1.6 twinturbo 125hp R9M452 pätkiminen

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Otsikon mukainen motti, teräviä nykäyksiä alkanut tekemään sekä vakionopeudensäädin päällä että kiihdytyksissä. Yksi koodi oli muistissa P0202 cyl 2 injector circuit/open. Poistin sen ilmon ja käytin koneen etupuolella sijaitsevan sinisen boschin anturin irti ja puhdistin sen. Onko tämä nyt se air intake temp sensor vai map? Kerran rynkytyksen iskiessä päälle vilautti jakoavaimen kuvaa mittaristossa mutta ei jätä mitään herjaa näkyviin. Tuon anturin puhdistuksen jälkeen ei ainakaan toistaiseksi ole rynkyttänyt 40km ajon aikana ja vetää puhtaammin alarekisterissä.
Edit: teki pari nykyä paluumatkalla kovemmassa kiihdytyksessä
 
Viimeksi muokattu:

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 077
Koska suutinvikaa herjailee niin laittaisin tankkiin suuttimien puhdistusaineet (STP, Forte, LIQUI MOLY, ym)..

..
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Missä näissä 3. polven trafiiceissa sijaitsee ecu? Voisi käydä liittimet läpi ja putsailla.
Edit: Lähinnä elättelen toiveita ettei olis itse suutin mennyt..
Editin editti: lienee parempi mittauksella hakea mahdollinen suutinvika? Onko kukaan mitannut tämmösiä, piezosuuttimetko näissä on?
 
Viimeksi muokattu:

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Herja p0202 oli siis luettu geneerisellä datalynx skannerilla, ei rellun omalla clipillä jos asialla on merkitystäCBDE295F-C3AD-40E3-BDDD-2AC0BECFD8C8.jpeg
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Ecu löytyi keulasta keulamaskin ja akun välistä. Puhdistin sensorikliinerillä pinnit kun ei muuta löytynyt, ei vaikuttanut kovin hapettuneilta
72EC57A5-7B12-43B4-83DB-B8362B048F8D.jpegF11442B5-76F1-43B6-AAC6-EB51640FA838.jpeg

Ei vaikutusta tilanteeseen. Häätyy käydä suihkujen sähköliittimet läpi ja samalla jos mittaisi suihkut, jos niille löytyy oikea vastusarvo mihin pitää asettua
 
Viimeksi muokattu:

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Liqui molyn diesel purgea nyt kokeeksi laitettu tankillisen sekaan, olisi varmaan tehokkaampaa liotusta suoraan pullosta kiertoon raakana mutta tulevan viikon vajaan 500km motari-ajoa niin näkee väheneekö katkominen ajossa
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 290
Ai että kun tuntuu niin tutulta vialta, mutta että näissä uusissakin on jo näitä vikoja. Tuntuu,että III-kopan Traficeissa/Mastereissa on "vanhana" samat viat kuin II-sessakin. Itsellä nuo samat nykäykset alkoivat kanssa samaten mutta sammui aina lähes samalla, se oli raastavaa. Tuomiona oli ainakin 3 kusevaa suutinta. ja samalla vaihdettiin myös korkeapainepumppu ja siirtopumppu. Vinkiksi,että Teboilin dieseliä ei kyllä kannata laittaa. Dieselit käy sillä aikas laiskasti ja kulku on huonoa. Pelkästään hyvää sanottavaa on MY Dieselistä, koska setaaniluku on lähes tai yli 80, normaalin 50 sijaan. Mitä vanhempi dieseli, sen paremmin tuntuu olevan tehot ja kulutus tallessa.
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Tässä ei ole käynnissä eikä vedoissa mitään vikaa, lähtee hyvin käyntiin ja käy pehmeästi. Ainoastaan kovassa ajossa kun kuormittaa, lyö ilmeisesti 2-suihkun pois pelistä hetkittäin, tuntuu terävänä nykäyksenä. Dieselhuollosta sanoivat että jos piezo, ei voi korjata. 45e/kpl ultraäänipesu ja testaus. Ensi viikolla alkaa loma niin tietää mitä tekee aikansa kuluksi... Mulla oli joskus puoli miltsiä rullattu vag-dieseli niin siinä kyllä huomasi käynnistä kun suihkut vuoti. Tällä perällä nesteen dieseleissä oli vettä seassa... kerrotko tarkemmin oliko mikä kone sinulla siinä autossa ja paljonko km kun alkoi pätkimään?
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Vaatiiko näissä suihkujen vaihto uuden suihkun numerosarjan syöttämisen eculle? Vai voiko näissä vaihtaa suihkun kuin normaalissa autossa?
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 290
Tässä ei ole käynnissä eikä vedoissa mitään vikaa, lähtee hyvin käyntiin ja käy pehmeästi. Ainoastaan kovassa ajossa kun kuormittaa, lyö ilmeisesti 2-suihkun pois pelistä hetkittäin, tuntuu terävänä nykäyksenä. Dieselhuollosta sanoivat että jos piezo, ei voi korjata. 45e/kpl ultraäänipesu ja testaus. Ensi viikolla alkaa loma niin tietää mitä tekee aikansa kuluksi... Mulla oli joskus puoli miltsiä rullattu vag-dieseli niin siinä kyllä huomasi käynnistä kun suihkut vuoti. Tällä perällä nesteen dieseleissä oli vettä seassa... kerrotko tarkemmin oliko mikä kone sinulla siinä autossa ja paljonko km kun alkoi pätkimään?
Autona on siis 2-kopan Trafic 2.5 dCi -06 ja 3 suihkua vuosi...kunnolla, ehkä oli jo ehtoopuolella noi suuttimet, olihan silloin jo ajettu vajaa 700tkm ainakin, aika huonoa laatua,kun ei kestä edes auton elinikää... Ei vaan voi hyvinkin olla vikana ,että nuo sähkösuuttimet ovat ottaneet nokkiinsa. Toinen helposti hajoaminen tapahtuu esim. niin,että talvella ajaa tyhjällä tankilla ja kosteus kondensoituu tankkiin. Pidemmän päälle suuttimet ja syöttöpumppu tykkää kun tankki olisi täynnä..
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Aika miehekkäät kilometrit ollut sinun autossa. Eihän renu sit kovinkaan löyhää tekoa voi olla :oops: itsellä vielä täytyy yrittää pois sulkea liitos/johtovika kun tuntuu niin epäsäännölliseltä pätkintä. Tämä auto ollut uutena huoltoautona että voi olla moskaakin kertyneenä tankkiin, jos tankkailtu mistä lie farmisäiliöistä, mitenkähän todennäköistä että nostais rojua linjaan? Suodatin oli aika mustaksi värjäytynyt kun talvella vaihdoin
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Koitin mittailla suuttimista ohmeja, kovin syvällä ovat liittimet mutta 200ohmin alueella jakopäästä lähtien sain arvoiksi 1.5 1.5 1.4 1.5
Sekä mittasin suihkujen johdot ecun liittimelle asti, kaikki johdot löytyivät alimmasta ecun liittimestä sekä vastusarvo näillä oli erittäin yhtenevä 00.8ohm 200ohmin alueella mitattuna. Auto herjaa testerillä vieläkin näky pending tilassa 2 cyl injector circuit open, ja viittaisi ehkä tuohon toiseen pyttyyn vauhtipyörältä päin. Huomio kiinnittyi itsellä 2 vasemman puoleisen suihkujen alueen puhtauteen vrt 2 oikean puoleiseen, ikäänkuin olisi putsattu joskus kun ei ollut yhtään pölyä vasemmalla.
 

Liitteet

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Onkos nämä nyt niitä piezo-molokuroita joita ei kuulemma voi huoltaa? Onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin napata suihku mukaan ja käyttää se dsl-huollossa mutka?
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Sen verran tuli tietoa suihkuista ettei saa näihin varaosia, mutta uuden saa hintaan 400e kipale paikalliselta dieselhuoltamolta. Pikainen vilkaisu ebayn valikoimaan osoitti että saksasta tai ranskasta sama suutin kunnostettuna 140e tai uutena likemmäs 300e. Eli tänään jos koittaisi paluuvuototestiä jos siitä erottuu joku ”edukseen” eritoten se 2. niin taidan tilata siihen ulkomailta uuden ja vaihtaa itse. Ei ole järkeä käyttää liikkeessä testattavana jos kuitenkin pitää hankkia uutta rautaa tilalle.

Edit: autonorma saksa, kunnostettu bosch vuoden takuulla 126e+lähetyskulut.
V.t.n.t ryhmältä facebookista sai vinkkiä edullisista suuttimista (vivaro, trafic, nv300, talento-ryhmä, saksankielinen)
 
Viimeksi muokattu:

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Taitaa jäädä kotitesti tältä jannulta tekemättä. Öljynkeräinkotelo ”oil decanter” vai mikä osan suomalainen nimi liekään, taaemmat pultit ovat kyllä äärimmäisen, toistan äärimmäisen v-mäisessä paikassa. Sopivan korokkeen päältä kun sukeltaa pää edellä konehuoneeseen venttiilikopan ylitte ettei näy kuin kengän pohjat miehestä niin näkee että 2 jotain anturia peltisine lämpösuojineen suoraan pulttien edessä, lisäksi työohjeen mukaan auottaessa pitää tiivisteet uusia samalla. Miksi oi miksi pierre, on pitänyt tuollainen peltihelvetti rakentaa suihkujen päälle? Tai olisi edes niitä hahloja tehnyt sen verran avarammaksi että olisi suihkut näkösällä, muutama milli, max sentin isommat hahlot niin ei tarvis puoli moottoria purkaa..
Korjausmanuaalissa luki myös että vuototesti pitää tehdä testerillä ja starttaamalla 15sek. ajan ja sitten katsotaan paljonko on pissannut kuppeihin. Testerillä suljetaan joitain toimintoja autosta ja starttaus oli jotenkin ”pakottamalla” mitä se sitten tarkoittaakaan. Löin romun nippuun ja kävin ajamassa karstoja pois. Nyt taas kiihtyi mielettömän riskisti, jos niin voi tämmösestä puhua, siis kiskoi hyvin eikä tuntunut katkomista tai voimanpuutetta. Apukuskin mielestä ”liimaa hyvin penkkiin”

Voiko nämä vehkeet antaa suihkulta herjaa jos on ongelmaa poltonsaannissa? Ylämäissä yleensä alkanu koirimaan teräviä nykäyksiä motarivauhissa, viimeksi löi vakkarinkin pois päältä.

Edelleen entisen metsäkoneyrityksen huoltoauton ollessa kyseessä epäilen tai haaveilen että olisi saattanu välillä mennä jostain irtosäiliöistä roskaa tankkiin jos on semmosesta samalla autokin tankattu. Olisi se ainaki helpompi ja halvempi käyttää irti ja tsekata kuin tilailla summissa suihkuja.
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Tässä vielä kuva hankalista pulteista. Eivät näy kuvassa mutta ovat tuon hässäkän alapuolella kohtisuoraan kameraa kohti

C8C74F57-176C-4FF9-84BE-B964621C844F.jpeg
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 290
Hmm.. Se on totta,että jos suuttimissa on vikaa,se ilmenee kyllä lähes noinkin. Olet tähän kertonut pitkät stoorit kyllä autosi käyttäytymisestä, mutta onko sitä nyt testattu suuttimien puolesta,että onko vika ja ja missä? Itsellä oli tosiaan samanlaisia oireita, tosin sammuikin jo vedätettäessä ja pienessä ylämäessä. vaihtoon menivät (eri kerroilla) 3 suutinta, turbon paineanturi ja ilmamassamittari ja syöttöpumppu. Sähkösuuttimiä ei oikeen korjata voi , paitsi esim. Puolassa ne tekee uudet vaihtosuuttimet esim. Boschille. Käytä nyt hyvä mies auto oikealla Diesel-pajalla vielä, ennen kuin alat mitään vaihtaan. Tuo hintaluokka on ihan normaali noille sähkösuuttimille.
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Enpä taida viedä pajalle. On tässä rahalle muutakin käyttöä kuin holvata tonneja johonkin auton raadon tutkimiseen. Jos lottovoitto nasahtaa niin sitten voin harkita ostopalveluiden käyttämistä. Edelleen, en ala mitään osaa vaihtamaan ennen kuin saa varmuuden mikä on paskonu ittensä. Ei siinä mittään jos suutin menee, menee niitä muistakin, mutta se että pääset niihin tässä käsiksi, on jo kyllä suunnittelu menny päin helvettiä ranskan päässä. Ei millään pahalla, kivahan tolla on ajella muutoin.
 

Fuego Turbo

Aktiivinen jäsen
Viestejä
2 290
Juu ei siinä mitään, kiva on ajella,kun toimii. Itsekkin olen samaa mieltä, tosin sulla ei ole kyllä mitään raatoa, itselläni on raato, kun vielä seissyt 1.5 vuotta. Silti meinaan ottaan ajoon sen viimeistään syksyllä,kun ensin korjataan öljyvuodot, jakohihnapaketti ja uudet jarrut. Hulluhan olen kun meinaan vielä ottaa käyttöön, mutta se on periaate. Ei se mitään tuhansia euroja maksa kun diesel korjaamo sen tarkistaa varman päälle, paitsi jos itse tietää mikä vikana on.
 

Anselmo

Jäsen
Viestejä
26
Ei se raato ole. Tulee vain leikillään nimettyä näitä kamppeita.. ja edellisen polven traficit on yksiä parhaimpia ajettavia näistä laatikko-autoista minun mielestä. Tässä on nyt yksi 10km koeajo seka-ajoa, ja 80km motarilenkkitakana eikä mitään oireita. En vaan tykkää ajatuksenakaan rahanmenosta, sillä koitan loppuun asti vältellä ostopalveluita tässä tilanteessa. Katselin tuota minun muistiinpanolappua ecun pinneistä kun hain suihkujen paikkoja johtosarjasta ja olin yhden suuttimen johtosarjan ecun pään pistokkeen kohdalle kirjoittanut ”tiukka, piti painaa” ei siis mitatessa alkannu piippaan ilman voimankäyttöä, mutta kunnolla painaen sai mitattua sen pinnin, voihan tämä olla noinkin pienestä kiinni ehkä, että huono kontakti yhdessä pinnissä antaa herjan. Ajan menemään siihen asti että alkaa jatkuvasti riivaamaan tai jos tapahtuu äkkirikastuminen (epäilen). Kiitti hyvistä vinkeistä kuitenkin. Jos jotain dramaattista tai ratkaisevaa tapahtuu infoan tänne. Laitan nyt omasta puolesta tauolle tämän novellin ettei mene tekstin määrä mahdottomaksi.
 
Ylös Bottom