Citroen Xantia 2.0 16v jäähdyttimen puhallin ongelma

Jonitsi

Jäsen
Viestejä
295
Sitruunapatongin ylläpito ei vahvista tunnusten luontia, niin kysytään nyt täällä apuja.
Eli kyseisessä autossa flekti ei lähde ollenkaan päälle automattisesti kun lämmöt nousevat.

Puhallinmoottori ja rele on todettu toimiviksi. Puhallinmoottoria ohjaava anturi on 2 johtoinen on-off anturi. Ei mittaava.
Anturille tulee vain 5V vaikka anturiin on leimattu 12V. Pitäisi siis tulla tuo 12V? anturin tilalle laitettiin hyppylanka, mutta silti flekti ei lähde pyörimään.
Mistä siis nyt hakea vikaa?
 

Jonitsi

Jäsen
Viestejä
295
Eli rele ei saa anturilta ilmeisesti riittävää jännitettä. Mielestäni kaikki flektipiirin johdot piipattiin yleismittarilla ja ei löytynyt katkoksia.
Eikös tuo anturi toimi niin, että sille pitäisi tulla 12V kokoajan. Kun anturi saavuttaa halutun lämpötilan (93c) nappasee se piirin kiinni ja sähkö pääsee ohjaamaan relettä?
Unohdin mainita että auto -94 ja ei ilmastointia.

Autovaraosaliikkeessä kerrottiin, että kyseistä autoa tällä moottorilla on tuotu suomeen vain 14-15kpl 1990-luvulla. Eli harvinainen laitos.
Tän flektivian kun sais kuntoon ja sit pitää koittaa paikkailla hydraulinestevuotoja. Niitä on muutama.
 

otto

Jäsen
Viestejä
474
vanhemmissa tulee suoraan virta anturille, josta se jatkaa moottorin kautta maihin, voihan siellä olla relekkin välissä, mutta yleensä ei. jos on jäänyt kesäkuumalla plekti päälle ajon jälkeen niin silloin on suora kytkös akulta.
 
Ylös Bottom