Captur E-TECH Plug-in hybrid

teme565

Jäsen
Viestejä
263
Tuli käytettyä auto 60 000 km huollossa ja samalla tilasin 36 kk jatkotilauksen etähallinta+smart navigation kun ne olisivat muuten loppuneet joulukuussa kun tulee täyteen kolme vuotta käyttöönotosta.

Yhden vuoden tilauksena etähallinta on 14 EUR/vuosi ja smart navigation 79 EUR/vuosi. Nuo sai kolmeksi vuodeksi yhteishintaan 198 EUR, että ihan siedettävä hinta.

Easylinkin päivittivät myös, siinä oli softa jumissa niin että OTA-päivitykset toimineet.
 

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
182
Oma E-TECH menossa huoltoon parin viikon päästä. Pitää ilmeisesti myös tilata noita jatkoja kun sopimukset päättyvät 02/24. Näyttää olevan seuraavat: Smart Navigation Pack HEV, Vehicle Odometer Status, Firmware update over the Air ja Remote Pack EV. Saapi nähdä mitä pyytävätten näistä.
Mitä muuten maksoi huolto ja mitä se sisälsi ? Oli ilmeisesti 3vuoden huolto ?
 

teme565

Jäsen
Viestejä
263
Oma E-TECH menossa huoltoon parin viikon päästä. Pitää ilmeisesti myös tilata noita jatkoja kun sopimukset päättyvät 02/24. Näyttää olevan seuraavat: Smart Navigation Pack HEV, Vehicle Odometer Status, Firmware update over the Air ja Remote Pack EV. Saapi nähdä mitä pyytävätten näistä.
Mitä muuten maksoi huolto ja mitä se sisälsi ? Oli ilmeisesti 3vuoden huolto ?
Huolto maksoi 646 EUR, oli 3v ja 60 000 km huolto. Vaihdettiin öljyt, jarruneste, sytytystulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja lisättiin näköjään vähän jäähdytysnestettä. En tiedä, pitikö paikkansa vai varmistelivatko vaan ettei asiakas ala kakistella hinnan kohdalla, mutta mainitsivat jo huoltoa tilatessa laittavansa Rellun ohjeista poiketen Boschin (tarvike)tulpat mallia VR8SII33X kun kuulemma Rellun originaalitulpat, jotka on kai NGK:n, olisivat olleet monta kertaa kalliimpia.

Kuulemma muita lisäpalveluita ei tarjonnut järjestelmä tilattavaksi kuin remote packin ja smart navigation packin. Se ei itselleni auennut, että käynnistyykö tuo uusi tilaus tästä päivästä vai vasta kun vanha on mennnyt loppuun. Suosittelen varmuuden vuoksi että älä vielä tilaa vaan käy sitten helmikuussa ostamassa. Ei maksa muutamaa kuukautta turhasta, jos tilaus lähteekin heti pyörimään. Jos yksi myyjä ei tiedä noiden palveluiden tilauksesta mitään (kuten itsellä kävi) niin pyydä että kysyy kollegalta.

Kannattaa pyytää päivittämään Easylinkin softa, jos ei ole hetkeen päivittynyt. Itselläni oli jumissa versiossa 788R, joka on kai jostain 2021/2022 taitteen paikkeilta. Nyt on versio 784R, joka on syyskuussa tullut jakeluun. Ainakin alun perusteella toimi huomattavasti jouhevammin tuo uusi versio, eli ilmeisesti jotain optimointiakin tehneet.


EDIT: Itsellä ei ollut aiemmin auton huolto-ohjelmaa. Tulostivat nyt huollossa. Mielenkiintoisesti ohjelmassa lukee jakohihnan vaihto 6v/150 000 km välein. Alkuperäinen HR16DE on ketjukone, niin mahtaisivatko olla muuttaneet moottoria niin paljon että tässä Etech-versiossa olisi jakohihna? Tai sitten tuo saamani huolto-ohjelma on joku geneerinen. Aiempaan bensa-Capturiin sain huolto-ohjelman, johon oli tulostettu auton VIN-numerokin.

EDIT2: Tuo on näköjään joku geneerinen ja vieläpä vanha huolto-ohjelma kun alalaidassa lukee pienellä "Edition 12_2019".
 
Viimeksi muokattu:

jelaitil

Jäsen
Viestejä
213
Tuli käytettyä auto 60 000 km huollossa ja samalla tilasin 36 kk jatkotilauksen etähallinta+smart navigation kun ne olisivat muuten loppuneet joulukuussa kun tulee täyteen kolme vuotta käyttöönotosta.

Yhden vuoden tilauksena etähallinta on 14 EUR/vuosi ja smart navigation 79 EUR/vuosi. Nuo sai kolmeksi vuodeksi yhteishintaan 198 EUR, että ihan siedettävä hinta.

Easylinkin päivittivät myös, siinä oli softa jumissa niin että OTA-päivitykset toimineet.
Aika jännä etteivät minulle tarjonneet huollossa. Kartat päivittivät ja easylink softan. Nyt vain ilmoittaa aina käynnistyksessä että aktivointi pyyntö on lähetetty ja vastaus tule 72h päästä. Tästä on nyt siis kolme viikkoa.

Myrenault sovellus päivittyi ja hävisi huoltotiedot ja muut softan, karttojen ja takuiden tiedot. Kirsikkana ei saa etänä lämmitystä päälle.
 

teme565

Jäsen
Viestejä
263
Aika jännä etteivät minulle tarjonneet huollossa. Kartat päivittivät ja easylink softan. Nyt vain ilmoittaa aina käynnistyksessä että aktivointi pyyntö on lähetetty ja vastaus tule 72h päästä. Tästä on nyt siis kolme viikkoa.

Myrenault sovellus päivittyi ja hävisi huoltotiedot ja muut softan, karttojen ja takuiden tiedot. Kirsikkana ei saa etänä lämmitystä päälle.
Saa nähdä, miten itselläni menee. Lähteekö lennossa jatkumaan nuo palvelut vai joutuuko taistelemaan. Näkee joulukuussa.

Play-kaupan kommenteja kun lukee niin My Renault tuntuu tekevän sitä, että toisinaan applikaatio häviää ominaisuuksia ja sitten välillä palautuvat itsekseen takaisin. Itsellä toimii etähallinta, mutta huoltotiedot ja takuu- ym. sopimusten tiedot ei näy.

Ei itsellenikään noita sopimusjatkoja olisi automaattisesti tarjottu, mutta kysyin autoa hakiessa. Huoltomyyjä, jonka kanssa huollon kävin läpi, ei tiennyt mitään koko palveluiden olemassaolosta. Kysyi kollegaltaan jolta tuli automaattisesti vastaus että hänellä on tunnukset tilauspalveluun. Ei ollut kyllä myyntihenkinen myyjä. Sanoi että yleensä asiakkaat tilaa vain tuon remote packin kun tuo smart navigation kuulemma maksaa hunajaa. Kun kertoivat tuon 198 EUR/3v remote pack+smart navigation, olin jo tyrkyttämässä pankkikorttia että missä se maksupääte on?
 
Viimeksi muokattu:

teme565

Jäsen
Viestejä
263
Nyt näkyy sopparien lisääminen itselläni. Kunhan vielä suostuvat aktivoitumaan sitten kun vanhat loppuvat. Itse joudun katsomaan nuo omat tietoni Saksan tai brittien My Renault -sivustolta, kun ainakaan itselläni tuo applikaatio ei ole koskaan näyttänyt mitään sopimus- tai takuutietoja ja Suomen My Renault -sivuilla ei ole käytännössä mitään sisältöä.
 

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
182
Captur E-TECH oli 50.000km huollossa Autosalpassa. Vaihdettiin öljyt ja suodatin, raitisilmasuodatin, jarrunesteet ja lisäsivät tilkan jäähdytysnestettä. Laskua tuli hiukan yli 444€. Tarkastuksessa löysivät syyn etupään narinaan mitä jo aiemminkin olivat etsineet. Molemmissa alatukivarsissa oli jotkut kiinnityskumit murtuneet. Takuuseen vaihtavat molemmat alatukivarret. Kyselin noista päivityksistä, johon vaustaus oli että ei tehdä jos maahantuoja ei ole tehnyt takaisinkutsua asian suhteen. Tämä kyllä vähän harmittaa, kun ei oikein mistään löydä varmasti noita takaisin kutsuja. Tiedustelin myös noiden MyRenaultin sopimusten jatkamista, mutta eivät osanneet sanoa niistä mitään, neuvoivat ottamaan yhteyttä maahantuojaan. Täytyy varmaan ottaa asia uudelleen esille, kun vien takuukorjaukseen viikon päästä. Onneksi sopimukset loppuu vasta helmikuussa 2024.
 

kimbe

Tunnettu jäsen
Viestejä
2 913
Tämä kyllä vähän harmittaa, kun ei oikein mistään löydä varmasti noita takaisin kutsuja.
Vähän löyhästi tähän liittyen, mutta Traficomin tietokannasta kun suodattaa noita sinne ilmoitettuja Renun takaisinkutsuja (https://takaisinkutsut.traficom.fi/), niin siellä on sen mukaan aktiivisena mm. Renault Nordic AB:n toimesta aloitettu kakkoslagunan moottorinohjaimen uudelleenohjelmointikampanja vuodelta 2003. Mitähän mahtaisivat renuhuollossa sanoa, kun varailisi aikaa kyseisenlaisen Lagunan ecun:n ohjelmointiin, kun takaisinkutsu on kerran aktiivisena :D. On siellä jotain muitakin saman ikäluokan takaisinkutsuja, joille näyttää että edelleen aktiivinen.
 

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
182
Täältä itsekin noita olen etsiskellyt. Täytyy ilmeisesti paneutua vielä tarkemmin asiaan ja kerätä lista avoimista takaisin kutsuista,
minkä kanssa sitten huollon tiskille kyselemään.
 

jelaitil

Jäsen
Viestejä
213
Captur E-TECH oli 50.000km huollossa Autosalpassa. Vaihdettiin öljyt ja suodatin, raitisilmasuodatin, jarrunesteet ja lisäsivät tilkan jäähdytysnestettä. Laskua tuli hiukan yli 444€. Tarkastuksessa löysivät syyn etupään narinaan mitä jo aiemminkin olivat etsineet. Molemmissa alatukivarsissa oli jotkut kiinnityskumit murtuneet. Takuuseen vaihtavat molemmat alatukivarret. Kyselin noista päivityksistä, johon vaustaus oli että ei tehdä jos maahantuoja ei ole tehnyt takaisinkutsua asian suhteen. Tämä kyllä vähän harmittaa, kun ei oikein mistään löydä varmasti noita takaisin kutsuja. Tiedustelin myös noiden MyRenaultin sopimusten jatkamista, mutta eivät osanneet sanoa niistä mitään, neuvoivat ottamaan yhteyttä maahantuojaan. Täytyy varmaan ottaa asia uudelleen esille, kun vien takuukorjaukseen viikon päästä. Onneksi sopimukset loppuu vasta helmikuussa 2024.
Onpa hinnoissa heittoa. Oma huolto vähän päälle 300€. Jos eivät osaa neuvoa vaihtaisin johonkin toiseen huoltoliikkeeseen.
 

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
182
Näin olen ymmärtänyt, että huoltojen hinnat vaihtelevat eri paikoissa melkoisesti. Missä huollatat oman auton. Minun auton huollot Autosalpassa on tarkoitus lopettaa heti kun takuu menee umpeen, tosin taitaa tuolloin olla auton vaihto edessä ja mahdollisesti sama rumba jatkuu. Tähän asti asti olen ollut palveluun tyytyväinen kouluarvosanalla 9.
 

teme565

Jäsen
Viestejä
263
Captur E-TECH oli 50.000km huollossa Autosalpassa. Vaihdettiin öljyt ja suodatin, raitisilmasuodatin, jarrunesteet ja lisäsivät tilkan jäähdytysnestettä. Laskua tuli hiukan yli 444€. Tarkastuksessa löysivät syyn etupään narinaan mitä jo aiemminkin olivat etsineet. Molemmissa alatukivarsissa oli jotkut kiinnityskumit murtuneet. Takuuseen vaihtavat molemmat alatukivarret. Kyselin noista päivityksistä, johon vaustaus oli että ei tehdä jos maahantuoja ei ole tehnyt takaisinkutsua asian suhteen. Tämä kyllä vähän harmittaa, kun ei oikein mistään löydä varmasti noita takaisin kutsuja. Tiedustelin myös noiden MyRenaultin sopimusten jatkamista, mutta eivät osanneet sanoa niistä mitään, neuvoivat ottamaan yhteyttä maahantuojaan. Täytyy varmaan ottaa asia uudelleen esille, kun vien takuukorjaukseen viikon päästä. Onneksi sopimukset loppuu vasta helmikuussa 2024.
Porvoon Autosalvassa ainakin osataan nuo Easylink-sopimusten jatkaminen. Kysy sieltä tai jos jossakin muussa Autosalvassa käyt niin pyydä että kysyy Porvoosta Sebastian Wallenilta.
 

Rellisti2

Jäsen
Viestejä
220
Autoni latausluukku jäi jumiin kiinni pari päivää sitten. Lopulta kaiken maailman yritysten jälkeen sain riuhdottua sen auki. Näyttää, että se tappi toimii jotenkin oudosti. Menisi nyt huoltoon asti niin samalla vaihtaisivat.
 

VGnezdilov

Jäsen
Viestejä
71
Vähän katkerin mielin nyt tätä kirjoittelen, mutta meidän tapauksessa ei tainnut mennä auton hankinta kuin elokuvissa.
Työksemme ajellaan todella lyhyitä pätkiä. Ajetaan talolta talolle sanotaan vaikka 1km, sitten tulee 30-60min tauko kun siivotaan taloa, sitten taas 1km verran matkaa ja taas siivous ja tätä jatkuu 6 talon verran. Työmatka kaikkineensa 10km. Tähän mennessä auto on suoriutunut tehtävästään ihan hyvin. Verrattuna aikaisempaan polttikseen työajot kustantavat vähemmän koska suurimmalta osin ajot onnistuu sähköllä. Toki huomioiden sen, että kylmemmässä sähköä menee enemmän ja myös sen, että joka kerta auto joutuu lämmittämään hytin uudelleen ja uudelleen (kun hytti ehtii jäähtyä työsuorituksen aikana). Tämä meno oli ok aina tuonne -4, -5 pakkasasteeseen asti.
Nyt -6 ja kylmempää tämä ihmevekotin rupesi käynnistämään konetta (Huom! Viimasuoja on käytössä!) joka kerta kun lähdetään ajamaan vaikka ajoakku olisi täynnä. Mulle ei mene jakeluun tämä auton toiminta. Kärjistän hieman -> lähdetään kotoa, kone lähtee heti päälle, ajetaan kilsa-pari, sammutetaan auto, se ei ehtinyt siirtyä sähkömoodiin koska kone ei ehtinyt lämmetä tarpeeksi. Jossain välissä näiden lyhyiden välimatkojen aikana kone sammuu ja ehdin ajamaan jopa muutaman metrin sähköllä. Muuten koko työpäivä ajellaan bensalla. Kuten arvata saattaa tämähän jauhaa konetta aika kovilla kierroksilla ja bensa maistuu. Sekään ei mene jakeluun miksi se yrittää ladata ajoakkua vaikka sen varaus% olisi tyyliin n. 90 tai yli.
Miksi se yrittää pitää konetta väkisin lämpimänä kun ajoakku on ladattu? On niin lyhyttä ajoa, että kone ei lämpiää tarpeeksi ja se kuitenkin jäähtyy työnteon aikana niin en vaan ymmärrä tätä logiikkaa ja turhaa bensan polttamista. Onko muilla ollut vastaavaa? Pata vähän jumissa kun tämä tuli jotenkin niin puskista ja näyttää aika rumia bensan kulutuslukemia. Automyyjäkin (korjaus/lisäys: autoliikkeen automyyjän ja vm. 2023 autosta kyse) kehui moneen kertaan "tällä lähdetään aina sähköllä liikenteeseen" ja tätä sähköistä ajoa just haettiin tällaiseen omaan erikoiskäyttöön. Pakkasilla lyhyt range ei niin paljon häiritse kuin tämä paljastunut "ominaisuus".. hmmmm.. kesäkeleistä ei kokemusta kun vasta lokakuussa tämä hankittiin.

Esim. nyt illalla oli latauksessa. 98% ilmoitti MyRenault sovellus. -6 astetta. Kun lähdettiin laturilta kotiin ajelemaan -> 100-200m sähköllä ajoa ja eikun se fossiili taas käyttöön.. voi elämä.. :confused::rolleyes:

Help! Sorry tällaisesta sanojen ja ajatusten kaoottisesta läjästä, mutta ei just nyt jaksa jäsennellä ja miettiä tekstiä asiallisemmaksi o_O
 
Viimeksi muokattu:

Vaahteramaki

Jäsen
Viestejä
182
Vähän katkerin mielin nyt tätä kirjoittelen, mutta meidän tapauksessa ei tainnut mennä auton hankinta kuin elokuvissa.
Työksemme ajellaan todella lyhyitä pätkiä. Ajetaan talolta talolle sanotaan vaikka 1km, sitten tulee 30-60min tauko kun siivotaan taloa, sitten taas 1km verran matkaa ja taas siivous ja tätä jatkuu 6 talon verran. Työmatka kaikkineensa 10km. Tähän mennessä auto on suoriutunut tehtävästään ihan hyvin. Verrattuna aikaisempaan polttikseen työajot kustantavat vähemmän koska suurimmalta osin ajot onnistuu sähköllä. Toki huomioiden sen, että kylmemmässä sähköä menee enemmän ja myös sen, että joka kerta auto joutuu lämmittämään hytin uudelleen ja uudelleen (kun hytti ehtii jäähtyä työsuorituksen aikana). Tämä meno oli ok aina tuonne -4, -5 pakkasasteeseen asti.
Nyt -6 ja kylmempää tämä ihmevekotin rupesi käynnistämään konetta joka kerta kun lähdetään ajamaan vaikka ajoakku olisi täynnä. Mulle ei mene jakeluun tämä auton toiminta. Kärjistän hieman -> lähdetään kotoa, kone lähtee heti päälle, ajetaan kilsa-pari, sammutetaan auto, se ei ehtinyt siirtyä sähkömoodiin koska kone ei ehtinyt lämmetä tarpeeksi. Jossain välissä näiden lyhyiden välimatkojen aikana kone sammuu ja ehdin ajamaan jopa muutaman metrin sähköllä. Muuten koko työpäivä ajellaan bensalla. Kuten arvata saattaa tämähän jauhaa konetta aika kovilla kierroksilla ja bensa maistuu. Sekään ei mene jakeluun miksi se yrittää ladata ajoakkua vaikka sen varaus% olisi tyyliin n. 90 tai yli.
Miksi se yrittää pitää konetta väkisin lämpimänä kun ajoakku on ladattu? On niin lyhyttä ajoa, että kone ei lämpiää tarpeeksi ja se kuitenkin jäähtyy työnteon aikana niin en vaan ymmärrä tätä logiikkaa ja turhaa bensan polttamista. Onko muilla ollut vastaavaa? Pata vähän jumissa kun tämä tuli jotenkin niin puskista ja näyttää aika rumia bensan kulutuslukemia. Automyyjäkin kehui moneen kertaan "tällä lähdetään aina sähköllä liikenteeseen" ja tätä sähköistä ajoa just haettiin tällaiseen omaan erikoiskäyttöön. Pakkasilla lyhyt range ei niin paljon häiritse kuin tämä paljastunut "ominaisuus".. hmmmm.. kesäkeleistä ei kokemusta kun vasta lokakuussa tämä hankittiin.

Esim. nyt illalla oli latauksessa. 98% ilmoitti MyRenault sovellus. -6 astetta. Kun lähdettiin laturilta kotiin ajelemaan -> 100-200m sähköllä ajoa ja eikun se fossiili taas käyttöön.. voi elämä.. :confused::rolleyes:

Help! Sorry tällaisesta sanojen ja ajatusten kaoottisesta läjästä, mutta ei just nyt jaksa jäsennellä ja miettiä tekstiä asiallisemmaksi o_O
Hei, et ole tämän ihmetyksen kanssa yksin. Minäkin olen ihmetellyt tätä samaa. Moottori käynnistyy yllättävän pienissä pakkasissa vaikka ajoakku on täynnä/melkein täynnä. Onko tämä ominaisuus vai onko jokin softa vanha/päivittämättä. Saataisiinko hiukan muiden kokemuksia tänne.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
902
Voisiko tuo polttomoottorin herkkä käynnistyminen liittyä esim. 12 voltin akun alhaiseen varaukseen? En tiedä tarkkaan, millä kaikilla spekseillä auto laittaa polttomoottoria tulille mutta ei varmaan pelkästään ulkolämpötilan perusteella. Näin ainakin omien kokemusten mukaan. Onko raadilla muuten tietoa, miten Renaultin ladattavat hybridit lataavat 12 voltin akkua? Pelkästään ajossa vai myös ajoakkua ladatessa? Oletteko käyttäneet akkulaturia 12 voltin akun lataamiseen?

Uskoisin silti, että VGnezdilovkin on hankintaansa tyytyväisempi kun kelit keväällä lämpenee. Kylmät kelit on kyllä plugarille myrkkyä siinä kuin muillekin autoille.
 

@ntsu

Jäsen
Viestejä
268
^Ei Arkana ETechissä ole edes laturin hihnaa eikä laturiakaan eli pikkuakun latauksen takia moottoria ei tarvitse käynnistää. Kyllä käynnistyminen liittyy pelkästään lämmitykseen.

Kannattaa säätää lömpötilatoivomus niin alas kuin saa ja kokeilla siten mikä muuttuu.
 

VGnezdilov

Jäsen
Viestejä
71
Voisiko tuo polttomoottorin herkkä käynnistyminen liittyä esim. 12 voltin akun alhaiseen varaukseen? En tiedä tarkkaan, millä kaikilla spekseillä auto laittaa polttomoottoria tulille mutta ei varmaan pelkästään ulkolämpötilan perusteella. Näin ainakin omien kokemusten mukaan. Onko raadilla muuten tietoa, miten Renaultin ladattavat hybridit lataavat 12 voltin akkua? Pelkästään ajossa vai myös ajoakkua ladatessa? Oletteko käyttäneet akkulaturia 12 voltin akun lataamiseen?

Uskoisin silti, että VGnezdilovkin on hankintaansa tyytyväisempi kun kelit keväällä lämpenee. Kylmät kelit on kyllä plugarille myrkkyä siinä kuin muillekin autoille.
Tämän hetkisen tiedon perusteella tämä plugari on jopa nälkäisempi vrt. edelliseen polttikseen (Passat B6 FSI 2.0 koneella näytti 13-18l/100km lukemia; näillä on "vaan" 18 vuotta ikäeroa ja todella harmittaa, jos plugari ei olekaan yhtään sen taloudellisempi (lue: kylmässä) ko. käytössä (näytti jopa 19-20l/100km lyhyehkön pätkän historialla o_O), jos tämä tykkää käynnistellä konettaan -6 astetta kylmemmässä eli käytännössä lähes aina marraskuun ja maaliskuun välillä ts. melkein puolet vuodesta.

Tankkasin eilen lähes täyteen ja nyt kun kelit kylmenee (lähipäivinä jopa -11), täytyy seurata miten paljon bensaa tälle kelpaa meidän käytössä.

PS. marraskuun alussa tehtiin n. 850km reissu (osittain ladatulla ajoakulla lähdettiin, määräpäässä saapuessa latasin täyteen, paluumatkalla yhdessä välissä ladattiin tunnin verran) kesk. kulutus 4.7l/100km (n. 0°C molemmin puolin). Viikonloppuna käytiin n. 300km lenkki Kuopiossa (lähes täydellä akulla lähdettiin ja määräpäässä IKEAssa meni yllätys yllätys sen verran aikaa, että akku kerkesi latautua justiinsa täyteen) fossiilia kelpasi 4.4l/100km (pientä pakkasta, n. -4°C). Passatille kelpasi n. 7l/100km vastaavilla etapeilla. Toistaiseksi ainoastaan tuo alkuperäinen "-6°C ongelma" aiheuttaa harmitusta.

PS2. Kunhan saadaan tänne ketjuun enemmän mielipiteitä ja näkemyksiä pistän Renaultin tukeen viestiä, että saavat siellä pähkäillä onko ko. vaiva "vika" vai "ominaisuus". Jos "vika", onko heillä kykyä ja intressiä fiksata auton softaa ts. optimoida sitä (voihan olla, että eivät vaan autoa ohjelmoidessa osanneet huomioida tällaista äärimäistä käyttöä). Jos "ominaisuus", onko olemassa keinoa välttää koneen käyttöä ladatulla ajoakulla vaikka olisi pakkasta tai voidaanko esim. meidän yksilön parametreja ohjelmoida toisin (?!).
 

VGnezdilov

Jäsen
Viestejä
71
^Ei Arkana ETechissä ole edes laturin hihnaa eikä laturiakaan eli pikkuakun latauksen takia moottoria ei tarvitse käynnistää. Kyllä käynnistyminen liittyy pelkästään lämmitykseen.

Kannattaa säätää lömpötilatoivomus niin alas kuin saa ja kokeilla siten mikä muuttuu.
Avaisitko hieman ensimmäisen kappaleen viimeistä lausetta? "Käynnistyminen liittyy pelkästään hytin vai koneen lämmitykseen" mielestäsi (kumpaa tarkoitit)? Vai kenties molempien?

Huomasin, että hytin lämmitys vaikuttaa esim. sähkön kulutukseen (täysin hyväksyttävä asia; minun puolesta saa talvellakin ottaa ajoakusta virran km rangen kustannuksella kunhan käyttäisi polttomoottoria mahd. vähän), joten jo alunperin silloin lokakuussa säädettiin hytti 18°C asteeseen kun huomattiin, että tällä lämpötilalla pärjätään oikein hyvin (isommat lukemat eivät juurikaan tuo lämpöä enempää lyhyessä ajossa koska hytti on joka tapauksessa lämmitettävä aina uudestaan; kts. kuvaus meidän työajoista). Se täytyy tässä mainita (kehua!), että ajoakun ja sähkövastuksien ansiosta tämän plugarin hytti lämpenee nopeammin vrt. polttikseen ja hyvä niin -> senkin puolesta alhaisempi ilmastointilaitteen °C asetus toimii meillä. Pidemmillä matkoilla valtaosan ajasta pidettiin myös 18 asteen kohdalla, vain välillä säädettiin 18,5 ja 19 asteelle.
 
Ylös Bottom