1.2tce, kannattaako?

liolio

Nuorempi jäsen
Viestejä
9
Hei!
Olen huomenna menossa liikkeeseen katsomaan
2014vm meganea 1.2tce 115hv moottorilla.
Autolla ajettu 116tkm
Google kertoi että jakoketjuongelmia ko. moottorissa tiedossa?
Kannattaako sotkeutua tähän vai jätänkö kauppaan?
 

Heikmar

Aktiivinen jäsen
Viestejä
885
Aina kannattaa katsoa kortit, mutta jos joutuu moista kysymään täällä, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen että olenko valmis juuri tähän Renaultin malliin.
 

Digip

Jäsen
Viestejä
431
Olisi kyllä mukava kuulla näistä jakoketju ongelmista? omakohtaista kokemusta 2015 vuoden mallista millä toki ajettu vasta 55tkm ja yhtään ongelmaa tai vikaa ei ole autossa ollut?
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
44
Itsellä vuoden 2016 Megane 4 130 Zen Tce. 8.4.2019 vuosihuolto(mittarissa 30000km), jossa Autosalpa Keravan asentaja ilmoitti että jakopään tiiviste vähän tihkuu öljyä(mitään en itse ollut havainnut). Vaihtoivat takuuseen kuulemma samalla jakopään, Ecu ohjelmoitiin uudestaan ja imuventtiilit soodapuhallettiin. Pelaa ja pelannut OK(no problem) nyt mittarissa 55000km. Ei myöskään tälläkin foorumilla keskusteltua öljynsyöntiä ole(vaihdoin Elfin öljyihin). Vuoden 2015 mallista en tiedä.
 

laira

Jäsen
Viestejä
145
Tuo sama kone on kanssa Clio´ssa ja minusta se on miellyttävämpi kuin tämä nykyinen 1,3tce noin käyntiääneltään.(tehot on tietysti ihan eri luokkaa) Olisin valinnut sen tähän uuteen Capturiinikin jos sitä olisi vielä ollut saatavana. Tuo imuventtiilien soodapuhallus jouduttiin kanssa tekemään tuohon 1,2éen, kun alkoi ilmetä pientä epätasaista käyntiä tasanopeudella kaupunkinopeuksissa.
 

Mic Vaillant

Vaimon Renulla elvistelijä
Viestejä
4
^
Paljonko tuossa kohtaa oli ajettu? Ei kuullosta kovin luottamusta lisäävältä jos 30 kilon jälkeen jo imuventtiileitä putsaillaan :(
 

laira

Jäsen
Viestejä
145
Suunnilleen tuo sama 30 tkm oli ajettuna. Tuo tehtiin takuuna tosi pitkän ja raskaan taistelun jälkeen. Mitähän olisi maksanut normaalisti? En tiedä olisko tehonnut yhtä hyvin kuin tuo puhdistus kun erään katsastusmiehen kanssa tuosta juttelin ja hän oli sitä mieltä, että noilla bensan joukkoon laitettavilla tököteillä olisi päässyt samaan lopputulokseen? Ehkä tuo johtui siitä kun heidän asemalla oli myynnissä noita aineita? Ei ole tullut kokeiltua noita ja nyt auto ei ole enää minulla mutta nykyinen omistaja on nyt ajanut n60tkm eikä ainakaan valittanut. (en tosin ole kysellytkään tuosta)
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 204
En tiedä olisko tehonnut yhtä hyvin kuin tuo puhdistus kun erään katsastusmiehen kanssa tuosta juttelin ja hän oli sitä mieltä,
että noilla bensan joukkoon laitettavilla tököteillä olisi päässyt samaan lopputulokseen?
Lausuntoni perustuu vahvaan MuTuun mutta väitän että jos bensa/ bensan ja ilman seos ei ole kosketuksissa venttiiliin "yläpuoleen" niin bensaan saa sekoittaa vaikka liukuvoidetta niin sillä ei ole mitään merkitystä.

Siis sillä oletuksella että tce on suorasuihkutus kone.
 

laira

Jäsen
Viestejä
145
Juu. En ota kantaa mikä toimii ja mikä ei kun ei ole kokemusta tuosta. Tuon katsastusmiehen omia vaikuttimia voi hyvinkin arvailla ja tällä hetkellä on vähän vaikeata enää edes mennä kyselemään mitä hän tänään ajattelee asiasta kun koko konttori taisi mennä konkurssiin enkä tiedä missä mies nyt vaikuttaa.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 980
Noista imuventtiilien karstoittumisesta ja niiden syistä löytyy tietoakin kohtuu hyvin ulkolaisilta sivustoilta, yksi esimerkki täällä https://www.underhoodservice.com/the-oil-and-carbon-deposit-connection/
Suurin syyllinen tuntuu olevan käytetty öljy ja nimenomaisesti sen haituvuus, eihän se öljy oikeasti mihinkään haihdu vaan kulkeutuu imusarjaan huohottimen kautta.
Joitankin öljyjä joutuu jopa lisäämään moottoriin kesken öljynvaihtovälin (VW miehet sen tietää).
Muista syitä on sitten esim venttiilien ajoitus, siihen voidaan vaikuttaa ohjelmallisesti..
Tässä varmaankin on päällimmäisin syy koska joillakin nuo imuventtiilit karstoittuu merkistä riippumatta ja joillain ei ole mitän ongelmaa.
 

rummukainen

Jäsen
Viestejä
44
Hei. hhelminen puhuu asiaa. Tuosta luottamusasiasta voisi vähän vastata, että kysyinpä yhdeltä timpurilta jonka kanssa korjailtiin autotallin ovea ja hänellä oli Audi quatro7(ilmeisesti malli oikein) Ruotsista nyt mittarissa 170000km(maksoi kuulemma jotain 45000€). Kertoi että noin 15000€.n edestä korjailtu(jakopää, vaihdelaatikko, jäähdytin ja jarruja). Totesi kanssa vaan että ilmeisesti maanantai kappale ja ei oikein tiedä, että mitä ostais.
 

Rellupappa

Jäsen
Viestejä
88
Itsellä vuoden 2016 Megane 4 130 Zen Tce. 8.4.2019 vuosihuolto(mittarissa 30000km), jossa Autosalpa Keravan asentaja ilmoitti että jakopään tiiviste vähän tihkuu öljyä(mitään en itse ollut havainnut). Vaihtoivat takuuseen kuulemma samalla jakopään, Ecu ohjelmoitiin uudestaan ja imuventtiilit soodapuhallettiin. Pelaa ja pelannut OK(no problem) nyt mittarissa 55000km. Ei myöskään tälläkin foorumilla keskusteltua öljynsyöntiä ole(vaihdoin Elfin öljyihin). Vuoden 2015 mallista en tiedä.
Huh, huh... Vai imuventtiilien puhdistus 30tkm välein. Mielestäni jo tämä on hyvä syy kiertää kyseinen moottori kaukaa.
 

Mustis v6

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 204
Noista imuventtiilien karstoittumisesta ja niiden syistä löytyy tietoakin kohtuu hyvin
Saattaa huohotin tai väärät öljyt jotakin vaikuttaa mutta suurin syy on egr.
Kun pakokaasut ja palamattomat öljyt työnnetään takaisin imusarjaan ja venttiileihin ja bensahöyryt ei huuhtele venttiileitä niin soppa on valmis.
 

laira

Jäsen
Viestejä
145
Kiinnostaisi tietää enemmän tuosta egr´stä. Mulla on kokemuksia vain eräästä vanhasta pelistä, jossa pakosarjalta otettu syöttö ohjattiin lämpötilan mukaan ohjatulla venttiilillä imusarjaan. Katkaisin tuossa tuon syötön ja järjestämällä sopivan huijausvastuksen ecu´lle niin ei vikavalo syttynyt jne. Tässä lienee ihan jokin modernimpi periaate?
 

Digip

Jäsen
Viestejä
431
Huh, huh... Vai imuventtiilien puhdistus 30tkm välein. Mielestäni jo tämä on hyvä syy kiertää kyseinen moottori kaukaa.
Lyhyt pätkäajo ilman että moottori koskaan pääsee oikeasti kuumaksi ja se ettei osata antaa moottorille kierroksia saa moottorin kuin moottorin karstoittumaan.

Ei ole minun 1.2Tce:lle tarvinnut tehdä mitään 55tkm aikana, toki se saa rajoitinta joka päivä.

jo -90luvulla meillä 900 Aero Saab kärsi tästä kun mutsi ajoi autolla ja vuoden kuluttua alkoi ongelmat karstan takia, siitä eteenpäin faija aijoi turbo Saabilla ja mutsi vaparilla ja koskaan ei ollut turbossa enään karsta ongelmia.
 

laira

Jäsen
Viestejä
145
Mun kokemukset egr´stä on pelkästään Volvo 945-96 2,3l turbo´sta. Tuo on ollut mulla uudesta ja ajossa tänä päivänä. Ei siinä kone niinkään karstottunut tuon egr´n takia vaan sitä syöttöä ohjaava venttiili jumittu ja vikavalo paloi ennen pitkää. Tuossa syy miksi sen poistin. Niin, ja eikä noita typen oksiideja vielläkään mitata, niin tämä kelpaa mulle.
 
Viimeksi muokattu:

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 980
Huh, huh... Vai imuventtiilien puhdistus 30tkm välein. Mielestäni jo tämä on hyvä syy kiertää kyseinen moottori kaukaa.
Tuolla periaatteella pitää välttää aika montaa eri merkinkin moottoria, niin kuin tuossa aiemmin kirjoitin, ongelmaa ei ole kaikilla ja tuo imuventtiileiden karstoittuminen on yleistä muillakin suorasuihkutteisilla moottoreilla, ei pelkästään Renaultin koneilla..

1.2 TCe koneen tapauksessa tuo polttoaineeseen lisättävä puhdistusaine voi auttaa hyvinkin, vaikka 1.2 Tce kone on suorasuihkutteinen niin polttoaine suihkutetaan imutahdin alussa avautuneille venttiileille.
Varaosamyyjien mukaan EGR venttiili on toisaan näissä 1.2 TCe koneissa.
 

laira

Jäsen
Viestejä
145
Jos näissä 1.2 tce koneissa on tuo egr hoidettu myös jollain venttiilillä niin olisi kyllä mielenkiintoista saada jostain selvitys koko toiminnasta. Tuskin se ainakaan on samalla tavalla toteutettu kuin tuossa vanhassa Volvossa? Siinä egr- venttiilin yhteydessä oleva lämpöanturin signaali johdetaan ecu´lle joka omien parametriensä mukaan edelleen ohjaa magneettiventtiiliä, jossa imusarjalta otettu alipaine syötetään tarpeen mukaan tuohon egr-venttiillin joka sitten aukeaa ja sulkeutuu sen mukaan. Kesti mulla hetken tajuta tämän systeemin toiminta ja mitä tuolla volvo-sivustoilla asiasta keskusteltu niin tuntuu että harvalle se näin keskustelemalla tuli selväksi (varsin turhan monimutkainen systeemi, mielestäni)
 

Tipitce

Jäsen
Viestejä
123
Omalla Meganella ajettu 110tkm, ei karstaongelmia havaittu, eikä jakopääongelmia, nyt täytyy koputtaa puuta.
Ajo pääasiassa pätkäajoa, rajoitinta vasten ei varmaan koskaan. Alle 60km/h en käytä nelosta suurempaa ja kiihdytän kohtuu ripeästi. Aina RN710 öljyt ja Nesteen 98E bensa, vaikea sanoa mikä vaikutus noilla, vai onko mitään. Öljyä kuluttanut uudesta asti. Auto toiminut kokonaisuutena hyvin. Pari isompaa ongelmaa ollut, vesikotelo ja starttimoottori vaihdettu.

Toisen puolesta vaikea sanoa kannattaako vai ei, käytetyssä rellussa hinta/laatu-suhde monesti kohdallaan. En usko että Renaultin ostaminen on yhtään riskialttiimpaa kuin jonkun muunmerkkisen. Käytetyssä autossa ratkaisee paljon mitä edellinen omistaja on tehnyt ja varsinkin jättänyt tekemättä.
 

13 rellua

Jäsen
Viestejä
108
"Käytetyssä autossa ratkaisee paljon mitä edellinen omistaja on tehnyt ja varsinkin jättänyt tekemättä. "

Myyjä: -Mitään ei o tarvinnu tehrä. Ostaja joutuukin sitten tekeen senkin edestä.
 
Ylös Bottom