-96 Clio 1.4i bensapumppu ongelma

Juke-Maza

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Hei!

Potilaana 1996 Clio 1.4 1-pisteruiskutuksella.
Auto toimi syksyllä ihan hienosti ja tuli useampi tuhat kilometriä ajeltua.
Möin alkuviikosta yhden auton pois ja piti kaivaa Clio reservistä.
Auto oli siis seissyt koko talven ja tietysti akku oli tyhjä.
Latasin akun ja ei muuta kuin kokeilemaan Rönöötä tulille talviunilta.
Hienosti hörähtää mutta ei jää käymään.
Ajonesto valon perusteella toimii ihan normaalisti ja kipuna tulee koneessa normaalisti.
Bensapumppu tekee alkupaineen kun kääntää virrat päälle mutta pumppu ei pyöri kun autoa starttaa.
Kokeilin pumppupullosta laittaa bensaa suoraan kaasuläpälle ja auto käy hyvin niin pitkään kun bensaa tarjoilee moottorille.
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen
:?
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
264
Kokeile toista relettä. Viereisen releen pitäisi olla samanlainen. Virta tulee sinne releelle virtalukon kautta et kyllä se vika siel sit on jos ei releessä. Tai johdoissa.

Samantyylistä probleemaa oli..
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Mulla on tuo sama 1.4 -96. En muista olisko just tollasia oireita ollut, mutta hyvin samantyyppisiä juttuja aiheuttaa nuo kolme liitintä, jotka on siinä eri puolilla kaasuttajaa. Ellet ole noita irrotellut niin kannattaa ainakin kokeilla vaikka ottamalla ne muutaman kerran auki ja kiinni (jotta vähän kontaktit paranee) niin saat selville josko noista johtuu.
 

Juke-Maza

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Selvittelin eteenpäin.
Vika ei olekkaan bensapumpussa.
Pumppu toimii eli bensaa tulee hetken kun virrat kääntää päälle ja tulee myös kun starttaa.
Eli nyt viaksi voisi sanoa että bensaa ei tule suuttimesta läpi tai tulee startatessa sen verran että auto käy puolisen sekuntia mutta kun avaimen kääntää starttaus asennostakäynti asentoon niin suuttimen läpi ei tule mitään.
Mikähän mahtaa nyt estää bensan tulon suuttimen läpi käyntiasennossa?
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Edelleen kehotan kokeilemaan noita johtoliittimiä. Omassanikin joudun niitä liitinpintoja putsailemaan suunnilleen joka toinen vuosi. Niissä oleva materiaali on helposti hapettuvaa ja alkaa tulla kontaktiongelmia. Niiden kautta tapahtuu mm. ohjaukset rikastimelle. Ne saa kyllä sieltä auki varmaan jotenkin ilmankin ettet ota ilmanpuhdistimen koteloa irti, mutta vähän hankalaa se on kun niitä eikä niiden lukituksia oikein tahdo nähdä muuten. Oikealla puolella oleva löytyy kyllä helposti muttei niitä toisia.
 

Juke-Maza

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Ainiin unohtui mainita edellisessä viestissä.
Putsarikotelo on irrallaan nyt ollut testaillessa ja kaikki nuo liittimet käytin auki ja niissä ei mitään hapettumaa näkynyt.
Suihkautin contact cleaneriä niihin kuitenkin varmuuden vuoksi ja käytin muutaman kerran paikallaan ja pois.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Ok. Eipä ole ollut vastaavaa ongelmaa itsellä. Miten tuo rele, jonka Tonttula mainitsi? Tähän autoon on olemassa tuo Haynesín korjauskirja josta ehkä voisi jotain vinkkiä saada mutta toivotaan että saat täältä joltakin ehdotuksia. Tässä autossa on kanssa mielestäni varsin ranskalainen ajonestojärjestelmä, jonka toiminnan oivaltaminen ei niin vaan selvene ensikertalaiselle, mutta tämähän on sulle tuttua, enkä usko sen nyt tässä olevan syyllinen.
 

rellullapääsee

Aktiivinen jäsen
Viestejä
539
Tässä on varmaankin erillinen rele suuttimien virransyötölle ja suuttimet siis eivät ole kytköksissä tuohon bensapumpun releeseen. Mittaappa, että startatessa suuttimien toiseen pinniin tulee runkoa vasten 12V. Toista pinniä ECU kytkee miinusta vasten ja siinä ei mittaustilanteessa näy mitään.

Ecun suuttimien ohjauspulssien näkemiseen pitäisi olla oskilloskooppi, mutta eiköhän tuo ongelma ratkea jo 12V:n löytymisen myötä.

Edit: Tämähän olikin yksipisteruisku. No, joka tapauksessa suuttimella pitäisi tuo 12V näkyä.
 

Tonttula

Jäsen
Viestejä
264
Se suutin on ihan voinut "kasvaa umpeen".

Kuitenkin jos kerran hörähtää vaikuttais siltä että saa "ryypyn" ennen starttia. Vissiin tulee samasta suuttimesta?

Pitäis olla sähkökaavio niin osais kertoa mitä siellä on.

Epäilen näin: suuttimen ohjaus puolessa häikkää joku moottorin pyörimis nopeutta mittaava anturi ei toimi.
Mikä taas on kumma kun kipinä taas tulee, vai onko erillinen systeemi kipinässä?

Näkiskö sinne imusarjaan ihan et mitä tapahtuu kun laittaa virrat päälle et antaa sen ryyppy suihkasun mut sit startatessa ei enää?
 

Juke-Maza

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Juu suutin on ennen kaasuläppää niin hyvin voi tarkkailla sen toimintaa kun on kaveri starttaamassa.
Suutin töhäyttää startatessa sinne bensaa hienosti mutta tosiaan heti kun käynnistyy niin ei tapahdu enää mitään.
Koneessa on vaan yksi anturi pyörimistiedolle joka on siis vaihdettu ja sen vikaantuessa hävisi sytytys.
Jos joku osaisi kertoa noista komponenteistä mitä tuo ruiskutus vaatii kun siellähän on imuilmanlämmön mittaus, täyskaasukärki, kaasuläpänasento mittaus yms mitkä voisi vaikuttaa.
Hankala homma kun ei oikein mitään kaavioitakaan löydy.
 
P

Poistunut käyttäjä 13505

Vieras
Mulla on tuo Haynesín kirja ja tässä on kyllä useampi sivu kuvineen tästä kaasuttajasta. Tavaraa on aika paljon pienessä paketissa kuten idle speed control motor, throttle potentiometer, air temperature sensor,fuel pressure regulator ja injector tietenkin. Ehkä kannattaisi löytää tämä opus jostain.
 

Liitteet

Tonttula

Jäsen
Viestejä
264
Vastaukseni on turha mutta eipä väliä.
Systemaattisesti testaat asian kerrallaan et on kunnossa niin kyllä sen kuntoon saa.

Veikkaan polttoaineen paine anturaa.
Tai muuta polttoaineen paineeseen liittyvää vikaa.

Nyt kun käännät virrat päälle ja pumppu käy ja käännät virrat pois. jääkö linjaan paine vai vuotaako pois? Siitä pa linjan paine mittari yhteestä sitä neulaventtiiliä painat jollain. Lentääkö bensa niin vsti vaatteille ja silmille?
Myös startatessa?

Inertia kytkintä.
Hapettumasta johtuvaa sulake tai johto/liitin vikaa.
Yleensä hapettumat tulee just maadoitus puolelle kokeile piruuttaan laittaa lisä maadoitusta apuvirtakaapeli akusta auton koriin ja koneen kylkeen.
 

Juke-Maza

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Vika löytyi.
Kaasuläpän asentotunnistin rikki.
Lämpimänä toimi kun kuumailmapuhaltimella sitä lämmitin mutta heti kun jäähtyi niin signaali häviää.
Onkohan volkkareiden anturi sama? Sama Bosch Mono Jetronic näkyy olevan niissäkin.
Renaultin osana 123€ ja Volkkarin osana 11€
 

Juke-Maza

Nuorempi jäsen
Viestejä
6
Vika on palannut
:'(

Auto seisoi taas reilu kuukauden ja nyt ei kirveelläkään käymään.

Testasin taas bensapumpun ja ei vaikutusta onko pakkosyötettynä päällä vai ohjaako auton oma järjestelmä.

Suutin siis suihkauttaa sen verran bensaa että auto hörähtää mutta ei jää käymään.

Kaasuläpälle polttoainetta kaatamalla auto käy niin kauan kun polttoainetta kaataa.

Paineensäätimen purin ja putsailin eikä näkynyt mitään erikoista siellä.

Imuilman lämpöanturin putsasin, mittasin ja sekin vaikuttaa olevan kunnossa.

Imuvuodot suljin pois purkamalla kaasuläpän imusarjasta ja liimaamalla Quick Gasketilla takaisin kasaan.

Menee kyllä taas mielenkiintoiseksi.
:idiot2:
 

clio_rt

Jäsen
Viestejä
231
Tarkistappa onko bensapumpun ylipaineventtiilin o-rengas mennyt rikki ja päästää paineet takaisin tankkiin.
Itsellä meni tuo rikki cliosta -99 1.4i ja olipahan metsästäminen kunnes tajusin tarkistella "paluuputkistoa" joka on haarautuu bensan suodattimelta takaisin tankkiin.
Taisin laittaa sinne jonkun varastosta löytyvät O-renkaan ja taas oli painetta ja kone pysyi hereillä.
Vian kyl kuulee kun laittaa virrat päälle ja pois niin bensa lorisee tankkiin. Riippu tietenkin jos tankki täynnä niin sit ei taida kuulua.
 

james_III

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Täältähän saa visioita miten omaa vian ettimistä tulee jatkaa, pykälää uudempi toki kyseessä, mutta samat ominaisuudet tuntuu pysyvän vaikka osat vaihtuu. Modus alkanu oireilla sillain että lämpösenä haluu pitkä startin, käynnistyy kyllä, kylmänä ei mitään ongelmia.
 

romumatti1

Jäsen
Viestejä
28
Map-anturin letku on ollu vakiovika, se lahoaa ajan mittaa . Ja myös sulakepesä kerää kosteutta ja tulee kaikenmaailman ihme vikaa .

Tuo jamesin Modus vika voi olla moottorin lämpötila-anturi .
 
Viimeksi muokattu:

james_III

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Map-anturin letku on ollu vakiovika, se lahoaa ajan mittaa . Ja myös sulakepesä kerää kosteutta ja tulee kaikenmaailman ihme vikaa .

Tuo jamesin Modus vika voi olla moottorin lämpötila-anturi .
Hetkonen, imuilman anturin vaihdoin, ei muutosta mihinkään, arvotkin suunnillen samat. Tätä pitänee seurata vielä, mutkun kovin on kiire aina liikkeelle lähdössä ja ei muista. Mutta tulipas mieleen että, onko näissä muuten 2 anturia moottorin lämmölle? jossaki oli näin, mutta en muista missä, mittariston lämpötila seilaa ihan tolkullisissa ja loogisissa liikkeissä, kävis kyllä järkeen.
 

romumatti1

Jäsen
Viestejä
28
Yks anturi löyty , mitä katsoin motonettiä ja näitä ruotsalaisia luetteloja .
Mittaristo voi saada oikeaa tietoa , mutta ECU voi saada väärää tietoa anturista . Antureita on joko kahdella tai useammalla navalla , riippuen automerkistä ja mallista ja joissain on 2 anturia.
 
Viimeksi muokattu:

james_III

Nuorempi jäsen
Viestejä
18
Nojuu, olispa ollukkin taas, jos olis vika löytyny, lämpötila anturi tosiaan on 4 nastanen, joista auto käyttää kahta, samassa rytäkässä vaihdoin MAP anturin kun oli valmiiksi kolme kottikärryllistä muovia irti muutenkin. Tiedä sit saisko jollakin renuun omalla lukijalla enempi tietoa, moottorin pitää olla vähintään lämmin että vika ilmenee :(
 
Ylös Bottom