1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Viestejä
310
Tykkäyksiä
4
#1
Noinkohan Rellujen 1,2 -litraisten turbokoneiden jakopäistä on tulossa seuraava pommi.
Mihinkään hysteriaan ei vielä kannata joutua, mutta eihän tuo hyvältä kuulosta, että mm. Nissanien ja Dacioiden puolella on jo enenevissä määrin raportoitu 1,2 -litraisten turbokoneiden jakopää-vaurioista.
Itse olen kuvitellut kyseisen moottoriperheen olevan teknisesti melko ongelmaton, mutta kyllähän tälläiset uutiset pistää väkisin miettimään, että missä vaiheessa tehdastakuun loppupuolta alkaa ajokin lähtölaskenta.
Aika näyttänee, kuinka pahaksi ongelma muodostuu... :-\

http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&t=4854&p=47783#p47783
 
Viestejä
325
Tykkäyksiä
5
#2
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Petsku76 sanoi:
Noinkohan Rellujen 1,2 -litraisten turbokoneiden jakopäistä on tulossa seuraava pommi.
Mihinkään hysteriaan ei vielä kannata joutua, mutta eihän tuo hyvältä kuulosta, että mm. Nissanien ja Dacioiden puolella on jo enenevissä määrin raportoitu 1,2 -litraisten turbokoneiden jakopää-vaurioista.
Itse olen kuvitellut kyseisen moottoriperheen olevan teknisesti melko ongelmaton, mutta kyllähän tälläiset uutiset pistää väkisin miettimään, että missä vaiheessa tehdastakuun loppupuolta alkaa ajokin lähtölaskenta.
Aika näyttänee, kuinka pahaksi ongelma muodostuu... :-\

http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&t=4854&p=47783#p47783
Olisko antaa jotain linkkiä asiaan ja tarkalleen mitä moottoreita toi koskee? 1.2Tce on monta versiota?
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 791
Tykkäyksiä
10
#3
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Juu tuosta linkin ketjun aloittajan autosta juteltiinkin ja tosiaan hänellä oli nokkien "automaattisäädön" maksimit tulleet vastaan - eivätkä pystyneet enää kompensoimaan asennon muutoksella ketjun kiristimen aiheuttamaa väljyyttä. Sen takia vikailmoitus, joka syntyi, oli "check engine" tyyppinen ilmoitus. Moottorinohjaus huomasi ettei voi säätää nokkien asentoa enempää, vaikka tarvetta olisikin.
Tätä tuossa mietin ja totesin että tässä on mielestäni enemmänkin kyse tuosta ketjun kiristäjään liittyvästä viasta ja näin ollen tämä onglema olisi kohtuu selkeästi korjattavissa kiristimen vahvemmalla versiolla - jahka tehdas ensin speksaa sen vahvuuden lisän jonka toi kiristin tarttee. Kaikki vanhemman malliset kiristimet romukoppaan ja vahvempaa vain tilalle. Nissan puolelta en tuohon asiaan ole törmännyt, mutta vain koska en seuraa nousevan auringon merkkiä tai siihen liittyviä keskusteluita.
 
Viestejä
310
Tykkäyksiä
4
#4
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Digip sanoi:
Petsku76 sanoi:
Noinkohan Rellujen 1,2 -litraisten turbokoneiden jakopäistä on tulossa seuraava pommi.
Mihinkään hysteriaan ei vielä kannata joutua, mutta eihän tuo hyvältä kuulosta, että mm. Nissanien ja Dacioiden puolella on jo enenevissä määrin raportoitu 1,2 -litraisten turbokoneiden jakopää-vaurioista.
Itse olen kuvitellut kyseisen moottoriperheen olevan teknisesti melko ongelmaton, mutta kyllähän tälläiset uutiset pistää väkisin miettimään, että missä vaiheessa tehdastakuun loppupuolta alkaa ajokin lähtölaskenta.
Aika näyttänee, kuinka pahaksi ongelma muodostuu... :-\

http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&t=4854&p=47783#p47783
Olisko antaa jotain linkkiä asiaan ja tarkalleen mitä moottoreita toi koskee? 1.2Tce on monta versiota?
Yllä on alkupaksi keskustelua muutaman Dacia kuskin osalta, joilla on 125 -heppanen versio. Nissanin osalta olen lukenut jakopää-faulteista muutamilta eri merkiin liittyviltä topiceilta, joita en nyt ala kaivelemaan ja kysehän on 115 -heppaisesta koneesta. Tunnetaan nimellä DIG-t ja Nissanilla on tälle myös oma tyyppikoodinsa.
Perusrakenne jakopäineen lienee sama kaikissa 1,2 -litraisissa H5Ft -koneissa suffix-numerosta riippumatta myöskin Nissanin vastaavassa teholuokasta riippumatta. En usko, että saman tyyppikoodin moottorissa koko jakopää olisi poikkeava eri euroluokissa tai teholuokan muuttuessa samassa peruskonstruktiossa max. 15 hepalla suuntaan tai toiseen. Sama ketju ja kiristin sieltä löytynee suffix-numeroon katsomatta.

Kolmisylinteristen H-sarjan koneiden vastaavasta ongelmasta en ole kuullut. Siinä jakopää on hieman erilainen jo senkin osalta, että vain
imupuolen venttiilit säätyvät, 1,2 -litraisen ollessa "dual-vvt" kone.


Katsellaan ja kuulostellaan, alkaako jakopää-ongelmaisia vähitellen ilmoittautumaan.
H5ft -1,2 tce moottori aloitti taipaleensa Dacia Lodgyn ja muistaakseni Scenicin nokalla loppuvuodesta 2012. Siitä se jalkautui sitten nopeasti koko mallistoon monilla eri tehoversioilla. Nissan Qashqaihin kone tuli malliuudistuksessa 2014 ja ensimmäisillä 1,2:lla alkaa olla ajeltu jo kymmeniä tuhansia.
Jos ongelmia on tavallista enemmän, ne alkanevat nyt vähitellen ilmentymään, jos ovat ilmentyäkseen. Toivotaan, ettei.
 

Laguna00

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 791
Tykkäyksiä
10
#5
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Tuohan voi olla vähän kuin PSA konsernin DV6 mottorien jakopään probu. Siinä kun olikos se imukeppiä pyöritetään jakoremmillä. Imukepissä on hammasratas ja ketju, jotka pyörittävät taas pakokeppiä. Erinäinen määrä näitä tuon ketjun kiristimiä on rikkoutunut ja sitä myötä kone finito. Noissa tapauksissa myös pelkkä ketjunkiristin on ollut se mikä on ollut jotenkin viallinen - tai ei ole kestänyt sille suunniteltua 240tkm ajomäärää.
Muistaisin että tuo kiristimen rakenne muutettiin vahvempaan.
Tämä : http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-chain-on-peugeot-207-1-6-hdi-2006-2011/
Tuossakin oli siis 2006-20011 välissä mahdollisuus saada (muutkin kuin 207) huonolla tuurilla vajaa kestävällä kiristimellä varustettu kone käytöön.
Sama moottori ja täten myös konstruktio mm. Fordilla käytössä:
http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-chain-on-ford-focus-1-6-tdci-2004-2011/
 
Viestejä
310
Tykkäyksiä
4
#6
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Laguna00 sanoi:
Tuohan voi olla vähän kuin PSA konsernin DV6 mottorien jakopään probu. Siinä kun olikos se imukeppiä pyöritetään jakoremmillä. Imukepissä on hammasratas ja ketju, jotka pyörittävät taas pakokeppiä. Erinäinen määrä näitä tuon ketjun kiristimiä on rikkoutunut ja sitä myötä kone finito. Noissa tapauksissa myös pelkkä ketjunkiristin on ollut se mikä on ollut jotenkin viallinen - tai ei ole kestänyt sille suunniteltua 240tkm ajomäärää.
Muistaisin että tuo kiristimen rakenne muutettiin vahvempaan.
Tämä : http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-chain-on-peugeot-207-1-6-hdi-2006-2011/
Tuossakin oli siis 2006-20011 välissä mahdollisuus saada (muutkin kuin 207) huonolla tuurilla vajaa kestävällä kiristimellä varustettu kone käytöön.
Pösöllähän on ollut melkoisia ongelmia myös tiettyjen 1,6 -litraisten THP-moottorien jakopäiden kanssa. Oire ongelmasta on ollut satunnaisten vikailmoitusten lisäksi jakopään ääntäminen käynnistyksessä. Samaan tapaan kuin vaggineissakin.
Tilanteen kiusalliseksi on tehnyt se, että ainakin ongelmaryppään alkumetreillä tilalle lyötiin merkkikorjaamoissa hiluja, jotka eivät kestäneet yhtään sen enempää kuin alkuperäiset. Pahimmillaan ketju on venynyt uudestaan jo yhden tai kahden huoltovälin aikana.
Tilanteen nykytilasta ei ole tietoa. Liekkö tehdas löytänyt jo ratkaisun vanhaan ongelmaan.
Sormet kyynärpäitä myöten ristiin, että sama ei toistuisi Renaultilla. No, olipa tilanne mikä hyvänsä, ainakin tehdastakuun ajan saa olla kustannusten maksajan suhteen 100% rauhassa.
 

hhelminen

Aktiivinen jäsen
Viestejä
1 779
Tykkäyksiä
19
#7
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Googlettelin ongemaa Enganniksi (Tce timing chain) mutta eipä osumia tullut rellun kohdalta kuin parin vaihdetun kiristäjän verran.
Nissanin kohdalla osumia (DIG-T timing chain) kyllä löytyy enemmänkin, enimmäkseen Juke (jossa ollut selkeästi 2011-2013 viallinen sarja koneita) ja muutama Qashqai (josta useimmmat uutisoidut koskevat saarivaltakunnassa Ana Keoghin tapausta).
Sama ketju on ollut jo 2009 alusta monissa eri koneissa (0.9 Tce, 1.2 Tce ja 1.4 Tce), rellun varaosianumerolla 130C12345R.
Ketjussa ja ohjureissa ei ole tapahtunut mallimuutosta, eikä voikkaan koska eihän se enään kävisi kaikkiin koneisiin..
Kiristäjäkin on silmämääräisesti pysynyt samanlaisena, ohjureiden pintamateriaali tosin vaihtelee (mustasta lähes valkoiseen).
Kiristäjässä on myös räikkä joka estää ketjun löystymisen silloin kun öljynpainetta ei ole joten itsestään sekään ei pääse löystymään.
Olisiko vääränlainen moottoriöljy tai jopa tukos aiheuttanut kiristäjän vajaatoimintaa tai jopa toimimattomuusen (ko kiristäjä toimii öljynpaineella).
Koska yllättäen Suomesta löytyy myös Dacian kohdalla tapauksia heti useampi niin tulee mileleen tuo öljy, mikäköhän on Nissanilla ja Dacialla öljylaadun luokitusvaatimus?
 
Viestejä
325
Tykkäyksiä
5
#8
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Paras lääke näihin on vaihtaa öljyt riittävän usein ja antaa sille koneelle runtua ettei se karstoitu ja että kosteus poistuu öljyn seasta.
 
Viestejä
101
Tykkäyksiä
6
#9
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Tuota jakoketjua on miljoonissa Renault-Nissan-Dacia-moottoreissa. On ihan normaalia, toki ei toivottavaa, että osaan tule vikoja jo pienillä kilometreillä. Jos netistä löytyy muutama kappale viallisia jakoketju/kiristin tapauksia en vielä huolestuisi, puhutaan kuitenkin vikamääristä jotka ovat promilleluokkaa. Renaultin osalta pitkä takuu on myös ostajan kannalta hyvä asia.

Öljyistä käyty toisaalla pitkä keskustelu ja nyt ei ainakaan harmita että olen itse vienyt huoltoon oikean luokituksen öljyä, kun eivät viitsi huollossa muuten sitä laittaa. Jos väärän luokituksen öljyllä moottoriin tulee ongelma, ei voi välttyä ajatukselta johtuuko kyseinen ongelma öljystä.

Vältän moottorin väännättämistä liian pienillä kierroksilla, enkä koskaan jätä autoa "koneen varaan" parkkiin, vaan aina seisontajarru päälle. Mikä vaikutus noilla toimenpiteillä on vai onko mitään sitä on varmaan vaikea todentaa, mutta noista tavoista en hevin luovu.

Seurataan tilannetta rauhassa.
 
Viestejä
356
Tykkäyksiä
9
#10
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Näissä viimeisen sukupolven ketjujakoisissa koneissa (0.9 TCe ja 1.2 TCe) on toistuvasti ilmennyt jakoketjun vaihdon tarvetta jopa alle 100 tkm ajokilometreillä. Vaikuttaa etteiilmiö ole edes erityisen harvinainen. Lähteenä tälle tiedolle on Renaultiin erikoistunut korjaamo jossa ko. asennuksia on jouduttu tekemään epälukuinen määrä. Mekaanikon mukaan ongelma johtuu pohjimmiltaan nykytrendin mukaisesta matalakitkateknologiasta, mikä suomeksi sanottuna tarkoittaa liian kapeaa/kevytrakenteista ketjua. Heppoinen ketju venyy enemmän kuin perinteiset, raskaammat ketjut ja tähän ei ole valmistajan puolesta osattu riittävästi varautua.

Digip sanoi:
Paras lääke näihin on vaihtaa öljyt riittävän usein ja antaa sille koneelle runtua ettei se karstoitu ja että kosteus poistuu öljyn seasta.
^^ tuo on erittäin totta. Mielestäni millään polttomoottorisella autolla ei pidä ajaa yli 15 tkm öljynvaihtoväleillä. Vaikka öljyteollisuus hehkuttaakin voiteluaineiden laadun parantumista, niin tosiasia on että nykymoottorien tarkat valmistustoleranssit ja matalakitkaiset (lue heppoiset) komponentit eivät suinkaan vähennä öljyn laadun merkitystä vaan lisäävät sitä. Sen takia on tyhmää luottaa autonvalmistajien ylioptimistisiin vaihtoväleihin - tiheällä vaihtovälillä tekniikka kestää ja tämä on pitkässä juoksussa paljon edullisempaakin. Jos autossa on uudenaikainen dieselmoottori tai jos moottori on turboahdettu tai varustettu jakoketjulla - silloin kannattaa olla öljynvaihtojen kanssa erityisen tarkka. Matalaviritteinen vapaastihengittävä perusmoottori perinteisenmallisella jakohihnalla ehkä kestää jopa 20 tkm vaihtovälit mutta paremmin sellainenkin kestää kympin väleillä...

Longlife öljypolitiikka tekee shortlife moottoreita.

Surullista kyllä mutta jakopäämurheet alkavat kaiken kaikkiaan olla autoteollisuudessa liian yleisiä tänä päivänä. Ehkäpä tällä valmistajien yleisellä asennoitumisella kuvitellaan saatavan pontta sähköautojen myynnille.
 
Viestejä
122
Tykkäyksiä
0
#11
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Mites tuo 1.2tce ja dig-t moottorien öljynkulutus? Englanniksi kun googletteli niin löyty jo 55-sivuisia keskusteluryppäitä. Meinasin tuollaisen -14 mallin meganen keulalla ostaa, mutta toisen merkin pelien kanssa olen jo ö-kulutuksen kanss vääntänyt, niin jäipä tuo kauppaan.
 
Viestejä
494
Tykkäyksiä
18
#12
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Kyllähän tuo 1.2tce kuulostaa vähän pommilta jakopää ongelmineen ja öljynkulutuksineen. Dacioissa on vielä käynyt niin, että öljyt on käytännössä loppuneet koneesta ja mitään varoitusvaloja ei ole syttynyt.
 
Viestejä
325
Tykkäyksiä
5
#13
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

No ei ainakaan tuo mun 2015 1.2Tce kuluta juurikaan öljyä, toki autolla ajettu vasta 25tkm.
 
Viestejä
310
Tykkäyksiä
4
#14
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Meidän 1,2 Tce Capturilla ehdittiin kurvailla noin 40 thkm:n rajapyykkiin ennenkuin vaihtui Kadjariin. Ainakaan tuohon mennessä ei ilmennyt öljynsyönti-ongelmaa, vaan määräaikaishuolloissa laitetut öljyt pysyivät koneessa vaihtovälin. Tosin kilometrejä huoltojen välillä tuli meidän yksilössä keskimääräistä vähemmän. Olisikohan noissa niin, että öljynkulutus paljastuu jo melko pienillä kilometreillä - jos sitä on ilmetäkseen???
Asian tiedostaen tulen kyllä Kadjarinkin öljytikkua jatkossa seurailemaan. Ja kuuluhan perus autonpitoon öljymäärän ajoittainen tarkastelu nyt muutenkin.
Eikä varmaan ole pahitteeksi sitten hieman enemmän ajettujen tCe-moottorien kohdalla silloin tällöin hieman höristellä korviaan, miltä kone käynnistyksessä kuulostaa. Venynyt ketju kyllä pitää ääntä itsestään.
 
Viestejä
325
Tykkäyksiä
5
#15
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Ihmisillä on muutenki jännä luulo ettei moottori syö yhtään öljyä, jos vuodessa häviää litra niin ei se mikään katastrofi ole, sitten kun se litra häviää 1000km niin alkaisin huolestumaan.
 
Viestejä
122
Tykkäyksiä
0
#16
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Digip sanoi:
Ihmisillä on muutenki jännä luulo ettei moottori syö yhtään öljyä, jos vuodessa häviää litra niin ei se mikään katastrofi ole, sitten kun se litra häviää 1000km niin alkaisin huolestumaan.
Ei se kulunut aika liity mitenkään siihen öljynsyöntiin. Valmistajat ovat laittaneet ”normaalin” kulutuksen toleranssit niin korkeiksi, että läpimädät mootoritkin pysyvät juuri ja juuri näiden rajojen sisällä. Ainakin ensimmäiset 100tkm. Yleisesti käytössä oleva 0.5L/1000km tarkoittaa 15litran öljynlisäystä 30tkm huoltovälillä. Öljytilavuuden ollessa 3.5-4.5l niin tämä on naurettavaa. Itse olen tosiaan pariin otteeseen vääntänyt näiden öljynpolttimien kanssa jotka menivät juuri ja juuri alle tuon 15 litran huoltovälillä. Kyllä minä suoraan sanon että se vitutti. Nämä olivat kyllä eri konsernin autoja eivätkä liity mitenkään renault konserniin .

Kiva kuulla jos ihmisillä ei ole tuota poikkeavaa öljynkulutusta. Britti foorumeista ymmärsin myös, että noissa se kulutus on juuri suurta heti alkuun, jolloin se on helpompi hoitaa kuntoon. Onko teillä tehty se ohjelmapäivitys millä pyrittiin tuota ongelmaa korjaamaan?
 
Viestejä
325
Tykkäyksiä
5
#17
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

lemmentalja sanoi:
Digip sanoi:
Ihmisillä on muutenki jännä luulo ettei moottori syö yhtään öljyä, jos vuodessa häviää litra niin ei se mikään katastrofi ole, sitten kun se litra häviää 1000km niin alkaisin huolestumaan.
Ei se kulunut aika liity mitenkään siihen öljynsyöntiin. Valmistajat ovat laittaneet ”normaalin” kulutuksen toleranssit niin korkeiksi, että läpimädät mootoritkin pysyvät juuri ja juuri näiden rajojen sisällä. Ainakin ensimmäiset 100tkm. Yleisesti käytössä oleva 0.5L/1000km tarkoittaa 15litran öljynlisäystä 30tkm huoltovälillä. Öljytilavuuden ollessa 3.5-4.5l niin tämä on naurettavaa. Itse olen tosiaan pariin otteeseen vääntänyt näiden öljynpolttimien kanssa jotka menivät juuri ja juuri alle tuon 15 litran huoltovälillä. Kyllä minä suoraan sanon että se vitutti. Nämä olivat kyllä eri konsernin autoja eivätkä liity mitenkään renault konserniin .

Kiva kuulla jos ihmisillä ei ole tuota poikkeavaa öljynkulutusta. Britti foorumeista ymmärsin myös, että noissa se kulutus on juuri suurta heti alkuun, jolloin se on helpompi hoitaa kuntoon. Onko teillä tehty se ohjelmapäivitys millä pyrittiin tuota ongelmaa korjaamaan?
Onko tuosta jotain tiedotetta olemassa, vai pitäisköhän käydä rellulla kysymässä, ei nimittäin mitään hajua onko päivitetty.
 
Viestejä
122
Tykkäyksiä
0
#18
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Digip sanoi:
lemmentalja sanoi:
Digip sanoi:
Ihmisillä on muutenki jännä luulo ettei moottori syö yhtään öljyä, jos vuodessa häviää litra niin ei se mikään katastrofi ole, sitten kun se litra häviää 1000km niin alkaisin huolestumaan.
Ei se kulunut aika liity mitenkään siihen öljynsyöntiin. Valmistajat ovat laittaneet ”normaalin” kulutuksen toleranssit niin korkeiksi, että läpimädät mootoritkin pysyvät juuri ja juuri näiden rajojen sisällä. Ainakin ensimmäiset 100tkm. Yleisesti käytössä oleva 0.5L/1000km tarkoittaa 15litran öljynlisäystä 30tkm huoltovälillä. Öljytilavuuden ollessa 3.5-4.5l niin tämä on naurettavaa. Itse olen tosiaan pariin otteeseen vääntänyt näiden öljynpolttimien kanssa jotka menivät juuri ja juuri alle tuon 15 litran huoltovälillä. Kyllä minä suoraan sanon että se vitutti. Nämä olivat kyllä eri konsernin autoja eivätkä liity mitenkään renault konserniin .

Kiva kuulla jos ihmisillä ei ole tuota poikkeavaa öljynkulutusta. Britti foorumeista ymmärsin myös, että noissa se kulutus on juuri suurta heti alkuun, jolloin se on helpompi hoitaa kuntoon. Onko teillä tehty se ohjelmapäivitys millä pyrittiin tuota ongelmaa korjaamaan?
Onko tuosta jotain tiedotetta olemassa, vai pitäisköhän käydä rellulla kysymässä, ei nimittäin mitään hajua onko päivitetty.
En löytänyt nyt enään sitä linkkiä, mutta siihen oli ihan tehtaan ohjeistuskin. Moottorinohjauksen karttaa muuttavat siten että imusarjan alipaine pienenee matalilla kierroksilla ajettaessa jos en väärin ymmärtänyt. On vaikuttanut keskustelujen mukaan ilmeisesti moottorin käyttäytymiseen muutenkin. Kannataa kysellä.

Omakohtaisia kokemuksia ei siis ole päivityksestä, eikä moottoristakaan.
 
Viestejä
101
Tykkäyksiä
6
#19
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

lemmentalja sanoi:
Digip sanoi:
lemmentalja sanoi:
Digip sanoi:
Ihmisillä on muutenki jännä luulo ettei moottori syö yhtään öljyä, jos vuodessa häviää litra niin ei se mikään katastrofi ole, sitten kun se litra häviää 1000km niin alkaisin huolestumaan.
Ei se kulunut aika liity mitenkään siihen öljynsyöntiin. Valmistajat ovat laittaneet ”normaalin” kulutuksen toleranssit niin korkeiksi, että läpimädät mootoritkin pysyvät juuri ja juuri näiden rajojen sisällä. Ainakin ensimmäiset 100tkm. Yleisesti käytössä oleva 0.5L/1000km tarkoittaa 15litran öljynlisäystä 30tkm huoltovälillä. Öljytilavuuden ollessa 3.5-4.5l niin tämä on naurettavaa. Itse olen tosiaan pariin otteeseen vääntänyt näiden öljynpolttimien kanssa jotka menivät juuri ja juuri alle tuon 15 litran huoltovälillä. Kyllä minä suoraan sanon että se vitutti. Nämä olivat kyllä eri konsernin autoja eivätkä liity mitenkään renault konserniin .

Kiva kuulla jos ihmisillä ei ole tuota poikkeavaa öljynkulutusta. Britti foorumeista ymmärsin myös, että noissa se kulutus on juuri suurta heti alkuun, jolloin se on helpompi hoitaa kuntoon. Onko teillä tehty se ohjelmapäivitys millä pyrittiin tuota ongelmaa korjaamaan?
Onko tuosta jotain tiedotetta olemassa, vai pitäisköhän käydä rellulla kysymässä, ei nimittäin mitään hajua onko päivitetty.
En löytänyt nyt enään sitä linkkiä, mutta siihen oli ihan tehtaan ohjeistuskin. Moottorinohjauksen karttaa muuttavat siten että imusarjan alipaine pienenee matalilla kierroksilla ajettaessa jos en väärin ymmärtänyt. On vaikuttanut keskustelujen mukaan ilmeisesti moottorin käyttäytymiseen muutenkin. Kannataa kysellä.

Omakohtaisia kokemuksia ei siis ole päivityksestä, eikä moottoristakaan.
Omaan Meganeen tehty viime vuoden elokuussa tuo moottorisoftan päivitys. Moottorin luonne muuttuu todella paljon ja alakierroksille tulee lisää eloa. Öljynkulutukseen tuo ei omalla kohdalla vaikuttanut, kuluttaa ihan liikaa mutta ei lähellekään sitä tehtaan 0,5l/1000km rajaa. Öljynkulutus ei myöskään ole muuttunut kilometrien myötä, ajettu 85tkm. Moottorisofta kannattaa mielestäni päivittää vaikka itse maksaen, kustannus noin 100€. Niin paljon miellyttävämpi ajaa päivityksen jälkeen.
 

Spede82

Nuorempi jäsen
Viestejä
4
Tykkäyksiä
0
#20
Vs: 1,2 Tce moottorien jakopäiden kestävyys?

Mun 2017 meganella nyt ajettu noin 15400 kilsaa ja tänään huollosta sanottiin että menee jakoketju ja kiristin vaihtoon kun on jostain syystä päässy löystymään ja 1.2 Tce moottori kyseessä.

Tiedä sitten onko omalle kohdalle osunu vaan maanantaikappale vai onko tätä enemmän liikkeellä.
 
Ylös Bottom