Kirjoittaja Aihe: Entisöinti: Floride S Cabriolet  (Luettu 52490 kertaa)

JaliM

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
    • Sähköposti
Entisöinti: Floride S Cabriolet
« : Kesäkuu 28, 2010, 23:12:42 »
Tervehdys Rellu-newbieltä.

Autojen parissa on tullut askarreltua jonkin verran, mutta entisöinnistä/liikenteeseen palauttamisesta ei aikaisempaa kokemusta ole. Kaipaisinkin hieman vinkkejä millainen projekti olisi edessä esim osien saatavuuden puolesta ja millaiseen budjettiin tulisi varautua.

Taustaa:
Mökillä on pitkään (muutamia vuosikymmeniä) ollut säilössä takamoottorinen Renault Floride S Cabriolet. Varusteina pinnavanteet, originaali mattapintainen kovakatto, sekä rättikatto. Myös alkuperäiset peltivanteet löytyvät tallesta. Nyt kun vihdoin sain oman tallin, on mielessä vihdoin käynyt tämän auton entisöinti kesäautoksi. Museorekisteröinti ei ole tavoite ainakaan alkuunsa, vaan liikenteeseen saaminen.

Auto on suoraan ajosta aikoinaan talliin jätetty, eli kaikki osat ovat paikallaan eikä pisteosien keräilyyn varmaan tarvitse käyttää aikaa.

Kori: Lähes priima, eli ruostetta ei näyttäisi olevan juurikaan satunnaisia lokarin pintaruosteita lukuunottamatta. Sisusta on myös kaikki tallessa ja pitäisi saada kuosiin ihan uudelleen verhoilemalla.

Tekniikka: konehuoneessa ilmeisesti Renault 10 -tekniikka, josta lohko on paikattu joskus aikoinaan. Tätä tekniikkaa ei olisi tarkoitus paikata, vaan ehkäpä vaihtaa kokonaan. Alkuperäinen lohko/kone löytyy myös, mutta siinä lienee halkeama jossain.

Mieleen tulleita kysymyksiä olisi nyt näin alkuunsa.
1. korille varmaan olisi paras vaihtoehto vesipestä paineella paljaalle pellille ja paikkailla sitten pellillä? Missä hintaluokassa painepesu liikkuu nykyään vai osaisiko joku kertoa, miksi jokin toinen vaihtoehto olisi parempi. Kokemuksia?

2. Moottori on minulle suurin kysymysmerkki. Käsittääkseni autoon sopii ainakin renault 8,10 ja 12 -tekniikat, mutta noitakaan ei liiemmälti taida kokonaisina paketteina. Äkkiseltään surffasin ranskan ebayn, sekä global ebayn eikä hirveästi osumia ollut. Onko mitään muita toimivia/suositeltavia siirtotekniikoita? Varsinkin jos toimivia kone+perä+vaihdelaatikko -yhdistelmiä osaisit ehdottaa, niin olisi suuri apu.

3. Alustan osat. Käykös alustan puolesta muiden merkkien tahi mallien osat suoraan kohdalleen?

Jos siis tiedät jonkin uudemman rellun mallin, josta yhteensopivia osia kannattaisi metsästää, niin apua arvostetaan. Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, eli linkin sinnepäin kelpaa paremmin kuin hyvin.

ahis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2010, 09:58:15 »
Kattoppa tuolta renuklubin pääsivulta oikeesta alakulmasta semmonen osio ku "mallivastaava" ja sieltä floride ja Taisto Tuominen ni Hän varmaan kertoo mitäkäy mistäkin ,ja hänellä viä uutta ja vanhaa osaa renuihi ;)

JaliM

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2010, 10:00:50 »
Kattoppa tuolta renuklubin pääsivulta oikeesta alakulmasta semmonen osio ku "mallivastaava" ja sieltä floride ja Taisto Tuominen ni Hän varmaan kertoo mitäkäy mistäkin ,ja hänellä viä uutta ja vanhaa osaa renuihi ;)

Ah, loistavaa. Pitääpä kysellä sieltä. Kiitoksia infosta.

Porinpoika

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 567
  • Kesä kamu
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2010, 23:22:47 »
Jos kaiken tekee alusta loppuun ja pyrkii saamaan sen tehtaan jälkeä vastaavaan kuntoon niin aihion kunnosta riippuen voi rahaa palaa aika rutkasti, monasti saa valmiin auton halvemmalla, teettämällä tulee hintaa mutta laatuun kannattaa panostaa, jos kaiken joutuu teettämään ja ostamaan on 10 000€ pikku raha...
Jos et mun kans pärjää niin sull on asenne ongelma...

JaliM

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2010, 00:45:30 »
Hyvä ajoitus. Juuri tänään palasin mökiltä, jossa kävin aihiota tarkistelemassa samalla.

Korin puhtaaksi puhaltaminen/painepeseminen, sekä todennäköisesti lopullinen maalaus pitää teettää ulkopuolisilla, mutta muut askareet (hitsaus, sisustus, tekniikka yms.) olen ajatellut tehdä itse ihan oppimisenkin vuoksi. Ei tuo aihio vieläkään pahalta näyttänyt. Pientä pintaruostetta paikoitellen, muttei suoraan näy yhtään pahoja ruostevaurioita. MIG löytyy ja hitsauskin on jotenkin muistissa. Verhoilut pitää opetella sitten ajallaan.

Noin 8ke olin ajatellut, että voisi suoriltaan projektiin laittaa. Tarpeen mukaan sitten lisää jos innostuu. Lähinnä tekniikkapuoli mietityttää, kun mieli halajaisi laittaa enemmän voimaa (100-150hv) nykyaikaisessa muodossa, mutten keksi vielä sopivaa luovuttajaa. Tavoitteena siis edelleen kiva kesäauto, ei museorekisteröinti. Olisi hieman erilainen avo kuin tuo nykyinen e36 325iA BMW, jonka tämä tulisi lopulta korvaamaan.

Pari kuvaakin näpsäisin:






Nykyisellään konehuoneessa lienee Renault 10:n 1000cc moottori.

Toinen lohko ja kansi löytyivät myös hyllystä kokonaisina, sekä 5kpl alkuperäisiä peltivanteita ja satunnainen otanta muita varaosia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2010, 00:51:30 kirjoittanut JaliM »


jyrppy

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 113
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2010, 18:03:51 »
Erittäin hyväkuntoisen näköinen ja ryhdikäs aihio, iso peukku!!

Nuo pinnavanteet ovat vain kapselit,niiden alla lienee tavalliset peltivanteet. Onko autossa oleva kaasari 1 vai 2-kurkkuinen? Jos moottori on R10:stä, se lienee 1108cm3, saattaa olla myös 1289kuutioinen jos peräisin viimeisistä kympeistä. Tuo pakosarja kannattaa kunnostaa, tuolla löydät muutaman lisähepankin verrattuna vakio-valupakosarjoihin!
Älä pilaa noin hienoa aihiota älyttömillä teknisillä muutoksilla, katsastuskin tulee olemaan ongelma jos moottoritehoksi jotain 150hp halajat.

Alkuperäiseen kysymykseesi nro 2:
Helpoin vaihtoehto tehokkaammaksi moottoriksi on R18TL täydellinen 1397cm3 jossa 64 DIN-heppaa ja noin 100Nm. Kyseiseen moottoriin sopii suoraan Floriden vesipumppu, imu-pakosarjat ja tietenkin Floriden vaihteisto sekä startti. Katsastuskin on ongelmaton kun ulospäin ei eroja näe.

Jos täydellistä pakettia ei löydy, moottorin aihioksi sopii myös esim Super5/R9/11/19:ssa käytetty 1.4 litrainen c-moottori, tuolla alakerralla saat käytännön tehoa ja vääntöä mukavasti lisää. Poikittaiskoneisten sylinterikansi ei sovi Floridessa oleviin imu-pakosarjoihin joten kanneksi joudut etsimään esim R12, R18 tai Volvo 343 peräisin olevan. Noita uskoisin löytyvän esimerkiksi Saarelan Jarilta. Vauhtipyörän joudut hommaamaan esim R18 TL:stä. Floriden vauhtis kun on eri pulttijaolla kuin yksnelosissa ja poikittaiskoneiden vauhtis taas liian iso halkaisijaltaan Floriden kytkinkoppaan. Kytkin itsessään on kahdeksantoistasessa isompi kuin Floridessa, joten kestoa riittää pidempään.
Kytkinhaarukka kannattaa vaihtaa kasin/kympin uudempaan tyyppiin jos sellainen joltain löytyy, tällöin voi käyttää suoraan R18 painelaakeria. Kasin/kympin vanhemman mallisia painelaakereita voi olla hankala löytää nykyjään. Laita yv:tä jos haluat lisätietoja tekniikan vaihdosta, tein yllämainitun swapin -68 R8:siin ja kulkua riitti mukavasti. Multa saattaa myös löytyä tuollainen uudemman mallinen kytkinhaarukka.

Floridessa oleva vaihteisto (sama kuin R8:ssa) sopii suoraan melkeinpä kaikkiin rellun koneisiin eikä tuon tilalle oikein muutakaan voi laittaa jos mielii alkuperäisen taka-akselityypin säilyttää. Paitsi tietysti 8Gordinin 5-vaihteisen jos sellaisen jostain löytää..

Tekniikaltahan Floride vastaa täysin saman ikäistä kasia, kaikkia alustan osia pitäisi olla saatavana ainakin euroopasta. Tuomisen Taistolta löytyy todellakin tietoa autosta ja uusia osiakin mm jarruihin. Franzose.de kannattaa kahlata läpi ja tilata alustaan kaikki uudet helat, puslat ym. Tuolta löytyy mm pyöränlaakerisarjoja jota ei suomesta enää löydy kuin tuurilla.

Tsemppiä projektiin ja pidäthän meidät ajan tasalla kuvien kera :)

JaliM

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2010, 22:14:48 »
Thanks, nyt tulikin kunnon täsmätietoa.

Ehkä järkiinnyn ja unohdan mainitsemani tehotavoitteet suosiolla nyt alkuunsa ja katsoa saisiko noista kahdesta jo löytyvästä tekniikasta entisöityä yhden toimivan version. Tekniikan päivityksen taka-ajatuksena oli myös toimintavarmuuden tavoittelu, eli starttaa luotettavasti sitten kun ajopäivä saapuu. Avoautossa pärjään kyllä alkuperäiselläkin hevosmäärällä. Pitää kuitenkin surffailla kauppa-foorumeita aika ajoin, josko jokin mainitsemistasi tekniikoista tulisi sopivasti tarjolle.

Ebayssa näytti ainakin jarru-osia olevan hyvin tarjolla, mutta mainitsemasi franzose.de vaikuttaa lupaavalle paikalle.

Pinnavanteet taitaa tosiaan olla pelkät kapselit. 5kpl löytämiäni vanteita näyttivät tuollaisilta. Hieman laikkaa ja maalia, niin hyvät tulee:



Sisustakin näytti olevan suht kuosissaan, vaikka kaikkihan sieltä pitäisi vaihtaa, jos kerran tekemään ryhdytään:



Ja tuollaista pientä pintaruostetta löytyy, muttei suoriltaa mitään vakavampaa:



iso kuva


Auto on tosiaan isän nuoruuden auto ja aikoinaan hänen suoraan ajosta talliin jättämä. Ei vaan hänkään muista ihan tarkasti mistä tuo moottori oli lähtöisin.

Minkäänlaista kiirettä projektilla ei ole, vaan askartelu olisi lähinnä iltaisin ja öisin tapahtuvaa hidasta väkertämistä. Sellaista pientä hermolepoa autotallissa, jota perheelliset kaipailee.


Seba

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 407
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2010, 22:27:06 »
Toi luotettavuus koneen kanssa on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta kaasarikone on todella helppo ylläpitää ja tien päälläkin mahdollista puljata toimimaan jos ongelmia tulee. Kaasarikoneen kanssa joutuu vaan ajamaan oikealla tyylillä kun mikään tietokone ei valvo kaasupolkimen käyttöä (esim. kaasu välittömästi pohjaan pienestä vauhdista tukehduttaa koneen).

Ruiskukone on taas sitten käyttövarmempi ja kulutuskin on oikein säädettynä hieman pienempi kuin kaasarilla. Jos kuitenkin tolle tielle lähdet esim. Megasquirtin muodossa niin rahaa menee enemmän kuin kaasarikoneessa ja vikamahdollisuuksien määrä lisääntyy räjähdysmäisesti kun kaikenmaailman antureita täytyy olla ja sähköjohtoja ympäri konehuonetta. Samalla autosta häviää alkuperäishenkisyys täysin.

Eli suosittelisin lähtemään vaikka tolle 1,4 litrasen C-koneen linjoille, herkistelemään sitä pirteämmäksi tarvittaessa ja pari vaakaimukaasaria kylkeen ton peltisarjan kera. Toi Jyrpyn Dauphine näyttäisi liikkuvan oikein mukavasti ja sielläkään ei mitään modernia tekniikkaa ole peräpäässä.
Clio II Expression+ 1.4 16V -03
R19 16V 3-ov -92 Ph.1 & R19 16V Chamade -92 Ph.1 & Megane I 2.0 16V -98
http://retrorides.proboards86.com/
http://www.retro-renault.com
http://www.wheel-whores.com

jyrppy

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 113
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2010, 23:55:21 »
Dauphinen perässä on läpihengittävä hieman perus C-moottoria viriilimpi vehjes mutta kyllä tavallinen samalta puolelta hengittävä 1.4:kin saa kasin/floriden kopassa liikettä aikaan varsin mukavasti. Uskoisin että mainitsemani R18TL kone vakionakin riittää avoautoilun tarpeisiin. Ja kuten mainittu, sitäkin moottoria saa piristeltyä varsin pienellä investoinnilla kun peruskone on huolellisesti ja sopivin osin koottu. Lievä virinokka luokkaa 270ast ja puristus nippanappa alle 10:1 niin toimii vakiokaasarillakin ja parikymmentä lisähummaa saat peltipakopakosarjan, viri-imusarjan ja 40mm vaakakaasarin asennuksella. Aiemmin omistamani kasi piti takapellin alla nokka-akselia lukuunottamatta sisäkaluiltaan täysin vakion 18TL koneen, kyljessä 1x40mm Dell'orto Lynx-imusarjalla, Devil:in peltisarjan ja 50mm hiljaisen putkiston. Dynossa mitattiin 86hp 5800r/min ja 120Nm 4000r/min.

Jos katsastus hirvittää niin kerran vuoteen tunnin kestävä imusarjan vaihtosessio mahtuu "vuosihuollon" piikkiin ;) Peltisarjasta mussuttavan katsurin voikin muiluttaa naapuripitäjään :D

Luotettavuuskin tuollaisessa moottorissa lienee kohdallaan. Lisäksi puhdistetulla, ehjällä vakiojäähdyttäjälläkin vielä pärjää, toisin on asiat kun moottorista on puristettu vaikkapa 120hp.

Rikkinäisistä moottoreista älä ala rakentamaan mitään, ehjiä löytyy varmasti. Mahdollisesti tuo mun 86heppainen konekin makaa tällä hetkellä jossain tallin lattialla joutilaana, kun 5Alpinen kone syrjäytti sen paikan uudella omistajalla. Jollei ole löytänyt jo uutta kotia?

Ps. 86heppaisena kasi kipitti 400m 17.0s, aiemmin kun tuossa samassa koneessa oli madallettu ja kairattu kansi, 292ast nokka samalla imusarja-kaasutin yhdistelmä, varttimaili meni 16.6s. Eli kyllä C-moottoristakin paukkua saa jos on valmis tinkimään käyttöominaisuuksista. Mikään miellyttävä kauppakassi tuo kireä motti ei enää ollut.

Edit; tuossa ketjussa pari kuvaa vanhasta kasistani:
http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=2324.0

Edit,2:
Jos poikittain olevasta C-moottorista (super5/9/11/19) tekee takamoottoriseen konetta, vaihtoon menee myös öljypohja sekä öljypumpun sihti, poikittaiskoneet kun on kallistettu taaksepäin.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2010, 23:35:17 kirjoittanut jyrppy »

orsome

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 127
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2012, 13:08:25 »

Minkäänlaista kiirettä projektilla ei ole, vaan askartelu olisi lähinnä iltaisin ja öisin tapahtuvaa hidasta väkertämistä. Sellaista pientä hermolepoa autotallissa, jota perheelliset kaipailee.
[/quote]

Moro, mites tämä projekti jakselee vai onko hermolepoa tullut jo riittävästi?

harriveikko

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 563
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2012, 07:40:02 »
Pesusta sen verran.Kaveri yhen ooppelin höyrypesi,eli sellasella "painepesurilla",millä vesi kuumennettiin kaasuliekillä.No ei sekään kyllä ollu oikee höyrypesu,mutta liki sata aasteista vettä tuli.Ooppeli oli seissy yli kakskyt viis vuotta taivasalla ja vähän puiden suojassa.No kaikki varmaan tietää,kasvoko jo sammalta ym.Pinnasta tuli oikein hyvä ja helpolla.

JaliM

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2012, 23:17:59 »

Minkäänlaista kiirettä projektilla ei ole, vaan askartelu olisi lähinnä iltaisin ja öisin tapahtuvaa hidasta väkertämistä. Sellaista pientä hermolepoa autotallissa, jota perheelliset kaipailee.

Moro, mites tämä projekti jakselee vai onko hermolepoa tullut jo riittävästi?
[/quote]

Projekti seisoo, kun näillä on tapana ;) Katon kävin kesällä nostamassa pois paikaltaa ja etsiskelin ruostevaurioita, joita ei katonkaan liitoksista löytynyt. Istuskelin muksujen kanssa sisällä ja fiilistelin, mutta siihen se valitettavasti vielä tämän vuosikymmenen puolella jää. Osia ja niiden saatavuutta on samalla tullut myös katsasteltua.

Vaan realismi on se mikä tämän on pysäyttänyt idea-asteelle. Ei vaan anna nykyisen autotallin tilat myöden aloittaa kuntoon laittamista. Aina on jotain remppahommaa kesken johon pitää tallia käyttää, eikä vuosikausia siellä seisova projekti tule oikein kysymykseen tilanpuutteen vuoksi. Vähintään kahden auton tallin kaipaisi, että olisi purkuosille ja remppahommille tilaa. Hyvä se yksi tälläinen "vara-projekti" on kuitenkin olla jossain odottelemassa tilaisuuden tulemista.

Kevväämmällä, kevväämmällä  ;)


Antti O

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 828
  • Clio Renaultsport 197 2007
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #12 : Elokuu 15, 2012, 07:52:48 »
Minulla tuli vaan mieleen semmoinen juttu kun lueskelin topiccia.. että eikö tämmöinen auto kannattaisi pitää täysin alkuperäisenä? Ymmärsin nyt niin että moottori on ainut komponentti mikä ei ole alkuperäistä vastaava? Jos tähän vielä sattuisi alkuperäisen tekniikan löytämään jostain. Arvo varmaan on suurin kun auto on sitten joskus entisöity alkuperäistä tekniikkaa käyttäen. Kuvista nyt ei paljoa pysty sanomaan, mutta sisustakaan ei näytä toivottomalta entisöidä. Siis ihan puhdistaa verhoilut tai tarvittaessa vaikka alkuperäissävyllä maalata nahkapenkit jos ne nahkaa ovat.
Tässä vielä linkki yhteen oppaaseen, ei vaikuta kovin vaikealta hommalta?

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=36&t=810

Näitä on kiva seurata.. laita vaan kuvia reilusti enempi autosta, kisko vaikka raktorilla ulos päivänvaloon ja ota kuvia.
Youtubessa Renault / BMW projekteja, saa katsoa, tykätä ja tilata.. :
https://www.youtube.com/user/Supervisor00/

Clio 197 Renaultsport 2007 Ultra Red
E46 316 1.8 Sport 2005

JaliM

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
    • Sähköposti
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #13 : Elokuu 15, 2012, 09:58:03 »
Auto on alkuperäinen vaihtokonetta lukuunottamatta ja sellaisena se on tarkoitus pitääkin. Penkit lienevät ajan hengen mukaisesti vinyyliä. Penkeissä ei äkkiseltään katsottuna ole reikiä, eikä pahemmin kulumiakaan poislukien etupenkkien kankainen osuus, joka ei liene ihan alkuperäinen. Siinä mielessä kunnon pesulla ja vinyylin/nahkan korjaussarjoilla pääsisi varmaan pitkälle ja voisi riittää ainakin ensimmäiseen tavoitteeseen, eli käyttökunnostukseen.

Arvo voisi olla korkeampi vakiotekniikalla, mutta autoa on aikoinaan kuvailtu "lammas suden vaatteissa", joka antaa kuvan alkuperäisestä suorituskyvystä. Arkikäyttöön on helpompi nostaa joku yleisempi, ajettavampi ja helposti löydettävä kone paikalleen ja keräillä alkuperäistekniikkaa hiljalleen pala palalta varastoon. Ei tarvitse sitten työmatkoillakaan kesäisin vetää pitkää jonoa perässä.

Pitää vielä katsoa tuliko napsittua katottomana yhtään kuvia järkkärillä vai meninkö ottamaan kaikki kuvat puhelimella.

Jälleenmyyntiarvolla ei tämän kohdalla ole juurikaan merkitystä, vaan sillä että saisi ajella rauhassa autolla, joita ei ihan joka kurvissa tule vastaan. Ja olisihan tuo mukava viedä iskä vielä joskus ajelulle hänen ensimmäisellä autollaan  :)

orsome

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 127
Vs: Entisöinti: Floride S Cabriolet
« Vastaus #14 : Heinäkuu 24, 2013, 13:25:54 »
[quote author=JaliM link=topic=5652.msg57285#msg57285 date=1345013883

mitähän tälle projektille mahtaa kuulua, jokos on ajossa vai tuliko vastaan projektiuupumus.
itsekkin olisin kiinnostunut moisesta laitteesta Tipan jälkeen, nyt vain on menossa uuvuttava taloremppa eikä äitikään ehkä katsoisi hyvällä uutta autoprojektia