Kirjoittaja Aihe: Entisöinti: Floride S Cabriolet  (Luettu 52488 kertaa)

JaliM

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #15 : Heinäkuu 24, 2013, 23:23:18 »
Unohdus, laiskuus ja ehkä projektiuupumuskin hiukan, mutta lähinnä tuo tilanpuute nyt tällä hetkellä vielä enimmäkseen vaivaa. Ja tietty kahden pienen muksun isänä vielä ajanpuutekin. Ja taloremppa, ja ja ja kaikki muut tekosyyt aloittamiselle :)

Lähinnä halusin aluksi kartoittaa millaiseen savottaa sitä kätensä iskee jos tuon tänne kotinurkille trailerilla kiikuttaa.

Tämä threadi tosin loi uskoa, että kaavailemani ~8ke budjetti varmaan riittäisi hyvin, varaosia on saatavilla ja että omilla käsien taidoilla aika pitkälti olisi hoidettavissa. Vesipesu ja maalaus jäisi suosiolla ammattilaisten käsiin, mutta eiköhän tuosta muuten selviäisi.

Autotallia tässä tälläkin hetkellä rakentelen edustuskuntoon ja lattiaepokseja sekoittelen, eli ehkä tuollekin vielä aika löytyy, kunhan saa rakentelutilat nyt ensin kuntoon.

Sen kokoluokan projekti kuitenkin, että realismin nimissä en usko tätä aloittavani seuraavaan viiteen vuoteen. Hyvinhän tuo on siellä viime vuosikymmenetkin säilynyt, eli mitäpä tuossa muutama vuosi seassa enää tekee  ;)

K56L0G

• Jäsen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 25, 2013, 07:43:26 »

Taitaapi olla syntymassä pilattu klassikko

Lähtökohdasta step-in projekti

Ei kun karvanoppaa ja vunderbaumia kehiin, leveää läskiä kori uusiksi tyyliin Leepu

Nykypäivänä autoja ei tarvitse rakentaa uudelleen, on mahdollisuus konservointiin jolloin auto sailyttää "Patinan" ja elamän merkit.
Kuitenkin kyseessä harvinainen yksilö.

JaliM

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : Heinäkuu 25, 2013, 15:06:58 »

Taitaapi olla syntymassä pilattu klassikko

Lähtökohdasta step-in projekti

Ei kun karvanoppaa ja vunderbaumia kehiin, leveää läskiä kori uusiksi tyyliin Leepu

Nykypäivänä autoja ei tarvitse rakentaa uudelleen, on mahdollisuus konservointiin jolloin auto sailyttää "Patinan" ja elamän merkit.
Kuitenkin kyseessä harvinainen yksilö.

Hei ja hyvää kesää mustavalkoiseen maailmaasi. Eli jos kone ei ole alkuperäinen, niin rinnastetaan suoraan leepu-kaariin ja vunderbaumeihin? Oookei...

Pitäisikö se jättää maalaamatta, ruosteet poistamatta, vanhat kumipuslat alustaan ja penkit reikäisiksi jottei puristit tuntisi patinan katoavan? Not my cup of tea.

kurtsi

• Aktiivijäsen
  • Renault Grand Scenic -13 1.6 dCi
« Vastaus #18 : Heinäkuu 25, 2013, 17:13:50 »
Eiks olis makeeta tehdä siitä kunnon sleeper, kiertää kehää kylän kireimmän jenkkirassin ympäri ja säästää hilseshampoon ostamisessa?
Ex Simca 1100 -75,1100 Special -71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS Manager -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 Comfort Tourer 2.0 Hdi 2012

K56L0G

• Jäsen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 26, 2013, 10:07:45 »
Ei niin hyvää autoa ettei sitä joku rakentelija voisi pilata.

Harraste autot siis yli 30v käyvät aina vain harvinaisemmiksi.
Paalaajat pitävät siitä huolen.

Niitä leepu autoja lötyyy kyllä uudemmistakin.
Itse en jaksa uskoa että auton estetiikka tai tekniikka autotalli korjaajalla muuttaen paranee.
Tulee lähinnä mieleen amisautot.

Kun tsoppaa harvinaisen auton se on ikuisesti mennyt.
Niitä projekteja kesken menneitä ja muuten hylättyjä ei huoli enää kukaan, säilytetyn tai entisöidyn arvo kyllä nousee.
Harrasteautolla kun ei yleensä muutenkaan ajeta paljon. Muutaman pröystäily kierroksen kerran jälkeen into hiipuu ja projekti menee myyntiin (paalaajalle).

Auton entisöinti viimeisen päälle on kyllä kallista, mutta kuten sanottu muitakin vaihtoehtoja on.
Jos rahaa ei ole liikaa paras vaihtoehto on liikenteeseen elvytys, se onnistuu jo pienemmälläkin budjetilla.

Classic rallikin on mennyt ex rallimiesten rahalla kilpailemiseksi

Itselläni on sekä entisöityjä, elvytettyjä että säilytettäviä autoja.
Parasta huomiota olen saavuttanut vuoden -67 mallisella elvytetyllä aikanaan yhdellä yleisimmistä, nyt jo erittäin harvinaisella perheautolla. 
Eikä tarvitse tehoilla proystäillä.  Todellinen step in projekti. Kulut ovat olleet minimaaliset.  Lähtökohta suurinpiirtein sama kuin ketjun aloittajalla. Ruostevaurioita tosin ei ole tarvinnut hitsailla, maalipinta alkuperäinen. Autolle tehtiin jarrujen kunnostus ja normaali huolto.

JaliM

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
« Vastaus #20 : Heinäkuu 27, 2013, 00:23:23 »
Osittain ymmärrän, osittain taas en.

Ulkoisestihan idea on ollut juurikin alkuperäisen loiston palauttaminen, eikä mitenkään vähentäminen alkuperäistä halveksuen. Alustan osien, puslien, jarrujen ja jarruputkien yms. kulutusosien uusiminen taas on pikemminkin tervettä järkeä, nehän vaikuttavat olennaisesti auton turvallisuuteen ja ajo-ominaisuuksiin. En nyt vielä mikään taikurimekaanikko ole, mutta uskon vakaasti että auto parantuisi olennaisesti nuo uusimalla vaikka ihan autotallikorjaajan taidoilla sen tekisinkin.

Korin osalta taas osittan ymmärränkin. Säästäisi budjetissa huomattavasti kun tekisi vain pakolliset mahdolliset paikkaukset ja ajelisi patinoituneella korilla. Mutta siltikin, jos tälläisen savotan huolekseen ottaisi, niin miksi sitä ei tekisi kerralla kunnolla myös koria myöden. Mielenkiintoinen idea siltikin.

Jälleenmyyntiarvo ei taas ole mitenkään mukana kirjoissani, koska auto on tosiaan isäni ensimmäinen auto ja hänen suoraan talliin säilöön jättämä, eli itselle tämä tehtäisiin. Jos (ja kun, tämä tapahtuu varmasti) siihen kyllästyisin, en koittaisikaan myydä vaan _antaisin_ isälleni kesäautoksi.

Mutta jos näillä ajatuksilla ja muutoksilla amisleima tulisi, niin olen valmis kantamaan sen ylpeydellä.

jyrppy

• Jäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : Heinäkuu 27, 2013, 17:10:55 »
Pidä JaliM vain omista suunnitelmistasi kiinni. Pitkäjänteisyys ja huolellinen aikatauluttaminen ovat hyveitä joihin aniharva autonrakentaja kykenee. Tsemppiä! :)

K56L0G

• Jäsen
Onnea entisöintiisi: Floride S Cabriolet
« Vastaus #22 : Heinäkuu 28, 2013, 08:38:54 »
Jep hienoa. Haluaisitko autostasi http://www.nettiauto.com/renault/floride/5757413 tasoisen ?

Tuohon pääseminen 8 ke budjetilla epäilyttää vaikka  itse tekisitkin.
Ihan vaan vinkkinä älä ikinä pidä kirjaa kustanuksista.
Ja hämmästyttävän monia asiaoita auton kunnostamiseen täytyy osata.
Asioiden kunnolla tekeminen on minulta vaatinut opiskelua, mm verhoilu, peltityöt,  maalaus jne.

Kun olen useamman auton parissa askarrellut ja seuraillut toisten projekteja tiedän että kunnianhimoisista projekteista tulee joskus basket keisseja.
Paljon toki on ihailtavia lopputuloksiakin.

Perhe, tilojen puute rakentaminen, ero, lapset tai työt sotkevat monesti harrastukset.
Itselläni perheen perustaminen ja matkatyö sekä rakentaminen siirsi monta asiaa tuonnemmaksi = 18 vuotta eteenpäin.
Aika on rajallinen luonnonvara. Sen vuoksi tilojen olisi oltava "huutoetäisyydellä".

Kannattaa muistaa että nut-case vaatii paljon tilaa ja hyvän järjestyksen.

Itse ostin sellaisen projektin ja kesti vuosia ennen kuin puuttuvat osat olivat kasassa.
Itse tekeminen on kyllä minun juttuni, mutta olen kuitenkin turvautunut "ammattiauttajaankin" en kuitenkaan hermojen osalta.

Jaa se amis homma. Sellaisena en kertomasi perusteella voi projektiasi voi pitää, totta kai tekniikka on oltava toimivaa, mutta tämän päivän turvallisuuteen pääsee vain vaihtamalla kaiken nykytekniikkaan.

Toisaalta riskianalyysi liikennekäytössä olevien (museo)autojen osalta osoittaa että se on alla sadasosa arkiautojen riskistä huolimatta vanhasta tekniikasta.

Yritänkin sanoa että menneiden aikojen yksinkertaisuudessaan nerokkaat ratkaisut ovat nekin kunioitettavia. Toisaalta niiden kuntoonsaattaminen on myös hermolepoa ja kunnianosoitus "métiers anciennes" kohtaan.

Teitpä miten hyvänsä endurance et bonne chance!

JaliM

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : Heinäkuu 30, 2013, 00:53:50 »
Tottakai haluisin. Olen tuon ilmoituksen bongannut itsekin ja todella ihailtavaa jälkeä ainakin kuvien perusteella. Enkä pahalla ottanut kommenttejasi muutenkaan. Hyvä vain kuulla muitakin näkökulmia, joita ei välttämättä ole itse tullut huomioitua tai ymmärtänyt ajatellakaan.

En toisaalta näe miksi en samaan pystyisi itsekin, kunhan vaan se monien tiedostama aika löytyy. Tallia juuri tälläkin hetkellä valmistelen paraatikuntoon, joten harrastetilat eivät jatkossa ole 5m kauempana ulko-ovesta. Talli pitää vaan saada ensin sellaiseen kuntoon, että sielä mahtuu tekemään ja työkalut löytyvät niille varatuista paikoista. Itse haluan pitää tallin siinä kuosissa, että käytännössä voin ulkomuistista sanoa aina missä mikäkin työkalu sijaitsee.

Tiedostan etten osaa läheskään kaikkea mitä tälläinen projekti vaatii, mutten myöskään usko miksen hiljakseen tekemällä oppisi ja saisi aikaiseksi. Ammattimainen maalaaminen ja hyvät pohjat vaatii niin paljon ammattisilmää, että sen olen suoraan laskenut osaavien tehtäväksi. Korin kuoriminen entisistä maaleista on myös sellainen homma että järkevämpi maksaa siitä kun käyttää vähäistä aikaa sen aikaansaamiseksi.

Verhoilutyöt hoituvat vaimon avustuksella varmasti, eikä peltityötkään pelota kauheasti. Tekniikkahommat on aika tuttuja ja foorumeilta löytyy monesti osaavia sormia pientä korvausta vastaan avuksi pelottavissa kohteissa. Vaimo myös ymmärtää minun mielenoikkuja, joten tuskin tässä eroon ainakaan auton vuoksi jouduttaisiin. Lapset taas vaan tykkäävät jos pääsee häärimään mukana.

Mutta mieltä on jäänyt kieltämättä kutkuttamaan ajatus, että kori pysyisi ulkoisesti alkuperäisessä maalissaan patinoituneena tekniikan ollessa kuitenkin viimeisteltyä.

Kustannuksista en tule pitämään tarkkaa kirjaa. Tuo 8ke oli vain arvio, jonka nykyisestä avosta saisi suoraan käteen. Jos hyvän aikaansaaminen vaatii sitten lisää rahaa, niin sitten sitä laitetaan lisää. En kuitenkaan saisi sitä samaa iloa autolla ajaessa, jos joku muu olisi tehnyt kaiken työn sen eteen, eli pakko sitä on itsekin tehdä. Ja tietysti kun synnynnäisesti on pihi, niin miksipäs sitä ei itse tekisi jos osaa.

Mutta kuten sanottu, en ajatellutkaan aloittaa tätä ennen kuin puitteet ja osat on suurimmalti osalta valmiiksi hankittu. Siksi järkevä arvio on varmaan noin viiden vuoden päässä. Tavoite on kuitenkin edelleen hyvälaatuinen käyttökunnostus, ei show-tasoinen museorekisteröinti. Turvalaitteet pysyy kuten aikanaan olivat, mutta pitää niiden toimia kunnolla.

Maalaus 1500e (harrasteautoja suosiva ammattimaalari kaverin kautta)
Korin puhdistus 1000e (arvio?)
Verhoilut 1000e
Tekniikan kunnostus 3000e (uusi lohko, muut osat kunnostaen:männänrenkaat/laakerit/öljyt/tiivisteet)
renkaat + vanteiden kunnostus 1000e
Peltitöitä, nippeileitä, nappeleita, alustan osia, valoja, katon osia, jarruosia 2000e
Ylläreitä 2000e

Eli 10ke varmaan menee helposti jo näin karkeasti arvioituna. Kun aika koittaa koitan tehdä tämän ihan omana "hermolepona" enkä pakkopullana. Jos siihen menee tonni tai vuosi enemmän, niin sitten menköön.

K56L0G

• Jäsen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 30, 2013, 09:08:15 »
OK näyttää budjetti olevan realistinen, mutta kuten aina se tulee osoittautumaan optimistiseksi.

Verhoiluun voi mennä paljonkin rahaa.
Itsellä kävi viimeksi onni, sohva ja kuljettajan istuin ja oviverhoilut ( katto olii priimaa ) 300 € sis materiaalit Kiertävän vähemmistön pitämästa kiertävästä kangasliikkeestä löytyi juuri oikea tekstuuri ja sävy 5€/m. Harmittaa etten ottanut koko pakkaa.

Ylipäätään verhoilutyö on mielestäni yleensä ylihinnoiteltua. Yhden avolavan sohvan verhoilin itse kanalaisopiston koneilla ja hyvä tuli.

Itse olin opetellut peltitöitä kirjoista ja kokeilemalla, vasta Jämsän ammattiopiston peltikursssi avasi silmät.
Olen tavannut kavereita kurssilta jälkeenkin päin eikä muutkaan pitäneet kurssia turhana.
Näkyy olevan kolmenpäivän kurssi tulossa, opetus on huipputasoa ja hinta on takuulla kurssin väärti.

Kyl se sit siitä.

orsome

• Jäsen
« Vastaus #25 : Joulukuu 31, 2013, 14:24:53 »
OK näyttää budjetti olevan realistinen, mutta kuten aina se tulee osoittautumaan optimistiseksi.

Verhoiluun voi mennä paljonkin rahaa.
Itsellä kävi viimeksi onni, sohva ja kuljettajan istuin ja oviverhoilut ( katto olii priimaa ) 300 € sis materiaalit Kiertävän vähemmistön pitämästa kiertävästä kangasliikkeestä löytyi juuri oikea tekstuuri ja sävy 5€/m. Harmittaa etten ottanut koko pakkaa.

Ylipäätään verhoilutyö on mielestäni yleensä ylihinnoiteltua. Yhden avolavan sohvan verhoilin itse kanalaisopiston koneilla ja hyvä tuli.

Itse olin opetellut peltitöitä kirjoista ja kokeilemalla, vasta Jämsän ammattiopiston peltikursssi avasi silmät.
Olen tavannut kavereita kurssilta jälkeenkin päin eikä muutkaan pitäneet kurssia turhana.
Näkyy olevan kolmenpäivän kurssi tulossa, opetus on huipputasoa ja hinta on takuulla kurssin väärti.

Kyl se sit siitä.

harriveikko

• Aktiivijäsen
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : Joulukuu 31, 2013, 14:47:52 »
Mulle tuli s-postia ruotsista.No on entinen työkaveri ja on asustanut sielä hurreissa jo liki parikymmentä vuotta.Hällä on tommonen floride vuosimalli -63.Siihen on tekniikka vaihdettu uudempaan.Sielä on oikein ruiskukone.No onhan siihen kyllä tehty vaikka mitä,ei itsekkään tiedä mitä kaikkea,oli jo ostaessa.Kyllä kaikkee voi tehdä,kun vaan ottaa asiakseen.

waari 2

• Tulokas
  • *
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : Helmikuu 22, 2014, 14:11:19 »
Entisöinti on aikaa viepää joten ei sillä koneella varmaan kiirettä ole , kannattaisi katsoa kuitenkin moottorin numero joka sijaitsee virranjakajasta jakopäähän päin ! Voihan olla että on alkuperäinen lohko! Jos korin purkaa paljaaksi soodapuhallus on poikaa !

orsome

• Jäsen
« Vastaus #28 : Maaliskuu 30, 2015, 14:58:10 »

mitähän tälle projektille mahtaa kuulua, itseänikin kiinnostaisi samanlainen kohde!

JaliM

• Nuorempi jäsen
  • **
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : Heinäkuu 29, 2015, 23:55:20 »
Aika juoksee, minä en. Ei tämäkään ikuisuusprojeksi sentää kokonaan kuollut ole, ehei :)

Mökkeillessä sain vihdoin aikaiseksi katsoa mitä varaosia on hyllyssä autoon liittyen. Tässä kaipaisin vähän teidän apuanne, kun ihan kaikki osat eivät minulle olleet tuttuja. Eli jos tunnistatte noita osia niin kiva oisi. Ja jos ette tunnista niin onpahan muutamia kuvia ajanvietteeksi.

Kuva 1: Näistä moni oli tuttuja, mutta vasemman yläkulman laitos lienee lämmitin? Mikä mahtaa olla keskellä oleva laite missä on metallinen suodatin ja rautatanko toisessa päässä? Öljypumppuko? Entäpä venttiilikopan kannen oikealla puolella oleva sähkö-osa, johon kuuluu sen alapuolella oleva musta kansi? Tai vesipumpun oikealla puolella oleva osa, kuuluukohan koko autoon? Tai vesipumpun yläpuolella oleva osa?

Sitten löytyi myös muita satunnaisia osia hyllystä. Tässä näkyy paremmin aikaisemmin kysymäni metallisuodattimellinen osa:

Sitten löytyi lohko sylinteriputkineen. Tähän kuuluu myös tuo kansi. Mikähän kone tämä lienee?

Mahdollinen lämmitin?

Autossa itsessään lepäilee tälläinen kone:

Ja koneen perässä tälläinen vaihdelaatikko:

Osaisiko joku tunnistaa tuon koneen?

Itse autosta löytyi tälläinen sarjanumero:

Ja siinä vielä koko komistus:

Ajatukseksi on vahvistunut alkuunsa tekninen käyttökunnostus ja kori jää entiselleen. Eli aluksi pelit käyntikuntoisiksi ja ajoon ja sitten myöhemmin ulkoinen entisöinti. Valitettavasti sekä kiinni olevassa lohkossa, sekä tuossa irrallisessa näytti olevan paikkaukset, eli vähintään lohkon tarvitsen varmaankin. Mitä luulette saisiko noista lopuista osista taiottua vielä käypää tavaraa jos sopiva lohko löytyisi jostakin?

Historiaa läpikäydessä selvisi että myös vaihdelaatikosta on ilmeisesti jokin siirtorattaista huono, joten vaikka laatikko toimii niin uudenhan siihen tarvitsee. Ehkä tuosta olisi jollekin kuitenkin käypää varaosaa.

Löytyi myös lappu viimeisestä öljynvaihdosta :) Mittarilukema oli ollut 25255km, mutta valitettavasti lappu oli revennyt vuosiluvun kohdalta ja se jää mysteeriksi.

Mitä luulette, olisiko helpoin etsiä vain sopivaa lohkoa vai onkohan sen löytäminen enemmän tuuripeliä kuin käyntikuntoisen tekniikan etsiminen kokonaisena? Ajostahan tämä on tosiaan tuonne suoraan jätetty, eli sinänsä ajokuntoinen tekniikka ollut.

Lisäksi löytyi 5kpl vanteita lisää, joka on hyvä asia niin saa niistä sopivasti tehtyä siirtorenkaat kun trailerille siirtämisen aika joskus muutaman vuoden sisään koittaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2015, 00:05:40 kirjoittanut JaliM »