367 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#21
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Vielä en ole itse sen enempää auton alustaa tutkinut. Koiranluut vaihdettiin liikkeessä, minkä yhteydessä ei havaittu mitään selkeää ongelmaa alustassa. Suurempi ongelma silloin oli kolina, mutta mainitsin pompotuksestakin ennen korjausta. Kolina poistui ja renkaiden suuntauksen jälkeen epämääräinen vetelykin katosi.

Pitää tutkia puslat kun seuraavan kerran tulee mahdollisuus nostaa auto kunnolla ilmaan. Kaikki on mahdollista näillä kilometreillä ;D

EDIT: Itse asiassa katsastusajankohta lähenee, joten taidan katsoa sitten siinä samalla, mitä auton alla näkyy.
 
Viestejä
30
Tykkäyksiä
1
#22
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Edellisessä kulkineessa oli kahteen otteeseen tuota pompotusilmiötä. Ensimmäisellä kerralla erehdyin laittaa liian jäykät iskarit taakse, kuormalla meni hyvin mut yksin ajaessa pompotti. Ja toisella kerralla oli uusissa Misukoissa niin pirusti pystyheittoa.
Jos talvi olisi sanoisin et jäätä takavanteissa ;D
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#23
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Katsastuksessa huomattiin, että oikea takaiskari on aivan sökö. Näkihän sen kun pääsi alta päin katsomaan, oli paksu kerros mähmää kertynyt varren pintaan. Nyt on kaksi iskaria tilauksessa ja vaihdellaan kun keretään. Pitäisi tähän autoon olla aika simppeli homma kun iskarit on erillään jousista.

Luultavasti siis satunnainen pomputus johtuu juurikin tuosta, mutta aika hankala sitä olisi ilman mittalaitteita tai nostinta saada diagnosoitua. Inssi oli sitä mieltä, että toisen puolen kohtuukuntoinen iskari piti perää kuosissa sen verran, ettei ole tuon pahemmin pompottanut.
 
Viestejä
495
Tykkäyksiä
13
#24
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Kumma juttu jos ei huomaa täysin sököä iskaria missään kulmassa. Itse ainakin tunsin taannoin kanttikivien yli ajaessa, että nyt heilahtaa aavistuksen toispuoleisesti.
Niinhän se sitten olikin toinen takaiskari paskana siinä ex-Cliossani. Jos sama auto yhtään pitempään, niin aistii aika pienetkin poikkeamat heti kun niitä ilmenee.
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#25
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Näin jälkeenpäin ajateltuna ehkä sellainen vain toiselle puolelle autoa kohdistuva töyssy on tuntunut hieman heilauttavan autoa, mutta ei niin hirveästi että olisi heti tajunnut jotain olevan vialla. Silloinkaan ei ole jäänyt pompottamaan tms. Sitten esim. hidastetöyssyn yli mentäessä (molemmat iskarit samaan aikaan) en ole huomannut mitään kummallista.

Tässä pitää muistaa se, että aiemmin autoissani ei ole ollut ongelmia iskareiden kanssa, joten kokemuskin niistä puuttuu täysin. Nyt on tietty helpompi diagnosoida seuraavaa kertaa, jos iskareiden kanssa tulee ongelmia ::)

Netin kautta näitä on vaikea diagnosoida, mutta ainakin saa paljon vinkkejä jos ei muuta ;D
 

Vierailija

Nuorempi jäsen
Viestejä
10
Tykkäyksiä
0
#26
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Enpä itsekkään huomannut tosta lagu3:ta mitään vaikka tavarat oli toisesta takaiskarista pihalla, toinen taas hajos helteillä. Oli vain lätäkkö takapyörän kohdalla.
 
Viestejä
149
Tykkäyksiä
5
#27
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Vierailija sanoi:
Enpä itsekkään huomannut tosta lagu3:ta mitään vaikka tavarat oli toisesta takaiskarista pihalla, toinen taas hajos helteillä. Oli vain lätäkkö takapyörän kohdalla.
En omassakaan huomannut toisen takaiskarin kuoleentumisen...
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#28
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

maximi sanoi:
Vierailija sanoi:
Enpä itsekkään huomannut tosta lagu3:ta mitään vaikka tavarat oli toisesta takaiskarista pihalla, toinen taas hajos helteillä. Oli vain lätäkkö takapyörän kohdalla.
En omassakaan huomannut toisen takaiskarin kuoleentumisen...
Kiitos näistä kommenteista, en ole siis ainoa.. ;D

Tänään Laguna muistutti edellisessäkin Lagunassani olleesta ongelmasta, nimittäin kuljettajan oven lukosta. En saanut ovea auki ulkoapäin, joten piti takaovesta kurkottaa ja avata sisäkahvasta. Eipä siinä mitään, käy se niinkin, mutta mielummin avaisi ahtaassa paikasta ihan ulkokahvasta ::) Coupessa tilanne oli vielä hieman kettumaisempi, kun ei ollut takaovea... No silloin vaihdettiin lopulta lukkomoottori, mutta tässä autossa taidan säätää itse jos jatkaa oireilua. Tyyppivika kai tämäkin on.
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#31
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Takaiskarit vaihdettu ja auton käytös vaikuttaa rauhoittuneen. Muutaman kymmenen kilometrin perusteella pompotus ei ole kuitenkaan kokonaan kadonnut. Pahimmillaan se on tosiaan siinä 50-60 nopeuksissa, mutta tunnustellaan nyt vielä hetken aikaa ::) Puoliso taas ei huomannut mitään pompotusta, eli ehkä olen vain muuttunut vainoharhaiseksi pompotuksen suhteen ;D

Oli muuten periaatteessa todella yksinkertainen homma tuo iskareiden vaihto, mutta käytännössä hankala. Ei ollut viikonloppuna mahdollisuutta käydä tutun tallissa nostimella, joten päätin tehdä toimenpiteet pihalla. Eikä ollut pulttipyssyäkään käytössä. Oli meinaan pikkasen jumissa ne alemmat pultit, mutta väsytystaktiikalla ja luovilla ratkaisuilla lähtivät irti ;D

Ensi kerralla en ryhdy moiseen hommaan ainakaan ilman pulttipyssyä...
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#32
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Juu se kuskin oven lukkomoottori sanoi ilmeisesti sopimuksen lopullisesti irti ::) Perhana kun olisi kuukausi aiemmin hajonnut, olisi vähän mukavampi pihalla purkaa ovea ;D No, toivotaan että tulee siedettävä keli viikonlopuksi..

Ajattelin ensin kokeilla sitä moottorin aukaisua ja putsaamista, kun se on ilmeisesti muille apua tuonut.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 068
Tykkäyksiä
1
#33
Vs: 361 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Kannattaa varmaan suosiolla vaihtaa heti koko lukko. Mulla alkoi nyt temppuilemaan uudestaan, ei tahdo saada auki.
Toki se korjaantuisi sen 1€moottorin vaihdollakin, jos jostain sattuisi löytämään.
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#34
Vs: 361 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Joo voihan se olla... Nyt levisi myös tankin luukun lukko, ei aukea sitten millään ;D Kuskin ovi on taas auennut satunnaisesti!

Tuossa tankin luukussa on varmaan jokin käsivapautus-systeemi, mutta en pimeässä saanut siitä selkoa. Pitää etsiä jotkut ohjeet. Kyllä se lukkomoottori naksahtelee ja sisäpuolelta kokeilemalla vähän värähtää, ihan kuin olisi vain jotenkin mekaanisesti jumissa. Liike lakkasi kun otti piuhan irti.

Toisaalta näillä kilometreillä ei kovin ihmeellistä, että tankin luukunkin lukon moottori jo alkaa reistailemaan. Niitä aukaisuja/sulkemisia kun lienee kertynyt kiitettävä määrä :eek:

EDIT: Juu näköjään ihan oikeasta vivusta kiskoin, mutta edes semiraivokkaalla kiskomisella ei liikahtanut. Pitää kokeilla uudestaan, nyt ainakin tietää mihin suuntaan tarkalleen sen pitäisi liikkua.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 068
Tykkäyksiä
1
#37
Vs: 361 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Mullakin on se tankin luukun johto irti, se oli mekaanisesti niin jumissa ettei meinannut saada edes siitä käsivivusta auki.
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#38
Vs: 361 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Noniin tankin luukku viimein auki, ihan tosissaan sai kiskoa sitä vipua sisäpuolella :eek:

Saa luukun lukkomoottori jäädä täälläkin ilman sähköä ainakin kevääseen asti, katsellaan sitä sitten lähemmin lämpimillä ja kuivilla keleillä ;D

Kuskin oven lukko taas on palannut lähes normaaliin toimintaan, jotenkin se on todella hilkulla. Varmaan pakkasten tullessa kettuilee taas enemmän..
 
Viestejä
289
Tykkäyksiä
0
#39
363 000 km tuli täyteen, sama meno jatkuu. Öljyä syö "jonkin verran" ja kuskin oven lukko temppuilee. Välillä lukko saattaa toimia pari päivää ilman ongelmia. Talvirenkaat ovat aika huonot, mallia vanhat Hakkapeliitta 5. Pitää ensi talveksi hommata uutta kumia alle, jos auto on vielä olemassa silloin:D
Eipä ole vikakoodeja toistaiseksi näytellyt, vaikka avoimin mielin niitäkin odotellaan saapuvaksi. Kohtuu jämäkkää tekoa tuntuu mekaanisesti olevan tämän moottori-vaihteiston osalta.
 
Ylös Bottom