aiheesta kirjallisuutta tai kuvitusta?

Moottoritehoa pitäisi saada 190 kw 98 oltaanisella pumppubensalla.
 
Viestejä
53
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

jos koneen lähtee rakentamaan alusta asti niin eikös olis järkevämpää tehdä ympäristö teko ja suunitella kone re85 , sais enemmän puristuksia ja kakkua koneeseen ilman nakutusta?
 

karu

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Ei polttoaineella juuri muuta väliä olekaan kuin saatavuus. Tankkeihin mahtuu kerralla noin 35 litraa menovettä ja Suomi on pitkä maa. Taajamassa pyöriminen on perseestä.

Tietäisikö joku jonkun joka voisi näiden moottorien virittämisestä jotain tietää?
 
Viestejä
53
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

En nyt itse tuota moottori sarjaa tunne äkkiä Googlella katellessa tuo olisi 1.4 litranen kone vanhalla tekniikalla jos meinaat siitä saada 190kw nii eipä sellaselle koneella ajella suomea ympäri ei varmasti tule kestämään jatkuvaa ajoa. Itsellä kokemusta moottorien rakentelusta ja nyt tuntuu attä aloittajalla ei ole pienintäkään käryä moottorien virittämisestä
Uskoisin että B ryhmäläisisisä käytetyt osat oli täysin eri kuin siviili versioissa
karkeasti tuo kw tai hevosvoimat on vääntö x kierrokset joten jos kone on 1,4l rivi 4 niin tuollaisia tehoja ulos haluttaessa ahtopaineet pitää olla lähes järjettömät käyttöautossa , jotenkin ois sellanen perstuntuma että koneen pitäs pystyä kiekumaan 10k-14k rpm tuon tehon saavuttamiseksi. ei mahdoton tehtävä jos on rahaa käytettävissä rajattomasti kai ne joskus niistä 1,5litrasista formulan koneista hätyytteli 1500hp rajoja , ei vaan taida tuollaiseen moottoriin löytyä mistään kaupasta osia jotka kestäisi vaan pitäisi teetättää osat ja vielä tietää mitä halua.
 
Viestejä
30
Tykkäyksiä
1
#5
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Tervehdys
Keskutelun avaajalle, voit ottaa yhteyttä minuun niin kerron mitä tarvitset. Itsellä on täällä pohjanmaalla on kyseinen moottori käytössä dynotettuna takapyöriltä 244hv ja 313nm väännöllä (päperit löytyy) ja auto on katsastettu kyseiselle tekniikalle. Tällä autolla kyllä pystyy ajamaan ympäri suomea ilman ongelmia, kesässä tulee noin 10tkm. Auto on Turussa lauantaina näyttelyssä jos jotain kiinnostaa ja muuten ajetaan perille ei trailerilla(valkoinen R8S) puh. nolla viis nolla 3344390
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#7
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

jukkak7 sanoi:
Itsellä on täällä pohjanmaalla on kyseinen moottori käytössä dynotettuna takapyöriltä 244hv ja 313nm väännöllä (päperit löytyy) ja auto on katsastettu kyseiselle tekniikalle.
Minkä auton papereista tuo kyseinen motti löytyy?
Edit. Jaa, eipä mittään. Joskus auttaisi, kun lukisi huolellisemmin...
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
773
Tykkäyksiä
6
#9
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

jukkak7 sanoi:
Kyllä moottori on 1,4L tönärikone paineistetulla kaasarilla sama joka löytyy rellu 5gtt:stä
Lienee tuosta laitteesta kyse?
https://kaasujalka.fi/2017/10/13/takamoottorinen-renault-8s-turbo-72/
 
Viestejä
30
Tykkäyksiä
1
#10
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Kyllä toi auto kyseessä, pienin muutoksin mm. säädettävä alusta , 5-vaihteinen laatikko vahvemmilla ristikoilla ja Garretin hybridi kuulalaakeriahdin.
 

karu

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta ja auliista neuvontatarjouksesta jukkak7.
Otin numeron talteen ja laitan viestiä tulemaan.

Tähän kevyt mainos (en saa rahaa tältä taholta vaan päin vastoin, lipusta maksan).
Historic Grand Race Ahvenistolla 18-19.8! :eek:
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#12
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millainen vetoalue on jukkak7:n R8:ssa. Pitkän aikaa olen haaveillut että rakentaisi tuon ko. moottorin ympäriltä jotain vihaista ja klassista, mutta jokos nykyahtimilla saadaan noita mainitsemiasi tehoja ilman että kaasu on ihan on/off?

Epäilijöille kerrottakoon että vaikka kyseessä on pienen iskutilavuuden moottori, niin tuon koneen lohko on asiantuntijapiireissä tituleerattu erääksi historian vahvimmista vakioauton lohkoista.

Tietäjiltä kysyttäköön vielä, että eikös tuohon koneeseen tehty myös custom kansi jotain jenkkien ratasarjaa varten? Muistelen että olisi ollut 16V DOHC ja sellainen välijäähdytyssysteemi missä oli sekä ilmalla että vedellä viilennettävät coolerit peräkkäin. Vanhassa lehtiartikkelissa oli juttua, en vaan muista enää yksityiskohtia kunnolla. Samalla lohkolla se kuitenkin tehtiin jos en ihan täysin unohda. Tehot taisi olla kohdallaan.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 607
Tykkäyksiä
2
#14
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

TurboJ sanoi:
Tietäjiltä kysyttäköön vielä, että eikös tuohon koneeseen tehty myös custom kansi jotain jenkkien ratasarjaa varten? Muistelen että olisi ollut 16V DOHC ja sellainen välijäähdytyssysteemi missä oli sekä ilmalla että vedellä viilennettävät coolerit peräkkäin.
Näyttänee viitosen B ryhmäläisessä olevan myös erilainen kansi kuten tästä kunnostusprojektista näkee https://youtu.be/ZwD2qTn5vNo?t=157
B ryhmäläisen koneessa venttiilit ovat vastakkain v kulmassa kun tavallisessa koneessa ne ovat samassa linjassa rinakkain..
Taitanee olla tuo B ryhmäläisen kansi suht harvinainen?
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

hhelminen sanoi:
TurboJ sanoi:
Tietäjiltä kysyttäköön vielä, että eikös tuohon koneeseen tehty myös custom kansi jotain jenkkien ratasarjaa varten? Muistelen että olisi ollut 16V DOHC ja sellainen välijäähdytyssysteemi missä oli sekä ilmalla että vedellä viilennettävät coolerit peräkkäin.
Näyttänee viitosen B ryhmäläisessä olevan myös erilainen kansi kuten tästä kunnostusprojektista näkee https://youtu.be/ZwD2qTn5vNo?t=157
B ryhmäläisen koneessa venttiilit ovat vastakkain v kulmassa kun tavallisessa koneessa ne ovat samassa linjassa rinakkain..
Taitanee olla tuo B ryhmäläisen kansi suht harvinainen?
R5 Alpinessahan oli crossflow kansi; jostain muistan lukeneeni että R5 Alpinen / Alpine Turbon kansi olisi ollut B-ryhmäläisessä pohjana. Onko sitten niin että Super 5 GTT:n kansi tehtiin "yhden kyljen" hengityksellä tilanpuutteen vuoksi... Olihan kyseessä kuitenkin uudempi konstruktio kuin nuo Alpine/Gordini -mallit tai tuo keskimoottori-viitonen, siksi erikoinen kannen kehityssuunta.
 

Speedjp

Laguna GT 2 Phase 2 -2006 Twingo UCB 1.2i -1996
Viestejä
134
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Itsellänikin pyörii mielessä ajatuksia, päivittää twingon C3G moottori! Helpoin olisi lienee vaihtaa C3J? Mitähän eroavaisuuksia ko. Moottoreilla on muuta kuin iskutilavuus?
Käykö esim alkuperäinen loota- JB3 C3J:n rinnalle?
Ja jos näin olisi, että pienillä muutoksilla se moottori sinne
Menee, nii kovissa mietteissä olisi myös ko. Motti ahdistaa!
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Speedjp sanoi:
Itsellänikin pyörii mielessä ajatuksia, päivittää twingon C3G moottori! Helpoin olisi lienee vaihtaa C3J? Mitähän eroavaisuuksia ko. Moottoreilla on muuta kuin iskutilavuus?
Käykö esim alkuperäinen loota- JB3 C3J:n rinnalle?
Ja jos näin olisi, että pienillä muutoksilla se moottori sinne
Menee, nii kovissa mietteissä olisi myös ko. Motti ahdistaa!
Tämä ei nyt vastaa ihan suoraan kysymykseesi vaan sivuaa sitä, mutta paljonko potkua siihen Twingoon pitäisi saada? Nimittäin tuon ykkös-Twingon lohkoon perustuu myöhäisempi D4Ft-moottori, jossa olisi turbo ja siihen sopiva moottorinohjaus jo valmiina. Pelkällä softalla saa siitä irti 125-130 hv ja 180-200 Nm. Jos asia on niinkuin infosivustoilla annetaan ymmärtää, niin tuo moottori saattaisi olla aika lähellä bolt-on ratkaisua. Asia pitäisi toki varmistaa mutta ajattelin mainita että sama peruslohko kyseessä. Sitä en tiedä riittääkö Twingossa tila tuolle 16V kannelle; tämä yksityiskohta lienee se suurin haaste.
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Sitä Cleon-fonte 16V kisamottia en löytänyt mistään, mutta muistikuva asiasta on... Tässä kuitenkin ihan mielenkiintoinen varhainen viritetty OHV-kone. Katech ajatti tätä konetta R5 keskimoottoriautossa USAssa, tosin mikä kilpasarja kyseessä, sitä en tiedä. Ei mikään ihmeellinen litrateho, mutta 1100-kuutioiseksi tuo on varmaan kohtuullisen kilpailukykyinen ollut 80-luvun alussa. Jokin sääntöjen määräämä turbokerroin on ilmeisesti ollut pelissä koska iskutilavuus on haluttu jättää noinkin pieneksi.




Tuo välijäähdytyssysteemi on suoraan Rellun F1-moottorista, jossa niitä oli yksi kummallekin sylinterikannelle (vee kuutonen). Eli F1-koneessa oli tavallaan neljä välijäähyä... Eräässä vanhassa artikkelissa mainittiin, että sama cooleri olisi ollut käytössä myös tehtaan rakentamissa R5 Turbo -ralliautoissa. Tuosta voi katsella vaikka pakosarjan mallia jos haluaa tehokkaan Cleonin rakentaa ;) Ei ole nimittäin hassummin suunniteltu pakopuoli tuossa.
 

Speedjp

Laguna GT 2 Phase 2 -2006 Twingo UCB 1.2i -1996
Viestejä
134
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

TurboJ sanoi:
Speedjp sanoi:
Itsellänikin pyörii mielessä ajatuksia, päivittää twingon C3G moottori! Helpoin olisi lienee vaihtaa C3J? Mitähän eroavaisuuksia ko. Moottoreilla on muuta kuin iskutilavuus?
Käykö esim alkuperäinen loota- JB3 C3J:n rinnalle?
Ja jos näin olisi, että pienillä muutoksilla se moottori sinne
Menee, nii kovissa mietteissä olisi myös ko. Motti ahdistaa!
Tämä ei nyt vastaa ihan suoraan kysymykseesi vaan sivuaa sitä, mutta paljonko potkua siihen Twingoon pitäisi saada? Nimittäin tuon ykkös-Twingon lohkoon perustuu myöhäisempi D4Ft-moottori, jossa olisi turbo ja siihen sopiva moottorinohjaus jo valmiina. Pelkällä softalla saa siitä irti 125-130 hv ja 180-200 Nm. Jos asia on niinkuin infosivustoilla annetaan ymmärtää, niin tuo moottori saattaisi olla aika lähellä bolt-on ratkaisua. Asia pitäisi toki varmistaa mutta ajattelin mainita että sama peruslohko kyseessä. Sitä en tiedä riittääkö Twingossa tila tuolle 16V kannelle; tämä yksityiskohta lienee se suurin haaste.
No! Ajatus olisi päästä "helpolla" ilman muita suurempia osien vaihtoja! Tuo D4Ft on käynyt kanssa mielessä, mutta teetättää liikaa työtä esin ABS:ien kanssa Yms... C3J Olisi samalla 2d. isompi tilavuudeltaan! Tehopuolihan täytyisi rajata siihen 90 Hevosen kohdalle koska mallisarjan Phase1 tehokkain taitaa olla 75hp? Koska tehohan ei saa nousta yli 20%. Moottorinohjaukseen tulisi MS ja 1-piste ruisku vaihtuisi DIY 4-pisteeksi jonkun pienen mandariinin kera! Moottorin jos vain jostain löytäisi?! Vanhat R5, Cliot ja R19! Moottoriin vaihtaisin samalla kaikki hilkkeet..
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: Cleon-Fonte turbomoottorin tekniikka

Speedjp sanoi:
No! Ajatus olisi päästä "helpolla" ilman muita suurempia osien vaihtoja! Tuo D4Ft on käynyt kanssa mielessä, mutta teetättää liikaa työtä esin ABS:ien kanssa Yms... C3J Olisi samalla 2d. isompi tilavuudeltaan! Tehopuolihan täytyisi rajata siihen 90 Hevosen kohdalle koska mallisarjan Phase1 tehokkain taitaa olla 75hp? Koska tehohan ei saa nousta yli 20%. Moottorinohjaukseen tulisi MS ja 1-piste ruisku vaihtuisi DIY 4-pisteeksi jonkun pienen mandariinin kera! Moottorin jos vain jostain löytäisi?! Vanhat R5, Cliot ja R19! Moottoriin vaihtaisin samalla kaikki hilkkeet..
Jos meinaat 90 hp kohdille tehon oikeasti rajata niin en sinuna välttämättä lähtisi vaihtamaan moottoria ollenkaan / edes vaihtamaan sisuskaluja. Mikäs sulla on vakio puristussuhde? Nykyaikaisilla ahtimilla on niin hyvä hyötysuhde että maailmalla tehdään paljon kevyitä turbotuksia ihan vakiomoottoreille. Jos vaan on välijäähdytys ja pakopuoli kunnossa, niin ohjelmoitavalla monipisteruiskulla ja sytkällä saadaan nakutus pysymään kurissa aika pitkällekin. Avainsana on ahtimen oikea mitoitus, eli täytyy olla riittävän hyvin virtaava malli, ei se kaikkein pienin mahdollinen. Jos mietit että se turbo sitten herää liian myöhään niin sitä asiaa kompensoi hyvin paljon vakiona pysyvä puristussuhde ja kunnollinen ruiskun ja sytkän ohjaus. Eli teho ja vääntö paranevat jo off-boost alueella jolloin voimaa on käytössä vaikka turbo potkaiseekin ehkä sen 500 rpm myöhempänä. Ja tällaisella filosofialla tehty kone vetää ylös asti eli saat helposti sporttisemman tuntuisen auton vs. tilanne jossa käytetään mahdollisimman pientä ahdinta, jossa ei hönkä enää riitäkään yläpäässä.

Jos taas meinaat tehdä niinkuin monet muut tekevät, että se 90 hv on enemmänkin nimellisteho, niin silloin yleensä kannattaa puristussuhteen madaltamisen yhteydessä käyttää myös vahvempia mäntiä, koska kuormat kasvavat sellaisessa suhteessa että pelkästään nakutusherkkyyden vähentäminen ei ole kannattavaa, vaan myös se että moottori kestää samalla muitakin kuormia. Etenkin kun pikkukone tulee tällaisessa esimerkissä tuottamaan voimansa nimenomaan ahtamisella, siis verraten kovilla ahtopainella. Mutta jos turbotat 1.4 -moottorin ja sulla on Megasquirt käytössä niin joudut kyllä kikkailemaan että saat aikaiseksi 90 hv dynolapun katsastusta varten. Käy nimittäin helposti niin, ettet saa pelkkiä ahtopaineita laskemalla tehoa pysymään noin alhaalla vaikka mitä teet. Edes sytkää säätämällä ei välttämättä onnistu jos moottori on oikein rakennettu, vaan voit tarvita kuristinta, joka taas ei ole kestävä ratkaisu katuajoon (ahtimen laakerit hajoavat nopeasti).

Jos olisi oma projekti kyseessä, niin selvittäisin ensin kävisikö 16V-kansi kenties tuon nykyisen lohkon päälle ja millainen puristussuhde sillä tulisi. Sopivalla yhdistelmällä saisi vakioalakerran kanssa rakennettua hyvin vetävän matalapaineturbon, jossa kaikki rasitusvoimat jäisivät alhaiselle tasolle, ts. moottorista saisi tehtyä luotettavan varsin helpolla. Kannen vaihdon tuoma virtaavuuden kasvu mahdollistaisi reilut lisätehot hyvin pienillä ahdoilla. Sen dynolapun kanssa joutuu sittenkin askartelemaan mutta niinhän se monesti menee. Clio II:ssa on annettujen tietojen mukaan tuolle lohkolle perustuen tehty 16V kone; siinä voisi päästä käyttämään esim. vakiomallista imusarjaa ja bensatukkiakin samalla. Vaan en tosiaan tiedä mahtuuko se 16V sinne... Ja mäntien muoto ja niiden helmojen korkeus pitäisi myös tarkistaa suhteessa vakioon 16V koneeseen.
 
Ylös Bottom