2.0 8v jakohihnan kireys

Viestejä
85
Tykkäyksiä
0
#1
Hei!

Tee se itse-miehenä, ( kaikki muu on tehty ite, paitsi hammaspaikat :) )katselin ohjeita Renault 2.0 8v jakohihnanvaihtoon ja siellä painotettiin mm. hihnan kireyden tarkistusta jossain erikoispajalla.
Onnnistuukohan tuo jollain työkalulla, joka on saatavissa jostain? Tai onko järkeä vaihtaa ite, ja viedä sitten vielä kiristyksen tarkistukseen......

Olen teeseitse-miehenä muutaman kerran toisenlaisen moottorin jakopäänhihnankin vaihtanut hyvien ohjeiden avulla, mutta lieneekö tuo niin vaativa, että ei kannata ryhtyä...?

Auto seisoi melkein pari vuotta, monet muutkin ovat tätä pohtineet, että hapristuuko hihna nopemmin hyllyllä vai moottorissa? Tuskin kellään ihan oikeita vastauksia on...:)
 

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
753
Tykkäyksiä
2
#2
Vs: 2.0 8v jakohihnan kireys

Uskoisin onnistuvan. Useita jakohihnoja olen F3R koneeseen näppituntumalta laittanut ja hyvin ovat vaihtovälinsä kestäneet virheettömän näköisiä vielä pois ottaessa. Kuitenkin kun näppituntuma jakohihnan yleisestä kireydestä on niin se on siinä. Mitään ylikireää ei kannata laittaa. Tämän F3R on aika korkea, kampiakselilta matkaa nokka-akselille aikalailla lämpölaajentuma kiristää hihnaa. Jos hihnan laittaa ylikireälle koneen lämmettyä sen kyllä kuulee hihnan ulinana. Ps. Jos hommaan ryhdyt ja suuria ongelmia tulee eteen eikä kukaan Foorumilla vastaa voit soittaa 0400 338908 koska minäkin häivyn tämän tietoyhteyden ulottumattomiin Pohjois-Karjalaan vaan en juo kaljaa auringon nousuun. :D
 
Viestejä
133
Tykkäyksiä
1
#4
Vs: 2.0 8v jakohihnan kireys

Tuli mieleen tuosta jakohihnan hapertumisesta ajan kanssa niin asuntoautooni kun vaihdon hihnan johon kilometrit eivät olleet
lähellekään täynnä, mutta aika oli täynnä (4 vuotta). Huomasin jakajapumpun hihnan yhden hampaan olevan jo puoliksi irti hihnasta. :eek:
 
Viestejä
85
Tykkäyksiä
0
#8
Hei, onko kelläänn havaintoa, tilasin jakopääsarjan tuohon 2.0 8v. Hihna on paikallaan (vielä kiristämättä), mutta tuli mieleen, että olisiko rullien lisäksi 2kpl pitänyt vaihtaa se yksi hammasratas,sitä ei ollut paketissa.....Hihnan kiristys myös askarruttaa, miten sen saa oikeaan kohtaan, mutta ehkä se ei ole niin kauhean tarkka, en tiedä....
 
Viestejä
85
Tykkäyksiä
0
#10
pitää tarkastella vielä lähemmin sitä, mutta ei siitä yhtäkkiä katsottaessa näkynyt erityistä kuluneisuutta autolla ajettu n. 225tkm .......
Vähän sitä pyörittelin, ja en yhtäkkiä vikaa huomannut pyörimisessä. Varaosaliikkeessä ei tarjottu sitä hammaspyörää, vaikka kyselin.
Lähinnä tuota jakohihnasarjaa taidetaan tuohon malliin myydä pelkkien rullien 2kpl kanssa, niin voiko siitä päätellä, ettei sitä hammaspyörää tarvitse ehkä vaihtaa, vai miten lienee, toisaalta samallahan sen vaihtaisi, tuskin koskaan vaihdettu...
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
170
Tykkäyksiä
17
#13
Jos vesipumppu kysessä niin ehdottomasti koko pumppu vaihtoon kun on valmiina jakopää levällään. Vesipumppu kun hajoaa niin saattaapi remmi napsahtaa ja silloin vaihdetaan jo venttiileitäkin.
 
Viestejä
85
Tykkäyksiä
0
#14
Ei ole vesipumppua jakohihnalla, tuo on vapaasti pyörivä laakeroitu hammaspyörä (jännä ettei kuulunut jakohihnapakettiin)
 
Viimeksi muokattu:

2528ej

Aktiivinen jäsen
Viestejä
753
Tykkäyksiä
2
#16
Se on hivenen outo tuo hammaspyörä ettei sitä tarjota tuossa hihnasarjassa. Kiristinrulla ja ohjainrulla, kuitenkin samaan tapaan kestovoitelu laakerin varassa tuo hammaspyöräkin pyörii. Ei kai se pahaa tee jos sen uusii, saa huoletta päästellä sen puolesta taas sen reilun 200 tuhatta. Kunnossa olevaa vesipumppua tässä koneessa ei kannata vaihtamaan ryhtyä, jos tarvista tulee sen saa vaihdettua jakopäähän koskematta. Joissakin vanhemmissa F3R koneversioissa tuo hammasratas pyörittää öljypumppua.
 
Viimeksi muokattu:

Megane

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 119
Tykkäyksiä
5
#17
Hei!

Tee se itse-miehenä, ( kaikki muu on tehty ite, paitsi hammaspaikat :) )katselin ohjeita Renault 2.0 8v jakohihnanvaihtoon ja siellä painotettiin mm. hihnan kireyden tarkistusta jossain erikoispajalla.
Onnnistuukohan tuo jollain työkalulla, joka on saatavissa jostain? Tai onko järkeä vaihtaa ite, ja viedä sitten vielä kiristyksen tarkistukseen......

Olen teeseitse-miehenä muutaman kerran toisenlaisen moottorin jakopäänhihnankin vaihtanut hyvien ohjeiden avulla, mutta lieneekö tuo niin vaativa, että ei kannata ryhtyä...?

Auto seisoi melkein pari vuotta, monet muutkin ovat tätä pohtineet, että hapristuuko hihna nopemmin hyllyllä vai moottorissa? Tuskin kellään ihan oikeita vastauksia on...:)
No tuohon kommentoisin,että onko auto siellä lämpimällä hyllyllä kun sillä ei ajeta?Ehkä pakkasessa,helteessä,vesisateessa,kiristin vetää koko ajan hihnaa....Olosuhteet hapristuttavat hihnaa....:p:p
 
Viestejä
85
Tykkäyksiä
0
#18
Joo, siihen vaihtoon päädyin. Ei niin tärkeää/hyödyllistä, mutta mielenkiintoista olisi, kuinka hihnat ovat kestäneet, jos esim. ajettu vähän ja on kertynyt pitkä aika edellisestä vaihdosta. Tai miten hihnat on kestäneet esim. Ranskan olosuhteissa verrattuna Suomen talveen.
 
Ylös Bottom