1.8 -04 lagunan jakopään remppa

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 393
Vanha hihna pois, uusi tilalle ja ajoitus kohdilleen...

Haulla varmasti jotain ohjeita löytyy, mutta kerro nyt kuitenkin vähän tarkemmin, että mikä on epäselvää, niin on jonkun ulkopuolisen aika paljon helpompi ohjeistaa. Onko koko homma ihan hukassa? Ennenkin tehty renun koneisiin jakopäätä vai onko hyppy tuntemattomaan? Onko ajoitustyökalut olemassa kyseiseen koneeseen?
 

jari80

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Juurikin tuo ajoitus työkalu himmeli.. Käykö tähänkin moottoriin se 4mm levy ja 10mm kierteellä oleva 8mm tappi? Entä onko siellä olemassa minkäänlaisia merkkejä jos lukituksen tekee toisella tavalla.. En nyt muista olenko renuihin ennen jakopäätä vaihtanut mutta kaikenlaisiin vehkeisiin
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 661
Periaatteessa samat mutta tappi on erilainen kuin 1,6 koneessa mutta sama kuin 2ltr. Merkkejä ei löydy ja kammen ja nokan pyörät ilman kiilaa ja pyörii vapaasti kun mutterit löysää. En kyllä ilman työkaluja rupeisi hommaan kun eivät maksa paljon. Siinä myös tuo vvt pyörä joka pitää osata laittaa oikein.
 

kurkimies

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 001
Periaatteessa samat mutta tappi on erilainen kuin 1,6 koneessa mutta sama kuin 2ltr. Merkkejä ei löydy ja kammen ja nokan pyörät ilman kiilaa ja pyörii vapaasti kun mutterit löysää. En kyllä ilman työkaluja rupeisi hommaan kun eivät maksa paljon. Siinä myös tuo vvt pyörä joka pitää osata laittaa oikein.
Mikäs tuollainen moottori on, josta ei löydy ajotusmerkkejä? Helppohan siihen on omat merkit tehdä
 

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 661
Voihan siihen tehdä mutta ei niitä tarvita kun kampi ja nokat lukitaan työkaluilla se on siinä, ne työkalut ei tosiaan maksa paljon ja varmaan joku voi lainatakin.
 

MTI

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 182
Merkki hihnapyörässä ei paljon auta kun akseli pääsee pyöriin hihnapyörässä.
 

otto

Jäsen
Viestejä
473
vedä se vanha hihna halki puolestavälistä, poista ulompi ja löysää vähän, et saat uuden huulille, sitten vanha poikki ja pyöritystä ja loppukiristys.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 393
...ja se toinen vaihtoehto on, että ei yritäkään mitään naurettavia kikkailuja ja käyttää suosiolla niitä ajoitustyökaluja.
 
Viestejä
43
vedä se vanha hihna halki puolestavälistä, poista ulompi ja löysää vähän, et saat uuden huulille, sitten vanha poikki ja pyöritystä ja loppukiristys.
Tämä kikka ei auta sen kummemmin kuin maalatut merkitkään, kun moniurahihnapyörä pitää ottaa kampuran nokasta pois, niin samalla häviää kitka myös hammaspyörästä, kun kiilaa ei ole siinäkään. Tosin kiilaura saattaa olla kampurassa ja se pitäisi silloin osoittaa ylöspäin, mutta aika epätarkkaa on jos tuolla ajoitukset laittaa :D

Sen ajoitustapin voi tehdä vaikka kierretangosta ja kahdesta mutterista: Sorvaa tai hioo kierteitä pois ja kiristää mutterit peräkkäin. 1.6:een asti pituus on ratkaiseva (en tähän hätään muista, löytyy kyllä hakemalla). 1.8:sta isompiin tapin kärki pitäisi vain saada jämäkästi kampuran uraan, muulla tuossa oikeastaan olekaan merkitystä, eli tapin kärki sopivan paksuiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

keijokos

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 661
Eikä se hihnan halkaisu mitään auta muutenkaan kun nokkapyörissä korkeat reunat, tuo konsti käy erittäin harvoihin autoihin
 

skara

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 082
Voihan vimpeli, onko kukaan koskaan kuullut että niitä vitun nokkapyöriä ei tarvi irroitella ja kampiakselin saa kohdalleen laittamalla oman meisselin tulpan reijästä sisään ja katsoo koska on YKK, pitääkö kaikesta tehdä nii SAATANAN vaikeeta? :D Niin ja jos jollakin nyt kävi mielessä miten se vitun kampiakseli lukitaan, niin sinne työnnetään myös meisseli vaikka YKK-anturin reijästä.
 

kimbe

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 393
...ja se toinen vaihtoehto on, että ei yritäkään mitään naurettavia kikkailuja ja käyttää suosiolla niitä ajoitustyökaluja.
P.S. Ja saahan sitä skara omaa meisseliään törkkiä oman autonsa tulpan reiästä niin paljon kun lystää, mutta jakohihnaa kun vaihtaa, niin olisi se ajoituskin hyvä kohdilleen saada.
 

Pikkuhukka

Jäsen
Viestejä
197
Voihan vimpeli, onko kukaan koskaan kuullut että niitä vitun nokkapyöriä ei tarvi irroitella ja kampiakselin saa kohdalleen laittamalla oman meisselin tulpan reijästä sisään ja katsoo koska on YKK, pitääkö kaikesta tehdä nii SAATANAN vaikeeta? :D Niin ja jos jollakin nyt kävi mielessä miten se vitun kampiakseli lukitaan, niin sinne työnnetään myös meisseli vaikka YKK-anturin reijästä.
Mjaa, just viime viikolla nokkaremmin vaihtaneena 23€ asennustyökaluilla ja sitä edellisellä kerralla tehtiin ilman. Jos nyt vertaan noita keskenään niin kyllä mä 10x mieluummin teen työn noiden työkalujen kera. Ei tarvinnut kikkailla ruuvareita tulpan tai ykk -anturin reikiin. Kukin tyylillään.
 
Ylös Bottom