2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6 4Control

Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#1
Tällainen kapistus tuli hommattua alkuvuodesta. Tarkoitus oli ostaa jokin diesel-coupe, mutta perinteisten BMW-Audi-MB-Peugeot-Alfa Romeo -hakutulosten sekaan sattui kerran yksi Laguna Coupe, ja se olikin Rellun metsästystä sen jälkeen… Laguna vain oli omaan silmään ylivoimaisesti parhaimman näköinen. Puolen vuoden etsimisen jälkeen tuli myyntiin tämä alun perin Luxemburgista tuotu yksilö, sen jälkeen pitikin toimia nopeasti. Ostopäätökseen vaikutti kummasti myös se, että Renault oli saksalaisia ainakin kolmanneksen halvempi ja samaan aikaan yli puolet vähemmän ajettu.

Kaikin puolin olen ollut autoon tyytyväinen, moottori vääntää mukavasti ja kulutus on vähintäänkin maltillinen (todellinen kulutus maantieajossa huitelee noin 7l/100km lukemissa). Karmittomat ikkunat ovat toimineet ilman ongelmia myös näillä -20 asteen pakkasilla, pitää vaan muistaa pitää tiivisteet puhtaana. Käyntiinkin näytti lähtevän samassa lämpötilassa, joskin äänestä päätellen muutama sylinteri onnistui siinä muita hieman aikaisemmin 8) DPF:n olemassaoloa en ole vielä huomannut mitenkään, vaikka kilometrejä on kertynyt 20 000 oston jälkeen. Tiedä sitten onko edellinen omistaja sen poistattanut (?). Ovet ovat isot, ja parkkipaikoilla pitääkin olla tarkkana. Varsinkin, kun ovien ulkoreunoilla ei ole mitään, mistä ottaa kiinni. Kahva on ehkä hieman liian lähellä oven saranoita. Nämä asiat mietityttivät ennen diesel-coupen ostoa, mutta toistaiseksi on arjessa selvitty.

Koeajoin aikoinaan myös 2.0 dCi -version, joka vaikutti kaikin puolin asialliselta vehkeeltä. Olisi varmaan kuluttanut vähemmän, mutta automaattilaatikko ja isommat teholukemat painoivat vaakakupissa tällä kertaa enemmän.

Pari valokuvausta harrastavaa tuttavaani kelpuuttivat auton kuvauskohteekseen, sen seurauksena laitan tähän perään muutaman valokuvan. Tästä suuri kiitos heille, joskin kuvakoon muuttamisen jälkeen laatu näyttää hieman kärsineen. Alla on talvivanteet kitkarenkailla, minkä takia vanteet saattavat jonkun silmään näyttää hieman pieniltä (17").

Siitä:










Itse en ole autolle tehnyt vielä mitään, mutta muutama asia on mielessä ensi kesää ja tulevaisuutta ajatellen. Tarkoitus olisi pitää auto kohtuu normaalin näköisenä ja ajettavalla korkeudella, mutta pientä viilausta voisi miettiä:
1. Takaluukun "Laguna"-teksti pois
2. Takaikkunoihin kevyt tummennus
3. Takavaloihin kevyt tummennus (?).
4. Takasivuikkunoista "Renault Sport"-tekstit pois. Ihan sen takia, ettei Laguna Coupe RS -mallia ole olemassa. (Edellisen omistajan laittamat tarrat).
5. Uudet kesävanteet, mikäli alkuperäiset 18" harmaat Renault-vanteet eivät miellytä silmää (eivät ole vielä alla olleet). Tumma vanne miellyttää silmää...
6. Rahatilanteen niin salliessa putkistolle olisi hauska tehdä jotakin, auto on aivan liian hiljainen kaasua poljettaessa. Myös putken päät ovat jotenkin tylsän näköiset.


EDIT: Siirretty kuvat toiseen palveluun, josko nyt näkyisi.
 
Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#3
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

pasiv sanoi:
Ei näy kuvat täällä ainakaan!? ???
Jahas, Dropbox ei sitten toimikaan niin kuin ajattelin. Koitan laittaa johonkin muualle, katsotaan kohta uudelleen.

EDIT: Jos Photobucketista näkyisi..? Itselläni näkynyt kaikki koko ajan ihan ok.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 740
Tykkäyksiä
4
#4
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

*kuola valuu suupielissä* Kyllä, nyt näkyy kuvat. Komeita otoksia!! Mukava myös kuulla tämmöisestä harvinaisemmasta Laguna 3 mallista kokemuksia.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 825
Tykkäyksiä
1
#5
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Nätti peli.. hieno ja suhteessa parempi ja halvempi kuin Megane CC. Sellaisen 2.0 dieselin vois hankkia joskus...
 
Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#6
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Jepjep hintansa väärti todellakin on, varmasti kuten muutkin Laguna kolmoset (varmaan muutkin mallit ;D). Aikaisemmista ei ole kokemusta, mutta laatuvaikutelma on kaiken kaikkiaan hyvä. Kojelaudasta kuuluu välillä nitinöitä ja natinoita, niistä ovat muutkin täällä foorumilla kirjoitelleet. Tässä tapauksessa suurin syypää taitaa olla tuo soitin, jolle on edellinen omistaja luonnollisesti joutunut ostamaan uudet kehykset. Pitää paremman ajan kanssa katsella, josko olisi jostakin kohtaa jäänyt hieman irti.

Soittimesta tuli mieleen se, että radio kuuluu aika huonosti. Ainakin nämä rockahtavammat kanavat, joita silloin tällöin haluaisin kuunnella. Orkkisradiossa on ilmeisesti takalasissa oleville antenneille omat liitäntänsä, mutta tähän nykyiseen soittimeen ne on yhdistetty ja liitetty yhteen liitäntään. Selektiivisyys on siis siltä osin menetetty. Tiedä sitten, onko lasiin upotetuilla antenneilla edes mahdollista saada kunnon vastaanottoa. Ulkonäön ehdoilla menty tässäkin tapauksessa. Onkos muissakin korimalleissa lasiin upotetut antennit..?

Neljä aikuista mahtuu hyvin kyytiin (kun pääsevät ovesta ensin sisään) ja takapenkit ovat jopa mukavat istua pidemmänkin aikaa. Takakontti on yllättävän iso, mutta lastausaukko hieman hankalan mallinen ja koko tavaratila on varsin matala. Silti on kahden ihmisen kaikki tarpeellinen saatu aina kuskattua. Aika harvoin pitänyt edes takapenkkejä kaadella tilan lisäämiseksi.

Kääntyvät ajovalot ovat teholtaan kiitettävät, mutta en oikeastaan ymmärrä tuota kääntymistä. Sivuttaisliike on sen verran pieni, etteivät valot valaise sinne, mihin silmät katsovat ennen kääntymistä. Pikemminkin efekti muistuttaa näitä autoja, joissa sumuvalo syttyy valaisemaan pengertä. Ehkä tässä tapauksessa valaistaan hieman pidemmälle, mutta kyllä näiden pitäisi kääntyä lähemmäs 45 astetta että siitä mitään hyötyä olisi.

Sitten näitä tyypillisiä, mitä muutkin ovat autoistaan kirjoitelleet. Ajovalojen pesimet saisivat olla kytkimen perässä, hirvittää pakkaskeleillä pestä tuulilasia kun nuo pesimet hyppäävät joka kolmas kerta esiin puskurista. Niiden rikkoutumista odotellessa jäätymisen takia… Olisikohan niille oma sulake, jonka voisi talveksi irrottaa? Tuulilasinpyyhkijät taas olisi mukava nostaa pystyyn näillä keleillä, mutta kun eivät konepellin alta paljoa nouse…
Klassinen "Renault sähköongelma" tässä varmaan on se, että jostain syystä kuljettajan ovi avautuu vasta toisella painalluksella. Ainakin se on aika erikoinen ominaisuus, toisaalta joskus harvoin se aukeaa heti ensimmäisellä ;D Kaipa näitä persoonallisuuksia mahtuu autoon kuin autoon.

PS. Tällä hetkellä nettiautossa on yksi Coupe myynnissä (ollut varmaan jo vuoden) ja hinta pudonnut sillä aikaa pari tonnia. Tuosta voisi joku käydä hakemassa hyvän menopelin itselleen, eiköhän löydy vielä tinkivaraakin että saavat pois jaloista kuleksimasta.
 
Viestejä
247
Tykkäyksiä
0
#7
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Työläs tapa säästää lampunpesimen varsia ja pesunestettä on että kytkee parkkivalot päälle ja sitten kun ajovalot sammuvat pesee tuulilasin. Sulaketta en ole löytänyt.
Pyyhkijät saa ylä-asentoon vetämällä vivun alas maksimi nopeuden kohdalle kun virrat on poissa. Pyyhkimiä ei saa irti lasista mutta pysyvät paremmin sulana kun vesi ja lumi eivät pakkaannu sulan päälle.
 

JaLe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
620
Tykkäyksiä
0
#8
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Kyllä tuo Coupe Laguna on vaan niin ristuksen tyylikäs auto omaan silmään, kuolannut tuollaista ilmestymishetkestä alkaen ja ehkä vielä joskus myös moisen hankin.. :)

Mutta hankinta pitää vissiin tehdä suomen rajojen ulkopuolelta kun tämän maan tarjontaa katsoo niin oikein 1kpl on nettiautossa ja kurkkaa mitä mobile.de:ssä olisi maailmalla tarjolla niin johan vaihtoehdot lisääntyy.. ::)
 
Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#10
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

JaLe sanoi:
Kyllä tuo Coupe Laguna on vaan niin ristuksen tyylikäs auto omaan silmään, kuolannut tuollaista ilmestymishetkestä alkaen ja ehkä vielä joskus myös moisen hankin.. :)

Mutta hankinta pitää vissiin tehdä suomen rajojen ulkopuolelta kun tämän maan tarjontaa katsoo niin oikein 1kpl on nettiautossa ja kurkkaa mitä mobile.de:ssä olisi maailmalla tarjolla niin johan vaihtoehdot lisääntyy.. ::)
Vuoden alussa kun vielä autoa etsiskelin niin oli nettiautossakin neljä kappaletta näitä myynnissä. En tiedä onko 2.0T vai 2.0dCi yleisempi Suomessa, mutta tuolloin oli molempia kaksin kappalein. Itseäni kiinnostaisi päästä testaamaan tuota 4Control-versiota joskus, vaikuttaa varsin näppärältä systeemiltä. GT-versiossa on tietty vakiona parempi äänentoistojärjestelmäkin ja hienomman näköinen nahkasisusta.

Tuo vakio 8 kaiuttimen järjestelmä on omasta mielestäni varsin kohtuullinen, tähän autoon on laitettu vielä subwoofer lisäksi jottei bassot pääse hukkumaan kovemmilla nopeuksilla. Pitää vähän tutkiskella mitä ihmiset ovat yleisesti mieltä tuosta äänentoistosta. Jonkun diskanttielementtien vaihtoon liittyvän ketjun jo lukaisinkin, näytti olevan varsin yksinkertainen homma kun on sopivan kokoiset elementit.
 

arson

Clio 1.4i RN -97
Viestejä
619
Tykkäyksiä
1
#11
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Coupe Lagunoita näkee todella harvoin liikenteessä, mutta ainakin oma pää kääntyy aina. Varmasti yksi aikamme kauneimmista autoista.
 
Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#13
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

arson sanoi:
Coupe Lagunoita näkee todella harvoin liikenteessä, mutta ainakin oma pää kääntyy aina. Varmasti yksi aikamme kauneimmista autoista.
Yhden kerran olen nähnyt ajavan vastaan. Tässä oli tosin se mielenkiintoinen twisti, että omani oli juuri huollossa ja vastaan tullut auto näytti aika samalta… 8)

Eipä kyllä tule hatchback- ja farkkuversioitakaan hirveästi vastaan. Harmi sinänsä, sillä omaan silmään nuo ovat kaikki hyvän näköisiä vehkeitä. Megane onkin sitten paljon yleisempi näky.
 
Viestejä
203
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Komea se tämäkin on.

Jännää, en osaa päättää onko tuo tuo ruskea verhoilu herkullisempi kuin oman GT:ni punamustat nahkajakkarat, kuvissa ainakin näyttää hyvältä tuokin sävy. Nelipyöräohjaus on varsin mukava lisä, etenkin talvella sen vaikutukset maantieajossa ovat eduksi. Ja GT-versiossahan ei vissiin vakiona ole "sitä parempaa äänentoistoa" vaan Bosen setin on saanut lisävarustelistalta rastia.
 
Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#17
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Tii sanoi:
Komea se tämäkin on.

Jännää, en osaa päättää onko tuo tuo ruskea verhoilu herkullisempi kuin oman GT:ni punamustat nahkajakkarat, kuvissa ainakin näyttää hyvältä tuokin sävy. Nelipyöräohjaus on varsin mukava lisä, etenkin talvella sen vaikutukset maantieajossa ovat eduksi. Ja GT-versiossahan ei vissiin vakiona ole "sitä parempaa äänentoistoa" vaan Bosen setin on saanut lisävarustelistalta rastia.
Omaan silmään ainakin kuvissa se punamusta on paremman näköinen. Mutta tämä ruskea taas on paremman näköinen kuin toisessa ollut vaalean ruskea :p Onkos muuten noissa Bose-järjestelmäisissä Coupeissa sama "hattuhylly" ? Siinähän on jonkinlainen viritelmä tuota subwooferia varten, on sen verran hienon näköinen sekin, että jotain vastaavaa haluaisin kehitellä tähänkin.. Tällä hetkellä siis subbari ruuvattuna tavatilan yläreunaan, mutta ääni kumisee mielestäni liikaa tuolla umpinaisen hattuhyllyn alla.

Onko nelipyöräohjauksesta tullut jotain ylimääräistä murehdittavaa, huollettavaa tms? Sinänsä videon perusteella näyttää olevan aika yksinkertainen järjestelmä loppujen lopuksi, mutta näitä aina miettii kun jotain uutta tekniikkaa näkee ::)
 
Viestejä
284
Tykkäyksiä
0
#19
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Laguna00 sanoi:
ysikyt luvulla tais tosin jossain preludeissa olla aws, nelipyöräohjaus..
Näitä on tosiaan japseissa ilmeisesti ollut, mutta muistan lukeneeni, että silloin piti olla mekaaninen yhteys myös kääntyviin takapyöriin. Tämä varmaankin hillitsi aika lailla tuota tekniikan käyttöä. Eikös Renaultin järjestelmässä ohjata hydraulista sylinteriä, eli takapyörien osalta ns. steer-by-wire?

Vähän offtopic: Eikös nyt olla luopumassa myös vaatimuksesta, että ratin ja etupyörien välillä pitäisi olla mekaaninen yhteys? Lueskelin jostakin alan lehdestä, että Infiniteissä alkaa pian olla steer-by-wire -järjestelmiä. Kehitys kehittyy 8)
 
Viestejä
203
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: 2009 Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Reino88 sanoi:
Omaan silmään ainakin kuvissa se punamusta on paremman näköinen. Mutta tämä ruskea taas on paremman näköinen kuin toisessa ollut vaalean ruskea :p Onkos muuten noissa Bose-järjestelmäisissä Coupeissa sama "hattuhylly" ? Siinähän on jonkinlainen viritelmä tuota subwooferia varten, on sen verran hienon näköinen sekin, että jotain vastaavaa haluaisin kehitellä tähänkin.. Tällä hetkellä siis subbari ruuvattuna tavatilan yläreunaan, mutta ääni kumisee mielestäni liikaa tuolla umpinaisen hattuhyllyn alla.

Onko nelipyöräohjauksesta tullut jotain ylimääräistä murehdittavaa, huollettavaa tms? Sinänsä videon perusteella näyttää olevan aika yksinkertainen järjestelmä loppujen lopuksi, mutta näitä aina miettii kun jotain uutta tekniikkaa näkee ::)
Tässä Bosen setissä on nimenomaan tuo hattuhyllyllä sijaitseva subi. Tai käytännössä varmaan 2/3 hattuhyllystä on subin ritilää yms koristetta, tuolla kohtaa siis missä sinun autossasi on hattuhyllyllä tuo syvennys. Tuossa Bosen systeemissä BT-tuki ja kyynärnojan lokerossa aux-töpseleitä, kunpa olisi ollut usb-paikka. Mokoman vaihto ei liene yksinkertaisimmasta päästä. Bluetoothin välityksellä musiikkia toistettaessa puhelimesta laatu kärsii kuitenkin hitusen enkä cd-levyjen kanssa puljaamiseen tahdo enää palata. Paitsi tietysti aitojen levyjen kohdalla joita tosin ei autossa ole tapana kuljettaa ja kuunnella.

Takapyöräohjaus käsittääkseni hyvinkin huoltovapaa. Ainoa operaatio mitä sen hyväksi tehnyt niin renkaanvaihdon yhteydessä tienoon huolellinen putsaus poteroihin jäävästä sorasta ja hiekasta sekä vähän liukasteen suihkimista liikkuviin osiin joita ei niitäkään ollut juuri nimeksikään.
 
Ylös Bottom