Automaattiloota?

Raikka

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Saako mihinkään Suomessa myytävään Dacia-malliin autolootaa?
Emännällä nyt käytössä 1,5 diesel 4-veto Duster ja kovasti ollaan tykätty hänestä.
Aattelin, josko vaihtaisin farkku-Meganen (autom.) johonkin vastaavaan, mutta kun näyttää siltä, että joutuisi enempi keskittymään vaihteistöljyjen hämmentämiseen kuin ajamisesta nautiskeluun...???
 

magnuken

Jäsen
Viestejä
35
Vs: Automaattiloota?

Ei saa. Ei ainakaan sen mukaan mitä kyselin kesällä kun oman Lodgyni hommasin! Eivät myöskään Laakkosilla osanneet sanoa, josko jatkossa olisi automaattia saatavilla.

Yleensäkin näihin Dacioihin saa kovin rajoiteusti niitä tehdasoptioita/lisävarusteita. Se lienee tietenkin eräs syy varsin edullisiin hintoihin.
 

Raikka

Nuorempi jäsen
Viestejä
11
Vs: Automaattiloota?

Näinhän se taitaa olla...
Manuaalissa, siis emännän Dusterin manuaalissa, kuitenkin hyvinkin tarkasti ohjeistetaan automaagiavihteen käyttöä, joten...
Ihmetyttää vaan...

Niitä päiviä ootellessa... En pidättele hengitystäni...
 

magnuken

Jäsen
Viestejä
35
Vs: Automaattiloota?

Raikka sanoi:
Näinhän se taitaa olla...
Manuaalissa, siis emännän Dusterin manuaalissa, kuitenkin hyvinkin tarkasti ohjeistetaan automaagiavihteen käyttöä, joten...
Ihmetyttää vaan...

Niitä päiviä ootellessa... En pidättele hengitystäni...
Joo, meikäläisellä oli myös ennen tätä Lodgyä vuoden ajan varsin mainio Duster Laureate 4WD ja sen ohjekirjassa todellakin puhuttiin myös automaattivaihteesta!

Lieneekö kyseinen osuus vain tarkoitettu sinne Transylvanien vampyyreille ja vastaaville, joille se manuaalivaide saattaapi olla vaikea pala:)
 

Oki-61

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Vs: Automaattiloota?

Venäjän mallin Renault Dusterin etuvetomallia on näkynyt liikkuvan automaattivaihteisena. Varmaan nelivetoonkin saa saman lootan. Automaattia valmistetaan vissiin Venäjän ja Intian tehtailla, Romaniassa tehdään vain manuaalia... ja Suomeen Dusterit tulee Dacian nimellä Romanian tehtailta?
 

masi

Jäsen
Viestejä
293
Vs: Automaattiloota?

Piruuttani pistin mobile.de hakuun Dusterin. Vajaa 2500kpl tuloksia, kun laittoi automaagin niin tulokset tippui nollaan.
 

Oki-61

Nuorempi jäsen
Viestejä
2
Vs: Automaattiloota?

Renault Duster Automatic:

http://autos.maxabout.com/cars/renault/duster/duster-automatic

http://biser3a.com/dealers/the-renault-duster-now-in-automatic-gearbox-strong-spacious-reliable-and-affordable/

https://www.google.fi/search?q=renault+duster+automatic+diesel&sa=X&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=UBTFU7C9LKPMygPC74DADQ&ved=0CB4QsAQ&biw=1294&bih=1012
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Automaattiloota?

Tuo aut.aski onkin ollut se suurin puute ainakin itsellä miksi Dacia on ollut poissa laskuistani :-\ Ja nyt kun ne tuo tuon robotin, niin se on vieläpä ryömivä automaatti ja johan muuten rupesi kiinnostamaan! :)
https://www.youtube.com/watch?v=gbwFRfB7L84

Sandero Easy R koeajoja esim: https://www.youtube.com/watch?v=cJbjM7MnV2g
 

muski

Jäsen
Viestejä
462
Vs: Automaattiloota?

Mikäs tää tieto sit?? EDC-kaksoiskytkinvaihteisto
http://www.kuljetusnet.fi/3315-dusteri-sai-automaattivaihteet.html
 

Prairie

Jäsen
Viestejä
436
Vs: Automaattiloota?

muski sanoi:
Mikäs tää tieto sit?? EDC-kaksoiskytkinvaihteisto
http://www.kuljetusnet.fi/3315-dusteri-sai-automaattivaihteet.html
Vaikuttaa todelta ja todennäköiseltä, vaikka ei olisikaan ensimmäinen kerta, kun robottivaihteistoa ja kaksoiskytkinvaihteistoa pidetään samana asiana. Siis ei nelivedon yhteyteen? Mikähän tähän on syynä? Samaa asiaa olen ihmetellyt Kadjarin kohdalla. Juuri tätä kaivattaisiin: automaattinelivetoa kilpailemaan vaikka Mitsun ASX:n kanssa. Rasittaisiko se neliveto liikaa tätä pikku Getragia? Sitähän varjellaan jo kierroslukurajoittimella lähtökiihdytyksissä ja vääntöäkin on rajoitettu verrattuna manuaalivaihteisiin. Jos näin on, Getragilta löytyy kyllä järeämpiäkin versioita. Dusterin kohdalla tämä on varmaan kustannuskysymys, mutta entäs Kadjar?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Automaattiloota?

Aika tuore julkaisu Pariisin autonäyttelystä ja kyllä, ihan oikea Rellun EDC on tässä nyt kyseessä 8)
 

Koskelainen

Jäsen
Viestejä
107
Vs: Automaattiloota?

Enpä malta olla kommentoimatta, mutta eihän nuo mitään automaatteja ole vaan manuaalilaatikoita, joissa on ihminen korvattu robotilla tai jollain ihme kaksoiskytkimillä. Eli samat kytkinlevynvaihdot tulee tehtäväksi kuin perinteisessä manuaalissakin ja yhtä usein veikkaan? Olen tässä koeajanut muutamia ranskalaisia robottivaihteisia autoja (Citroen) ja muutamia kaksoiskytkin vaihteisia (Skoda). Ovat kyllä käytöksessä kaukana oikeasta automaatista. En kyllä hankkisi itselle. Muuten tuo Dacian tila-auto olisi varmaan kokeilu listalla, mutta jospa siihen joskus saisi oikean automaatin, niin olisi mahdollisuus ostaa uusi auto eikä aina käytettyä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Automaattiloota?

Vaan eipä taida juuri noita uusia automaatteja ranskalaisissa olla, siis jos DCT ei lueta mukaan. PSA on toki tullut tuolla EAT-askillaan, mutta se ei paljoa Rellun omistajaa lämmitä. Samaten juurikin em. suuremmat autovalmistajat mm. VAG ovat tosiaan myös siirtyneet noihin kaksoiskytkimiin. Tietty onhan Nissan-Renaultilla tuo XTronic, mutta sekin on variaattori :-\
 

Prairie

Jäsen
Viestejä
436
Vs: Automaattiloota?

Koskelainen sanoi:
Enpä malta olla kommentoimatta, mutta eihän nuo mitään automaatteja ole vaan manuaalilaatikoita, joissa on ihminen korvattu robotilla tai jollain ihme kaksoiskytkimillä. Eli samat kytkinlevynvaihdot tulee tehtäväksi kuin perinteisessä manuaalissakin ja yhtä usein veikkaan? Olen tässä koeajanut muutamia ranskalaisia robottivaihteisia autoja (Citroen) ja muutamia kaksoiskytkin vaihteisia (Skoda). Ovat kyllä käytöksessä kaukana oikeasta automaatista. En kyllä hankkisi itselle. Muuten tuo Dacian tila-auto olisi varmaan kokeilu listalla, mutta jospa siihen joskus saisi oikean automaatin, niin olisi mahdollisuus ostaa uusi auto eikä aina käytettyä.
Savusauna on ainoa oikea sauna ja vain höyryveturi se on varsinainen veturi! Momentinmuuntimella varustettuun laatikkoon voi tottua siinä määrin, että alkaa pitää muita kelvottomina korvikkeina. Mistähän sitten johtuu, että valmistaja toisensa jälkeen suosii enenevästi kaksoiskytkinvaihteistoja? Kulutuserosta tietenkin, mutta myös siksi, että kuluttajat ovat oppineet arvostamaan niitä. Sitäpaitsi kaksoiskytkinvaihteistot ova kehittyneet koko ajan. Luulenpa, että momentinmuunninvaihteistot jäävät vähitellen historiaan ja siirtymävaiheessa kalliimpien mallien optioiksi. Ja kohtahan mennään sähköllä, jolloin polttomoottorien vaihteistokysymyksistä tulee osa historiaa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Viestejä
3 591
Vs: Automaattiloota?

-Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin, PSA on tuonut uuden momentinmuutimen EAT askin ja tarjoaa sitä nyt varsin laajalla valikoimalla läpi lähes koko malliston. Mutta häviöllinen laatikkohan tuokin toki on, vaikka onkin jo varsin ympäristöystävällinen, kulutus sama kuin manuaalilla. Ja juuri nuo häviöt, askin liistaminen on se syy miksi spoettisimmissa autoissa noita muuntimia ei olekaan enää moneen vioteen nähty vaan kaksoiskytkin on se mkä jyllää. Kaikkiin ei edes saa manuaalia ollunkaan, kun nuo kaksoiskytkinten vaihtoajatkin on saatu pienennettyä sekunnin pieniin murto-osiin 8)
 

Koskelainen

Jäsen
Viestejä
107
Vs: Automaattiloota?

Joo myönnän, että nuo kaksoiskytkinvaihteistot ovat parempia, kuin robottilaatikot. Robottilaatikonhan toi autoihin yksinomaan raha. Halvempi valmistaa kuin oikea automaatti. Mutta kaksoiskytkinvaihteiston heikkous onkin nuo kytkinlevyt, kun ne saa ihan samalla tavalla pilalle, kuin normaalin kytkinpolkimella varustetut versiot. Ei huvita maksaa tonneja kytkimen vaihdosta, kun oikealla automaatilla ajelee vähintään sen 500tkm. Kyllä se kytkinpaketin vaihto ulosmittaa tehokkaasti kuvitteellisen polttoaineen säästön :mad: . Sitä paitsi vielä ei ole kieltäydytty bensiiniä myymästä huoltoasemalla, joten muutaman desin pihtailu mukavuuden kustannuksella ei huvita.
 

Petsku76

Aktiivinen jäsen
Viestejä
519
Vs: Automaattiloota?

Onhan näissä kaksoiskytkimissä sekin etu, että vaihdot ovat kaksoiskytkinlaatikoissa katkottomia jolloin veto ei käytännössä katkea ja suorituskyky paranee. Esim. robottivaihteistossa vaihtoviive on kehityksestä huolimatta suurempi ja mehumaija luistaa aina vaihdon hetkellä jonkun aikaa. Tästä vedon katkeamattomuudesta, sekä pienemmästä tehonhukkauksesta on etua etenkin pienempitehoisten moottorien yhteydessä. Kaksoiskytkin-automaatilla varustettu autohan nykyään specsien mukaan kiihtyy käytännössä yhtä hyvin kuin manuaali ja joissain tapauksissa jopa paremmin, kun vaihdot ovat nopeampia kuin tarkkakätisemmänkin ajajan hämmentämässä käsilootassa. Sanoisinkin, että suurin etu kaksoiskytkinlootasta on kun se yhdistetään pienempien moottorien yhteyteen.

Kestävyys ainakin Renaultin EDC-lootien kohdalla on itselleni vielä hämärän peitossa. Lootathan ovat kuivakytkimellä varustettuja Getracin Powershiftejä. Esim. tämä Rellun pikkukoneiden yhteydessä käytetty kuusipykäläinen 6DTC250 löytyy myös monista Fordin eri malleista - Fiesta ja Focus esimerkkinä.
Näissähän laatikon sisuskaluja ja kytkintä liikuttelee sähkömoottorit, eikä VW:n tehokkaasti DTC-vaihteistojen mainetta pilannutta hydrauliikkaa ole lainkaan.
EDC-vaihteistoissa oleva kaksoismassavauhtipyörä on kuluva osa, mutta sekin löytyy nykyään myös manuaalivaihteistojenkin yhteydestä. Itse kytkinlevyn kestosta on vaikea myöskään sanoa mitään. Riippuu varmasti ajotyylistä ja ajo-olosuhteista. Jatkuva ryömittäminen taatusti kuluttaa levyä enemmän. Etenkin painavan kuorman - kuten peräkärryn kanssa.
Ilmeisesti VW:n DSG-vaihteistoissa juurikin märällä levyllä olevat kuusipykäläiset ovat olleen huolettomampia kuin kuivilla levyillä olevat seitsemänpykäläiset, mutta en ole varma onko ongelma ollut nimenomaan siinä kytkimen kestossa vai jossain muussa.

Tämän 1,2 litraisen tCe -ja 1,5 litraisen dCi:n yhteydessä oleva 6DTC250 on mitoitettu kestämään 280 nm vääntö, joten etenkin tämän bensakoneen yhteydessä varmuusvaraa on hyvinkin reippaasti. Getracilta löytyy tuotannosta myös pari pienemmällekkin vääntönomentille mitoitettua kaksoiskytkinlaatikkoa, mutta Renault on valinnut pikkumoottoriensa yhteyteen tuon hieman "ylimitoitetun" version, minkä tietenkin luulisi olevan hyvä asia keston kannalta. Veikkaankin, että suurimmat ongelmat jos niitä ilmenee, liittyvät ohjelmointiin ja vaihtojen logiikkaan eri tilanteissa.
Mutta eihän näistä koskaan tiedä. ;)
 

Prairie

Jäsen
Viestejä
436
Vs: Automaattiloota?

Renaultin EDC-vaihteiston kestävyydestä ei tosiaankaan saa mistään mitään tietoa. Olen katsellut myös Fordin foorumeita koskien Focusta ja Fiestaa, mutta tyhjää täynnä. Onkohan tämä sitten osoitus harmittomuudesta ja kestävyydestä? Tuleekohan tietoa sitten, kun noin kolmannet omistajat alkavat pähkäillä 300-400 tuhatta ajettujen löytöjensä laatikoitten kanssa?
 
Ylös Bottom