Captur E-TECH Plug-in hybrid

teme565

Jäsen
Viestejä
125
Akun kestoon ja kulutuksiin vaikuttaa niin moni muuttuja että ainoa miten saat auton sopivuuden omiin ajosuoritteisiin selvitettyä on ottaa auto pitkään koeajoon ja ajaa niitä omia ajoja.

Oma Captur plugari tällä hetkellä 59 km/suunta työmatkoja kehätietä ja motaria E-Nav päällä niin bensa 2,6l/100km ja sähkö 16,0 kWh. Alla 215/65R17 Conti IC2 nastat. Lähtö aina täydellä akulla.
Kulutuksista ihan mielellään kuulee lisää. Kauanko akku kestää? Miten käyttää sähköä tuolla matkalla? Vetääkö akun tyhjäksi vaikka ajaisi My Sensellä?

Millainen tuo plugari muuten on? Liikenteen mukana ilmeisesti pysyy ihan hyvin. 0-100 kiihdytyshän tuossa on TCe 155:seen verrattuna hidas ja sillä nyt ei väliä olekaan, kun tuollaista harvoin tarvitaan, mutta ohituskiihtyvyys on tuossakin ilmeisesti ihan kohdallaan, ainakin valmistajan ilmoittaman 80-120 -kiihdytyksessä?

Itsellä TCe155 vie lämpimään vuodenaikaan samankaltaisessa työajossa 5,2-5,5 l/100km tankkaamalla mitattuna. Ainakin bensamalleissa ajotietokone näyttää 2 dl liian pientä kulutuslukemaa.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
844
Muutaman päivän ollut nyt Megane vastaavalla voimalinjalla ajossa. Akulla pääsee n. 40-60 km tosiaan riippuen ihan siitä millaista ajoa ajaa. YouTubessa joku jamppa oli päässyt Meganen plugarilla satasen vauhdeilla maanteillä n. 40 km. Kaupunkiajossa sitten tietysti enemmän kun jarrutuksista tai hidastuksissa saadaan energiaa talteen. Hesarin toimittaja oli päässyt akullisella seka-ajossa 50 km ja tyhjällä akulla kulutus oli hänellä ollut 5,5 l/100km. Meillä on nyt kulutus 2,7 l ja 14,6 kWh per 100 km ja siinä on yksi maantiesiirtymä mukana ja kerran tuli myös polttoaineella ladattua akkua kun piti sitäkin kokeilla. Taloudellisessa mielessä akun lataamisessa polttomoottorilla ei tietenkään ole mitään tolkkua mutta hyvä, että sekin mahdollisuus on. Kaupunkiajot olisi tarkoitus ajaa lähes kokonaan sähköllä kun kotona saa auton aina lataukseen. Eli tarkoitus on ajaa autoa kaupungissa Pure-tilassa eli ns. sähkömoodissa. En ole vielä kokeillut tai perehtynyt, että miten auto akkua säästelee My Sense-tilassa. Paljon tässä on vielä opeteltavaa. Auto lataa akkuja, vaikka painaisi rullatessa kevyesti kaasupoljinta, joten täytyy vielä opetella, miten autoa ajetaan taloudellisimmalla tavalla.

Liikenteen mukana pysyy todellakin hyvin. Mikään urheiluauto tämä ei tietenkään ole mutta tuntuu kyllä suoritusarvojaan ripeämmältä. Kun tiedot näistä Renun plugareista tulivat, niin omakin arvioni oli, että liian pieni akku ja liian vähän tehoa. Mutta kannatti todella käydä koeajolla! F1-tekniikka tai ei, niin kyllä tämä systeemi todella toimii. Mukavuus on tässä autossa vallitsevana niin jousituksen kuin tuon voimalinjankin osalta. Mutta kyllä tämä sen 80 km/h -> 120 km/h kelaa myös ihan ripeästi. Nämä kommentit tosiaan Meganen farkusta. Voimalinja taitaa olla täysin sama kuin Capturissa.
 

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
50
Hei, olen aikeissa hankkia Captur E-Techin ja
- mietiskelen tuota moottorin lisälämmittimen tarpeellisuutta, oletteko hankkineet sellaisen ?
- oletteko hankkineet kotilatausasemaa ja jos olette niin millaisen, kokemuksia suosituksia latausasemasta ?
Vuosi sitten en olisi edes ajatellut tätä vaihtoehtoa, mutta niin ne ajatukset muuttuvat.
- Työmatkaa noin 50 km/suunta mistä moottoritietä noin 40 km. Lataaminen onnistuu toistaiseksi vain kotona.
- Onkohan missään mielessä kannattava hankinta ?
 

teme565

Jäsen
Viestejä
125
Hei, olen aikeissa hankkia Captur E-Techin ja
- mietiskelen tuota moottorin lisälämmittimen tarpeellisuutta, oletteko hankkineet sellaisen ?
- oletteko hankkineet kotilatausasemaa ja jos olette niin millaisen, kokemuksia suosituksia latausasemasta ?
Vuosi sitten en olisi edes ajatellut tätä vaihtoehtoa, mutta niin ne ajatukset muuttuvat.
- Työmatkaa noin 50 km/suunta mistä moottoritietä noin 40 km. Lataaminen onnistuu toistaiseksi vain kotona.
- Onkohan missään mielessä kannattava hankinta ?
Tuolla ajoprofiililla en itse ostaisi, ellei hyvään hintaan saa vaikka esittelyautoa tai vähän käytettyä. Hyvä nyrkkisääntö on, että plugari vie bensaa puolet vastaavasta bensamallista. Tuolla sinun ajoprofiilillasi tuskin pääsee tuohonkaan, moottoritie on plugarille myrkkyä. Itsellä TCe 155 kuluttaa yksin ajaessa lämpimään vuodenaikaan 5,6 l/100km ja viime talvena meni muistaakseni 6,2 l/100km. Noilla tiedoilla ja omilla vuotuisilla ajomäärilläsi pystyt laskemaan plugarin takaisinmaksuajan.
 

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
50
Nyt kävi sitten niin, että samanlainen Captur kuin pellehermannin kuvassa keskustelun alussa on muuttaa meille ensiviikolla. Kokemuksia ja apuja tulen varmastikin taas kyselemään tämän foorumin kautta. Nyt tarvitsisin heti apua/vinkkiä kotilatausaseman valintaan. Millainen/mikä olisi hyvä hankinta ?
Autokatoksen kulmalta löytyy 3x35A sulakkeet.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
536
Tuolla ajoprofiililla en itse ostaisi, ellei hyvään hintaan saa vaikka esittelyautoa tai vähän käytettyä. Hyvä nyrkkisääntö on, että plugari vie bensaa puolet vastaavasta bensamallista. Tuolla sinun ajoprofiilillasi tuskin pääsee tuohonkaan, moottoritie on plugarille myrkkyä. Itsellä TCe 155 kuluttaa yksin ajaessa lämpimään vuodenaikaan 5,6 l/100km ja viime talvena meni muistaakseni 6,2 l/100km. Noilla tiedoilla ja omilla vuotuisilla ajomäärilläsi pystyt laskemaan plugarin takaisinmaksuajan.
Samaa mieltä. Hybridi-Captur pitäisi saada todella edullisesti, että olisi jotain järkeä. Uusissa autoissa on plugari-Capturissa 3000 euroa hintaeroa vastaavaan täysbensamoottoriseen ja sillä rahalla saa vielä toistaiseksi melkein 1700 litraa bensaa, jolla huitelee alle 6 litran kulutuksella n. 28 thkm. Eli se pitää ensin ajaa pois ennenkuin alkaa säästämään. Se on monelle jo reilusti yli vuoden ajokilometrit.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 180
Samaa mieltä. Hybridi-Captur pitäisi saada todella edullisesti, että olisi jotain järkeä. Uusissa autoissa on plugari-Capturissa 3000 euroa hintaeroa vastaavaan täysbensamoottoriseen ja sillä rahalla saa vielä toistaiseksi melkein 1700 litraa bensaa, jolla huitelee alle 6 litran kulutuksella n. 28 thkm. Eli se pitää ensin ajaa pois ennenkuin alkaa säästämään. Se on monelle jo reilusti yli vuoden ajokilometrit.
No tuo pitää siltä osin paikkansa jos aikoo auton pitää loppuun asti koska onhan käytettynä plugarin jälleenmyyntiarvo takuulla isompi.
Voi jopa olla että saa tuon 3000€ kokonaisuudessaa autoa vaihdettaessa takaisin..
 

JakeS

Jäsen
Viestejä
26
Lisäksi hybridin voimalinja on selkeästi paremmin toimiva kuin bensamallin.
Jo pelkästään tämä riittäisi minulle syyksi valita hybrid.
 

jani1977

Jäsen
Viestejä
115
Käytetyn plugarin jälleenmyynti arvo riippuu akun kunnosta, jossain vaiheessa se maksaa sen 10-15 tuhatta. Muijan veli etsiskeli jokunen vuosi takasin volvon dieselhybridiä, 5 vuotta vanhan auton (ajettu 130tkm) hinta oli noin 20 tuhatta. Lähtöhinta uutena 54000.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
844
Minä en asennuttanut ainakaan vielä moottorinlämmitintä Meganen hybridiin. Jos mieli muuttuu, niin sellaisen saa toki jälkiasennettua milloin tahansa. Viimasuojat ajattelin laittaa jossain kohtaa.

Latausasemaksi meille tuli osittain sähkömiehenkin suosittelusta Satmaticin lataus- ja lämmitysasema 8MMO466S ja sille pariksi Deltacon parin sadan laturi. Näillä pystyy lataamaan sen 3,6 kW, mitä auto pystyy vastaanottamaan. Halusin sellaisen latausaseman, missä on normaali pistorasia, johon saa painepesurin ym. kiinni ja halutessaan sitten sen moottorinlämmittimenkaapelinkin. Miinuksena tässä kombossa on tietysti se, että tässä latausasemassa ei ole Type 2 -liitintä ja latausteho on maltillinen jos haluaa joskus täyssähköautoa ladata. Asennus oli helppoa kun latausaseman sai samaan tolppaan, samaan kaapeliin ja samaan kiinnikkeeseen, jossa oli aiemmin saman valmistajan lämmitysrasia.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
536
onhan käytettynä plugarin jälleenmyyntiarvo takuulla isompi.
Voi jopa olla että saa tuon 3000€ kokonaisuudessaa autoa vaihdettaessa takaisin..
Uudet hybridiautot ovat tällä hetkellä jonkinlainen trendi-ilmiö, mutta onko hybriditekniikka vielä absoluuttisesti tae paremmasta arvon säilymisestä tavalliseen polttomoottoritekniikkaan nähden?? Ainakin kyseisessä perin monimutkaisessa tekniikassa on enemmän kysymysmerkkejä perinteiseen tekniikkaan nähden, vaikka mm. akustoille luvataankin melko pitkiä takuita. En tiedä mikä on totuus, mutta näppituntumalla uskoisin, että epäluuloja käytettyyn hybriditekniikkaan löytyy ja se voi näkyä autojen haluttavuudessa käytettynä. Toisaalta samat haluttavuusongelmat voivat olla edessä myös täyspolttomoottoriautoilla nykyisen energiapolitiikan hampaissa....
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
99
Miinuksena tässä kombossa on tietysti se, että tässä latausasemassa ei ole Type 2 -liitintä ja latausteho on maltillinen jos haluaa joskus täyssähköautoa ladata. Asennus oli helppoa kun latausaseman sai samaan tolan, samaan kaapeliin ja samaan kiinnikkeeseen, jossa oli aiemmin saman valmistajan lämmitysrasia.
Ei se pelkällä patterilla kulkeva auto tarvitse yleensä yön yli latauksessa yhtään tehokkaampaa laturia kuin hybridikään. Riittää, että päivän aikana tapahtunut kulutus korvataan. Tavallisesti päivittäinen ajo on muutama kymmenen kilometriä eli ehkä 10 kWh, jonka saa 3,7 kW laturilla 3ssa tunnissa korvatuksi.


Sitten kun patteri joskus menee tyhjäksi ja huomenna pitää taas ajaa patterillinen, on tehokkaampi laturi hyödyllinen, mutta noin ei yleensä ole asia.
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
137
Mielenkiinnosta kävin katsomassa Renault Megane E-TECH Plug In Hybridin käyttöopasta.

Siellä oli renkaanvaihdosta seuraavasti:

Tärkeitä suosituksia:
"Renkaan vaihtaminen
Turvallisuussyistä vain merkkihuolto saa nostaa auton ylös."

Aika mielenkiintoinen lause, voiko tosiaan olla että vain merkkihuolto saa nostaa autoa? Ja kuinka moni edes lukee auton käyttöopasta?
 
Viimeksi muokattu:

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
844
Mielenkiinnosta kävin katsomassa Renault Megane E-TECH Plug In Hybridin käyttöopasta.

Siellä oli renkaanvaihdosta seuraavasti:

Tärkeitä suosituksia:
"Renkaan vaihtaminen
Turvallisuussyistä vain merkkihuolto saa nostaa auton ylös."

Aika mielenkiintoinen lause, voiko tosiaan olla että vain merkkihuolto saa nostaa autoa? Ja kuinka moni edes lukee auton käyttöopasta?
Ihan samaa ihmettelin minäkin. Vaihdoin kyllä ihan itse talvirenkaat kuten minulla on ollut tapana. Se auton pohjahan on kyllä levytetty muovilevyillä melkein auton kynnyksiin asti eli pitää vähän katsoa, mistä autoa tunkilla nostaa. Mutta ihan selkeät nostopaikat siellä auton pohjassa kyllä on. Ihan heppoisella tunkilla en myöskään lähtisi nostamaan autoa. Sen verran painoa tässäkin autossa jo on.
 

Juntunen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
850
Mielenkiinnosta kävin katsomassa Renault Megane E-TECH Plug In Hybridin käyttöopasta.

Siellä oli renkaanvaihdosta seuraavasti:

Tärkeitä suosituksia:
"Renkaan vaihtaminen
Turvallisuussyistä vain merkkihuolto saa nostaa auton ylös."

Aika mielenkiintoinen lause, voiko tosiaan olla että vain merkkihuolto saa nostaa autoa? Ja kuinka moni edes lukee auton käyttöopasta?
Ehkä se on valmistajan vastuuvapauslauseke varmuuden vuoksi ettei kukaan tule vaatimaan korvauksia jos ei ollut tiedossa miten autoa voi nostaa. Tuohan sulkee jopa rengasfirmat pois sallittujen nostajien listalta, joten ei tuohon nyt kovin vakavasti voi suhtauta oikeasti.
Näissä käyttöoppaissa voisi olla aina se yleinen ohje: Älä tee itse jos et osaa.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 180
Ehkä se on valmistajan vastuuvapauslauseke varmuuden vuoksi ettei kukaan tule vaatimaan korvauksia jos ei ollut tiedossa miten autoa voi nostaa. Tuohan sulkee jopa rengasfirmat pois sallittujen nostajien listalta, joten ei tuohon nyt kovin vakavasti voi suhtauta oikeasti.
Näissä käyttöoppaissa voisi olla aina se yleinen ohje: Älä tee itse jos et osaa.
Saattaa olla juurikin näin koska akkupaketti on pohjassa ja mahdollisesti joku tee se itsemies saattaisi nostaa epähuomiossa juurikin sen kohdalta tai esim pullotunkki lipsahtaa helman alta tuhoisin seurauksin..
 
Ylös Bottom