Kirjoittaja Aihe: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...  (Luettu 1603 kertaa)

salla

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 105
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #15 : Syyskuu 28, 2018, 14:14:57 »
...vääntää varovasti kangella raidetangosta mahdollisimman läheltä raidetangan päätä,kangen toinen pää vaikka tukivarren tai rungon alla ja toinen paukuttaa pajavasaralla kohtisuoraan kartiosilmukan päähän,niin että voima kohdistuu kohti olkakappaleen pystyakselia...Vaikea selittää mutta kokeilemalla selviää  ;D ;D
Jokainen joka on ottanut yhtäkään palloniveltä itse, omin pikku kätösin irti, niin tietää sen, että on tyypillisesti jonkinmoinen urakka  :o

Ei siinä mitään, harrastehan tämä on.

Joskus pallonivel plumpsahtaa vähän kun itsestään irti, eli mutterikin lähtee kiltisti kiertämällä irti ja kartio pysyy paikallaan juuri sen aikaa kun tarvitaan voimaa kiertää lukkomutteri auki ja sitten irrotuksen jälkeen kuuluu "kops" kun pallonivel tippuu pajan lattialle. Joskus se on suorastaan naurettavan helppoa, mutta kun...

Sitten hitsaillaan toisia muttereita kiinni pyöriviin akseleihin kun kartio alkaa pyörimään, ennen kun mutteri on edes löystynyt pätkääkään. Toisinaan joudutaan kiilaamaan uutta palloniveltä paikalleen kun kartio ei ota sen vertaa kiinni, että uusi lukkomutteri saadaan sujahtamaan paikalleen... Ei se vanha pallonivel mitään kun se voi rikkoa paikalleen, mutta uutta kun ei voisi oikein pahoinpidellä. Sitten kun riittävästi joutuu riehumaan, niin viimeistään teippimerkit katoaa, siirtyy tai vahingoittuu, mikä olisi ollut viimeinen varmistus siitä, että ollaanko yhtään edes haitarilla suuntauksen suhteen?

Tässä hommassa on hyvät neuvot rahan arvoisia.
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

Megane

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1061
    • Sähköposti
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #16 : Syyskuu 28, 2018, 18:59:21 »
Tässä hommassa on hyvät neuvot rahan arvoisia.
[/quote]
Noniin,mutta kun jokainen tapaus on erilainen,hyviä neuvoja olisi miljuunia... ;D ;D ;D
Ei tuo kartio nyt koskaan ole "plumpsahtanut" itsekseen lattialle mutterin irrotuksen jälkeen,tuolla aikaisemmin joku puhuikin raidetangon pään nostamisesta tunkilla,niin itsekin olen tehnyt ja aina on herennyt kartio pyörimästä viimeistään siinä vaiheessa kun auto alkaa olla niin ilmassa että pukki lähtee auton alta... ;) Niin uusi kuin vanhakin raidetangon pää...
Niin ja...vanhemmiten laiskistuu eikä viitsi räikkää pyöritellä,kunnon mutterimylly on painonsa arvoinen kultaa.... ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2018, 19:05:58 kirjoittanut Megane »

kulkunen

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 100
    • Sähköposti
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #17 : Syyskuu 29, 2018, 22:03:51 »
Vein auton nelipistesuuntaukseen ja selvisi, että toinen raidetangon pää oli vaihdettu ja asennettu vähän sinne päin. Aurausta oli 2,3mm (vai onko asteita) ja säädon jälkeen 0,2. Ei olisi pitään tarvinnut ajella, kun miltei uudet eturenkaat olisivat olleet vaihtokunnossa. Rattikin oikeni ja on nyt aika tarkkaan suorassa, ehkä jäi aivan karvan verran vielä vinoon, mutta on nyt suht hyvä.
Millaisia suuntauksia on siis olemassa, onko tuo "nelipistesuuntaus" sellainen yleisin? Pitäisikö kysyä etukäteen tarkemmin, että mitä suuntausta ovat tekemässä (ettei sitten taas tule jotain onnetonta "yksipistesuuntausta")?

Mitähän tuollaisessa Renault Traficin keulassa pitää/voi säätää?

Ongelma nyt tuo yksi raidetangon (ulompi) pallonivel joka kyllä selvästi väljä. Samalla mainittiin, että raidetangon sisäpään nivel "hieman" väljä, eli alkavaa kulumista. Kysyin, että pitääkö vaihtaa, niin sanoi, ettei tarvitse vaihtaa. Kysyin vielä varmuuden vuoksi myöhemmin uudelleen, mutta sanoi, että ei tarvitse vaihtaa (vielä)...  :o  => kannattaako ja voiko ohjauksen säätää, jos hammastangossa siis hieman väljää?

Ainakin ajattelin niin, että kun koko ohjaus auki tuossa pallonivelen irrotuksessa ja vaihdossa, niin ohjaus olisi hyvä säätää kohdalleen, ettei renkaat heti ihan sileät. Pienestä väljyydestä huolimatta...

1) millä varmistatte, että ohjaus menee "suurin piirtein" samalle paikalle/kohdalle kun oli alussakin (jotta kulmat säilyisivät edes jollakin tasolla kohdallaan). Jonkin verran olen ollut huomaavinani, että raidetangon pallonivelien rakennepituudet ovat vaihdettaessa hieman vaihdelleet ja estävät näin ollen tehokkaasti onnistumisen laitettaessa uusi osa "samaan paikkaan" kun vanha osa...

2) onko hyviä vinkkejä ja vihjeitä pallonivelen irrotukseen ja varsinkin uuden asennukseen. Eihän tuossa ole perinteisesti ollut kauheita ongelmia, mutta a) millä/miten irrotatte vanhan pallonivelen jos tappi lähtee pyörimään pultin avauksessa? b) millä/miten kiinnitätte uuden pallonivelen jos uuden pallonivelen tappi lähtee pyörimään?

Minulle oli ihan uutta, että ratin saa vain yhteen asentoon? Vai miten tämä nyt menee?

Jos ja kun ajatellaan sellaista ajatusleikkiä, että auton ratti (syystä tai toisesta) pitää irrottaa, niin miten turvatyynyn kanssa pitäisi toimia. Tuleeko tuosta turvatyynyn "luvattomasta" irrotuksesta jokin herja tuonne ODB laitteeseen?

Jos tappi lähtee  pyörimään niin puhdistaa kartion ja nostaa esim. tunkilla tai puristaa lukkopihdeillä sen tiukkaan niin ei enää pyöri. Joissain nivelissä on myö päässä paikka kuusiokolo tai torx avaimelle jolla tappia voi estää pyörimästä.

salla

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 105
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #18 : Lokakuu 02, 2018, 09:47:38 »
1) millä varmistatte, että ohjaus menee "suurin piirtein" samalle paikalle/kohdalle kun oli alussakin (jotta kulmat säilyisivät edes jollakin tasolla kohdallaan).
Olisikohan yksi vaihtoehto sellainen, että kokoaisi esim. pidemmästä kierretangon pätkästä mittakepin ja sillä määrittelisi vanteen ulkoreunan "tarkan" välimatkan toiseen vanteeseen. Tuolla nyt luulisi pääsevän noin millin tarkkuuteen?

Käsittääkseni renkaat "auraavat" hieman sisäänpäin, mutta millaisista matkoista, tarkkuuksista ja toleransseista siinä on kyse?

Pystyykö tuollaisen Traficin keulasta säätää mitään muita kulmia - vai onko automaattisesti kohdallaan (vai onko)?
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

Whee

  • Aktiivijäsen
  • ****
  • Viestejä: 331
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #19 : Lokakuu 02, 2018, 10:46:22 »
Vaihdat uudet osat ja käyt vain siellä suuntautuksessa laittamassa ne kohdalleen. Jos kerran olet ostamassa uudet renkaatkin niin miksi arvuutella onko kulmat kohdillaan ja mahdollisesti pilata uudet kumit. Mites se meni... pennin suutari tekee markan vahingon.
Megane III ST 1.4TCe Dynamique -11


Mustis v6

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 151
    • Sähköposti
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #20 : Lokakuu 02, 2018, 22:41:01 »
Pitkä lauta etu ja takarenkaiden kylkeen.
 Auton levyinen paperi jonka päälle etuset ajetaan ja katotaan rypistyykö vai repiääkö.
Edellä mainittu jenkatanko.
Silmämääräisesti haritukselle ja joka koeajon jälkeen vähän lisää aurausta kunnes on hyvä ajaa.

Onhan nuita konsteja mutta komppaan "whee"tä ja suosittelen 4pyöräsuuntausta.
Yleensä maksaa alle satasen + säätö tuntitaksalla, pieni hinta siitä että auto on hyvä ajaa ja renkaat kestää toisenkin kesän.

salla

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 105
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #21 : Lokakuu 04, 2018, 08:41:42 »
Vaihdat uudet osat ja käyt vain siellä suuntautuksessa laittamassa ne kohdalleen. Jos kerran olet ostamassa uudet renkaatkin niin miksi arvuutella onko kulmat kohdillaan ja mahdollisesti pilata uudet kumit.

Nyt kun pitää saada se perhanan leima   >:(  niin pitää vaihtaa ne osat ja mennä näyttämään.

Tämä on se vanhan (tai ainakin ajetun auton) dilemma. Kaikki osat alkavat olemaan enemmän tai vähemmän kuluneita, niin sieltä kun täältä... Haluaisin saada tuon ohjauksen ja nivelistöt nyt niin hyvin kuntoon kun se järkevästi on mahdollista. Kuitenkin aika on nyt tätä tekemistä vastaan. Selvä tavoita on vaihtaa ne katsastuksessa "hylyn" saaneet osat, eli ohjauksessa se pallonivel.

Hieman epäilen sitä kulmien säätämistä, kun siellä hammastangon sisäpään nivelessäkin oli kuulemma jotain väljää. Juu voisin tietysti vaihtaa senkin nyt samalla, mutta kuten sanottu, aika tappelee vastaan. Nyt tehdään se mitä on "pakko" jotta leima tulee.

Tavoite on se, että saisin kaikki tarvittavat osat vaihdettua, jos ei nyt syksyllä niin keväällä viimeistään. Nyt alla vanhat kesärenkaat ja vanhat nastarenkaat odottamassa vaihtoa, joten kulmien säätäminenkään ei ole se ensimmäinen juttu jos - ja vain jos pystyn varmistumaan jollakin tasolla, että saan palautettua kulmat samanaisiksi kun ne ole ennen raidetangon pään vaihtamista. Jos ei näytä onnistuvan, niin sitten viedään säädettäväksi.

Ei en halua tehdä vahinkoa ehdoin tahdoin, mutta vanhalla ja käytetyllä autolla ajaessaan sitä joutuu aina miettimään, että mihinkä sen rahansa kuluttaa, että tulisi mahdollisimman tehokkaita ratkaisuja kilometrien suhteen. Kun sitä korjattavaa olisi muutenkin "puoli autoa" vaihdettavaksi.
Renault Trafic II, Fourgon - 2.0 dCi 115 - vm 2007

Fuego Turbo

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1787
    • Sähköposti
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #22 : Lokakuu 04, 2018, 09:50:48 »
Hihii kun naurattaa...;)  Mä oon korjannut jo puoliautoa jo lähes ja silti mennään aikamonella alkuperäisellä osalla. Laita vaan katsastuskuntoon ja kun ne nivelet on vaihdettu,niin säädöstä pyörän kulmat. Sen toisen nivelen joudut kyllä seuraavaan katsastukseen vaihtavan. Eräänä vuonna laitatutin samalla kertaa uudet tukivarret puslineen ja nivelineen sekä uudet jarrut eteen ja uudet koiranluut. Sillä kompinaatilla mentiinkin monta vuotta vaikka kilometrejä tulikin paljon,tosin osat eivät olleet Mapcoa vaan TRW/Lemförder tasoa.
R 9 Broadway 1.4-86
R 21 GTS HB 1.7-91 2 kpl
Megane 2.0 16V 2d -96 2kpl
R 5 GTE 1.7-87
R 5 GTX 1.4-90
Megane Break 1.4 16V-00
Trafic 2.5 Dci -06
Fuego TS 1.6 -83
Fuego Turbo 1.6-84
Espace TD-95
R 11 Turbo 1.4-87
Fiat Scudo 2.0 JTD-00

MTI

  • Aktiivijäsen
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Trafic raidetangon pallonivelen vaihto ja muutakin...
« Vastaus #23 : Lokakuu 04, 2018, 11:18:16 »
Ei se yhen nivelen vaihto nyt niin hankalaa ole, löysäät vaan lukitusmutteria sen verran(esim. Varttikierros)  että saat rt pään pyöritettyä irti. Uus paikalleen ja mutteri kiinni.
Ei pitäisi paljoa aurauksen muuttua, ja ratista näet pysyikö suorassa, vai tarviiko säätää.
Nelipyöräsyyntaus sitten kun kaikki nivelet on varmasti välyksettämiä ja laitat ne uudet renkaat.
Can Clip käytössä
Renault laguna III sport tourer 2.0dci aut dynamique -12
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 02
Renault scenic Rx4 2.0 16v - 00