361 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#1
Tervehdys taas foorumilaiset!

Huikeasta moottoritiekulkineesta Laguna Coupesta erottuani jäi takaraivoon jonkinlainen kaipuu takaisin Renault-leiriin. No lähistöllä tulikin sitten myyntiin kohtuullisella hinnalla (ja kohtuullisilla kilometreillä ;D) bensa-farkku Laguna vuosimallia 2008. Siistin näköinen kulkine kaikin puolin ja kaikki tuntuu olevan kunnossa. Puolet kilometreistä kerätty viimeisen muutaman vuoden aikana huimalla vuosivauhdilla.

Öljyt meni heti ensimmäisenä vaihtoon ja nyt on vajaa 1000 kilometriä ajeltu ilman ongelmia. Pientä öljyn tihkuntaa näkyy jakopään kopan yläreunassa, mutta öljyä ei tunnu katoavan ainakaan vielä näillä ajoilla. Pitää paremmalla ajalla tutustua tuohon paremmin. Sellainen tutustumisvaihe tässä on vielä menossa, joskin sisusta on kovin tutun näköinen edellisestä Rellusta.

Diesel-coupesta piti hankkiutua eroon, kun työmatka lyheni ja tilantarve kasvoi. Tässä siis hyvä korvaaja näihin tarpeisiin :D

Pitää laitella kuvia kun saan ne siirrettyä kännykästä talteen. Vaikka eipä tuo vakionäköisenä paljoa tunteita herätä ulkonäöllään. Coupe oli kyllä hieno..
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 017
Tykkäyksiä
0
#2
Vs: 357 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Onnittelut tuoreesta hankinnasta!
Onko tämä nyt sillä nissanin kuuluisalla venyvällä ketjujakopäällä ???
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: 357 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Tulihan tuota tutkittua ennen ostopäätöstä, mutta enpä nyt liikaa jaksanut huolestua. Tämä on vähän kuin vanhat talot: jos talo on 100 vuotta jossakin tönöttänyt, ei se yhtäkkiä romahda niskaan ;D

Minkäänlaista ylimääräistä ääntä ei moottorista kuulu, pikemminkin kuulostaa hyvin terveeltä. Tarkoitus on ajella niin pitkään kun kohtuullisilla korjaus- ja huoltokuluilla on mahdollista. Jos kosahtaa aivan totaalisesti, niin myydään sitten osina. Renaultin 17" aluvanteistakin saanee vähän takaisinpäin, varsinkin kun niitä tuli kaksi sarjaa mukana ;D
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 017
Tykkäyksiä
0
#4
Vs: 357 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

No venyyhän ne ketjut renuissakin ja jossain vaiheessa se on vaihdettava tuohon minunkin lagunaan.
Luulis siinä jo kertaalleen vaihdetun nuilla kilometreillä.
X-traileja kattelin ennen rx4 ostoa, niin pisti silmään et melko moneen oli jo ketju vaihdettu 200tkm kieppeillä.
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#5
Vs: 357 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Niin tosiaan, onhan tässä jotain vikaa kuitenkin.. :D Etupää kolahtelee töyssyissä, jos ajaa tarpeeksi terävään töyssyyn tai kuoppaan. Auton ollessa nostimella öljynvaihdon aikaan yritin käännellä/kammeta/töniä eturenkaita kolinan paikallistamiseksi, mutta iskareista en ainakaan saanut mitään kolinaa aikaiseksi. Raidetankojen ulommat päät pääsivät kääntymään sen verran, että metalli otti kiinni metalliin, joten jotain ääntä noistakin varmaan tulee. Tämä varsinainen kolina on kuitenkin selvästi iskareihin liittyvää, ehkä en vain saanut tarpeeksi voimaa iskareiden kolisteluun..? Isompaan töyssyyn ajettaessa menee oikein nätisti, mutta kaikenlainen pieni ja terävä täristävä liike tuntuu kolisevan.

Tuolla "harrasteautolla" Fronteralla on tullut reenailtua kaikenlaista autonhuoltoa, mutta iskareihin ei ole tarvinnut kajota. Tämä osio onkin vähän hämärän peitossa.

Veikkauksia mistä kolina voisi tulla? Voisiko vain olla nuo raidetankojen päät? Onko iskareiden yläpäässä jotain mitä voisi tarkastaa auton ollessa maassa?
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 017
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: 357 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Mullakin kolahtaa kun työssyyn ajaa kovempaa, tai se on yksi pamaus ulosjoustossa. Vaihdoin sen iskarin yläpään kiinnitys osan, mutta ei se vaikuttanut mitään. Ei siinä mun mielestä oo edes mitään mikä vois kolista, siis iskarin yläpäässä. Ainakin mun tapauksessa ei jää muuta vaihtoehtoa kuin että se johtuu iskarista. Nivelissä ei oo väljää.

Koiranluut kannattaa varmaan tsekata.
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: 357 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

meganekuski sanoi:
Ainakin kuluneet koiranluut aiheuttavat tuota kolinaa kuopissa.
Kuskin puolella näytti olevan ihan uuden näköinen koiranluu, mutta hantin puolella varmasti "jonkun ikäinen". Jospa kolina tuleekin tosiaan siitä. YouTubessa olikin Auto-Docin ohjevideo koiranluun vaihdosta Laguna kolmoseen, pitäisi siis onnistua ilman nostintakin kun renkaan vain irrottaa. Ehkä kokeilen sitä, osahan ei paljoa maksa. Kiitos vinkeistä 8)
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#9
Vs: 359 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Koiranluut menivät uusiksi, mikä lopetti kolinan. Vissiin edellinen omistaja oli jättänyt löysälle ja kolina vain paheni kun kilometrejä kertyi.
Nelipyöräsuuntauskin tehtiin, mikä taas lopetti levottoman käyttäytymisen ajossa. Vissiin meni kulmat päin prinkkalaa kun ajelin mökkiteitä. Ongelmat kun alkoivat sen jälkeen.. :p

Tietääkö joku arvon foorumilaisista tarkalleen missä sijaitsee tämän mallin polttoainesuodatin? Oikean eturenkaan takana ei ole kuten dieseleissä, epäily joko tankissa tai sitten jossain tankin lähellä alustassa :eek: Ei tunnu löytyvän googlettamallakaan tähän kyseiseen malliin apuja.

Muovikuorinen "normaalin" näköinen suodatin olisi hankittuna, eli johonkin se pitäisi törkätä kahden letkun väliin.
 
Viestejä
30
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: 359 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Renaultista en ole varma, mutta olettaisin, ettei erillistä suodatinta ko. autossa ole, vaan se on tankissa ns. mikrosuodatin, kuten useimmissa tuon ikäluokan Peugeoteissa. Joku voi oikaista tämän jos olen väärässä.
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: 359 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Puolison vm. 2008 pösössä (407) suodatinkoteloon vaihdettiin vain uusi suodatinelementti sisälle. Kotelo itsessään oli moottoritilassa hyvin käsillä. Allekirjoituksen Fronteraan taas vaihdettiin metallikuorinen "sylinteri" kuskin oven alapuolelle kahden letkun väliin. Tähän Lagunaan möivät mulle samanmallisen sylinterin, mutta on muovia. Sen takia mietin josko kuuluisi johonkin aivan eri paikkaan...??
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
792
Tykkäyksiä
10
#12
Vs: 359 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Reino88 sanoi:
Tietääkö joku arvon foorumilaisista tarkalleen missä sijaitsee tämän mallin polttoainesuodatin? Oikean eturenkaan takana ei ole kuten dieseleissä, epäily joko tankissa tai sitten jossain tankin lähellä alustassa :eek:
Se on tuon F4R-koneen tapauksessa juurikin siellä tankissa, integroituna pumppuun.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
792
Tykkäyksiä
10
#14
Vs: 359 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

kimbe sanoi:
Reino88 sanoi:
Tietääkö joku arvon foorumilaisista tarkalleen missä sijaitsee tämän mallin polttoainesuodatin? Oikean eturenkaan takana ei ole kuten dieseleissä, epäily joko tankissa tai sitten jossain tankin lähellä alustassa :eek:
Se on tuon F4R-koneen tapauksessa juurikin siellä tankissa, integroituna pumppuun.
MTI sanoi:
Mutta eikö tämä ole kuitenkin nissanin koneella ???
No juu, renun vai nissanin, mutta alliansin kuitenkin. Typo tuli tuohon, eli M4R tuossa kai sentään, mutta sama hommahan se silläkin tuon suodattimen kanssa.
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#15
Vs: 359 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Sitten herää kysymys miksi auton tiedoilla mulle myytiin vaihdettavissa oleva suodatin :eek: Vai onko se silti vaihdettavissa vaikka on pumpun yhteydessä..? Vai tekemätön paikka, vaihtuu sitten samalla kun pumppu menee vaihtoon?
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#16
Vs: 359 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Tää on sama juttu kuin kakkos lagunassa ilmeisesti. Vaihtoväli joku 240 tkm.Vaihtaa sen pystyy,mutta on pumpun yhteydessä,niin kuin moni on vaihtanut? Veikkaan ettei monikaan. Luetteloissa on mainittu kyllä tämä suodin,mutta paikka missä se on,ei yleensä tiedossa. Tämä tieto oli myös yllätys erään kakkosen omistajalle.
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Juu, polttoainesuodatin saa jäädä nyt vaihtamatta, ihmetellään sitten ensi kesänä ;D

360 000 km pyörähti täyteen ja matka jatkuu. Pari viikkoa on öljynäyttö näyttänyt keskimäärin "kaksi palluraa" vajaa täysi, joten todensin tilanteen mittatikulla ja lisäsin pari desiä öljyä. Vissiin sen verran kone syö 2000-3000 kilometrin ajon aikana ja/tai tihkuu sieltä jakopään kopan jostain nurkasta.

Tosiaan kolahtelu ja vetely saatiin korjattua aiemmin, mutta vielä vaivaa merkillinen pompottelu. Pahimmillaan se on 40-60 nopeuksissa ja häviää lähes täysin moottoritielle siirryttäessä. Pompotus on aika satunnaista, välillä saattaa "lyödä" pari kertaa putkeen ja sitten muutamaksi sekunniksi rauhoittua. Renkaat on siis uudet Kumhot, tasapainotettu ja kulmat säädetty. Pompotusta ilmeni myös edellisillä kumeilla.

Voiko iskarit aiheuttaa em. pompotusta? Tässä saattaa olla alkuperäiset iskarit, en ainakaan löytänyt merkintöjä vaihdoista.. :eek:
 
Viestejä
264
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Reino88 sanoi:
Juu, polttoainesuodatin saa jäädä nyt vaihtamatta, ihmetellään sitten ensi kesänä ;D

360 000 km pyörähti täyteen ja matka jatkuu. Pari viikkoa on öljynäyttö näyttänyt keskimäärin "kaksi palluraa" vajaa täysi, joten todensin tilanteen mittatikulla ja lisäsin pari desiä öljyä. Vissiin sen verran kone syö 2000-3000 kilometrin ajon aikana ja/tai tihkuu sieltä jakopään kopan jostain nurkasta.

Tosiaan kolahtelu ja vetely saatiin korjattua aiemmin, mutta vielä vaivaa merkillinen pompottelu. Pahimmillaan se on 40-60 nopeuksissa ja häviää lähes täysin moottoritielle siirryttäessä. Pompotus on aika satunnaista, välillä saattaa "lyödä" pari kertaa putkeen ja sitten muutamaksi sekunniksi rauhoittua. Renkaat on siis uudet Kumhot, tasapainotettu ja kulmat säädetty. Pompotusta ilmeni myös edellisillä kumeilla.

Voiko iskarit aiheuttaa em. pompotusta? Tässä saattaa olla alkuperäiset iskarit, en ainakaan löytänyt merkintöjä vaihdoista.. :eek:
Vetarien tasapaino? Jos on sisäpään nivelissä pientä heittoa tai tukilaakerin kiinnikkeessä, niin voisi pompottaa tuohon tyyliin. Toki en tiedä kunnolla millaisesta pompotuksesta on kyse mutta jos se ei selvästi esiinny vain töyssyissä niin ei se silloin iskarivika pitäisi olla.
 
Viestejä
283
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Istuskelin vaihteen vuoksi kyydissä, ja pompotus ei tuntunut niin pahalta. Tuntuu siis ratin kautta paremmin kuin vain istumalla kyydissä.
Pompottelee tosiaan vähän joka paikassa, ei pelkästään töyssyissä. Nopeuden kasvattaminen selkeästi eliminoi suurimmat pompotukset. Ei vain ole itselläni kokemusta huonoista iskareista, että pompottaako ne mahdollisesti tasaisellakin vai ei ::)

Pystyykö vetareiden kuntoa testailemaan jotenkin ajamalla vai pitääkö alkaa purkuhommiin?

Muistan kerran nähneeni moottoritiellä vanhan Passatin, jonka perä pomppi jatkuvasti vaikka tie oli aivan tasainen. Ehkä siinä oltiin jo reilusti iskareiden ehtoopuolella menossa ;D Tässä Lagunan tapauksessa liike tuskin näkyy samalla tavalla muille.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 904
Tykkäyksiä
11
#20
Vs: 360 000 km ajettu Laguna III 2.0 16V

Tuo kyseinen pompotus on tuttua, tosin vaikea näin tekstin välityksellä sanoa, missä vika ilmenee. Perusasiat kannattaa tarkistaa,itse olen tarkistanut seuraavat asiat kun pienimuotoista pompotusta ilmenee 40-50 nopeuksissa ja sitten 90-110 nopeuksissa.

- renkaat
-vanteet
-vetoakseli ja juurikin se tukilaakeri
-ilmanpaineet ( näillä on suuri vaikutus ainakin kulutukseen)

Tosin takapää pompottaa tyhjänä kun siellä on uudenkarheat iskarit. Etupään pompotusta sain rauhallisemmaksi laittamalla inasen yli maksimiarvon ilmanpaineet. Toki voi iskaritkin pompottaa,mutta oletko tarkistanut kaikki alustan tukipuslat? Nimarkin nettisovellutuksesta löydät kaikki autoosi sopivat kumiosat.Espace lopetti pompottamisen kun sinne uusittiin uudet tukikumit alustaan.
 
Ylös Bottom