ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

Viestejä
266
Tykkäyksiä
0
#1
Vähän hidasta täällä Hämeessä vaikken hämäläinen olekaan ;) Noin 10 kuukautta on nyt ajeltu "uudella" ajokilla ja jos vihdoinkin saisi tänne jotain juttua. Tarkoitus pävittää kokemuksia matkan varrelta.

Elikkä kyseessä on Renault Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique. Vuosimalli on tod.näk. 2010 vaikka rekisteröity talvella 2011 sillä vaihdelaatikon/perän välitykset on ne lyhyemmät.
Mittarissa ostohetkellä n 25000 km nyt 1,5 v myöhemmin n 52000 km. Auto ostettu yksityiseltä.

Lisävarusteet:
  • Metalliväri
  • Sport korisarja
  • Panorama paketti (lasikatto kattoluukulla + tummennetut takalasit)
  • Renaultin aluvanteet myös talvirenkaisiin (mallia en nyt muista)
Vaikka tuo korisarja tuo ulkonäköä niin sen rahan olisin sijoittanut xenon valoihin... mutta käytetyn ostaja ei voi valita :( Toisaalta hinnastakin oli höylätty pois jo useampi tonni :)
Panoramakatto vaikutti alkuun turhakkeelta, mutta tuo mukavastii valoa kabiiniin ja ehkä tuota keväällä voi kattoikkunaakin raottaa. Talvella rullaverhot kiinni ettei hohka kylmää päälakeen.

Vaikka todennäköisesti miinuslistalle kertyy enemmän merkintöjä niin olen kokolailla tyytyväinen autoon enkä haikaile vaihtoa.

Plussat
  • Moottorin käyttöominaisuudet, vastaa pyyntöihin nöyrästi ja tehoa ja vääntöä riittävästi
  • Ajo-ominaisuudet (varauksin)
  • Kohtuullisen onnistunut ohjaus, aavistuksen lisää tietuntumaa kaipaisin
  • Nahkainen ohjauspyörä. Tuntuu hyvältä, erinomainen muotoilu eikä kuorrutettu turhilla napeilla
  • Hiljaisuus varauksin (Moottori ei pidä turhaa ääntä, mutta lämmityslaite voisi olla hiljaisempi)
  • Omiin tarpeisiin riittävät tilat, etenkin tavaratila
  • Parantunut laatuvaikutelma
  • Takuu 4 v
  • Tavaratilan "kassiteline", tosin pohja voisi olla kumia ja kuminauha jäykempää tavaraa
  • Radion sateliittiohjain on loistava ja oikealla kohdalla
  • Kojelauta siisti, ei näppäinviidakoita ja penkinlämmittimen kytkimiä lukuunottamatta kaikki siellä missä pitääkin
  • Vetoluistonrajoitin ja ajonvakautus eivät ole turhan holhoavia
  • Ajamisen helppous

Miinukset
  • Polttoaineen kulutus. Voisi vähän vähemmälläkin kulkea.
  • Satunnainen taipumus lievään nypytykseen, siis moottorin vedossa. Moottorityypillinen ominaisuus, esiintyy harvoin
  • Aavistuksen turhan pintakova ja nypyttävä jousitus.
  • Rengasmelu varauksin (vaihtelee tienpinnan mukaan, ei kuitenkaan häiritsevää)
  • Kupru laatuvaikutelmassa, narisevat kovamuoviset ovien sisäkahvat
  • Näkeminen: Vain välttävät halogen ajovalot! :mad: Vajavainen pesu-pyyhin automatiikka (pyyhkii kuivaa lasia, ja haaskaa joka kerta nestettä valojen pesuun)
  • Radion käyttölogiikan omituisuudet ja heikkolaatuinen CD-soitin (jättää piisien alusta sekunnin osan puuttumaan)
  • Nopeusmittarin valkea pohjaväri, pimeän aikaan pitää mittarivalaisusta himmentää reilusti, tosin tarvitsee tehdä kerran vuodessa
  • Kytkinpolkimen liikerata voisi olla hieman lyhyempikin
  • Aavistuksen tahmeanoloinen vaihdekeppi (notkistunut kilometrien myötä)
  • Suksiluukun puute

Käyttökokemukset:
  • Kovemmalla pakkasella kuuluu satunnainen sirittävä ääni, luultavasti lämmityslaitteen puhallin
  • Kostealla kelillä taipumus huurruttaa laseja Auto asennossa, vaatii manuaalista ilmansuuntausta. Pakkasella tuntuu kuljettajan oikean korvan tienoilla lievää vetoa ennenkuin sisätilat riittävän lämpimät
  • Lämmityslaitteessa voisi soft ja fast asetuksen lisäksi olla quiet moodi :p
  • Ovien alatiivistys voisi olla parempi
  • Takaluukku narahtaa pakkaskeleillä avatessa (kun pakkasta n -10 ja sitä alle)
  • Korisarjan keulan ala-huuli turhan alhaalla
  • Toisen takavalon luukunpuoleinen osa valaisinta kiristetty 30000 huollon yhteydessä (samalla huoltomies rusikoinut takaluukun muovipaneeleja korjatessaan :mad: )
  • Tavaratilassa oleva esim pesunestepulloa varten oleva kuminauha antanut periksi talven aikana
  • Soitin jumittanut pari kertaa levyä kuunnellessa pidemmän matkan aikana, tulee CD Err teksti eikä anna edes levyä ulos. Epäilen että liittyy ylikuumenemiseen, tokenee tauon jälkeen
  • Viime pesun jälkeen kuljettajan puolen takaoven sarana alkoi narista voitelun puutetta
  • Talvirenkaiden aluvanne oli saanut siipeensä, lommo ja murtuma (korjautettu)
  • Keskikulutus ollut n 7,6 l /100km (paljon taajama-ajoa)
Tähän mennessä ei havaittu vikoja eikä ole ollut tarvetta takuukorjauksille (pl huollon yhteydessä kiristetty takavalo)

Viat:
- cd levykotelon nurkalla kopautin tupakansytyttäjän ympärillä olevaa valaistua rengasta, niin valo pimeni. (välillä palaa välillä ei)
- 67000 km toinen rekisterivalo ei pala kunnolla, eli kosteutta (tyyppivika)

Liitteenä parit kuvat
 

Liitteet

Jakz

Aktiivinen jäsen
Viestejä
680
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

Näyttävä Megane 8) Harvemmin näkee tota korisarjaa. Toivotaan ettei etulippa tarraa mihinkään. Väri on kanssa kohdillaan :)
 
Viestejä
43
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

Bongasin tämän tänään ja oli näyttävä ilmestys!
Erottuu massasta edukseen.
 
Viestejä
266
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

Hump sanoi:
Bongasin tämän tänään ja oli näyttävä ilmestys!
Erottuu massasta edukseen.
Kiitos, vielä tuota omansa marketin parkkipaikalta löytää, eli harvassa on :D
Enkä ole vielä itsekään kyllästynyt.
 

3Gee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
820
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

ArtOfLife sanoi:
Vajavainen pesu-pyyhin automatiikka (pyyhkii kuivaa lasia, ja haaskaa joka kerta nestettä valojen pesuun)
Onko sun autoon kytketty päivävaloautomatiikka? Muistaakseni silloin lamput pestään vain ajovalojen ollessa päällä. Pelkkien päivävalojen palaessa vettä tulee pelkästään tuulilasille. ;)
 
Viestejä
266
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

Vuosihuoltona öljynvaihto huoltojen välissä, n 45000 mittarissa. 4,6 litraa Mobil Super 3000 S:ää + suodatin + tiiviste+ jätteen hävitys = 85€. Halusin tuota laatua koska oli tietääkseni ainoa Mobilin öljyistä jolla oli RN710 luokitus. Eikä hintakaan ollut niin paha.
Samalla pääsi ensikertaa tutkimaan auton alustaa tarkemmin. Ja nosturilla ollesa huomasin, että etuspoileri oli ottaut siipeensä, naarmu ja pala maalia poissa :(

Ei murheita. Ei kun mutkaista tietä näkymättömiin. :D
 
Viestejä
266
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

Päivitystä:
67000 km
- Tyyppivika ilmennyt, eli toinen rekisterivalo vain kelmeilee, ei pala kunnolla. Eli kosteutta kerännyt.

Etulippa saanut lisää osumia :( (turhake)

Ei muuta raportoitavaa. Eniten ärsyttää talvella tuo huutava lämmityslaite automatiikalla. Käsiohjausta kehiin.
 
Viestejä
266
Tykkäyksiä
0
#8
Pitkästä aikaa kirjauduin tänne. On ollut remppahommia talon kanssa joten ei ole ehtinyt foorumilla pyörimään.

Päivitystä
107000 km
Vikoja:
- Kuljettajan oven ikkunahissi alkoi tahmaamaan jonkun pesun jälkeen. Sitten nyt viime viikonloppuna kuului pamahdus ja ikkuna jäi vinoon, eikä noussut enää ylös asti.... No auto huomenna pajalle.
- Toinen takavalon luukun polttimo pimeni (86000 km) ja samalla oli pimentynyt toinen parkkipolttimo. vaihdoin itse.
- Takajarrut (käsijarru) jumitteli söi toisen puolen levyn vaihtokuntoon. Vaihdatin palat ja levy taakse.
- Käsi jarru takerteli talvella, joten käsijarru vaijeri vaihdettiin.

Muuta:
- Takakontin pohjalle tulee vettä, eli lisäjarruvalon tiiviste falskaa. Täytyy kesällä uusia.
- Kytkin tai kytkinpoljin narisee joskus
- Kivi iski tuulilasiin halkeaman (104000 km)
- etulippa saanut lisää osumia ja aika isosta osasta irronnut maalin palasia.
- Kerran piti sahata tosi pitkään että lähti käyntiin. Ei ole sen koommin ilmennyt.
 
Viestejä
316
Tykkäyksiä
5
#9
Vs: ArtOfLife:n Megane Sport Tourer 1.4 TCe Dynamique vm 2010

Päivitystä:
67000 km
- Tyyppivika ilmennyt, eli toinen rekisterivalo vain kelmeilee, ei pala kunnolla. Eli kosteutta kerännyt.

Etulippa saanut lisää osumia :( (turhake)

Ei muuta raportoitavaa. Eniten ärsyttää talvella tuo huutava lämmityslaite automatiikalla. Käsiohjausta kehiin.
Mulla tuolla uudemmalla keulalla vm.2015 ja siinä keula viistää yhtä alhaalla, onneksi alaosa on mustaa muovia, mutta varsinkin talvella kopisee koko ajan vaikka ihan vakio korkeudessa auto.

 
Viestejä
266
Tykkäyksiä
0
#10
Mulla tuolla uudemmalla keulalla vm.2015 ja siinä keula viistää yhtä alhaalla, onneksi alaosa on mustaa muovia, mutta varsinkin talvella kopisee koko ajan vaikka ihan vakio korkeudessa auto.

Jahas, tuossa sinun autossasi näköjään tulee myös aikalailla ulos tuo musta osa.
Juu parkkihallien rampit on nitä joissa helposti raapii, jos vähänkään on vauhtia. Viimeksi raapaisi parkkitaloon ajaessa reunarotvalliin...
Minulla etenkin tuo lisävaruste korisarja tuo sen entistäkin alemmaksi...
 
Ylös Bottom